Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wintertent - Forum Wereldfietser

Wintertent

Ja weer een tentvraag .. maar dit keer een wintertent. :wink: Met de zoekfunctie vind ik nl zeer weinig info dus dan toch maar vragen.

Ik zoek een tent voor de Scandinavische winters en hij moet echt een lichtgewicht plus een klein pakvolume hebben want het wordt zoveel mogelijk bikepacking (met de fatbike over bospaden, sneeuw- en ijsvlaktes etc).
Hij moet ook zelfstandig kunnen staan, dus zonder haringen op bevroren grond of rotsbodem en neemt daardoor ook minder plaats in beslag (scheelt oa sneeuw scheppen). Verder dacht ik aan dubbelwandig, dit vanwege ijsvorming op een enkelwandige tent wat weer op je spullen kan dwarrelen of smelten. Maar misschien is dit niet altijd waar en zijn er enkelwandige tentjes waarbij dit niet gebeurd?

En ik fiets vnl solo maar voor in de winter vind ik een 1pers. tent eigenlijk te klein. De zweedse winter heeft ook weinig daglicht dus dat worden veel uren in de tent zitten en zoek dan ook iets waar je nog enigszins in kan bewegen/draaien. Dus een heeele grote 1pers of anders een 2p.
Ook is het fijn dat je dan eventueel de tent met iemand kan delen, en niet alleen vanwege de gezelligheid in die donkere uren maar ook om de warmte te delen want twee in één tent is toch altijd warmer dan twee in aparte tentjes.

Vond iig de Hilleberg Unna: 4-seizoenen, 1.9kg, 110cm breed dus twee personen moet kunnen (ben zelf vrij smal dus pas in elk hoekje) en een 230cm lengte is ook mooi want dan lig je niet met de slaapzak tegen de natte tent. Ook kun je de hoek van de binnentent losmaken waardoor de voortent groter wordt en je rechtop in de ingang kan zitten met de brander buiten.
Iemand toevallig bekend met deze tent?

Denk zelf dat er verder (nog?) niet veel keus is en misschien moet ik ook de eis 'zelfstaand' vergeten, dan komen nl de tipi's in aanmerking en die zijn wel errug leuk. Ze hebben zo te zien ook vaak een zee van ruimte.

En nu zat ik net natuurlijk weer heel schandalig 't fatbike-topic met offtopic tentpraat te vullen (hier de link) en daar waren heel aardig al wat tips binnengekomen:
PeterFokkinga schreef:In de USA zijn pyramide en tipi (teepee) tenten populair in de winter. De tentwanden lopen relatief steil af waardoor er geen sneeuw op blijft liggen. Lekkermakertje: Lone Peak (830 gram), er zit een gat bovenin voor de schoorsteenpijp van een houtkachel (740 gram). Neveneffect: je portemonnee is ook meteen een stuk lichter :)

Zelf heb ik een DuoMid piramidetent, bevalt heel goed maar ik heb er geen winterervaring mee (brrr, hoe hou je het uit met die temperaturen ;-))

