Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kookspullen - wat neemt iedereen mee? - Forum Wereldfietser

Kookspullen - wat neemt iedereen mee?

Graag zou ik weten wat iedereen aan kookspullen + accessoires meeneemt. Dit zodat ik dan zelf een beter idee heb van wat wel/ niet aan te schaffen. Ik kook graag redelijk uitgebreid ook als ik met de fiets weg ben. En er is tegenwoordig zoveel te krijgen dat ik door de bomen het bos even niet meer zie. Ik weet dat er sets zijn met van alles en nog wat van oa MSR/ GSI maar zijn ze handig, duurzaam en gebruik je alles?

Ik heb inmiddels aangeschaft GSI Pinnacle (met extra potholder) en de GSI Halulite kettalist (vind het makkelijker om met een ketel water te zetten voor thee dan vanuit een pan over te gieten, vandaar). Alles past mooi in elkaar zodat het weer ruimte scheelt.
Afbeelding
Afbeelding

Alle andere zaken op een mes na (buck knife) moet ik nog aanschaffen. Voor bestek zit ik te denken aan een (foldable) titanium spork van bijvoorbeeld Toaks.
Afbeelding

Graag jullie gedachten en advies hierover.
Ik neig zelf naar enig minimalisme in mijn fietsbagage. Ik neem mee voor solotochten: een 1L pan met bijpassend klein braadpannetje annex deksel, een bord, een titanium vork en lepel, een houten pollepel, een Zwitsers zakmes. Daar kan ik alles mee. Strikt genomen is een bord niet eens nodig maar helemaal spartaans hoeft van mij ook niet.
Er is inderdaad waanzinnig veel op de markt, het outdoor gebeuren is een hele industrie.
Dat is aan pannen al een heel stukje minder als ik nu heb :wink: Alhoewel scheelt er eentje :wink:

Moet ik nog maar eens goed nadenken over welke attributen dubbelfuncties kunnen vervullen. En welke hiervan geschikt zijn voor de anti-aanbaklaag van de pannen.
Ook ik hou van minimalistisch, maar ook van lekker eten. De markt lijkt uit twee delen te bestaan: spul voor autokampeerders, en spul voor ultralight hikers in Amerikaanse stijl. Die laatste groep gaat een lang weekend de bergen in, met vriesdroog maaltijden die alleen opgewarmd hoeven te worden. Als fietsreiziger wil je echte maaltijden kunnen koken, en heb je vaak toegang tot verse ingredienten.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Trangia brander en pannenset (de kleine voor 1 persoon, de grote voor 2-3 personen, en niet 3-4 zoals ze claimen). Je kunt makkelijk aan brandstof komen, het is simpel, veilig, stormvast en milieuvriendelijk. Met de twee pannetjes en het deksel/de koekenpan kun je prima echt eten klaar maken. Anders dan bij veel campingbranders is de warmteverdeling mooi egaal, dus je kunt er vis op pocheren, maar ook een steak bakken. Het tweede pannetje is luxe, maar weegt weinig en is erg praktisch. Ik heb het vooral om na afloop van het eten koken water te koken voor koffie en thee voor de volgende ochtend (dat gaat dan in een thermosfles; zo kan de brander ingepakt blijven).
Verder heb ik lexan bestek van gsi, een zwitsers zakmes, een beetje buigzaam licht een goedkoop Ikea bord, en een grote plastic beker. Ik begin 's morgen met een grot kop thee daarin (gezet in de mok), en vervolgens past er precies een opvouwbaar Ortlieb koffie filter in om een grote kop koffie mee te maken. Dan is de thermos ook leeg (en gaat mee gevuld met lekker koud water). Ik heb ook een niet al te groot lexan wijnglas bij me.
Voor de rest heb ik olijfolie in een Nalgene plastic flesje (vermijd de goedkope Chinese namaak - die lekt). In een ander plastic flesje heb ik afwasmiddel. Verder een schuursponsje als afwasborstel. En een dunne theedoek.
Als ik met mijn vrouw ga kan het allemaal net wat uitgebreider.
Beetje vergelijkbaar met de kookuitrusting van Wim hierboven. Daarnaast zijn we erg blij met ons Opinel zakmes, en dan die met een stompe punt. Ook handig om brood mee te smeren! Zo'n fluitketel lijkt me een onhandig ding in je tas.
Er is over zaken als koken, slapen en buitenbanden al ontzettend veel gepost op dit forum. Heb je de zoekfunctie en de wiki al geprobeerd?

