Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Making: van het achterste van een rund tot een Brooks zadel - Forum Wereldfietser

Making: van het achterste van een rund tot een Brooks zadel

Nu ik het racezadel heb vervangen door een Brooks B337 ging ik op zoek naar de fabricage van dit zadel en evt. de ontstaansgeschiedenis.
Daarbij kwam ik o.a. deze video tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=z9w-y24Waz4

Gewoon kijken en genieten.
en hier deel 2 https://www.youtube.com/watch?v=aYirlnS ... freload=10

Zijn idd leuke filmpjes.
Mooi filmpje over het ontstaan en de productie van Brookszadels.
Het filmpje maakt echter ook duidelijk waarom veel wereldfietsers problemen met die zadels hebben, zoals gebroken spanbouten en doorzakkend leer.
Het zadel is in eerste instantie 'ontworpen' voor relatief beperkt dagelijks gebruik in woon-werkverkeer en niet voor de intensieve en zware beproevingen waaraan de wereldfietser het onderwerpt, met uur zes per dag op een bepakte fiets, deels over onverhard. Dat ontwerp is bovendien gemaakt met de techniek van die tijd, dus ruim honderd jaar geleden, en is sindsdien nauwelijks aangepast, terwijl de huidige wereldfietser toch andere eisen stelt aan zijn zitplaats dan de gemiddelde fietser rond 1900.
In die tijd liepen er verder nog overal ossen rond op het platteland, die werden gebruikt als trekdier en na een lang en 'gelukkig' leven een prachtig stuk zeer dik leer nalieten. Vandaag de dag is een oude os of stier een zeldzaamheid en écht dik en sterk leer dus ook. Niet verwonderlijk dus dat de kwaliteit van het leer van Brooks steeds minder is geworden in de loop der tijd.
Wim, volgens mij is jouw redenering totaal onjuist.
@Ave Gone

Tja Leon, met zo'n opmerking kan ik natuurlijk helemaal niets...
Uitleggen en motiveren of anders svp je toetsenbord dichthouden...
Het is maar mijn mening hoor.

Wat me onlangs wél duidelijk is geworden is dat als je je mening gaat onderbouwen met argumenten die ook maar vagelijk op iets wetenschappelijks lijken dit op dit forum door een aantal mensen beslist niet meer wordt getolereerd. Ik pas daarmee dus maar op.
@ Ave Gone

Nee Leon, je mag niet 'zomaar' je mening geven. Als je mij (en anderen) van een onjuiste redenering beticht, heb dan het fatsoen om het uit te leggen waarom die onjuist is.
Alleen roepen dat iemand ernaast zit, slaat nergens op. Zeker niet als ik wél met argumenten kom die mijn redenering ondersteunen.
Moet zeggen dat ik zelf niet op een Brooks zadel fiets (ben meer een racer) en ik de redenering van Wim wel een beetje kan volgen. Maar ik hoor van talloze fietsers dat ze erg tevreden zijn over hun Brooks zadel. de ene keer is dat vanwege de looks, de andere keer vanwege het zitcomfort en soms gewoon omdat het zo lekker authentiek is. Mooi filmpje wat daar prima op in speelt. Volgens mij is de proof in de pudding. Dus lekker op fietsen en als je billen OK zeggen dan is het dus een goed zadel. Hangen de blaren erbij dan is het een Kl...zadel 8) . Veel moeilijker is het volgens mij niet.
Je kan nog wat zeggen over het afgeven van het leer of over de houdbaarheid. maar ach, wij wonen zelf in een hele modern huis en dat is ook niet altijd praktisch (veel wie.....combineer dat maar eens met lekker aan je fiets sleutelen :D ) maar de looks in huis wegen op tegen het 'ongemak' van het schoon houden. En zo is het bij zadels volgens mij ook.

Zo....gelijk de canon/nikon, mac/windows, staal/alu discussie in de kiem gesmoord :lol:
Ave Gone schreef:Het is maar mijn mening hoor.

Wat me onlangs wél duidelijk is geworden is dat als je je mening gaat onderbouwen met argumenten die ook maar vagelijk op iets wetenschappelijks lijken dit op dit forum door een aantal mensen beslist niet meer wordt getolereerd. Ik pas daarmee dus maar op.
.

