Additionally, paste this code immediately after the opening tag: winterfietskleding voor koukleum - Forum Wereldfietser

winterfietskleding voor koukleum

Nu ik toch helemaal in de fietsflow zit, wil ik ook in de winter door blijven fietsen.
Zolang de temperaturen nog redelijk zijn, gaat het allemaal prima, maar als het richting het vriespunt gaat, komt een probleem om de hoek kijken : ik ben namelijk een koukleum :(
Ik wil dus eigenlijk wat tips t.a.v. kleding geschikt om met lage temperaturen mee te fietsen, en die toch comfortabel zitten, m.b.t. pasvorm en zweten.
Ik kijk dan ook even met een schuin oog naar de wintertrektocht, hierbij kan de temperatuur van dag tot dag verschillen, én je moet alles op de fiets meenemen.

Verder wil liever nu iets meer geld uitgeven aan b.v. een echt goede jas waar je echt wat aan hebt en lang mee gaat.
Ook zou ik graag ervaringen willen horen over (lang) merino wollen ondergoed :idea:
Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?

Erg belangrijk (en te vaak vergeten) om warm te blijven als het erg koud is: hoofdbescherming.

Renaat
3 tips van mijn kant: En als je geld over hebt, zeer zeker ook een isolatiejack (synthetische of donzen vulling, voor het stilstaan) i.p.v. een volumineus fleecejack. ANWB heeft hier soms aanbiedingen in.
Hi Sander.

Het belangrijkste is je in laagjes te kleden, dan kan je je snel aanpassen aan temperatuurwisselingen. Dus thermo ondergoed, fietsshirt/fleecetruitje en (wind)jack.
En kleed je zo dat je het bij inspanning (minstens 10 min fietsen) het warm hebt, niet op het moment dat je opstapt want dan krijg je het onderweg veel te warm.

En als je zoekt op de merino discussies zal je zien dat niet iedereen er van gecharmeerd is en het is toch prijzig spul. Ikzelf vind het fijn voor na het fietsen maar niet tijdens het fietsen omdat ik er te nat in word en dus koud.
Hoi,

Shane had nog één en ander in de aanbieding voor als het echt koud wordt... :wink:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=23564

Greetz,
Bram
Ik zag onlangs een aflevering van Radar over het scheren van Merino schapen op farms in Australie. Huiveringwekkend! Voor mij geen merino......
Westerwolder schreef:Ik zag onlangs een aflevering van Radar over het scheren van Merino schapen op farms in Australie. Huiveringwekkend! Voor mij geen merino......
http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... merinowol/

De gedachte dat wol een diervriendelijk (en milieuvriendelijk) product is, is bij de grootschalige productiemethode inderdaad een illusie.
Ik ben totaal geen koukleum maar als schaatser heb ik wel wat ervaring met je kleden op buitensport in de Nederlandse winter.

Afgelopen zomer naar IJsland had ik veel van mijn schaatskleding meegenomen. Bij een graad of 8 had ik dan een fietsshirt, daarover een fleece en daarover een winddicht jack. Bij het fietsen was dat warm genoeg, als ik stilstond deed ik er gauw nog mijn regenjas bij aan. Een paar dunne handschoenen was ook erg lekker.

Als het wat kouder wordt wordt het tijd voor thermo-ondergoed, echte wanten en een muts. Je romp kun je redelijk warm houden door harder te gaan fietsen, maar je handen aan het stuur vriezen er echt af als het om of onder het vriespunt is. Het helpt dan om ook daar laagjes te gebruiken: dunne fietshandschoenen binnenin een paar goede skiwanten.
Ach ja:
  • Wol, dons, etc. komt van 'levende' natuur en dat is zielig;
  • Katoen, bamboe, etc. komt van planten en daarvoor worden in de regel bestrijdingsmiddelen voor gebruikt welke hiermee in de voedselketen terechtkomen. Bovendien las ik laatst op IFL Science dat tenminste bepaalde plantensoorten de golflengte van geluid kunnen waarnemen die bij het knagen aan hun bladeren hoort door dieren. Feitelijk zoals ook mensen golflengten kunnen waarnemen en we dat 'het gehoor' noemen (ze horen het dus wanneer delen van henzelf opgegeten worden door andere organismen...);
  • Kunststoffen worden gemaakt van olie ('dode' natuur), welke gewonnen wordt door leefgebieden van andere organismen te verstoren, aan te passen en vaak ook nog vervuilen.
Objectief gezien ben je dus met iedere aankoop verkeerd bezig. Minimalistisch leven lijkt dan minder slecht te zijn dan het (niet) kiezen voor bepaalde producten. Het gebruik van allround kleding (welke je niet alleen voor fietsen, maar ook voor andere doeleinden in je leven gebruikt) en het toepassen van een laagjessysteem kunnen daarbij helpen.
Bedankt voor alle antwoorden, ik kan hier zeker wat mee !
Ik vindt het alleen nog lastig te bepalen, wanneer bijvoorbeeld te beginnen met thermo ondergoed, ik bedoel bij welke temperatuur.
Je kunt dit niet onderweg even aan- of uittrekken.
Proberen is t advies, als je the met theomrondergoed te wamr hebt kan er meestal een bovenlaag minder aan. 10 graden en windkracht 7 is veel kouder als 3 graden en geen wind.
hoe hard fiets je, hoe lang , is het berg op berg af. dat zijn allemaal factoren die meespelen,

