Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzakkeuze en temperatuur bereik - Forum Wereldfietser

Slaapzakkeuze en temperatuur bereik

Ben aan het inlezen voor de aanschaf van een nieuwe slaapzak.

kan niet in een mummie slapen ik heb echt een breedte nodig van 80, wordt dus een dekenmodel. die keuze is reeds gemaakt.

ik heb er nu twee op mijn lijstje staan.
Loland Ranger lite I
en de
Cumulus RECT500

Wil deze gebruiken in de periode april- oktober, kan iemand mij wat vertellen over het opgegeven temperatuur bereik. voornamelijk in Nederland en omliggende landen.
De mat is ook nodig waarschijnlijk zoiets als een Thermarest Neo Air All Season maar die keuze is nog niet definitief.

ik zou zeggen, schiet maar :-)
Hopen dat het niet gaan vriezen hé? Je kunt ingeval het gaat vriezen zorgen voor een extra warm matje en/of een extra deken meenemen.
Ik heb ook een dekenmodel slaapzak van Lowland met afmetingen 80x220. Mijn ervaring is dat Lowland standaard te weinig (ganzen) dons in de slaapzakken stopt waardoor het beloofde temperatuur bereik gewoon niet wordt gehaald. In het vroege voorjaar heb ik het dan de afgelopen jaren regelmatig koud gehad. Lowland stopt in die slaapzak 142 gram ganzendons per vierkante meter
Als je deze vulling vergelijkt met de slaapzakken van Tatteljee, die een heel goede naam heeft v.w.b. slaapzakken, dan zie je dat zij hun dekenmodel slaapzakken standaard afvullen met 200gram per vierkante meter ganzendons.
Die Cumulus slaapzak is denk ik qua vulling vergelijkbaar met de Lowland.
Ik weet niet of je een kouwelijk type bent, maar ik zou hier nog eens goed over nadenken. Opwaarderen met een binnenzak kan maar zet niet zoveel zoden aan de dijk. Ik heb inmiddels de slaapzak bij Bever laten bijvullen.
Als je de Cumulusslaapzak rechtstreeks bij Cumulus bestelt, kan je hem tegen een geringe meerprijs met extra dons laten vullen.
Bert van Sprang schreef:Als je de Cumulusslaapzak rechtstreeks bij Cumulus bestelt, kan je hem tegen een geringe meerprijs met extra dons laten vullen.
Die optie had ik in gedachte,
heb drie slaapzaken nodig (3 personen), waarvan 1 verlengt en 1 ingekort
zal ze eens vragen wat extra dons voor upgrade in temperatuur en prijs oplevert.

@Ronald, Tatteljee heb ik ook reeds gekeken, hangt wel een ander prijskaartje aan.

Begrijp ik goed van wat ik overal lees dat ik moet denken aan een comfort temperatuur bereik van 0 tot -5?
De Rec 500 is vergelijkbaar met de Lite Line 300 en is een zomerslaapzak .
Dit is echt wel een dun slaapzakje :D
Je kan ze inderdaad dons laten bijsteken maar veel win je daar niet bij .

Groetjes ,
Peter
Slaapzakken met een donsvulling hebben i.h.a. een bereik van zo'n 30 graden. Synthetisch zo'n 20 graden. Maar ik begrijp dat je niet het volle bereik wilt weten maar de lage grenswaarde?
@Verreweg (aka Peter) waarom heeft het bij laten vullen met extra dons niet zo heel veel extra waarde. Ben zelf ook aan het oriënteren op een slaapzak (wordt zeer waarschijnlijk de cumulus lite 400 - ben wel kouwelijk aangelegd) vandaar de vraag.
Robertjan schreef:Slaapzakken met een donsvulling hebben i.h.a. een bereik van zo'n 30 graden. Synthetisch zo'n 20 graden. Maar ik begrijp dat je niet het volle bereik wilt weten maar de lage grenswaarde?
Klopt, wat ik vooral probeer te bepalen, hoe vroeg of tot wanneer de slaapzak bruikbaar is in de 3 seizoenen (april- oktober) bij lage temperatuur.
als de zak te warm is, rits ik hem open.