In Europa, de WickiUp 3 tipitent en dichter bij (jouw) huis de Hilleberg Soulo (geen pyramide, maar kan wel wat sneeuw verstouwen).
LHTJoost schreef:@Yopie: De WickyUp3 en 4 zijn met binnentent en groot genoeg om met 2 personen aan dezelfde kant van de paal te liggen.
Inderdaad een zee van ruimte, en dat voor net onder de 2kg! maar geloof ook dat 't een 3-seizoenen tent is. Jammer, ziet er goed uit:
http://nl.eurekaeurope.com/p/wickiup-3
Smitty schreef:Er is nu ook de iets grotere DuoMid XL piramidetent, waar je wél romantisch met je viking aan één kant van de stok kunt liggen 8)
Das wel een heel mooi tentje: voor zowel zomer als winter, veel ruimte en idd die viking kan er makkelijk bij. :D
Heb ik het nou goed en weegt ie als 't Silnylon is 680gram en als het Cuben Fiber is 450 gram en dan zonder binnentent, vloer en deur? Kan nog niet vinden wat de rest weegt, ja wel het prijskaartje: een complete nylon wordt $ 710 en voor de fiber $1055. :shock:
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze tent comfortabel is bij extreme kou. Je moet dan wel een pak sneeuw hebben waardoor de kier wegvalt maar grote kans dat de sneeuw dan leuk naar binnen komt en het randje van de vloer is nou niet echt hoog te noemen.
Nee, ik twijfel behoorlijk, maar ach, ik kan 't toch niet betalen. :D
Fijn Jan, veel info, thanks.
PeterFokkinga schreef: Zelf heb ik een DuoMid piramidetent, bevalt heel goed maar ik heb er geen winterervaring mee (brrr, hoe hou je het uit met die temperaturen ;-))
Peter, heb jij de DuoMid met binnentent? En zo ja, weet je dan toevallig ook hoeveel ie totaal weegt?
Zijn nl mooie tentjes ..
Ik ben een liefhebber van lichtgewicht, maar voor een donkere winternacht met flink wat sneeuw zou ik niet minder willen dan een Hilleberg Nammatj 2. Die heeft zowel een ruim vloeroppervlak in de binnentent, alsook een ruime vestibule. Dat laatste zou ik willen om er mijn natte jas en schoenen in te kunnen opbergen. Wat meer ruimte is in zulke omstandigheden echt erg fijn. De Nammatj is wat zwaarder dan de Nallo, maar ook degelijker, en wordt op vele arctische tochten gebruikt.
Totaalgewicht van de DuoMid met binnentent en verder alles wat er bij hoort (tentstok, haringen, opbergzakjes) is 1060 gram. Tentluier (65 gram) is erg prettig in natte omstandigheden zodat je geen natte knieën/kont krijgt in de "voortent". Gewicht per onderdeel:

DuoMid (cuben) + lijnen ... 380 gram
Oooknest Nano + lijnen ... 350
Rota Locura tentstok 54-60” ... 135
Big Agnes v-pegs (7st) ... 91
titanium pegs ( 8st) ... 64
tentluier (dun plastic) ... 65
nylon opbergzakken ... 40

Er zijn in de afgelopen maanden verschillende klachten geweest op de backpackinglight en outdoorsmagic fora dat Sean, de man achter Oookworks, wel je geld aanneemt maar niet levert. Ik kan de Oooknest daarom niet aanraden; wat jammer is, want Sean z'n vakmanschap staat buiten kijf en alle andere binnententen die ik ken zijn volledig van gaas. Ron Bell (Mountain Laurel Designs) daarentegen heeft een ijzersterke reputatie en mijn eigen ervaring met hem staaft dat.

Het is wel een (hele)boel geld voor een tent. Wat ik er drie jaar geleden alles bij elkaar voor heb betaald was vergelijkbaar met een Hilleberg Unna, de wisselkoers was toen wel een stuk gunstiger. Aan de andere kant, ik vind het een heel fijne tent (zeker na alle ergernissen met mijn eerste tent) en t.o.v. overnachten in B&B's of hostels spaar je elke nacht weer wat uit.

