Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Ik wil ook een XL frame, jaloers!! Heb maar een smal 16" maatje, zielig he? :wink:
Waarschijnlijk ben jij ook maar een klein mensje dan, dan zijn je kleren kleiner, eet je minder en kan je met een kleinere tent en slaapzak toe.

Ik ben groot en breed heb grotere kleren, grootste slaapzak en in een 1 persoonstentje pas ik niet in, en heb altijd heel veel honger :D Dan zit een xl frame ook zo vol.

Is zomaar een gedachte :wink:

Eelco
Ha, daar heb je helemaal gelijk in Eelco, ik zal niet meer piepen! :D

Met 171cm ben ik niet echt een klein mensje, maar de helft däarvan zijn benen vandaar een klein frame en een hoog zadel. :)
Yopie schreef:Ha, daar heb je helemaal gelijk in Eelco, ik zal niet meer piepen! :D

Met 171cm ben ik niet echt een klein mensje, maar de helft däarvan zijn benen vandaar een klein frame en een hoog zadel. :)
Even Yopie pesten :wink:

Kartonnen opzetje van mijn 10cm brede XL-framebag en wat er als zo in kan. Bijvoorbeeld is ook nog plek voor twee biertjes, zak pinda's en een rol koekjes 8)

Afbeelding
Zoiets zal mij dus ook niet lukken. In het frame van mij past nog net een VAUDE Cruiser Bag i.c.m. een halve liter bidon, of wellicht een Triangle Bag zonder bidon. Iets groters zal lastig worden.

Overigens is in verhouding een tent, slaapzak, slaapmatje en kleding voor kleinere mensen groter en zwaarder dan voor grotere mensen. De ritsen, verstevigingen, knopen, etc. nemen nog altijd net zoveel ruimte in. Alleen de hoeveelheid stof is iets minder. (En wat weegt de isolatie van een slaapzak nu eigenlijk?) Ook de benodigde hoeveelheid eten kan nog best tegenvallen. De inspanning zal immers al gauw hetzelfde zijn (of zelfs groter, in geval van bijv. wandelen), waardoor er minstens zoveel energie benodigd is.
Smitty schreef:Even Yopie pesten :wink:
Nou, dat is je dan mooi gelukt! Zat grommend naar de foto te kijken. :lol:

Leuke foto trouwens! Maak je de tas voor breder dan achter? Die van mij is voor 127mm breed en achter 70mm, scheelt best wel wat, iig een blikje bier want dat past niet achterin. Maar ik heb altijd 50cl blikjes, die passen zowiezo nooit in de breedte. En weet je al de maten, ben nl benieuwd of het echt veel scheelt, een XL of een S-frame.

Afbeelding

Bij mij is A 267mm, B 445, C 533 en met D 70 en E 127 geeft dat ehm .. een bepaalde inhoud, geen flauw idee wat de m³ is. Weet wel dat er geen gasblikjes, pannensetje, rollen koek, zakken vol pinda's en nog meer lekkers in kan. :)
bladerdeeg schreef: Overigens is in verhouding een tent, slaapzak, slaapmatje en kleding voor kleinere mensen groter en zwaarder dan voor grotere mensen. De ritsen, verstevigingen, knopen, etc. nemen nog altijd net zoveel ruimte in. Alleen de hoeveelheid stof is iets minder. (En wat weegt de isolatie van een slaapzak nu eigenlijk?) Ook de benodigde hoeveelheid eten kan nog best tegenvallen. De inspanning zal immers al gauw hetzelfde zijn (of zelfs groter, in geval van bijv. wandelen), waardoor er minstens zoveel energie benodigd is.
Ik hou van bladerdeeghapjes. Weet alleen niet of het waar is wat je zegt, maar dat maakt me niet uit, het is troostvol. 8)
Smitty schreef:
Yopie schreef:Ha, daar heb je helemaal gelijk in Eelco, ik zal niet meer piepen! :D

Met 171cm ben ik niet echt een klein mensje, maar de helft däarvan zijn benen vandaar een klein frame en een hoog zadel. :)
Even Yopie pesten :wink:

Kartonnen opzetje van mijn 10cm brede XL-framebag en wat er als zo in kan. Bijvoorbeeld is ook nog plek voor twee biertjes, zak pinda's en een rol koekjes 8)

Afbeelding
Het enige wat ik kan denken is: arme koekjes... :wink:
alma schreef: Het enige wat ik kan denken is: arme koekjes... :wink:
Lijkt dan meer op havermout maar da's ook lekker en voedzaam 8)

Hier nog een aardig verhaal over de ideale, minimalistische uitrusting bij wat natter en kouder weer aldus Bikepacking.com:
http://www.bikepacking.com/plan/bikepac ... n-weather/

En hier voor als het echt koud wordt :shock: :
http://www.bikepacking.com/plan/gear-li ... ing-guide/
Tjemig, dat laatste is inderdaad voor de echte bikkels :shock:... en dus voor Yopie.

In het eerste artikel mis ik de veelzijdigheid van een 'halfbag' i.p.v. een volledige slaapzak. Ik heb 'm van Alpkit en die heeft zowel boven als onder een trekkoord. Daardoor kun je 'm ook makkelijk als een soort 'rok' dragen. Dat ziet er natuurlijk niet uit, maar voor op vakantie kamperend in de bergen waar je niemand ziet, is het een prettige optie. Moet wel zeggen dat die van Alpkit vrij kort is. Die van PHD vond ik even te duur, dus hoe die in elkaar steekt weet ik niet. En in het kader van MYOG is zoiets natuurlijk ook relatief eenvoudig te maken met een kunststof vulling, denk ik.
Leuke link! en mooi hè dat winterbikepacking, is gelijk een andere wereld. 8)
bladerdeeg schreef:Tjemig, dat laatste is inderdaad voor de echte bikkels :shock:... en dus voor Yopie.
Haha, nej joh, ik heb alleen maar veel praatjes. Ik ken wel een bladerdeegbikkel met een halve slaapzak :shock: ...
bladerdeeg schreef:In het eerste artikel mis ik de veelzijdigheid van een 'halfbag' i.p.v. een volledige slaapzak. Ik heb 'm van Alpkit en die heeft zowel boven als onder een trekkoord. Daardoor kun je 'm ook makkelijk als een soort 'rok' dragen. Dat ziet er natuurlijk niet uit, maar voor op vakantie kamperend in de bergen waar je niemand ziet, is het een prettige optie.
Stoer hoor, zo'n halfbag. Ik ben zelf een koukleum, althans ik kan wel goed m'n tanden op elkaar bijten maar tis meer de angst dat ik het koud kan krijgen dat ervoor zorgt dat ik altijd een veel te dikke slaapzak meesleep. Ja, stom he. :)
Scheelt idd veel in gewicht, die Alpkit halfbag, weegt maar 475 gram. En het idee van een rok is handig, zou ik zeker waarderen, vooral omdat je armen dan vrij zijn. Kun je hem als slaapzak ook over je borst trekken zodat je onderbenen uitsteken, of zitten dan de heupen in de weg? Of zou dat juist minder warm zijn?


Zelf zit ik voor 't winterbikepacking te denken aan een voordrager, daar kan nl een grotere drybag op dan aan 't stuur want daar hangt ie snel op de hoge noppenband. En dan kan 't stuurharnas thuis blijven zodat er meer ruimte is voor de vette winterlampen, accu's etc, heb daar nu ruimte te kort. Het stuurharnas weegt 425gr en de enige stalen voordrager die ik voor een pugsley kan vinden is de Surly 8-pack van 640gr dus qua gewicht scheelt dat weinig. Weet alleen nog niet of er ook zijtassen op passen, hij ziet er nl zo laag uit en eigenlijk wil ik die optie wel, vooral als ie 140euro kost. :shock:

Voor een weekendje weg lukt het wel zonder drager maar zodra ik verder van huis wil zit je toch met meer voedsel, brandstof voor drinkwater (er zijn hier geen winkels/huizen of campings), thermosflessen, meer kleding, overlevingszooi etc. Ik krijg de winterslaapzak met veel geprop in een 20L drybag (-40 slaapzak is nogal volumineus) maar heb veel liever een 25L. Zit ook met een 2kg wintertentje, want een lichte tarp en/of een tipi zoals in de link is niet echt geschikt voor het scandinavische bergklimaat. En dan nog de ski's en de ijsvisspullen haha. Best nog lastig dat winterbikepacking. :)

Afbeelding

Kwam deze foto tegen, mooi bedacht met die sneeuwschoendragers en die stokken!