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... en#p126125
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... en#p170793
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Kookgerief
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf

De bovenste link bevat info die inmiddels in dit draadje voorbij komt.

Soms bevatten websites van vakantiefietsers ook een paklijst of een aparte pagina over de fiets- en kampeeruitrusting.

Mijn uitrusting lijkt op die van Wim, op de brander, filter, wijnglas en thermos na.

Het is ook wel een proefondervindelijk wat je nodig hebt en wat je prettig vindt.

Ben zelf nog op zoek naar een lichtgewicht en hittebestendig kunststof spateltje waarmee ik in het bakpannetje kan roeren.
willem.m schreef:
Ben zelf nog op zoek naar een lichtgewicht en hittebestendig kunststof spateltje waarmee ik in het bakpannetje kan roeren.
Wij gebruiken een klein houten spateltje. Gekocht bij Dille en Kamille voor nog geen euro, maar die van een gourmetset is ook prima te gebruiken. Die heb je vast ook in een kunststof variant.
Ik heb bij me:

- Een Coleman 442 benzinebrander (wat groot maar wel betrouwbaar en goed)
- Een Light my fire mealkit (alle bakjes, borden, snijplank enz wat je nodig hebt onderweg)
- Twee sporken (Passen in de mealkit)
- Een 1L pan met koekenpan dekseltje (onderweg volgestopt met andere spullen)
- Een los setje van 2 kleine pannetje (passen in elkaar en er passen weer andere spullen in)
- BBQ tang en spatel
- Zwitsers zakmes

Een redelijk bescheiden setje dus.
willem.m schreef: Ben zelf nog op zoek naar een lichtgewicht en hittebestendig kunststof spateltje waarmee ik in het bakpannetje kan roeren.
Ben zelf een groot fan van GSI outdoor: http://www.bever.nl/gsi-outdoors-pack-s ... olour=5806
Tim_070 schreef:
willem.m schreef:
Ben zelf nog op zoek naar een lichtgewicht en hittebestendig kunststof spateltje waarmee ik in het bakpannetje kan roeren.
Wij gebruiken een klein houten spateltje. Gekocht bij Dille en Kamille voor nog geen euro, maar die van een gourmetset is ook prima te gebruiken. Die heb je vast ook in een kunststof variant.
Ik heb inderdaad nu ook een houten gourmetspateltje van de Xenos. Maar die is me net iets te kort het uiteinde wordt n beetje rafelig/zacht.
Lennart: De GSI spatel ziet er hightech uit :D Goede tip. Is ie lang genoeg om er helemaal onderin een zak adventurefood mee te roeren?

Inge je hebt mooie pannetjes gekocht. Fluitketel lijkt me idd overkill. Maar als je het belangrijk vindt en je gaat met voortassen fietsen dan past het er vast wel in.

Mocht je gaan vliegen, let dan goed op dat je mooie pannetjes goed ingepakt in je fietstas zitten (bijv in een fleecetrui), anders kunnen ze beschadigen bij het transport.
Ik ben zelf een grote fan van het fluitketeltje! Het is op de foto niet goed te zien, maar ik neem aan dat hij in de pannenset past? Dat is bij mijn Trangia set in elk geval wel het geval. Geen extra volume dus, alleen wat extra gewicht. Persoonlijk vind ik dat geen probleem, omdat ik hem erg handig vind en veel gebruik (veel vaker dan de pannen).