Ik bespeur enige frustratie :oops:
Dirk
Het neigt naar de nukken van een verongelijkt kind. Ook dat is natuurlijk maar een mening, want staven met feiten kan ik het niet :| .
Het geven van argumenten moet op een forum juist wel kunnen natuurlijk. Zeker als er nieuwe argumenten zijn die tot nieuwe inzichten leiden. Zie ook onderstaande berichten uit het afgelopen half jaar:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=23630
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ks#p228315
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ks#p223971
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ks#p218178
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ks#p216218
dik5 schreef:
Ave Gone schreef:Het is maar mijn mening hoor.

Wat me onlangs wél duidelijk is geworden is dat als je je mening gaat onderbouwen met argumenten die ook maar vagelijk op iets wetenschappelijks lijken dit op dit forum door een aantal mensen beslist niet meer wordt getolereerd. Ik pas daarmee dus maar op.
.

Ik bespeur enige frustratie :oops:
Dirk
Hier gaat dus het topic over zure berichten over...
janenliseth schreef:Nu ik het racezadel heb vervangen door een Brooks B337 ging ik op zoek naar de fabricage van dit zadel en evt. de ontstaansgeschiedenis.
Daarbij kwam ik o.a. deze video tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=z9w-y24Waz4

Gewoon kijken en genieten.

Ik zei toch Gewoon kijken en genieten

Moeilijk he.
Ik heb het filmpje gezien. Genieten vind ik niet het juiste woord. Het heeft twee kanten. Gezien het optrekje van dhr Brooks en de fabriek die ze ons laten zien. Het is inderdaad leuk om te zien hoe een zadel voor de oorlog en misschien wel de eerste wereld oorlog werd gemaakt.
Dit filmpje staat al een paar jaar op het internet en geen idee wanneer en waar deze is gemaakt. Het zou zomaar in een museum kunnen zijn. Een marketing truuk, ouderwets handwerk, beter is er niet.
Zou er heden ten dage nog zo worden gewerkt vraag ik me een hoop dingen af.
Misschien is opzoek hoe ze bij Selle een zadel maken.
janenliseth schreef: Ik zei toch Gewoon kijken en genieten

Moeilijk he.
Je hebt helemaal gelijk. Gewoon leuk!
Iemand nog een zure bom?
multiwgb schreef:Misschien is opzoek hoe ze bij Selle een zadel maken.
Die filmpjes zijn van Selle Royal. Sinds 2002 eigenaar van Brooks.

Misschien is dit filmpje ook leuk. Kijk vooral op 7.45 min. over de bevestiging van de neus van het zadel en op 8.45 min. over het gemak van het spannen van het dek.

https://www.youtube.com/watch?v=K0OeHK6sVEw

Ik rij nu 1,5 jaar met zo'n zadel, type Mente, door wind en wind en slecht 1x licht opgespannen.

Piet.
Ik heb beslist niet alle zadels geprobeerd, maar ook ik geef na experimenten met enkele zadels de voorkeur aan Brooks. Tot nu toe de enige die goed zit. (imperial, dat wel)
In hoeverre het voor de kwaliteit van de zadels uitmaakt dat Brooks van Selle is weet ik niet. Het lijkt me dat de zadels nog steeds in GB gemaakt worden, zoals altijd.
Een zadel van leer voelt op lange warme dagen toch veel prettiger dan een kunststof zadel, om maar eens wat te noemen. Belangrijkste nadeel is het afgeven op warme (lange & zweterige) dagen. Gebeurt overigens niet op een kort ritje naar de stad.
Ja, dat lijkt mee meer van deze tijd. Moderne machines, voldoende licht gewoon van deze tijd inplaats van die ouwe troep. Ja sorry, je mag het zuur vinden maar meer kan ik er niet van maken.
Helaas kan mijn achterste ook op niets anders prettig fietsen dan op een Brooks. Als ervaren Brooks gebruiker wil ik nog even mijn 2 centen kwijt.

Een nieuwe Brooks niet insmeren, gewoon inrijden met fietsen, en dat gaat gelukkig vrij snel. De meer vet je er op gooi, des te korter de levensduur ivm met uitrekken. Gewoon een klein beetje vet er op doen voor onderhoud.

Span de zadel nooit te strak aan, des te strakker je hem zet des te meer hij uitrekt, de korter de levensduur.

Gebruik de zadel niet als vering voor een slecht wegdek, de zadel gebruik je voor comfort. Bij een slecht wegdek gewoon kiezen voor dikke banden en een soepel frame of vering. En je kan natuurlijk bij een zeer slecht wegdek ook wat rustiger rijden. Alles kan stuk.

En mocht er iets stuk gaan, Brooks levert gewoon reserve onderdelen. Waar vind je dat nog?

Leuke filmpjes. :wink: