Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Nigor Auk 2 valt af maar wel advies nodig - Forum Wereldfietser

Tent: Nigor Auk 2 valt af maar wel advies nodig

Ik ben op zoek naar een goede gebruikte Nigor Auk 2 - kan er helaas wel niet helemaal in staan maar bied me genoeg ruimte, een mooie luifel om onder te zitten en is met relatief weinig haringen goed vast te zetten. Het is dat ik niet zo van de tipi's ben anders was de wiki 4 via MP een leuke geweest maar misschien wel een beetje overdreven voor 1 pers :wink: .

Als iemand wat hoort, ziet ergens dan houd ik me van harte aanbevolen.

Tips voor andere merken met gelijksoortige (en mn zelfde hoogte of hoger) mag ook - als het maar een kwaliteitstent is.

Wijziging: topic titel aangepast
http://www.outdoorxl.nl/tenten/tenten/l ... model.html
Hoi Inge, ik dacht, even kijken wat voor tentje dat is en toen kwam ik deze aanbieding tegen.

Die tipi vind ik wel mooi, maar is mij te zwaar. Jammer, mooi tentje op Marktplaats. Benieuwd waar hij voor weg gaat. Vast niet voor de geboden 75 Euro

gr Anja
vraagprijs voor de mp tipi is 400 euro,vlgns de verkoper
Ben een beetje van de Auk 2 aan het afstappen - heb er gisteren in Nieuwegein nog even uitgebreid naar gekeken en in gezeten. Maar vind hem toch te breed voor mij alleen + ook te laag om bijvoorbeeld op een stoeltje onder de luifel te zitten. Mn dit laatste zorgt voor het afvallen ervan.
Dacht dat mijn zoektocht over was maar helaas niets is na afgelopen week minder waar.

Ben nu een beetje rond aan het kijken bij oa Tarptenten (USA -kwam dit merk tegen op de hiking-site) - heerlijk licht en voor een redelijke prijs. En speel nu met de gedachte om een zo hoog mogelijke lichtgewicht tent aan te schaffen met een losse tarp erboven die als luifel/ afgedekte sta/ zit ruimte dienst kan doen. Suggesties, wijze raad van harte aanbevolen....
De enige eis die ik heb is dat het een 2pers. tent moet zijn met een zo hoog mogelijke binnentent voor een zo laag mogelijk gewicht (prijs is hieraan ondergeschikt)

Van Tarptenten ben ik momenteel gecharmeerd van de volgende 2 modellen.

Scarp2 (111cm hoog binnentent)
http://www.tarptent.com/scarp2.html
Afbeelding
Specifications
Sleeps: 2
Seasons: 3-4
Weight (ounces): 60
Height (inches): 45
Width (inches): 94
Length (inches): 93
Stakes: 6 x 8" (included)
Packed size (inches): 20 x 4 x 5

StratoSpire 2 (127cm hoog binnentent)
http://www.tarptent.com/stratospire2.html
Afbeelding
Specifications
Sleeps: 2-3
Seasons: 3-4
Weight (ounces): 46
Height (inches): 50
Width (inches): 120
Length (inches): 97
Stakes: 6 x 8" (included)
Packed size (inches): 16 x 4
Voordeel Strato tov de scarp is dat hij hoger is + over een groter oppervlak goede zitruimte heeft. Maar is helaas niet free standing en heeft dus wat meer haringen nodig.

