Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke regenkleding op reis? - Forum Wereldfietser

Welke regenkleding op reis?

Het laatste topic hierover is volgens mij alweer zo'n anderhalf jaar oud, dus... :D

Op dit moment gebruik ik van Endura de Pakajak als regenjas en Rainlegs als regen'broek'. Een prima combinatie als je geen uren lang in de regen hoeft te fietsen, maar anders toch te beperkt volgens mij.

Daarom ben ik benieuwd wat ervaren fietsreizigers gebruiken tijdens hun fietsreizen in Europa. Wij zijn van plan om deze zomer in Oostenrijk en Italië te gaan fietsen en willen dan toch wel voorbereid zijn op wat regen(dagen) onderweg.
Regenjack en -broek lijkt me voor in bergachtig terrein wat handiger dan een poncho. Zojuist dus een nieuwe regenbroek gekocht, de oude was >10 jaar oud. Gewoon een simpele waterdichte ademende, van SprayWay. Hopelijk voldoende ademend voor de benen.
Mijn favoriete regenjack is nog altijd mijn testjack van GoreTex PacLite, qua model dan. Qua stof is eVent mijn favoriete. Helaas heb ik geen combinatie van ideaal model met mijn ideale stof.
Qua kleur wil ik vaak of onopvallend, of juist extra opvallend. Voor woon-werkverkeer en voor wildkamperen het eerste, voor het fietsen van camping naar camping is een extra opvallende kleur juist handiger in mijn optiek.
Vergeet vooral niet waterdichte sloffen. Zo'n euro of15 van AGU.
Natte schoenen zijn enorm vervelend en koud.

Erik Veenstra
Oh ja, ik trek dan vaak hoge wandelschoenen aan. Of waterdichte overschoenen (geen neopreen). Dat in combinatie met waterdichte overwanten, voor als het erg veel regent. En een petje op het hoofd om het vocht zo min mogelijk in mijn gezicht en op mijn bril te laten komen. De capuchon gaat daar overheen.
O ja, we hebben wel helmmutsen die over de fietshelm gespannen kunnen worden. Zijn regenjassen met capuchons praktischer?
Capuchon is inderdaad praktischer omdat het anders inregent via je nek.

Erik Veenstra
Robertjan schreef:Oh ja, ik trek dan vaak hoge wandelschoenen aan. Of waterdichte overschoenen (geen neopreen). Dat in combinatie met waterdichte overwanten, voor als het erg veel regent. En een petje op het hoofd om het vocht zo min mogelijk in mijn gezicht en op mijn bril te laten komen. De capuchon gaat daar overheen.
En als je die overwanten vergeten bent kun je altijd nog huishoudhandschoenen bij de super halen. Ook erg handig als je een afdaling in wat koudere omstandigheden moet maken of als je panne aan je fiets hebt.
Zorg er wel voor dat je regenbroek over de overschoenen valt (Bij Robertjan niet snel een probleem) anders heb je nog steeds natte voeten.
Regen!
Tja, dan word je nat.
Geen barst aan te doen. En vooral: geen dure -z.g. ademende- regenkledij kopen.
Nat word je, van buitenaf of van binnen uit.
En koud, maar dat is alleen als je stil gaat zitten, zolang je in beweging blijft, fietsen dus!, no problem.
Een goed anti-regenjack, ok.
Rainlegs, heel goed ok. Je bovenbenen blijven er warm bij.
Schoenen, sokken?
Op sandalen, Keens o.i.d. hou je warme voeten bij.
En in de kroeg de hele zooi over de verwarming, als die aan is.
Op de camping, de douche, heel veel heel erg heet water!
Drogen? De Baas eens lief aan kijken?!
En bloot in je slaapzak. Word je weer heel warm van.
Neem vooral géén borrel of 2, 3, dat koelt láter af, maar 't is vooraf wèl lekker (héél erg)
dus!
Wat wil ik nu eigenlijk zeggen?
Al die dure spullen, al die voorzorgen, snap het wel, maar:
néém de dingen (inclusief het weer) zoals ze komen, zoals ze zijn.
Dat is, vind ik, de charme, van het fietsen.
Ik heb een goed Vaude jeck, niet erg lichtgewicht of klein te proppen, maar wel waterdicht, ademend (voor zover mogelijk), voorzien van grote ventilatieritsen onder de oksels (voor mij een must) en vooral ook het hele jaar door te gebruiken, met eronder een fleece-jack als het koud is.
Daarbij rainlags.