De Unna stond destijds ook op mijn shortlist, maar deze heeft geen vestibule en is zwaarder. De Soulo heeft wel een vestibule en kan met z'n drie kruisende stokken ook meer (sneeuw) hebben denk ik.
Ben je niet op zoek naar een vierkante cirkel?
Lijkt me erg lastig om een tent te vinden die aan al je voorwaarden voldoet... Het belangrijkste op winterse solotochten zoals jij die graag doet lijkt me vooralsnog de zekerheid dat je het overleeft... Dus ik zou vooral gaan voor de degelijkheid en de zekerheid hij ook in slechte omstandigheden blijft staan.
Een Hilleberg is gemaakt voor dergelijke omstandigheden, al lijkt de Unna me een echte 'lichtgewicht'... Ik zou eerder gaan voor een Nallo 2 en meer gewicht accepteren.
Als de tent sneeuw moet kunnen verdragen lijkt me een pyramide of koepel onvermijdelijk. Een koepel welke een alternatief voor de Unna kan zijn, is de Wechsel Pathfinder. Ikzelf heb die een aantal keren gebruikt, maar vond 'm voor mij toch te laag. Ik heb namelijk een zwakke onderrug en de 75cm hoogte was toch wat te weinig voor mij om rechtop te kunnen zitten (157cm en relatief korte benen). De Zero-G-variant is desondanks rond de 1,9kg (i.t.t. de Travel Line-variant), dus ook niet verkeerd. Zeker niet als je bedenkt dat dit met 3 stokken is, terwijl de Unna er slechts 2 heeft.
Het voordeel van haring-loos kunnen opzetten lijkt me ook erg prettig in de winter, hoewel ik persoonlijk toch een paar haringen zou willen gebruiken.
@Yopie: de WickyUp3/4 zijn inderdaad 3-seizoenen tenten. Ik denk dat 1 persoon de grote hoeveelheid koude lucht in de grote/hoge tent niet opgewarmd krijgt. Met meerdere personen is het wellicht toch een goede keuze (voor een Hollandse winter, niet een Scandinavische :wink: )
Wim schreef:Ik ben een liefhebber van lichtgewicht, maar voor een donkere winternacht met flink wat sneeuw zou ik niet minder willen dan een Hilleberg Nammatj 2. Die heeft zowel een ruim vloeroppervlak in de binnentent, alsook een ruime vestibule. Dat laatste zou ik willen om er mijn natte jas en schoenen in te kunnen opbergen. Wat meer ruimte is in zulke omstandigheden echt erg fijn. De Nammatj is wat zwaarder dan de Nallo, maar ook degelijker, en wordt op vele arctische tochten gebruikt.
Wim, ik had moeten zeggen dat ik al een goede wintertent heb, sorry. Heb de Ferrino Snowbound 2, een fijne expeditie tent. De Ferrino link doet het bij mij niet dus daarom maar een verkoopsite.
Maar solo met de fatbike over sneeuwpaden gaat niet met deze tent, hij is te zwaar (4.8 kg) en daarbij krijg ik hem niet kwijt want met zijtassen kun je niet door sneeuw fietsen, moet het echt met bikepacking doen. Er kan wel een kleine kanozak op de achterdrager dus daarom denk ik aan een lichte tent met een klein pakvolume.

De Hilleberg Nammatj weegt 3.7kg en dat is toch echt teveel. Hilleberg wintertenten zijn wel een van de beste, ben ik helemaal met je eens.
wimmo17 schreef: Het belangrijkste op winterse solotochten zoals jij die graag doet lijkt me vooralsnog de zekerheid dat je het overleeft...
Daar ben ik me ook erg van bewust hoor: zonder de juiste fiets en kampeerspullen kan het levensgevaarlijk zijn. En daarnaast kun je heel makkelijk foutjes maken, foutjes met grote gevolgen. Heb ze helaas ook al vaak gemaakt: valpartijen met slechte afloop, met fiets en al door 't ijs gezakt, onderkoelingsverschijnselen, half bevroren ledenmaten en zo kan ik nog wel een A4tje vullen.
Weet ook nog niet wat ik precies met fatbike plus tent in de winter aankan, d'r zullen zeker nog wel wat foutjes bijkomen. :shock:
wimmo17 schreef:Een Hilleberg is gemaakt voor dergelijke omstandigheden, al lijkt de Unna me een echte 'lichtgewicht'... Ik zou eerder gaan voor een Nallo 2 en meer gewicht accepteren.
Een Nallo 2 weegt 2.4kg en is 109cm breed, dan lijkt me de Unna met 1.9kg en dezelfde breedte toch beter. En nog een ding wat meetelt is dat de ingang van de Unna in de lengte zit, je slaapt/zit/leeft dus in de lengte van de tent en heb ervaren dat dat veel prettiger is.
Ik heb bv de TN Laser 1 en 't is heel fijn om zo uit je slaapzak het gras op te rollen, om liggend/zittend op de slaapzak spullen te pakken of eten te maken wat buiten de binnentent staat, en toen ik een keer na een valpartij met rugpijn lag was het helemaal fijn.
Tis eigenlijk te stom om eerst op handen en voeten over je eigen zooi te moeten kruipen voordat je buiten/binnen bent, helemaal met sneeuw aan je kleren dus wdb heeft de Unna een groot voordeel.
PeterFokkinga schreef:Totaalgewicht van de DuoMid met binnentent en verder alles wat er bij hoort (tentstok, haringen, opbergzakjes) is 1060 gram. [..]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, erg mooie tent Peter. Jammer dat tipi's niet zelfstandig staan, was er waarschijnlijk meteen voor gevallen. Moeilijk hoor ..
PeterFokkinga schreef:Het is wel een (hele)boel geld voor een tent.
Al die goede merktenten kosten helaas een vermogen, vooral de ultralichte en wintertenten. Misschien wordt dat over een paar jaar minder? zou wel mooi zijn.
PeterFokkinga schreef:De Unna stond destijds ook op mijn shortlist, maar deze heeft geen vestibule en is zwaarder. De Soulo heeft wel een vestibule en kan met z'n drie kruisende stokken ook meer (sneeuw) hebben denk ik.
De Soulo vind ik zelf te klein in de winter, zoek echt iets waar je eventueel met zijn tweeen in kan. Voor in noodgevallen maar tis ook fijn dat je bij extreem lage temperaturen warmte, batterijen etc kunt delen.
Heb ook af en toe een ski/fietsmaatje en een winterdag met maar 6 uur daglicht verloopt een stuk leuker als je de tent kunt delen. Ik was bv een keer met een vriend die graag voorleest (yes!) en die was erg schor geworden door 't schreeuwen van tentje naar tentje. En ik was ondertussen in slaap gevallen, had zo het spannende einde gemist en daar werd ie ook al niet blij van. :oops: :D