Zijn er mensen hier die:
1 een Tarp tent bezitten en zo ja wat is jullie ervaring met het merk qua afwerking, gebruikersgemak en kwaliteit.
2 Zijn er mensen die een losse tarp boven de tent gebruiken en zo ja wat is jullie ervaring hiermee + voor welk merk heb je gekozen + waarom.
Terra Nova Laserspace 2: http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... ce-2-tent/
Het model gaat eruit, en dus is erg goedkoop te krijgen. Een ruimere en hogere lichtgewicht tent zul je niet vinden.
Wij gebruiken bij onze Hilleberg Nammatj3 soms een tarp, de XP10. We doen dat in twee situaties:
- als de zon fel schijnt; dan geeft de tarp verkoeling doordat direct zonlicht niet op de tent komt. Bovendien is dat beter voor de tent (het doek wordt aangetast door UV-licht)
- als het regent: de tarp is zo groot dat we hier prima onder kunnen zitten, bijvoorbeeld om te koken en de ingang blijft droog.
Het opzetten is een kwestie van enkele minuten, waarbij ik wel aan de achterzijde, waar de tarp over de tent valt, korte lijnen heb toegevoegd in een afwijkende kleur. Dat identificeert eenvoudiger. De lijnen vragen wel wat extra ruimte bij het opzetten.
De tarp zelf bijna een kilo weegt en beide stokken bijna 400 gram per stuk. In principe hebben we er maar 1 nodig, maar met 2 stokken kunnen we hem ook zelfstandig opzetten.
@Wim - ik had deze tent al ergens eerder gezien en was toen meteen geïnteresseerd vanwege de hoogte en het lichte gewicht. Echter na het lezen van reviews (toen en nu ook weer) valt deze tent voor mij toch af door o.a. het opzetten. Dit is erg lastig te doen in je uppie, heeft erg veel haringen nodig en vangt erg veel wind. Voor mij mij allemaal reden om deze tent links te laten liggen. Desondanks qua design een erg leuke tent.
Mijn dank is groot voor het meedenken.

@Arnob - dank voor jullie gebruik van de tarp bij de tent. Ik zit zelf in die richting te denken. Dan kan ik de ruimte onder de tarp gebruiken als leefruimte (sta hoogte) en als ik eenmaal in de tent ben hoef ik er in principe niet meer uit (alleen slaapgedeelte).
Dat van die afwijkende kleur lijnen vind ik een hele goede en mocht ik op een tent + tarp(luifel) combi gaan uitkomen dan ga ik dat ook zeker doen.
Als ik snel tel dan weegt de tarp + stokken ca 1500 gr. - moet te doen zijn met een (erg) lichte 2pers tent (Stratospire zonder weegt 1,3 kg en met stokken rond de 2100gr). Qua gewicht wil ik liefst niet boven de 3500 gram uitkomen maar 4000 gr zou nog net kunnen.

Ondertussen blijf ik nog nadenken + puzzelen en mijn gedachten, wensen op papier zetten.
Met een "budget" van 3,5kg moet er toch wat te vinden zijn volgens mij :-)

Wil je een hoge binnentent om daar met je stoeltje in te zitten, of heb je een andere reden? Ik zou eerder verwachten dat je in de vestibule zit en dan is de hoogte van de binnentent minder van belang. De top van de Auk 2 zit op 140cm, maar de binnentent lijkt me een stuk lager (maar heeft geen maataanduiding op hun website).

Als je veel ruimte in de vestibule wilt om te kunnen zitten zou je eens naar de GT modellen van Hilleberg kunnen kijken, deze hebben een extra grote vestibule. Lightwave heeft ook een aantal interessante tenten in dat genre, ik zou zelf de "g20 mtn" wel eens in het echt willen zien.

Een losse tarp erbij is heel flexibel, maar lijkt me niet fijn om 'm elke dag op te zetten en weer in te pakken. Vooral als het hard regent ;-) Als je meerdere dagen op één plek blijft staan is dat natuurlijk minder een issue.
Ik wil graag een hogere binnentent omdat laag bij de grond met mijn rug erg lastig is. En ja als ik daar met een stoeltje in zou kunnen zitten zou dat wel fijn zijn. In de vestibule zitten op een stoeltje is ook goed maar moet hij wel hoog genoeg zijn. De Auk zowel in de tent als onder de vestibule is daar te laag voor. Ook de GT en de lightwave tenten (wel mooie tenten) zijn hiervoor te laag.

