Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 47 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
sjuutje1969 schreef:
zo 10 nov, 2019 14:38
Even een vraag; reizen jullie alleen of altijd samen?

Het "probleem" is dat in mijn fietskennissen kring er geen mensen zijn die mee willen op bikepacktochtjes en eigenlijk rijd ik ook het liefst grotendeels alleen... ik vraag mij alleen af of dat in het buitenland veilig is, als vrouw alleen.

In NL boeit het mij weinig, ben niet angstig en kan mijzelf altijd prima redden, echter in bijv. Spanje waar ik graag heen zou willen gaan, hoe (on)veilig is dat?
Zweden trekt mij ook enorm aan, ook daar toch wel enige reserve m.b.t. veiligheid.
Ik ben wel bang en rijd meer in, wat ik denk 'veilige' landen. Het is wel zo, gaandeweg, voel ik me meer onderdeel van de natuur en buiten en ben of word ik minder bang. Dat voelt goed!
Ik houd het het liefst bij Europa daarom en ook nog cirkel: veel zuidelijker dan Madrid, Noord Italie Oostenrijk, West Duitsland ben ik nog nooit geweest. Daarbuiten moet ik uit mijn comfortzone. Fiets ook altijd alleen. Ik ben bang buiten die cirkel die ik schetste, voor (nog) meer kan op wilde dieren, honden en mensen die kwaad willen, maar alles kan ook binnen die cirkel die ik schetste, het is een gevoel. Voor iedereen is dat weer anders wellicht.
Bij Zuid-Spanje en ook Zweden zou ik hebben wat jij ook hebt denk ik, dus ik kan me je 'angst' wel voorstellen.
Ik heb me als man nog nooit bang of onveilig gevoeld eigenlijk. Ook niet toen ik in Laos langs mannen met geweren moest fietsen of in Marokko in de plaats waar vorig jaar twee Deense meisjes zijn vermoord. Denk dat als je van tevoren uitzoekt of het veilig is (ik gebruik altijd reisadvies van de overheid) en he logisch blijft nadenken het bijna altijd goed gaat.

Al kan je feitelijk gezien altijd worden vermoord,zoals de meisjes in Marokko of de fietstoerist in Kyrgistan paar jaar terug.
Gaanmetdiebanaan schreef:
zo 10 nov, 2019 20:15
...
Al kan je feitelijk gezien altijd worden vermoord,zoals de meisjes in Marokko of de fietstoerist in Kyrgistan paar jaar terug.
Sterker nog: thuis kan je ook vermoord worden.

P.S.
Er zijn destijds bij die aanslag in Kirgizië vier fietstoeristen ongekomen: twee Amerikanen, een Zwitser en een Nederlander.
Ik snap dat het "nergens veilig is" en dat je thuis net zo goed iets kan overkomen. Ik werk in een gevangenis dus "ken" aardig wat onveilige situatie. Misschien is dat tevens ook de reden dat ik er zo over na aan het denken ben... Maar reisadvies opvragen van de overheid is zeker een goede tip.
Als vrouw alleen loop je altijd meer risico, denk ik. Veiliger als in West- en Noord-Europa krijg je het nergens, volgens mij. Ik fiets ook veel alleen, echter als bikepacking ook betekent dat je veel van de verharde weg af wilt, is volgens mij het grootste gevaar dat je een ongeluk krijgt (zit soms in een klein hoekje) en niemand weet waar je bent.
Even om iets een beetje recht te zetten: die aanslag in Kirgizië was dus in Tadzjikistan, een ander land, weliswaar een buurland, maar toch...
sjuutje1969 schreef:
zo 10 nov, 2019 14:38
Even een vraag; reizen jullie alleen of altijd samen?

Het "probleem" is dat in mijn fietskennissen kring er geen mensen zijn die mee willen op bikepacktochtjes en eigenlijk rijd ik ook het liefst grotendeels alleen... ik vraag mij alleen af of dat in het buitenland veilig is, als vrouw alleen.

In NL boeit het mij weinig, ben niet angstig en kan mijzelf altijd prima redden, echter in bijv. Spanje waar ik graag heen zou willen gaan, hoe (on)veilig is dat?
Zweden trekt mij ook enorm aan, ook daar toch wel enige reserve m.b.t. veiligheid.
Ik krijg in mijn omgeving ook niet echt de handen op elkaar voor offroadtochten en ben nu twee keer naar Spanje geweest. Ik heb daar (stukken van) deze https://bikepacking.com/routes/altraves ... ing-route/ en de Transandalus gefietst. Als vrouw alleen heb ik me geen moment onveilig gevoeld. Zweden heb ik geen ervaring mee.
sjuutje1969 schreef:
di 12 nov, 2019 10:26
Ik snap dat het "nergens veilig is" en dat je thuis net zo goed iets kan overkomen. Ik werk in een gevangenis dus "ken" aardig wat onveilige situatie. Misschien is dat tevens ook de reden dat ik er zo over na aan het denken ben... Maar reisadvies opvragen van de overheid is zeker een goede tip.
Ik kijk ook altijd naar het soort gevaar:Zijn het zakkenrollers in een stad, donkere gevaarlijke wegen of IS strijders die buitenlanders ontvoeren?

