Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Plastic-smaak" Ortlieb waterzak - Forum Wereldfietser

"Plastic-smaak" Ortlieb waterzak

Voor een reis door Zuid-Amerika kochten wij een 10l waterzak van Ortlieb. Uiteindelijk heeft de zak maanden onderin een tas gezeten en is nauwelijks gebruikt, omdat na 2 dagen het water niet meer drinkbaar(Nou ja, niet meer lekker in ieder geval) is door de plastic-smaak. Na meer dan 2 dagen in de zak smaakt zelfs de koffie naar plastic. Onderweg zijn we veel fietsers tegen gekomen met dezelfde klacht. Wie heeft ook deze ervaring en misschien de gouden tip om van de vieze bijsmaak af te komen?(Een nachtje water met limoen erin hebben we geprobeerd, maar de smaak komt steeds terug)
We hebben gehoord dat de MSR waterzakken dit probleem niet hebben, klopt dat?

Heb "de kwestie" overigens ook aan Ortlieb voorgelegd, maar nooit een reactie gehad.
Ik heb zelf een tweetal MSR Dromedary waterzakken en die hebben het probleem niet dat het water bijsmaak krijgt. Wel prijzig maar zeer goede kwaliteit.
Je kunt dingen proberen als Steradent of peroxide 3% maar vooral in het tweede gevalmoet je de zak naderhand goed schoonmaken anders wordt de remedie erger dan de kwaal. Of het werkt, geen idee. Kennelijk maakt Ortlieb de zakken nu van ander materiaal want ik heb er nooit last van gehad; de ortlieb waterzak die ik heb heeft soms jaren opp zolder gelegen voordat ik hem weer eens gebruikte.
Wij hadden hetzelfde probleem (gekocht in 2011), helaas geen oplossing. Waterzak hebben we ondertussen niet meer.
Heb je wel altijd de dop eraf gelaten (behalve als er water in zat :lol: )

Ik gebruik ze al jaren en ze stinken nog altijd niet.
Bij ons wat het meteen bij de eerste keer. Hoorde van een stel Duitse fietsers dezelfde klacht, terwijl ze er bij hun vorige model geen last van hadden.
  1. Gooi er eens een kwartlitertje Ricard / Pernod / Pastis 51 o.i.d. in.
  2. leg je zak vervolgens een dagje aan de kant.
  3. Op dag twee drink je je 'water'zak in goed gezelschap terug rustig leeg.
  4. Resultaat: de volgende weken geeft je waterzak gratis een fris anijssmaakje aan elke vulling... :lol: :!:
Truukje werkt ook bij bidons weet ik uit eigen ervaring. :wink:

Greetz,
Bram
@Eric: Zak staat eigenlijk altijd open als hij niet in gebruik is. Als ik mijn neus in de lege zak steek ruik ik ook niets bijzonders. De coating aan de binnenkant van de zak geeft na een paar dagen smaak af aan het water.
In de winkel nooit deze klacht gehad? Tijdens een kerstdiner in Peru met 8 fietsers, hadden slechts 2 fietsers geen vieze smaak aan het water (en iedereen had dezelfde 10l Ortlieb zak).

@Bram: Deze houd ik in mijn achterhoofd :D :D