9 van de 10 x gebruik ik de brander namelijk om water te koken voor thee, noedels, chocomel of brinta (met poedermelk). Het water kookt supersnel in de fluitketel, en blijft ook redelijk lang warm. Theezakje erin mikken en je hebt gelijk een theepot :D
Maar het belangrijkste is voor mij dat je zonder knoeien kokend water in een mok of thermosfles kunt gieten. Ik ben nogal een kluns en als ik dat met een pannetje moet doen ligt de helft ernaast of op mijn tenen :wink:
willem.m schreef: Lennart: De GSI spatel ziet er hightech uit :D Goede tip. Is ie lang genoeg om er helemaal onderin een zak adventurefood mee te roeren?
Geen idee hoe diep zo'n zak is maar de spatel is van top tot de onderkant 18,2 cm. De onderkant is 5cm breed
Inge1 schreef:Voor bestek zit ik te denken aan een (foldable) titanium spork
Ik snap niets van de immense populariteit van de spork. Ik heb ze wel uitgeprobeerd, want ik heb er zelf per ongeluk twee, eentje gekregen en eentje vormt een setje met mijn spatel:
willem.m schreef:Ben zelf nog op zoek naar een lichtgewicht en hittebestendig kunststof spateltje waarmee ik in het bakpannetje kan roeren.
http://www.amazon.com/Guyot-Designs-GD- ... B002YMJ3BO Met de spatel ben ik heel blij (lekker kort en makkelijk op te bergen, dus met zijn 15,3 cm past hij misschien niet tot onderin een zak Adventurefood), maar de spork blijft meestal thuis, in plaats daarvan neem ik een simpele Sea to Summit-lepel mee: http://www.bever.nl/sea-to-summit-beste ... colour=347 Ik ben nog nooit eten tegengekomen dat ik zonder vork niet naar binnen kreeg (maar misschien is het anders als je - stukken - vlees eet), maar soep en saus eet ik wel heel veel op reis en dat loopt voortdurend door de gaten in je lepel weg. :(

Groeten,

Carl
De verschillen in eet- en kookgewoontes zijn te groot om het eens te worden, zelfs erover praten wekt kennelijk al emoties op!

Een goed idee om ideeën op te doen is tijdens een kampeerweekend van de Wereldfietser. Dat zie je hoe tientallen fietsers het allemaal doen en wat ze meenemen. Met Hemelvaart gaan er meestal veel fietsers mee en is er veel te zien.

Op de wiki staan diverse zaken zo droog mogelijk uitgelegd. De wiki geeft uiteraard geen voorkeur aan.

http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Kookgerief
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... en_drinken
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_recepten
Georg schreef: Ik neem mee voor solotochten: een 1L pan met bijpassend klein braadpannetje annex deksel,
Dat maakt nieuwsgierig, welk merk? Of bedoel je gewoon een koekepan/deksel?

Carl
Een voortas is bij ons opgeofferd aan de keukenspullen. Belangrijkste daarin is deze tas met inhoud:
Afbeelding

Inmiddels zijn de twee plastic messen vervangen door een opinel die we toch al in de stuurtas hadden en de kurkentrekker (9) is eruit geknikkerd.

Daarnaast heb ik nog een Optimus Terra pannensetje in de achtertas zitten:
Afbeelding

Dit pannensetje bevalt erg goed, moet ik zeggen. Het ding met de wafeltjes is heel fijn om pasta/rijst te koken (gaat heel snel) en de andere pannetjes hebben een anti-aanbaklaag, dus gemakkelijk schoon te maken.
In de pannetjes heb ik potjes met olijfolie en kruiden (zie dit topic)
Jammer genoeg worden Sigg pannen niet meer gemaakt, want deze zijn verbluffend goed. Ik heb een setje al 25 jaar of zo. Het zijn bi-metalen pannen. Glad rvs van binnen en goed geleidend aluminium van buiten en dat garandeert gemakkelijk bakken, ook op hoog vuur en daarna even gemakkelijk schoonmaken.
Mijn brander is ongeveer even oud, een MSR Whisperlite benzinebrander, ook een slim en duurzaam ontwerp.
Dank voor alle "food for thought".