Met vakanties in Europa nooit meer nodig gehad. En we hebben heel wat regen getrotseerd. Pas als de temperaturen ook lager worden, wordt het een probleem met voeten, handen of koude benen...

Nat worden hoort voor mij bij vakanties, en nat fietsen is als het niet koud is geen probleem. Mijn regenspullen gebruik ik veel meer voor het woonwerkverkeer, zomer en winter.
senior schreef:Regen!
Tja, dan word je nat.
Geen barst aan te doen. En vooral: geen dure -z.g. ademende- regenkledij kopen.
Nat word je, van buitenaf of van binnen uit.
En koud, maar dat is alleen als je stil gaat zitten, zolang je in beweging blijft, fietsen dus!, no problem.
Een goed anti-regenjack, ok.
Rainlegs, heel goed ok. Je bovenbenen blijven er warm bij.
Schoenen, sokken?
Op sandalen, Keens o.i.d. hou je warme voeten bij.
En in de kroeg de hele zooi over de verwarming, als die aan is.
Op de camping, de douche, heel veel heel erg heet water!
Drogen? De Baas eens lief aan kijken?!
En bloot in je slaapzak. Word je weer heel warm van.
Neem vooral géén borrel of 2, 3, dat koelt láter af, maar 't is vooraf wèl lekker (héél erg)
dus!
Wat wil ik nu eigenlijk zeggen?
Al die dure spullen, al die voorzorgen, snap het wel, maar:
néém de dingen (inclusief het weer) zoals ze komen, zoals ze zijn.
Dat is, vind ik, de charme, van het fietsen.
't Is verdorie toch net een gedicht :P .

Het meest vervelende van de goedkopere kleding vind ik de slechte passing. Waarom moet een eenvoudige regenbroek altijd groot genoeg zijn voor een kamerolifant?

Het meest vervelende van goed passende kleding vind ik... de prijs :wink: .

Qua broeken heb ik dit probleem veel meer dan bij jassen. Ik heb een prima waterdicht jack van Quecha (Decathlon). Een goede broek heb ik nog niet gevonden, althans, niet voor een voor mij schappelijke prijs.
senior schreef: néém de dingen (inclusief het weer) zoals ze komen, zoals ze zijn.
Dat is, vind ik, de charme, van het fietsen.
Dat is natuurlijk leuk gezegd, maar als je in de middle of nowhere dagen achter elkaar wild kampeert, ben je best blij als je een beetje droog kunt blijven. Daar helpt goede (passende) regenkleding echt wel bij.
Dampdoorlatende regenjacks van goede kwaliteit hebben wel degelijk voordelen vind ik; natuurlijk word je nat bij inspanning, in de regen,maar het grote voordeel ervan is dat als je in die kroeg terecht komt, je jack heel snel weer droog is, waar een goedkoop regenjack lang nat blijft aan de binnenkant. Het comfort is daarbij beter, ook tijdens het dragen.
Zelf heb ik een jack van Gore Tex Active. Kost iets (dubbel) meer, maar is de prijs ook waard.

Een helmhoesje is erg fijn, je behoudt het zicht rondom, en (belangrijk) je oren worden niet afgeschermd zoals een capuchon doet. Inregenen in je nek doet het niet als je een goed aansluitend jack draagt.