Hier een random voorbeeld van Iran

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Eden schreef:
di 12 nov, 2019 16:19
sjuutje1969 schreef:
zo 10 nov, 2019 14:38
Even een vraag; reizen jullie alleen of altijd samen?

Het "probleem" is dat in mijn fietskennissen kring er geen mensen zijn die mee willen op bikepacktochtjes en eigenlijk rijd ik ook het liefst grotendeels alleen... ik vraag mij alleen af of dat in het buitenland veilig is, als vrouw alleen.

In NL boeit het mij weinig, ben niet angstig en kan mijzelf altijd prima redden, echter in bijv. Spanje waar ik graag heen zou willen gaan, hoe (on)veilig is dat?
Zweden trekt mij ook enorm aan, ook daar toch wel enige reserve m.b.t. veiligheid.
Ik krijg in mijn omgeving ook niet echt de handen op elkaar voor offroadtochten en ben nu twee keer naar Spanje geweest. Ik heb daar (stukken van) deze https://bikepacking.com/routes/altraves ... ing-route/ en de Transandalus gefietst. Als vrouw alleen heb ik me geen moment onveilig gevoeld. Zweden heb ik geen ervaring mee.

Ik keek op de site, de route gaat over GR, mag dat daar 'officieel'? zo niet, dan zal het binnen de kortste keren of zoveel.. jaren verpest worden, door.. veel bikepackers en komen er verbodsbordjes? of gaan mensen 'lintjes' spannen of boomstammen express op het pad leggen, om het je onmogelijk of superlastig te maken, ik heb het al veel gezien in bossen.
fud0 schreef:
di 12 nov, 2019 20:37
Ik keek op de site, de route gaat over GR, mag dat daar 'officieel'? ...
In principe is jouw opmerking terecht dat je specifieke wandelpaden moet vermijden. Maar omdat ik ook stukken van die route door Zuid-Spanje heb gereden, weet ik dat het daar niet erg druk is met GR-lopers. Bovendien zijn lang niet alle GR-paden exclusief voor wandelaars. Een beetje geven-en-nemen is dan de boodschap.

Als eenling kun je naar mijn ervaring ook heel veilig door de VS en Canada fietsen, mits je van 'private property' wegblijft. Als je bang bent voor een ongeluk ver af van de verharde en bewoonde wereld, dan kun je het beste een SPOT-tracker meenemen. Die is niet goedkoop, maar geeft je de keuze om je kennissen te waarschuwen dat je hulp nodig hebt óf een professionele reddingsactie in gang te zetten.
math schreef:
di 12 nov, 2019 22:18
fud0 schreef:
di 12 nov, 2019 20:37
Ik keek op de site, de route gaat over GR, mag dat daar 'officieel'? ...
In principe is jouw opmerking terecht dat je specifieke wandelpaden moet vermijden. Maar omdat ik ook stukken van die route door Zuid-Spanje heb gereden, weet ik dat het daar niet erg druk is met GR-lopers. Bovendien zijn lang niet alle GR-paden exclusief voor wandelaars. Een beetje geven-en-nemen is dan de boodschap.

Maar zo was het hier ook.. als fietser vriendelijk groeten, rustiger rijden.. TOT er verbodsbordjes kwamen ed. en boomtakken, - stammen die bewust op smalle paden worden gelegd, uit toch grote ergernis, om MTB-ers te weren. Maar bovenal ook, omdat, indien er veel MTB-ers op een.. echt alleen voor voetgangerspad.. komen, bij intensief gebruik, het pad vernield wordt. In Spanje zal dat voorlopig nog niet gebeuren.. maar toch. Ik vind niet dat je een 'officiële' route er op uit kunt zetten. Als je voor jezelf dat beslist, ok, maar niet op een website ed. vermelden als gpx bestand ed. of GR routes erin benoemen.
In NL gaat men (vooral vanwege de drukte) ook veel meer uit van scheiding van gebruikers. Voor de MTB'ers zijn er aparte routes dus men vindt dan ook sneller dat MTB'ers daar horen en niet ergens anders moeten gaan fietsen. Die scheiding is in andere landen veel minder het geval.

Al is bijv. de Eifelverein ook wel erg pro-wandelaar, dus daar is ook wel een anti-fietsbeleid (sowieso op smalle paden/singletracks (minder dan 2m breed), die zijn vaak in Dld al verboden voor fietsers).
Overigens heeft Bikepacking.com ook de volgende "zelfcontrole" bij het delen van een route:

"Yes, the route I am interested in sharing uses ALL legal trails and byways on which bikes are permitted."

Maar dat (b)lijkt niet altijd het geval (zie bijv. de GR5) ;)
Fedor schreef:
wo 13 nov, 2019 07:49
Overigens heeft Bikepacking.com ook de volgende "zelfcontrole" bij het delen van een route:

"Yes, the route I am interested in sharing uses ALL legal trails and byways on which bikes are permitted."