Qua pannen zit ik dan wel goed als ik het zo zie (en mezelf ken) - merk vanzelf wel of ik iets van thuis kan laten na de eerste na lange tijd fietsvakantie. En ja de waterketel is ook van GSI en past precies in het kleinste pannetje dus inderdaad zoals Rinske al schreef alleen extra gewicht. En vermoed maar weet wel zeker dat ik hem heerlijk vaak ga gebruiken.

Qua brander gebruik ik mijn heerlijk oude whisperlite die het nog heel prima doet.

Ave Gone - dat van kampeerweekenden weet ik en die heb ik ook in de planning staan - alleen wel pas volgend jaar. Dit jaar ga ik gebruiken om beetje bij beetje mijn uitrusting compleet te maken. Met mijn stalen ros in het voor uitschiet en minder kunnen werken + nog gebrek aan conditie (verder revalideren) zit dat er nu niet in. De wiki had ik al een paar keer doorgespit maar neig vaak naar teveel (ondanks de wiki) vandaar dat ik naar ervaringen opzoek was/ ben. Bovenstaande helpt enorm.

@Hans dank voor de foto met uitleg dat maakt het mooi zichtbaar

@Wim dank voor je lange beschrijving. Ik weet dat je van lichtgewicht houdt. :wink: Alleen zo licht als jij weet ik niet of me dat gaat lukken. Fijn de flesjes tip. Ga ik naar kijken.

@Lennart - ook ik begin een grote fan van GSI te worden. De spatel had ik al een ergens gezien maar is een opvouwbare niet ahdiger ivm volume? Anders is het inderdaad een hele goede tip.

@Willem - dank voor de vliegtuigtip en pannetjes compliment (ben er erg blij mee vooral omdat ik ze heerlijk goedkoop bij de Carl Denig alles moet weg uitverkoop heb kunnen aanschaffen. En welke Nederlander houd nu niet van een beetje korting :wink: ). Ben meestal wel van het wat kan deuken/ kapot kan gaan goed in te pakken. Maar beter vaak dan nooit te horen :wink: Ik ben inderdaad van plan om met voortassen te gaan fietsen. Dwz voortassen worden achtertassen en achtertassen komen op de extrawheel.

Ook alle andere linken ga ik bekijken en voor mezelf een soort van wat heb ik nodig lijst samenstellen (mbv wiki) en dan aan jullie voorschotelen. Kijken of ik nog wat over het hoofd zie of dat iuk beter voor iets anders kan kiezen.
Zag trouwens dat er nergens (of ik heb er overheen gelzen) iets stond over het meenemen van kruiden. Hoe doen jullie dat? Alles in losse potjes of van die multi potjes met meerdere kruiden? Ik neig zelf naar het laatste.
Naast mijn trangia setje neem ik een besteksetje (vouwbaar) van een tsjechische winkel mee, en een zwitsers zakmes. Een kunststof/metaal spateltje van een speelgoedkooksetje, gaar prima. Kruiden in losse potjes van de Xenos, daar koop je een set kunststof potjes met schroefdekseltjes voor weinig geld.

Edit: en een setje van sea to summit: bord, schaaltje, mok met inklapbare wanden, zodat het vlak is op te ruimen. In het zakje dat erbij hoort, past ook nog een theedoek en het bestek.
@Carl: het is een setje van Primus, 'lite tech' of zoiets. Pannetje past precies op de onderste, er zijn wel meer van zulke sets oa van Optimus. Het heeft het formaat van een poppenfornuis maar wonderlijk genoeg werkt het wel. Soms overweeg ik een derde pan mee te nemen maar die kwam nog niet door mijn eigen lichtgewicht-selectie heen...

Verder valt het me altijd op dat velen hier benzine of spiritusbranders gebruiken. Ik gebruik gewoon ordinair gas, schoon en makkelijk. Primus duo brander, dat wel zodat ik beide typen tankjes kan gebruiken. Maar ik ben dan ook vooralsnog een Europafietser en geen wereldfietser, dat scheelt natuurlijk.