Hier nog een lollig filmpje over de Selk Bag, een slaapzak met benen en armen. Niet echt geschikt voor ultralicht bikepacking maar wel handig! :D
Ha Yopie,

Nou, die halfbag gebruik je natuurlijk i.c.m. je isolatiejack (dons, kunststof). Want die heb je toch al bij je voor de pauzes. Is natuurlijk nog aan te vullen met evt. een truitje, etc.
Het idee is dat je immers je donsjack zo selecteert dat je stilzittend warm blijft totdat het tijd wordt de slaapzak in te kruipen. Die paar graden die het gedurende de nacht nog afkoelt kun je dan compenseren met een truitje of extra shirtje die je nog bij hebt.

Ik denk ook dat het voor winterkamperen minder geschikt is. Althans, als we het over de Scandinavische winters hebben.

Oh ja, natuurlijk kun je 'm optrekken. Mijn heupen zijn niet zo groot dat 'ie vast komt te zitten. Wel kunnen als het erg koud wordt, de voeten iets frisser worden. Het aantrekkoord zorgt er natuurlijk voor dat er bij de voeten minder dons onder zit.
http://features.bikemag.com/Tour-Aotearoa/14/
Veel mooie foto's, voor de liefhebbers. Wel geen winter-bikepacking ;-)
m_nu schreef:http://features.bikemag.com/Tour-Aotearoa/14/
Veel mooie foto's, voor de liefhebbers. Wel geen winter-bikepacking ;-)
Mooi! Die ga ik gelijk doorsluizen naar het Aotearoa topic, thanks!


Ik vergat gisteren een foto die bij de sneeuwschoendragers hoort. Het is een fatbike met s&s koppelingen; de man trekt de fiets uitelkaar, tovert een slee tevoorschijn, trekt de sneeuwschoenendragers aan en kan zo toch verder. Mooi hoor. Waar hij de slee verstopt had weet ik niet ..
Hier de link van 't mtbr-forum.

Afbeelding

Ik heb het ook weleens gedaan, eerst met de slee aan de fiets wat redelijk ging. Behalve bergafwaarts en in bochten want daar ging de slee zijn eigen weg. Toen de sneeuw te diep werd haalde ik de wielen uit het frame, bond alles op de slee vast en ging lopen. Vond het niet echt geslaagd: zwaar en daardoor flink zweten wat je in die kou niet wilt. Nu heb ik een veel zwaardere slee (een pulka) en ook ski's inplaats van sneeuwschoenen dus dat maakte het vast niet makkelijker.

De slee achter de fiets is wel een leuk idee, die stouw je vol bagage en de fiets trekt hem zonder enig probleem mee. Bergafwaarts is dus wel énigszins problematisch want de slee gaat dan veel harder, hij haalt je vrolijk in en trekt je dan opzij of hij knalt tegen het achterwiel waardoor je omvalt. Moet daar nog iets op verzinnen, gelukkig wordt het weer snel winter. :)
Yopie,

Voor de slee zou je kunnen denken aan een soort oplooprem, die bij een strakke verbinding tussen slee en fiets omhoog wordt gehouden en bij een slappe verbinding naar beneden scharniert en de slee afremt.