Hier het verschil in de breedte van de Soulo en Unna, is net het verschil tussen wel of niet 2persoons (met een 55cm matje en je elkaar enigszins lief vindt). Maar inderdaad mist de Unna de 55cm vestibule:

Soulo:
Afbeelding

Unna:
Afbeelding
Robertjan schreef:Een koepel welke een alternatief voor de Unna kan zijn, is de Wechsel Pathfinder.
Mooie tenten, had er nog nooit van gehoord. Vind deze alleen net wat te klein, kan ook niet zo snel vinden of ie geschikt is voor sneeuwwinters ..
Robertjan schreef:Het voordeel van haring-loos kunnen opzetten lijkt me ook erg prettig in de winter, hoewel ik persoonlijk toch een paar haringen zou willen gebruiken.
Als de grond bevroren is, gaat dat moeilijk. Stenen gebruiken kan vaak ook niet want die zitten ook al aan de grond vast (ligt aan de maand en waar je bent).
Maar ik wil de tent ook gaan gebruiken voor kanotochten, waarschijnlijk ga ik komende zomer door de zweedse scherenkust naar Finland en dat zijn veel rotseilandjes waar je alleen zonder haringen kunt staan. Zo'n tent is dan wel handig, moet ik hem alleen wel kunnen betalen en dat zit er nu niet in dus dat wordt waarschijnlijk moeilijk slapen. :D

Hier nog mooie 4-seizoenen tentjes van Lightwave: http://www.lightwave.uk.com/products/te ... wave-tents

Bedankt voor alle reacties, fijn, kom zo weer een stukje verder.
(åj tis weer een lap tekst geworden, sorry hoor)
winterkamperen is de kans op veel sneeuw ect. IK zou geen risico nemen een TNF VE25. Het gewicht kan je evt verdelen over je medereizigers.
henk huizenga schreef:Het gewicht kan je evt verdelen over je medereizigers.
Yopie fietst alleen.
henk huizenga schreef:winterkamperen is de kans op veel sneeuw ect. IK zou geen risico nemen een TNF VE25. Het gewicht kan je evt verdelen over je medereizigers.
Mooie tent maar hij weegt wel wat: 4.8kg. Dat gaat niet solo op de fiets in de winter (dan is er al meer bagage zoals zwaardere slaapspullen, kleding, overlevingszooi). Nou ja, misschien moet ik zeggen dat het mij niet lukt, tenminste niet op een fatbike door sneeuw. Heb nl al een tent van 4.8kg en heb het geprobeerd. :D
Tis een Ferrino snowbound 2p, een heel fijne wintertent, alleen een beetje overdreven winters (een expeditie/5-seizoenstent):
Afbeelding

