Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 41 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Mooie bevestiging van de frametas. Normaal zit het met enkele klittenbandjes vast. Dit zit een stuk beter.
Eindelijk? Dit topic bestaat sinds 2014
https://www.facebook.com/custommeritgear/ :wink:
Afgelopen weekend de WiND42 meegenomen voor een lekkere bikepacking-gravelride inclusief overnachting op de Veluwe. Op de terugweg over Ede, nog even een uurtje gekeken bij het NK, thuis op de bank de finale nog kunnen kijken.
Foto's dag 1: https://www.instagram.com/p/BzTWM5GoKbc/
Foto's dag 2: https://www.instagram.com/p/BzVnUqgIhib/
Strava: https://www.strava.com/activities/2492665073
Dank voor de route!
Frans & Dieuwertje schreef:
za 04 mei, 2019 13:31
Kan iemand ons uitleggen wat het eigenlijk het essentiële verschil is tussen de traditionele vorm van vakantiefietsen en bikepacking? De voordelen? Behalve dan een andere verdeling (smaller en lichter) van bagage. (Dus dito bijpassend materiaal waar dan weer NIEUWNIEUW een nieuwe markt en dito centen is) Wij fietsen al ruim 15 jaar met gewone fietstassen off road overall ter wereld. Tja en wij moeten dus soms de tassen eraf halen en een stukje heen en weer lopen. Is dat het of ... Echt snappen doen we het nog niet helemaal. Zeker als we zogenaamde bike packers van hotel naar hotel of restaurant naar restaurant, zien fietsen (omdat er geen ruimte meer is voor dagen voeding mee) en dus helemaal niet zo off the grid zijn als wij soms met onze traditionele set up. Regelmatig kijken we met een schuin oog naar tips bij bikepackers omdat wij een steeds grotere aversie krijgen tegen wegen die we moeten delen met auto's. Veel van de autoluwe landen worden heelaas steeds drukker. Maar echt veel tips om het anders te doen, hebben we nog niet gevonden.
Hallo, ik ben net terug van mijn eerste bikepacking trip (geweldig!), en vond dit een interessante vraag dus heb maar even een account hier aangemaakt! En bij deze een poging tot antwoord:

Ik denk dat een essentieel verschil is dat het doel met een bikepacking setup is om zo veel mogelijk soorten terrein te kunnen fietsen. Waar jij het geen probleem vind om af en toe de tassen van je fiets te halen en even heen en weer te lopen, is het doel van een bikepacking setup volgens mij juist om dat stuk ook te kunnen fietsen! En om dit mogelijk te maken wordt er zo minimalistisch mogelijk ingepakt. Nu is minimalistisch inpakken uiteraard niet uitsluitend voorbehouden aan de bikepackers, ook met een traditionele setup kan je minimalistisch inpakken. Maar waar minimalistisch inpakken bij een traditionele setup zorgt voor minder effort om bovenop de heuvel te komen (uitgaande van fietsen op relatief goed begaanbare wegen), zorgt dit er met een bikepacking setup voor dat je daadwerkelijk meer soorten terrein fietsend aankan.
Grappig dat je in je vraag toevoegt 'Behalve dan een andere verdeling (smaller en lichter) van bagage'. Dit is misschien wel het meest essentiële punt! De andere gewichtsverdeling zorgt voor een betere balans, zowel voor-achter als naar de zijkanten toe. Het gewicht is veel gelijkmatiger over de fiets verdeeld. Dit is super nuttig, als je op steile stukken (zowel klim als afdaling) aan het balanceren bent over rotsen/boomwortels!

Een ander essentieel verschil is denk ik dat de bevestiging van bikepacking tassen gewoon beter geschikt is om de hele dag over hobbelwegen te stuiteren. Geen harde delen op harde delen (tas op bagagedrager) die voor veel gerammel zorgen, maar alles wordt vastgemaakt met bandjes aan buizen/stuur/zadelpen, wat zorgt voor een perfecte aansluiting.
Is het onmogelijk om de hele dag over hobbelwegen te stuiteren met een traditionele setup? Nee, natuurlijk niet! Je kan zorgen dat de tassen zo strak mogelijk op de drager blijven zitten (extra stukjes stof op de drager waar de tas bevestigd wordt), en dat het gerammel tot een minimum beperkt wordt. Maar ik vind het wel een verschil of iets 'mogelijk is', of dat iets er 'specifiek voor ontworpen is'.
Iemand ervaring met deze of of iets soortgelijks?

http://wohobike.com/product/51

In het kader van de hitte wilde ik als aanvulling op mijn bikepacking setup wat bidonhouders achterop m'n frame knopen, maar dan kom ik met m'n schoen die de trapbeweging moet maken in de knel helaas.