Als ik het goed begrijp is de comforttemparatuur van 4 graden de temperatuur waarin je "lekker slaapt" en bij de limit van -1 beter een andere slaapzak kunt nemen.

ik zal hem voornamelijk in NL en omringende landen gebruiken DE/BE/LU.
ik heb vernomen uit ervaringen van anderen dat de waarde die Cumulus opgeeft voor mannen realistisch is.
Hallo Jan, mijn echtgenoot en ik gebruiken beiden een Cumulus slaapzak.
Hij heeft een Panyam 450. Comforttemp wordt aangegeven op 0 graden en dat klopt wel voor hem. Dit betreft dan de temperatuur buiten de tent. Wij hebben een paar graden vorst buiten de tent gehad en met lange thermokleding aan gaat dat goed. Slapen op een Exped synmat en hebben een 4-seizoenentent.
Inge1 schreef:@Verreweg (aka Peter) waarom heeft het bij laten vullen met extra dons niet zo heel veel extra waarde. Ben zelf ook aan het oriënteren op een slaapzak (wordt zeer waarschijnlijk de cumulus lite 400 - ben wel kouwelijk aangelegd) vandaar de vraag.
Was een beetje slecht uitgedrukt , ik bedoel de Rect 500 bijvullen .
Bij dit model zit je al een graad of 4 lager dan een mummy met dezelfde hoeveelheid dons , je moet bij de Rect 500 al vlug een 300 gr laten bijvullen om wat verschil te maken , de vraag is of ze dat kwijt geraken . Een andere mogelijkheid is om hem met bvb 850 cuin te laten vullen .
Bij de mummy modellen is er meer keuze en gaan ze tegenwoordig al sneller een model hoger aanbevelen ipv een aanpassing te doen , de prijs is vaak gelijk .
Ik merk dat ze minder aanpassingen willen doen , de opgegeven waarden kloppen niet meer en dit geeft vaak een reden tot discussie , men verwacht er te veel van .
De opgegeven waarden zijn juist , daar hadden ze vroeger wat problemen mee maar ditis niet meer het geval , natuurlijk zijn er nog veel andere factoren die er kunnen voor zorgen dat je het niet warm krijgt .
van Cumulus kreek ik dit antwoord
we can fill the sleeping bags with more down. Even 700 g still makes sense in case of this model - we will just make the down chambers bigger. The additional cost is 2 EUR for every additional 10 g.
ik begrijp dat een mummy veel meer keuze vrijheid geeft, maar dat vind ik niets.
Ook dus mocht ik een hogere donswaarde willen dan kan ik mocht dat van toepassing zijn beter een hogere cuinwaarde laten gebruiken dan extra dons - goed te weten.
There is no such thing as a free lunch. Een dekenslaapzak heeft een grotere oppervlakte dan een mummie en zal dus bij eenzelfde comfortemperatuur zwaarder zijn. Als tweede is een warmere slaapzak zwaarder. Resultaat is dat een dekenmodel slaapzak van één kilo nooit heel erg warm kan zijn. Een hogere cuinwaarde helpt maar ik verwacht er niet heel veel van.
Wat ook relevant is is of het dons tijdens het slapen netjes blijft zitten. Met mijn gedraai wilk het dons graag gaan schuiven en heb ik na een tijdje overal dons, maar niet recht boven me; dat werkt sterker naarmate het dons relatief losser in de banen zit. Gunstig in warme zomernachten, maar als het koud is moet ik het dons gedurende de nacht wel eens terugkloppen.
Ave Gone schreef: Wat ook relevant is is of het dons tijdens het slapen netjes blijft zitten. Met mijn gedraai wilk het dons graag gaan schuiven en heb ik na een tijdje overal dons, maar niet recht boven me; dat werkt sterker naarmate het dons relatief losser in de banen zit. Gunstig in warme zomernachten, maar als het koud is moet ik het dons gedurende de nacht wel eens terugkloppen.
Dat verschuiven van het dons kan ook een voordeel opleveren. Wat ik soms deed als ik een koude nacht verwachtte is de slaapzak aan de waslijn hangen en het dons naar één kant kloppen zodanig dat ik 's nachts veel dons boven op mij had en onder, waar het matrasje voor goed isolatie zorgt, weinig dons overhield. Dat hielp best wel en met een goede geïsoleerde mat heb je onder je niet veel dons nodig, daarbij komt dat dons dat platgedrukt wordt door je lichaamsgewicht niet goed (meer) isoleert.
Ronald van der Perk schreef:Ik heb ook een dekenmodel slaapzak van Lowland met afmetingen 80x220. Ik heb inmiddels de slaapzak bij Bever laten bijvullen.