Vandaar de gedachte met een tarp te gaan werken als een hogere lichtgewicht niet te vinden is. Tenminste eentje die ook opzet gemak met zich meebrengt. Dan kan ik onder de tarp gaan zitten, staan of wat dan ook.
Misschien ook eens met Tatteljee contact opnemen? en kijken wat zij hierin kunnen betekenen.
Mijn partner (1.68 m.) kan op een Helinoxstoeltje goed in de vestibule zitten; ikzelf (+10 cm.) net.
Het opzetten van de tarp is niet veel moeite; over het algemeen hebben we binnen 15 minuten het kampement volledig ingericht. Zo'n ding geeft in ieder geval veel ruimte:
Afbeelding.
Zoals gezegd meestal gebruik ik 1 stok; daar kan ik (beetje gebogen, dat wel, staan. Opruimen gaat door het zeil in de aangestikte zak (net te zien: rechterhoek vooraan) te proppen.
:?:
Inge1 schreef:Ik ben op zoek naar een goede gebruikte Nigor Auk 2 - kan er helaas wel niet helemaal in staan maar bied me genoeg ruimte, een mooie luifel om onder te zitten en is met relatief weinig haringen goed vast te zetten. Het is dat ik niet zo van de tipi's ben anders was de wiki 4 via MP een leuke geweest maar misschien wel een beetje overdreven voor 1 pers :wink: .

Als iemand wat hoort, ziet ergens dan houd ik me van harte aanbevolen.

Tips voor andere merken met gelijksoortige (en mn zelfde hoogte of hoger) mag ook - als het maar een kwaliteitstent is.

Wijziging: topic titel aangepast
@Arnob, dank voor de illustratie met foto - zo zou ik het ook doen. Fijn dat wat ik in gedachten had er dan zo ongeveer uit gaat zien. Heerlijk zo een verhelderende foto. Goed te horen dat er dan op een stoeltje goed onder gezeten kan worden (1.73). Een minuutje of 15 om alles op te zetten vind ik enorm meevallen - had al voor mezelf richting de 30 min gedacht.

@emmie... - Zou een optie zijn geweest doch de UL worden niet meer geproduceerd en is eigenlijk te ook ietsje te zwaar (ben maar alleen).
Ik kan me de zoektocht naar een hogere tent voorstellen, maar tegelijk vraag ik me af of dit nodig is. Voor mij is op zulke fietstochten een tent eigenlijk alleen een slaapcabine. Ik sta 's morgen tussen 7 en half acht op, kleed me aan, pak mijn spullen in de tent in, zet daarna mijn tassen buiten de tent, en ontbijt (warm water voor thee en koffie heb ik de avond tevoren in een thermosfles gedaan zodat ik geen brander meer nodig heb). Dat ontbijt doe ik buiten de tent. Dus alleen als het regent heb ik een probleem. De tent breek ik het allerlaatste af. 's Avonds gaat het een beetje in omgekeerde volgorde. Tent neerzetten, bagage erin, matje uitrollen, douchen, eten koken, eten voor de tent, afwassen, opruimen. Dan is het vaak wel een uur of negen. Daarna wordt het afhankelijk van seizoen en afstand tot de evenaar natuurlijk wel donker. In het zuiden is dat eerder maar blijft het vaak redelijk warm, terwijl het in het koudere Scandinavië of Schotland in de zomer juist erg lang licht blijft. En als het koud en klam wordt kan ik altijd een jas aantrekken. Kortom, ik zit eigenlijk altijd gewoon voor de tent. Ik doe dat op een zitlap of aan een houten picknick tafel, maar het zou ook op een stoeltje kunnen (ook ik heb rugklachten - vast andere, en juist daarom zit ik althans liever niet op die rare kampeer stoeltjes). De enige situaties waarin ik dus niet buiten zou zitten zijn als het regent, of als ik heel vroeg in het voorjaar of heel laat in het najaar nog kampeer, en het gewoon te vroeg donker en klam wordt. Soms is er een restaurant, soms zijn er mensen die je uitnodigen, en soms ga ik gewoon vroeg naar bed.
Belangrijker dan rechtop zitten op een stoeltje is in mijn ervaring met een stramme rug de vraag of de tent ruim genoeg is om goed rond te kunnen bewegen (en je aan te kunnen kleden), en de vraag of je er makkelijk in en uit kunt komen.
De klassieke Erdmann Schmidt/Tatteljee Slak in nylon is nog net licht genoeg, wel erg prijzig, maar wellicht handig. Ik schat dat je met een stoeltje nog net in de voortent kunt zitten, en de hoge ingang met rits tot aan de 160 cm hoge nok is natuurlijk erg fijn. De lichtere Oester is waarschijnlijk net te klein voor een stoeltje.
Ken je de Vaude Chapel ook? Afbeelding
Voor wat het waard is, ik ben een jaar of 5 in het bezit van een Scarp 2 en hij bevalt me erg goed.