Ik ben er geloof ik over uit dat het een Hilleberg Unna gaat worden; een vrijstaande, kleine 2persoons 4-seizoenentent van 2.1 kg. Moet alleen eerst sparen want een Hilleberg is allesbehalve goedkoop.
Binnenkort ga ik met een vriend op pad die een Hilleberg Janno heeft, een 3p. die een kilo zwaarder is. Volgens hem is een 3p voor twee personen in de winter fijner want dan heb je dikkere slaapzakken, meer bagage, kleding die moet drogen etc en wat meer bewegingsvrijheid tijdens de lange donkere dagen is ook een plus. En daar heeft hij zeker gelijk in, maar een kilo meer is toch een kilo meer, het pakformaat is groter en als je vnl alleen bent is een 3p wel erg groot/koud. Maar okee, ik zal het snel gaan ervaren, das toch de beste manier.

En Clank, veel plezier met je 2 x 150km weekend! Je begrijpt wel dat ik stinkend jaloers ben. :wink:
Yopie schreef:Ik ben er geloof ik over uit dat het een Hilleberg Unna gaat worden; een vrijstaande, kleine 2persoons 4-seizoenentent van 2.1 kg. Moet alleen eerst sparen want een Hilleberg is allesbehalve goedkoop.
Yep! heb vorige week een betaalbare Unna gevonden, een rode, veiliger in de wintermaanden. En ben natuurlijk gelijk op de fiets gesprongen, snel testen voor de sneeuw verdwijnt. Twijfelde nog of ik links of rechts zou gaan, koos voor rechts en dat was mazzel want in het gebied links kwam er plots een sneeuwstorm en moesten er drie mannen uit hun tent gered worden, zwaar onderkoeld. linkje
Ik had gelukkig alleen harde wind en lichte sneeuwbuien, het tentje hield het goed maar ik was toch wel enigszins benauwd. Het opzetten was in de harde wind een hele klus, moest de fiets op de tent leggen anders vloog ie er vandoor. Haringen in sneeuw werken alleen als je ze tot de ijslaag diep ingraaft en ze er dan inramt, maar ik kreeg ze er niet diep genoeg in en ondertussen klapperde de tent als een vlieger in de lucht. De Unna heeft geen sneeuwflappen dus kon er ook geen sneeuw opleggen, had ook geen ski's, sneeuwschep, stokken of iets dergelijks wat je als haringen kunt gebruiken, dus heb toen maar de scheerlijnen aan zware stenen gebonden en die ingegraven. En de trouwe fatbike was natuurlijk de grote rots, hij lag geduldig in de sneeuw, met scheerlijnen aan frame en dikke wielen en hij grijnsde alsof hij dikke pret had. Heel geruststellend, een fatbike als vriend, hij is nooit bang.
En inderdaad, alles ging goed; de wind huilde en gierde, sneeuwvlokken zo scherp als ijskristallen vlogen horizontaal langs, het tentje boog en rukte aan zijn lijnen maar de fatbike hield stand en liet de Unna niet los. Mijn vertrouwen dat ik door de Pugs langer zal leven groeit met de dag!

Maar ben geloof ik tevreden over de Unna, kan eigenlijk nog niet zoveel zeggen want heb hem daarvoor te kort. Tis even wennen die rode kleur en binnen geeft het ook meer licht (de zon gaat hier niet meer onder) maar gelukkig heb ik geen problemen met de zomernachtzon en magische nachteloze nachten.
Kreeg er ook een footprint bij, een echte, heb ik nog nooit gehad, heb meestal van die dunne gare stukjes plastic. De haringen wil ik wel vervangen voor sneeuwharingen, weet nog niet welke, zullen helaas wel weer een vermogen kosten.