Ronald,
Welk model heb je en hoeveel heb je door Bever laten toevoegen.
jasmon schreef:Als ik het goed begrijp is de comforttemparatuur van 4 graden de temperatuur waarin je "lekker slaapt" en bij de limit van -1 beter een andere slaapzak kunt nemen.
Het is natuurlijk erg persoonlijk. De een heeft het snel koud, de ander snel warm, een zit er ergens tussenin en alles in verschillende mate. De opgegeven temperaturen zijn daarom gemiddelden. Zelf kan ik vaak nog iets verder dan de opgegeven temperatuur. Zo heb ik ooit bij -20 in een -5 slaapzak gelegen, met 3 anderen en een kampvuurtje IN de tent. (Wat overigens erg veilig was, want het was een 7- of 9-persoons tipi met een vuurbak en de ventilatie in de nok vol open.)

Wat de mensen van het pluche in Brussel/Straatsburg bedacht hebben qua normering, kun je op wikipedia terugvinden:
  • Upper Limit — the temperature at which a standard man can sleep without excessive perspiration. It is established with the hood and zippers open and with the arms outside of the bag.
  • Comfort — the temperature at which a standard woman can expect to sleep comfortably in a relaxed position.
  • Lower Limit — the temperature at which a standard man can sleep for eight hours in a curled position without waking.
  • Extreme — the minimum temperature at which a standard woman can remain for six hours without risk of death from hypothermia (though frostbite is still possible).
For the purpose of these measurements, a "standard man" is assumed to be 25 years old, with a height of 1.73 m and a weight of 73 kg; a "standard woman" is assumed to be 25 years old, with a height of 1.60 m and a weight of 60 kg.
Geen dons, maar qua budget ook zoveel lager dat je het misschien toch overweegt:
Wilsasport Mercantour

Een dekenmodel met kap en tochtkraag. Ik kan bevestigen dat ie echt heel lang voldoende warm blijft. (Bij iets wat we inschatten als -15, was het niet meer mogelijk om door te slapen, maar verder nooit problemen gehad). Mijn model had wel nog katoen langs binnen, dat is nu veranderd en ik weet niet in hoeverre polykatoen even comfortabel is.

(Mijn versie weegt nog 2.2 kg, ik heb het ding inmiddels 18 jaar en heb er ruim genomen 1.5 jaar ingeslapen, doordat het een dekenmodel is, kan je in warme gebieden de zak gewoon openritsen en er met twee onder slapen.)
Robertjan schreef:Wat de mensen van het pluche in Brussel/Straatsburg bedacht hebben qua normering, kun je op wikipedia terugvinden:
[*]Extreme — the minimum temperature at which a standard woman can remain for six hours without risk of death from hypothermia (though frostbite is still possible).[/list]
Toch wel handig om eens te weten dat ze met extreme dus ook ECHT extreme bedoelen!