Wat de onderdanen betreft heb ik rainlegs geprobeerd, maar daar ben ik niet zo enthousiast over; het enige voordeel is dat je bovenbenen niet koud worden bij kouder weer. Het vocht kruipt wel onder de rainlegs, en omdat de rainlegs eroverheen zitten wordt je broek vervolgens niet meer droog.
Bij zware regen is een regenbroek de enige oplossing; niet ideaal maar je moet wat.
Als het buiig (zomer)weer is is gewoon nat worden (benen) misschien nog wel het beste. Draag je een wielerbroek (kunststof) of een polyester-katoenen vrijetijds/afritsbroek dan is zo'n broek heel snel weer droog na een bui.

En zoals gezegd; schoenkappen mee!
Helemaal met Georg eens. Ik zag overigens laatst een aardige review van de Endura MT500 regenbroek en die zou qua gebruik volledig aan mijn eisen voldoen. Nadeel zal de pakmaat en het gewicht zijn.

http://www.mountainbike.nl/nieuws/2015/ ... roof-pants
Ook met George eens. Gisteren nog een dik uur in stromende regen met rainlegs en overschoenen gereden en alsnog geheel nat. Een paclite jack werd van binnen niet kledder maar wel vochtig. Capuchon op klonk alsof mijn hoofd in een drumstel zat. Een hoesje over de helm ga ik ook eens proberen. Die truc kende ik nog niet.
Heel eerlijk, ik heb een hekel aan regen. Kou, (snijdende) wind, etc. geen probleem. Ik herken echter weinig van die charme in de hele dag fietsen in stortbuien, zeker als er nog een tent opgezet moet worden. Probeer ik dus ook te mijden.

Zelf heb ik een jas van Rab die behalve waterdicht ook echt ademend is. Pasvorm is ook prima. Aansluitend, maar toch voldoende bewegingsruimte. Regenbroek gebruik ik niet. Zit er wel aan te denken om een lange fietsbroek te kopen voor alledaags gebruik en ook waterdicht is. Geen idee of die bestaan overigens.
Het antwoord op de vraag hangt af van waar je gaat fietsen. Italie en Oostenrijk is niet specifiek genoeg.

Lange afdalingen in de ijskoude regen in het hooggebergte met aan het eind vd dag een basic kampeerplaats is wat anders dan in de hitte door een hoofddal cq langs de Donau peddelen met aan het eind vd dag een hotel. Mijn advies: in het eerste geval regenbescherming voor het hele lijf mee, in het tweede geval alleen een jas, en in alle tussenliggende scenarios wat je gezond verstand je ingeeft.
Het gaat gezond verstand worden waarschijnlijk...

We gaan met gezin Alpe Adria fietsen en campings afwisselen met andere overnachtingsplekken. Voor de kleine man (6 jaar) gaat waarschijnlijk een regenpak mee, die zit met regen dan waarschijnlijk grotendeels toch met de Follow Me tandem aan mijn fiets gekoppeld. En wij zullen zelf dan met regenjas, rainlegs en helmmuts waarschijnlijk de boel proberen op temperatuur te houden. Nat worden van een bui vinden we geen probleem. En dan met échte regendagen 's avonds geen tentje opzetten, maar ergens binnen slapen waar we de boel kunnen laten opdrogen.

Mooi om te zien dat er zoveel meningen/ideeën zijn!
DennisM schreef: Zelf heb ik een jas van Rab die behalve waterdicht ook echt ademend is. Pasvorm is ook prima. Aansluitend, maar toch voldoende bewegingsruimte.
Welke? Eentje met Event of een Goretex variant?
Dag jannijm (?)

Regenkleding neemt weinig ruimte in. In Oostenrijk kan het behoorlijk koud worden als je nat bent. Liever lachen om die prop regenkleding onderin je bagage als je met 25 graden aan het fietsen bent, dan: "hadden ze toch wel een punt die rare wereldfietsers" als het 2 dagen 15 graden is met koude regen. Ook als je 's avonds in een warm hotel slaapt :)

Erik Veenstra
Oké dan, ik ben ondertussen toch verder gaan neuzen naar regenkleding en heb gevonden een Vaude Drop Jacket III als regenjas en Endura MT500 Waterproof Pants als regenbroek. Vanzelfsprekend ben ik erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.