Kwam in de triatlon hoek wel wat dingen tegen, maar daar past de zadeltas weer niet tussen natuurlijk.
Jurr schreef:
di 23 jul, 2019 18:48
Iemand ervaring met deze of of iets soortgelijks?

http://wohobike.com/product/51

In het kader van de hitte wilde ik als aanvulling op mijn bikepacking setup wat bidonhouders achterop m'n frame knopen, maar dan kom ik met m'n schoen die de trapbeweging moet maken in de knel helaas.

Kwam in de triatlon hoek wel wat dingen tegen, maar daar past de zadeltas weer niet tussen natuurlijk.
ik heb het geprobeerd, maar vond het toch wat irritant omdat je de bidons toch voelde zitten als je niet helemaal 'gecentreerd' op je zadel zit. Dit was wel met 700ml bidons, met 400ml mss wel te doen, maar vond ik te weinig omdat ik binnen mn frame geen plek meer had vanwege een full frame bag. Ik ben toen maar overgestapt naar de bidons in mn feedbags aan mn stuur en uiteindelijk naar een hybride tussen bikepacking en touring setup
Dat werkt wel, hoor. Bidonnen in 2 feedbags! Ook de mix tussen bikepacking en 'klassieke' touring setup spreekt mij wel aan. Je bespaart een hoop gewicht met bikepackingtassen en met een licht rekje + 2 Ortlieb city frontrollertjes achterop heb je een zee van ruimte extra.

Zelf heb ik de mijn City frontroller gestript en wegen nog 390 gr per stuk. Toch 25L bagageruimte en heel gebruiksvriendelijk. :D
JL70 schreef:
do 25 jul, 2019 11:14

ik heb het geprobeerd, maar vond het toch wat irritant omdat je de bidons toch voelde zitten als je niet helemaal 'gecentreerd' op je zadel zit. Dit was wel met 700ml bidons, met 400ml mss wel te doen, maar vond ik te weinig omdat ik binnen mn frame geen plek meer had vanwege een full frame bag.
Heb je die mount misschien nog liggen? :)
Ik heb een gravelfietsje en wil een tochtje maken waar deze tot zijn recht komt. Geen zware mtb-route, maar lichte bospaden, veldwegen,.. Klimmetjes mogen. De tent kan mee, maar moet niet.

Heeft iemand een idee voor een eerste graveltocht? Het mag verder, ik heb 1-15 dagen tijd. Ik slaap niet tijdens wildkamperen, dus tussen etappes van 50-100 km graag wat campings. Als er weinig hoogtemeters zijn mag de afstand wel groter. Ik kan mezelf daarin nog niet goed inschatten.

De routes op bikepacking.com lijken al zwaar of aan de overkant van het kanaal (mij ff te duur) of met slaapplekken die me niet zo aanspreken als ik alleen reis.

Ik kom in Belgie vlug uit op de knooppuntenroutes en de gr-routes (mag je hier fietsen? hoe zoeken jullie uit of het niet te veel wandelen met fiets is?).

Is er weldra nog een beginners bikepacking tocht georganiseerd? Die dutch divide en graveller vallen helaas net op eerste werkdagen.


bedankt!
Jutta
https://wereldfietser.nl/activiteit/off ... uwe-vuelta

Deze?

De eerder georganiseerde offroad tocht lijkt wat zwaarder terrein te zijn als ik de tekst mag geloven. Weet niet op wat voor banden je rijdt, maar misschien de organisatie eens polsen of het voor jouw fiets geschikt is voor de geplande route?
Jurr schreef:
vr 26 jul, 2019 13:11
https://wereldfietser.nl/activiteit/off ... uwe-vuelta

Deze?

De eerder georganiseerde offroad tocht lijkt wat zwaarder terrein te zijn als ik de tekst mag geloven. Weet niet op wat voor banden je rijdt, maar misschien de organisatie eens polsen of het voor jouw fiets geschikt is voor de geplande route?
Helaas heb ik dan geen vakantie meer (in onderwijs) dus ik kan die vrijdag niet mee.
Hallo Jutta,

De Bikepacking.com-routes van de Vogezen, Ardennen en enkelen in Duitsland zijn niet al te zwaar hoor.
Met een difficulty-rating van 5 zijn ze prima te doen zonder MTB. Wel wat bredere terreinbanden monteren.
En je wordt geacht een redelijke conditie te hebben. Heb je dat niet, dan doe je er toch een paar nachtjes langer over?
omedunk schreef:
vr 26 jul, 2019 13:59
Hallo Jutta,

De Bikepacking.com-routes van de Vogezen, Ardennen en enkelen in Duitsland zijn niet al te zwaar hoor.
Met een difficulty-rating van 5 zijn ze prima te doen zonder MTB. Wel wat bredere terreinbanden monteren.
En je wordt geacht een redelijke conditie te hebben. Heb je dat niet, dan doe je er toch een paar nachtjes langer over?