Ben ook een beetje benauwd voor de dunne tentstokken, je moet er voorzichtig mee omgaan maar dat gaat moeilijk in winterse omstandigheden. Heb daardoor ook al de stok van de Laser Photon gebroken: het was donker, het vroor/sneeuwde, ik was moe, stijfbevroren, had geen gevoel meer in mijn handen en ja .. toen zei de tentstok 'knak'. Leuk. Heb toen staan kloten met een buisje wat scheurde, tape wat niet wilde plakken, touwtjes die ik niet had dus heb op het laatst met huilende vingers een bevroren veter uit mijn schoen kunnen peuteren. Heel slim vond ik dat toen, alleen de volgende dag was die veter zo stijfbevroren dat ik hem van de tentstok moest lossnijden. :(
Nu zijn de stokken van de Unna wel iets dikker, 9 inplaats van 7.5 mm. Iemand trouwens nog een tip wat je in nood kunt gebruiken als de tentstok breekt? Gewoonlijk een buisje maar wat als je die bv in diepe sneeuw laat vallen en je kunt hem niet meer vinden?

Nog wat fotootjes, helaas geen spectaculaire sneeuwstormplaatjes. Tis in Lappland, bij Ohtje Tjohkele, Johkennjuana, Åarjel Dåarangietjiie .. oftewel in het land van de Samen. 'Unna' betekent trouwens 'klein' in het Samisch, vind het zelf een vrij moeilijke taal. Sommige woorden bestaan niet, zoals het woord 'haten', daarentegen zijn er honderden woorden voor sneeuw en ijs en zijn er woorden die moeilijk te vertalen zijn, zoals 'muorragoaikkahat' wat zoiets als 'het smeltende en druppende van bomen wat de grond onder de boom bewerkt' betekent. :) Nog meer samische praat (ja tis offline maar kan zomaar errug belangrijk zijn):
Wil je koffie? Jugat go gáfe?
Gooi nog een blok hout op het vuur. Coggal muora dollii.
Ik hou van je. Mon ráhkistan du.
Tot ziens! Nåånåå!

En iedereen nog bedankt voor de tenttips!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor hele harde wind is het bij Hilleberg vaak mogelijk 2 tentstokken per sleuf te gebruiken. Weegt en kost wel wat meer...
Robertjan schreef:Voor hele harde wind is het bij Hilleberg vaak mogelijk 2 tentstokken per sleuf te gebruiken. Weegt en kost wel wat meer...
Hee, dat wist ik niet. Heb net gekeken en inderdaad, er passen twee stokken in, ook Hilleberg zegt dat twee stokken voor meer stabiliteit en sterkte zorgen. Ze kosten per stuk circa 60 euro en wegen 200g. Tja, wat is nu verstandig? :?

En Robertjan, dank je voor de tip. Was toch wel geschrokken van die sneeuwstorm, betwijfel of je dat in een Unna overleefd. Onderkoeld raken is snel gebeurd, vooral als je tentje aan flarden scheurt en de Unna is wel een 4-seizoenen tent maar dat is natuurlijk nog geen 5-seizoenen of expeditie tent.
De jongens die gered zijn hadden teveel bagage (elk 30kg) waardoor ze te zwaar door de sneeuw ploegden. Die sneeuw is, aan het einde van de winter, te zwaar en te nat, je bent daardoor snel zeiknat en doodmoe. Ze haalden dus niet op tijd hun bestemming, werden overvallen door de storm, gingen doorweekt de tent in en raakten zo onderkoeld. De reddingdienst kon alleen met sneeuwscooters komen, helicopter/bandwagen etc was uitgesloten en daar had ik dan met een zwaar beladen fatbike rondgesjouwd, solo en zonder mobielbereik. Waardeloos.
Mijn grootste fout was dat ik dacht dat het begin juni wel mee zou vallen, nee dus.
Idee voor een nieuw buisje... paar spaken eromheen tapen, als spalk?

Voor de rest: machtig mooi weer;).
Travelmaster schreef:Idee voor een nieuw buisje... paar spaken eromheen tapen, als spalk?
Hee das best een goed idee ja, veel slimmer dan een bevroren veter! :D
Afbeelding
Alien schreef: Now is the winter of our disco tent
Kreeg pas ook al "you can't have your kayak and heat it" te horen.
Geniet van de zomer, Alien! Ik doe zeker mee. :D