Ik vind merino best fijn, maar een fijne synthetische thermo. doet er niet voor onder. stinken doet het allemaal. ik heb t gevoel dat merino iets kwestbaarder is.

musten wanten en schoenen zijn aandachtspunten. de webstie van shane geeft veel info.

ander zijn plekekn als deze oof nog zinvol als we t hebben over kou en fietsen:
http://forums.mtbr.com/alaska/
dat forum heeft ook een fatbike stuk en die jongens en meisjes vinden sneeuw ook leuk.

succes.
Het idee dat thermo ondergoed speciaal voor de kouw is, is een misverstand. De meest belangrijke functie van thermo ondergoed is het stabieliseren van je temperatuur door vocht afvoer. Als je thermo ondergoed te nat wordt is dat niet de fout van het ondergoed maar is er gewoon iets mis met je volgende laag die de aanvoer niet verwerken kan. Hierbij komt ook nog dat merino wol als een van de enige weefsels zijn isolerende werking ook behoudt als het nat is.

Als vervent wintersporter is mijn advies;

1, altijd een goede onderlaag (synthetisch of merino)
2, een isoleer laag naar behoefte
3, voorkom een waterdichte buitenlaag zo lang mogelijk en kies liever voor een wintstopper en steek een hardshell in je backpack voor noodgevallen.


Punt nummer 3 omdat mijn ervaring is dat zelfs de meest geavanceerde dure shell jassen (arc'terryx Beta AR Goretex pro) nog steeds een slechter ademend vermogen hebben in vergelijking met een normale windstopper.
Zoveel fietsers, zoveel mogelijkheden.

Ik gebruik in de winter tegenwoordig een 1-laag systeem. In mijn geval een shirt van Buffalo. Beneden 7 graden is het heerlijk, daarboven is het geen winter.

De gedachte achter een 1-laag systeem is dat je je lichaamswarmte gebruikt om het vocht te verwerken en dit zo makkelijk mogelijk laat verlopen. Eigenlijk wat Bartus al schrijft. Een windstopper werkt veel beter dan een Goretex jas.

Wat ik lekker vind aan het systeem is dat als ik even stop, ik alleen mijn ventilatie ritsen hoef dicht te maken (staan een stukje open om af te koelen bij het fietsen) en meteen warm blijf.

Ik hou het shirt aan bij het kampvuur of trek mijn belachelijk dikke donsjack aan als ik die bij me heb.

Op internet overheerst het drielaagssysteem. Commercieel gezien is een 1-laagssysteem ook niet zo interessant want je kunt niet al die leuke laagjes verkopen. Dit laatste is ongefundeerd cynisme, want die 1-laags dingen zijn ook hitech en duur :-)

Sjirk
Als ik het goed begrijp zijn dat toch twee lagen?
Ave Gone schreef:Als ik het goed begrijp zijn dat toch twee lagen?
Zo las ik 'm ook... alleen zitten die toevallig verenigd in één kledingstuk.
Het is één 2-laags kledingstuk in een 1-laags systeem.
Klopt het zijn twee lagen, maar aangezien je niet kunt pellen, kun je het ook zien als 1 laag.
Ja, dat zeg ik toch :lol: .
Enkele weken verder ondertussen, en ondertussen in Duitsland bij Karstadt (in de opruiming) enkele kledingstukken voor op de fiets gekocht, w.o. een lange fietsbroek met zeem en een windstopper jack.
Nu nog een beetje experimenteren met wanneer, welk kledingstuk te gebruiken zonder peentjes te zweten of de bibberitus te krijgen :D
Morgen een fietsmiddagje gepland, met regen, dus volop testmogelijkheden :|