Bert

(net een wintersportvakantie geboekt in Are, dat is voor ons erg ver noordelijk, maar volgens mij is dat voor jou nog in het diepe zuiden.)
Bert van Sprang schreef:Voor de slee zou je kunnen denken aan een soort oplooprem, die bij een strakke verbinding tussen slee en fiets omhoog wordt gehouden en bij een slappe verbinding naar beneden scharniert en de slee afremt.
Ja, zoiets dacht ik ook, weet alleen nog niet zo goed hoe. Maar eigenlijk wil ik een andere slee, heb nu een zweedse Segebadenpulka maar wil liever de noorse Fjellpulke, die is lichter en kan ruiger werk aan. Maarja, kost helaas weer geld, wordt eerst hard werken ..
(net een wintersportvakantie geboekt in Are, dat is voor ons erg ver noordelijk, maar volgens mij is dat voor jou nog in het diepe zuiden.)
Åre is mooi gebied, Bert. En 't ligt om precies te zijn 754km zuidelijker, maar de koffie staat klaar hoor, je bent altijd welkom! :)
Vergeet niet naar de Tännforsen waterval te gaan (25km van Åre), die kan dan weleens bevroren zijn, prachtig gezicht! Hij is 36m hoog en 60m breed en in de winter vormen er grotten waar je doorheen kan lopen. Ook hakt men een kroeg, concertzaaltje etc in het ijs, je kunt er ook overnachten en zelfs trouwen als je wilt. 8)
Hier wat winterplaatjes.
Ik zou bijna zeggen: Tjåmotis. Prachtig gelegen langs een groot meer en met Jokkmokk 'om de hoek'. :D Maar dat is ook dichtbij Arrenjarka. Kan me niet voorstellen dat dat een fijn idee is.
Bladerdeeg, leg eens uit? En als je graag bij Yopie een kop koffie wilt gaan drinken, stuur je toch gewoon een PB. Sorry Yopie, hoewel ik relatief redelijk in de buurt kom, blijft het toch te ver weg. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is hoe je de donkere maanden door komt. Ik was eens begin maart in Äkäslompolo (Finland) en zelfs toen (2 1/2 maand na de kortste dag) werd het overdag niet echt licht, hoewel de Finnen dit aardig wisten te compenseren met hun overdaad aan straatverlichting.
Bert van Sprang schreef: Sorry Yopie, hoewel ik relatief redelijk in de buurt kom, blijft het toch te ver weg.
Ha die Bert! Tuurlijk is dat veel te ver, wilde alleen maar zeggen dat je welkom bent. Kan ik ook makkelijk zeggen want er zijn maar bar weinig nederlanders die het aandurven. :D
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is hoe je de donkere maanden door komt.
Het is niet echt donker hoor, is meer schemer in een witte sneeuwwereld die alles oplicht. Soms danst het poollicht, kleurt de hemel groenpaars, schijnt de zon zo fel dat je een sneeuwbril op moet en sta je in een t-shirtje sneeuw te scheppen terwijl het -20 is, en soms is het zo extreem koud dat het levensgevaarlijk is en valt er zoveel sneeuw dat 't huis kraakt en de deur niet meer open wilt. Door het raam naar buiten kan ook moeilijk zijn want door de zware sneeuw op het dak zitten zij vaak klem.
Maar vaak is het zo mooi dat je pijn in je buik krijgt. Een soort verliefdheid; op het land, de stilte van de sneeuw, de rode houten huizen, de maffe rendieren die slingerend voor je uit hollen en het gekke volkje waar het heerlijk mee samenleven is. De mensen hebben iets speciaals, ze zijn erg op zichzelf maar staan ook direct voor je klaar, ze zijn nuchter en superromantisch, ze lachen en huilen tegelijk .. tis een heel eerlijk volkje. Geen poespas, geen stadse fratsen, geen grote mond maar gewoon eerlijk. Ik kan alleen maar van ze houden. :)

Wat je in de donkere dagen doet is denk ik vergelijkbaar met Nederland: je gaat in het donker naar je werk en gaat in het donker weer naar huis. Niets speciaals dus. Er wordt hier alleen meer buiten geleefd, veel meer buitensport (skieen, sneeuwscootertochten, ijsvissen etc), ook gewoon buiten worstjes grillen, vuurtjes maken, samen in de bastu (bad in de tuin) enz, men doet meer samen, je bent altijd welkom.
Ik vind het zelf in Nederland veel grauwer, grijzer en deprimerender. De kou is ook anders, daar is gure wind met veel regen en hier is droge kou, 6 maanden geen regen en ook zelden wind. En vaker mooi weer, stralende blauwe hemel. Okej het kan ook -40 zijn haha.