De tent is in een paar minuten op te zetten. De binnentent biedt veel ruimte, qua hoogte is hij in het midden inderdaad lekker hoog en heb je ook veel hoogte bij het hoofd- en voeteneinde.
De tent is erg netjes afgewerkt. Bij aankoop kun je eventueel aan Henry Shires (de man achter Tarptent) vragen alle naden tegen meerprijs te sealen.

Groeten,
Kees
Hoi Mannen, dank voor al jullie uitgebreide antwoorden. Hier kan ik wat mee.

@Wim - dat van het alleen als slaapplaats gebruiken herken ik wel. Echter als ik met de fiets weg ga dan is dat voorlopig Engeland, Scotland, Ireland en daar regent het helaas nogal veel. Vandaar dat ik wat extra buitenruimte wel prettig denk te vinden. Wat jij beschrijft van tentgebruik deed ik ook op mijn rondrit door de States - tig jaar geleden. En misschien heb je wel gewoon gelijk en is het het meest handige om het zo weer aan te gaan pakken. Die "rare kampeerstoeltjes" zoals jij ze noemt moet ik nog uitproberen en kijken of ze goed voor me zitten. Leek me gewoon handig en anders inderdaad een zitlap of picnic tafel.
Voor het ontbijt heb ik helaas wel mijn brander nodig - kan 's ochtends alleen maar vloeibaar voedsel wegkrijgen en dat is op de fiets meestal "porridge". En mijn voorkeur hierbij gaat uit naar echte melk en geen poeder.

Dat wat je schrijft van ruimte in de tent is voor 1 van de redenen een 2 pers. tent te willen waar ik makkelijk in en uit kan. (Mijn Zwerfkei van 1993 is een 2pers. tunnel van ca 2500 gr. maar aan de lage kant (ca. 95cm hoog) - waardoor ik er niet meer zo makkelijk in/uit kan + in kan rond bewegen en omkleden).
De ES slak is inderdaad erg aan de prijs en qua gewicht het maximale maar min punt hiervan - althans zoals ik het op de foto's zie is het aantal haringen wat hij nodig heeft om mee vastgezet te worden. De hoge ingang is daarentegen wel weer heel erg fijn.

Wim, wat voor jas neem jij mee om je warm te houden - ik ben een echte koukleum - vandaar de nieuwsgierigheid?

@Ericopdefiets - ken ik, maar is aan de ietwat zware kant en de UL versie wordt niet meer gemaakt. En ga graag zo licht mogelijk.

@Kees_O - Dat is goed te horen want de Scarp is 1 van de 2 Tarp tenten die mijn belangstelling hebben. De andere is zoals je hebt gelezen de Stratospire 2 - deze heeft momenteel mijn lichte voorkeur omdat deze vermoed ik nog net wat meer bewegingsruimte heeft. En ziet er vanuit de foto's/ setup filmpjes makkelijker uit om in/uit te stappen. Maar misschien vergis ik me wel. Hoe makkelijk gaat het in/uitstappen hierbij rekening houdend met mijn rug. Kun je daar iets over zeggen?
Dat van het laten sealen had ik inderdaad al ergens gelezen. Maar dank voor de tip.
Van de Scarp ben ik ergens tegen gekomen dat iemand de boogstok door een zwaarder, steviger exemplaar heeft vervangen. Wat zijn jouw ervaringen met de originele boogstok?
Kees, nu woon ik zelf in Utrecht en weet niet waar jij woont maar zou het als we niet te ver bij elkaar uit de buurt wonen misschien eens mogelijk zijn om het in/uitstappen in de Scarp uit te proberen?