Maar dat (b)lijkt niet altijd het geval (zie bijv. de GR5) ;)
Dat bedoel ik inderdaad. Hij zegt dat het toegestaan is, maar dat is dus niet zo begrijp ik uit jouw woorden ook.
Ik begrijp en zie ook in het buitenland dat het geen problemen geeft omdat idd. veel wegen voor gemeenschappelijk gebruik zijn, (brede) zand/-steenwegen bv. voor plaatselijke boeren of bevolking en het in die gebieden ook vaak dunbevolkt is en af en toe een fietser of wandelaar.

Toch wil dat, vind ik, idd. niet zeggen dat je, als je een route organiseert of op een website gaat vermelden, je zomaar een officieel GR pad daarin kunt benoemen, zonder niet zeker te zijn, dat je op het betreffende stuk op 'gemeenschappelijke' wegen zult rijden en daarin de echt smalle paden dus dient te vermijden, uit respect voor mogelijke wandelaars die daar zullen lopen en ook uit respect voor het pad; dat het niet onnodig belast wordt en/of evt. vernield of onnodig verbreed wordt of in een modderbaan veranderd etc.

Als je in je ééntje beslist om op dat soort paden toch te gaan fietsen, is het aan jezelf of je dat verantwoord vindt. Ik merk op een gegeven moment wel aan de blik van wandelaars.. zo van oeps.. volgens mij vinden ze het niet leuk dat ik hier fiets.. dus ik denk nu meer. Gewoon maar op de werkelijk toegestane wegen of paden fietsen, anders voel ik me er niet happy meer bij.
Als ik er fiets vind ik het ook niet leuk dat ik steeds moet remmen voor wandelaars. Waarom zou een niet nader aangeduid pad wel voor wandelaars zijn en niet voor fietsers?
Beetje zonde dat dit mooie topic wordt gekaapt voor een discussie over fietsen op wandelpaden (of wandelen op fietspaden, of paardrijden op fietspaden, of wandelen op ruiterpaden etc etc). Daar is al heel veel over geschreven op dit forum, en misschien wel in een dedicated draadje.
willem.m schreef:
wo 13 nov, 2019 17:22
Beetje zonde dat dit mooie topic wordt gekaapt voor een discussie over fietsen op wandelpaden (of wandelen op fietspaden, of paardrijden op fietspaden, of wandelen op ruiterpaden etc etc). Daar is al heel veel over geschreven op dit forum, en misschien wel in een dedicated draadje.

Ik vind het wel van toepassing op bikepacking dat je hier ook zeker rekening mee houdt, zodat je het in de toekomst ook nog kunt uitoefenen en er niet, ook in het buitenland overal verboden komen, door teveel bike-packers die voor teveel problemen of overlast zorgen. Dat is in Nederland al reeds gaande.
Als er dan een GR route zomaar wordt opgenomen op een website, vind ik dat die persoon niet beseft dat als iedereen dat gaat doen, het binnen de kortste keren verpest kan worden voor een hele groep bike-packers.
Bert van Sprang schreef:
wo 13 nov, 2019 17:03
Als ik er fiets vind ik het ook niet leuk dat ik steeds moet remmen voor wandelaars. Waarom zou een niet nader aangeduid pad wel voor wandelaars zijn en niet voor fietsers?
Het gaat hier om heel smalle paadjes, niet om bv. de bredere paden die toegankelijk zijn voor en fietsers en wandelaars. Vaak kun je dat zelf wel inschatten en ook afhankelijk van de plaats waar je bent of je wel of niet (zo) welkom bent.

Laten we dat respecteren zodat het leuk blijft en bike-packers geen negatieve naam krijgen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier wel dubbel in ben.
Wij bikepacken overal waar het kan. Geen idee of het mag. Zijn we ook niet zo mee bezig. We zoeken de paadjes op die er leuk uitzien en proberen zoveel mogelijk een beetje vriendelijke indruk achter te laten. Nooit problemen gehad. Heerlijk het grijze gebied tussen regels en vrijheid. Niet al teveel over praten want dan gaan we er regels voor verzinnen.
Dubbele zit er in dat we het ook leuk vinden om te delen. Enige wat we niet vaak doen is de GPX route delen. Dat mag je zelf uitzoeken. Blijft er toch nog wat avontuur over 8)
@Marco, maar dat is dus juist ook het probleem,

in NL ging dat ook heel lang goed, maar nu zie je overal verbodsbordjes komen voor ATB-ers.. op vooral smalle paadjes, bestemd dus eigenlijk voor alleen wandelaars. Toen er nog geen bike-packers en MTB-ers waren, fietste er ook bijna nooit iemand op een pad voor alleen wandelaars, maar doordat steeds meer mensen gaan MTB-en en ook bike-packen kan het dus wel een probleem worden, ook in het buitenland.

Ik vind, dat je dat best mee kunt nemen, door soms je route, dan maar, dus misschien aan te passen, als je gevoel zegt, dat je asociaal bezig bent op dat moment, om het voor de toekomst niet te verknallen door nog weer meer .. regels en verboden.