bladerdeeg schreef:Ik zou bijna zeggen: Tjåmotis. Prachtig gelegen langs een groot meer en met Jokkmokk 'om de hoek'. :D Maar dat is ook dichtbij Arrenjarka. Kan me niet voorstellen dat dat een fijn idee is.
Je zit wel dicht in de buurt! Weet alleen niet of ik daar de hele winter zit, ligt aan het flexwerk wat ik doe. En tis idd prachtig daar, ken je het? Dat mooie meer ga ik iig van de winter vaak oversteken, met sneeuwscooter, fatbike en ski's. Dat is nl de snelste weg naar de bergen. 8)

Afbeelding

Hier nog een foto van het Tjaktjajavrre meer wat boven Tjåmotis ligt. Ik was daar vorige maand, mooi daar hoor. Er wonen alleen maar rendieren, elanden, beren etc. dus je moet wel van rust houden. :)

Afbeelding

Hier de beide meren, gezien vanaf Skierffe, een gebergte van circa 1200m hoog. Op het pad er naartoe kun je mss 2 meter fietsen, de rest was duwen en tillen, echt gekkewerk, niet aan te raden! :D
Woonde ik maar in het noorden van Zweden zeg. Ik heb een hekel aan warm zweterig weer. Ik fiets bij temperaturen rond het vriespunt altijd in een dunne trui. Bij -20 loop in in een zomerjasje rond. En winters zonder regen maar wel zeer veel sneeuw :) Echt geweldig lijkt het me daar. Ik ga daar echt eens een keer naar toe.
Ben er ook ooit een weekje geweest, 's winters. Nou ja, 'ergens' tussen Jokkmokk en het 'vakantiepark' Arrenjarka langs diverse meren. Prachtige omgeving inderdaad. Ik herinner me een leuk eilandje in 1 van die meren, waar we zo naartoe reden. De meren waren immers bevroren (en dat zal spoedig wel weer zo zijn).

Verder noordelijker (Narvik - Abisko) heb ik ook 's zomers gewandeld. Qua schoonheid vergelijkbaar. 't Is immers allemaal stenen met heide op de bergen zelf, een tarp ga je daar niet eenvoudig op kunnen spannen. Daarvoor moet je echt in de dalen zijn, waar je nog eens een boompje om kunt hakken voor een kampvuurtje. Maar dan heb je weer een minder prachtig uitzicht om ('s zomers dan) de zonsopkomst te kunnen zien.

Teveel stenen vind ik trouwens ook niet zo leuk voor wandelen, laat staan om een fiets omhoog te duwen.. :shock:
Yopie schreef:Ik vind het zelf in Nederland veel grauwer, grijzer en deprimerender. De kou is ook anders, daar is gure wind met veel regen en hier is droge kou, 6 maanden geen regen en ook zelden wind. En vaker mooi weer, stralende blauwe hemel. Okej het kan ook -40 zijn haha.
Hehe. Mijn vriendin geeft exact hetzelfde aan. Hoewel zij in het zuiden van Zweden is opgegroeid, en het qua temperatuur daar dus redelijk meevalt. Het koudste dat ik zelf heb meegemaakt daar zijnde -15 op de dag. Vind zij 5 graden in Nederland met een koude, natte wind toch een stuk minder aangenaam. Zowel op als af de fiets :lol:.

Persoonlijk maakt het mij allemaal weinig uit, je kunt je voor alles kleden. Maar de gevoelstemperatuur in Zweden ligt ook voor mij wel degelijk hoger bij dezelfde temperatuur. Onder het vriespunt in een T-shirt lopen zou ik hier niet doen. Daar, met een mooie blauwe lucht en zonnetje schijnend erbij vergeet ik soms nog wel eens dat het vriest :p.