Meteen maar een vraagje: De Stratospire 2 mocht het die worden - bestel ik die dan zonder of met de Vertical support Pole? (Strong and stiff aluminum support pole for all models that use vertical trekking poles. Poles are Easton aluminum, shock-corded and fold to 16in/41cm. Pole diameter is 0.490in / 12.4mm. Poles zijn 127cm hoog)
Waar kan ik hier anders goede, stevige DAC stokken los kopen? Gewoon in iedere goede buitensportzaak zoals Bever, Zwerfkei, Carl Denig? Of hebben jullie hiervoor een ander adresje?
En gaat de voorkeur dan uit naar aluminium- of carbon stokken - afgezien van het gewicht?
Als jas gebruik ik een fel geel groen (helaas niet echt HiViz) goretex jasje van het lichtere soort. Erg goed ademen doet dat desondanks niet, en vooral niet als het regent. EVent ademt beter. Minstens zo belangrijk als het materiaal zijn de ventilatieopeningen. Daarnaast een goedkope regenbroek van de Hema en lichte Vaude nylon overschoenen (over de anders snel koude Goretex schoenen). Eronder heb ik als het koud is een wollen t shirt van RAB (een echte aanrader) plus hiviz shirtjes in twee diktes afhankelijk van de temperatuur. Ik fiets in een gewone fietsbroek en erover heb ik als het wat kouder is een Gore bikewear korte broek voor fietsgebruik. Voor de benen heb ik als het wat kouder is losse beenstukken. Verder heb ik in koudere omstandigheden naast de gewone fietshandschoenen lange waterdichte fietshandschoenen van Gore geloof ik. Onder mijn helm heb ik dan een HiViz buff. Eventueel erover een Goretex helmhoes (Vaude maakt mooie in HiViz). Voor nog weer kouder weer en vooral 's avonds bij de tent heb ik ook nog een donsvestje (zonder mouwen dus) van PHD. Dat is ook erg lekker in het grensbereik van de slaapzak. Sokken: wollen sokken van Falke. Ik heb ook dezelfde sokken van Falke van en die zijn in warm weer warmer en in koud weer kouder. Tot slot heb ik een mouwloos windstopper vestje in Hi Viz, tegen de koude wind als het niet regent. Alles bijeen is het wel wat veel. Mijn grootste probleem is mijn jack. Ik vind Goretex eigenlijk te benauwd, en toch niet eens echt waterdicht. Misschien is een heel licht niet-ademend regenjasje met grote ventilatieopeningen wel net zo goed/slecht, en veel lichter en goedkoper.
Dank voor je wederom uitgebreide toeklichting :D :D. Ik heb nog aan de kapstok hangen een oude goretex van sprayway + een bijbehorende fleece van Berghaus (beidde aan vervanging toe). Maar goed tot die tijd zou ik dat dus kunnen gebruiken. Verder heb ik ook nog een paar goede beenpijpen liggen van Goretex. Dacht dat Zwerfkei of Bever die lang geleden in het assortiment had. Jas is alleen zonder goede venti openingen - moet ik dan bij een andere (Goretex of Event op gaan letten).

Tegen wol kan ik helaas niet maar heb nu een paar merino ondershirts (korte en lange mouw van On-One) maar misschien kan ik dan daar wel iets in vinden wat dikker is (icebreaker?)

Handschoenen heb ik van Endura - zowel korte als lange (de laatste gebruik ik nu). Als sokken gebruik ik ook merino wol heb een paar paar van Endura en een heel aantal van On-One (de eerste zijn een heel stuk duurder maar net zo goed als de goedkopere van On-One heb ik gemerkt).

Het donsvestje wat je noemt vind ik een hele goede - heb ik nog niet maar is inderdaad een goed plan voor of erg koude nachten of voor bij de tent en zal waarschijnlijk weinig tot niets wegen. Het merk PHD zegt me niets maar ga daar zeker naar kijken.