Mijn fiets heeft nu wtb riddlers 37 op en ik kan maar tot 42. Zou dat genoeg zijn?
Dat weet ik niet. Ik denk dat je die vraag het beste op de bikepacking-site kan stellen. Bij de reacties op de route.
Edit: bij de rheinland / sauerland-routes zie ik op de foto’s dat er gebruik is gemaakt van smalle banden. En bij de reacties van de Vogezen-rit zie ik dat iemand een groot gedeelte heeft gereden op 35mm-gravelbanden.

Op mijn fiets kan ik 50mm banden kwijt als ik de spatborden weghaal. Hoe is dat bij jou?
omedunk schreef:
vr 26 jul, 2019 21:37
Dat weet ik niet. Ik denk dat je die vraag het beste op de bikepacking-site kan stellen. Bij de reacties op de route.
Edit: bij de rheinland / sauerland-routes zie ik op de foto’s dat er gebruik is gemaakt van smalle banden. En bij de reacties van de Vogezen-rit zie ik dat iemand een groot gedeelte heeft gereden op 35mm-gravelbanden.

Op mijn fiets kan ik 50mm banden kwijt als ik de spatborden weghaal. Hoe is dat bij jou?
maximaal 42, er staan nu al geen spatborden op
Jurr schreef:
do 25 jul, 2019 16:05
JL70 schreef:
do 25 jul, 2019 11:14

ik heb het geprobeerd, maar vond het toch wat irritant omdat je de bidons toch voelde zitten als je niet helemaal 'gecentreerd' op je zadel zit. Dit was wel met 700ml bidons, met 400ml mss wel te doen, maar vond ik te weinig omdat ik binnen mn frame geen plek meer had vanwege een full frame bag.
Heb je die mount misschien nog liggen? :)
ik geloof het wel, maar wilde ze mss toch nog eens een kans geven met mn nieuwe Salsa, ik denk dat ze met het zadel wat daar op zit wat meer diagonaal naar achter staan, dus de bidons wat minder te voelen zullen zijn.
jwkeij schreef:
do 25 jul, 2019 12:28
Dat werkt wel, hoor. Bidonnen in 2 feedbags! Ook de mix tussen bikepacking en 'klassieke' touring setup spreekt mij wel aan. Je bespaart een hoop gewicht met bikepackingtassen en met een licht rekje + 2 Ortlieb city frontrollertjes achterop heb je een zee van ruimte extra.

Zelf heb ik de mijn City frontroller gestript en wegen nog 390 gr per stuk. Toch 25L bagageruimte en heel gebruiksvriendelijk. :D
Yup, kleine voortassen zijn ideaal voor de bulky zaken als slaapzak , kookset en vooral voor boodschappen onderweg. Het is leuk dat je met bikepacking tassen tot lichter gewicht wordt gedwongen maar zolang je vooral wat lichte items in de voortassen doet is het beetje extra gewicht nog beter verdeeld zonder dat gevoel van onbalans dat ik voelde toen ik ooit een keer met volledige touring setup een reis maakte
JL70 schreef:
do 25 jul, 2019 11:14
ik heb het geprobeerd, maar vond het toch wat irritant omdat je de bidons toch voelde zitten als je niet helemaal 'gecentreerd' op je zadel zit. Dit was wel met 700ml bidons, met 400ml mss wel te doen
Toch maar even geprobeerd.

download/file.php?id=4249&mode=view

Met de 950ml bidons die ik nu op m'n voorvork heb zitten inderdaad erg irritant, deze van 500ml gaan voor mij nog net. Ook nog naar kleinere bidons voor op kinderfietsen gekeken, maar die gingen gelijk naar 350ml bij de Decathlon waar ik was. Dat vond ik wel erg bescheiden worden met de huidige temperaturen.
Juut schreef:
vr 26 jul, 2019 13:02
. Ik slaap niet tijdens wildkamperen, dus tussen etappes van 50-100 km graag wat campings.
Ik zie dat je op zoek bent naar campings in de Vogezen-bikepackingroute.

Tip: bestudeer de site https://www.alsaceavelo.fr/itineraires/ ... s-vtt.html
Bij de afzonderlijke 3 onderdelen van de route kan je ook bekijken welke campings/jeugdherbergen etc aan de route liggen.