Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stalen frame, Rohloff & Riemaandrijving - Forum Wereldfietser

Stalen frame, Rohloff & Riemaandrijving

Ik heb al een aantal jaar een Santos Travelmaster met derailleur e.d., maar wil nu toch graag de stap maken naar Rohloff met riemaandrijving. Ook heb ik een lichte voorkeur voor een stalen frame.
Vandaag bij Van Herwerden geweest en uitgebreid gesproken over de verschillende mogelijkheden. Nu geven ze aan dat riemaandrijving i.c.m. staal een minder duurzame optie is, omdat staal flexibeler is en de riem daardoor sneller slijt. Dit is onder andere de reden dat ze hier zelf niet voor gekozen hebben bij hun Roadmaster, maar bijvoorbeeld ook Santos alleen nog aluminium frames maakt.

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en hier van vinden?

Groet, Tim

p.s. Overigens vermoeden ze bij Van Herwerden ook dat de trend bij het mountainbiken waarbij ze zijn overgestapt naar 29 en 27 inch modellen (en de 26 inch fietsen hebben verdreven), ook bij vakantiefietsen zal plaatsvinden. Bij Santos zie je dit al langzaam ontstaan met hun nieuwe modellen, waarbij het natuurlijk commercieel interessant is wanneer mensen hun 'verouderde' 26 inch voor een nieuw model willen/moeten inruilen.
Vandaag bij Van Herwerden geweest en uitgebreid gesproken over de verschillende mogelijkheden. Nu geven ze aan dat riemaandrijving i.c.m. staal een minder duurzame optie is, omdat staal flexibeler is en de riem daardoor sneller slijt. Dit is onder andere de reden dat ze hier zelf niet voor gekozen hebben bij hun Roadmaster, maar bijvoorbeeld ook Santos alleen nog aluminium frames maakt.
Wat een onzin verhaal, ik rijd nu 12000 km met een stalen 26 inch Avaghon met riem en heb nog geen enkel probleem gehad met de belt drive, geen scheurtje te zien ondanks een barre tocht in Oeganda :D
Ga eens kijken bij Bike4Travel in Rotterdam.
Peter.