Als windstopper gebruik ik nu mijn Rogelli jack - daar kunnen de mouwen vanaf en dan houd je een windstopper met korte mouw over. Maar misschien is een mouwloze windstopper over een lang fietsshirt net zo een goede optie. Scheelt weer een jack meenemen.

Weer genoeg dingen om over na te denken en eventueel aan te schaffen. dank voor al deze "food for thought".
Nu dacht ik dat ik er uit was wat betreft tent - Tarptent Stratospire 2. Maar kwam vandaag ook de Exped OrionII (extreme) tegen. Die qua hoogte nog net wat hoger is dan de Stratospire - 140cm tegen 127 cm. Beide hebben op het oog een voor mij makkelijke ingang waarbij de Stratospire niet free-standing is en de Orion wel. Gewicht is is met stokken ca 2000 gram Stratospire en ca 3200 gr de Orion.

Waar ik naar benieuwd ben is of er hier mensen ervaringen hebben met de Orion en/of uberhaubt met tenten van Exped. Ik ben opzoek naar de pro's en con's van m.n. de Orion/ Exped tenten daar ik op het www hier nog niet zoveel over ben tegen gekomen.

Pro's:
Stratospire: Redelijk hoog + veel ruimte + weinig gewicht

Orion; Lekker hoog + veel ruimte + freestanding

Con's:
Stratospire: niet freestanding (+eventueel uit de US laten komen + bijbehorende importbelasting) + kan met stokken geleverd worden of zelf voor zorgen

Orion: ietsje meer in gewicht ca 1200gr
Een iets ouder topic even ene nieuwe boost geven. heb ook meteend e titel ene beetje aangepast.

Maar inmiddels eruit welke tent het gaat worden. Gisteren naar Kampeermarkt in Eindhoven geweest omdat ik de Exped OrionII extreme in het echt wilde zien ivm de hoogte - binnentent 130cm. En het is een hele mooie tent, lekker ruim, mooi uitgevoerd. Materiaal zag er prima uit. Nu denken jullie natuurlijk OK dat is hem dus maar niets is minder waar :D . Ik ging om de tent te zien en te kijken wat ik eventueel lager kon hebben dan de 130 cm en een tent van 120 cm hoogte voldoet prima. Heb ik nog steeds veel bewegingsruimte. Als er geen andere tent was geweest die hoog was + lichter dan de Orion dan was deze het geworden. Maar........ ik heb de knoop doorgehakt en het wordt de Tarptent Stratospire 2 (binnehoogte 122 cm). Qua prijs maakt het elkaar niet zoveel - ook niet als er eventueel iets aan import betaald moet worden en een ruime 1500 gram gewichtsverschil vond ik zo aanzienlijk (en ik vermoed zelfs nog ietsje meer) dat de SS2 het wordt. Ga hem in de komende maand bestellen. Kosten inclusief verzendkosten ca 450,-- euro (en daar komen misschien nog invoerrechten bij)

Oh ja hier een link voor geïnteresseerden van een 1e impressie van de tent door iemand gemaakt: http://www.savebydiy.com/IoWkWHowToBH-9 ... sions.html

Het wordt de tent in de volgende uitvoering:
- Stratospire 2 (tent) met solid binnentent (binnentent is er ook in volledig mesh of in een half/ half uitvoering).
- met een tyvek grondzeil
- seamsealen van de tent laat ik Tarptent doen
- de scheerlijnen ga ik wat langer maken omdat deze (zo zeggen de reviews) aan de ietwat korte kant zijn.
- tussen de tent en scheerlijnen komt een stukje shockcord om de tent mooi strak gespannen te houden
- de vloer (binnen- en buitenkant)ga ik zelf behandelen met een paar strepen seamseal om hem minder glad te maken voor het matje en het tyvek grondzeil
- ipv de originele 8" haringen wil ik de MSR groundhog tentharing aanschaffen of de Y haringen 23 cm van oranjeharingen (mits die kwalitatief goed zijn)