Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
jasmon schreef:
Yopie schreef: Ik kom bv met tent, slaapzak en matje net onder de 2 kg (slaapzak kan -9C hebben) en alles is goed klein te proppen ..
ben ik benieuwd wat je precies hebt, even gezocht, maar ik dacht dat je dat nog niet genoemd hebt in geen van je posts of ik lees er overheen
slaapzak: Western Mountaineering UltraLite, 820 gram
tentje: TerraNova laser photon 1, 720gram
matje: Thermarest neoair xtherm R , 430 gram

Helaas wegen de winterkampeerspullen belachelijk veel:
slaapzak: Marmot CWM membrain -40C, 2066 gram
tentje: Ferrino Snowbound 2, 4.8 kg
matje: dezelfde Xtherm plus nog een extra schuimmat eronder en bij elkaar zit je dan op bijna 7.5 kg (slik)
Daarom wil ik ook een pulka/slee achter de fatbike proberen, is vast gekkenwerk maar misschien ook een leuke ervaring (waarschijnlijk is een lichter wintertentje zoeken een veel beter idee).

Heb ook een Vaude Hogan UL2 van 1.8 kg, hij kan wonderbaarlijk genoeg heel wat sneeuw hebben maar hij wordt alleen steeds smaller naarmate de sneeuw zich opstapelt. En dat is soms niet zo prettig wakker worden .. ook is het griezelig dat ie soms zo ondergesneeuwd is dat je hem niet meer kunt vinden. Ski/fietssporen zijn natuurlijk allang verdwenen en als het donker is het echt niet leuk om daar in je eentje te dwalen. Brr.

Hier drie plaatjes van de stoere Hogan:

Afbeelding
hier is er nog niets aan de hand ..

Afbeelding
het wordt al minder ..


Afbeelding
en dit is niet zo leuk meer :)
In dit soort weer is een tipitent ideaal. De wand is erg schuin, vangt geen sneeuw op en de top is redelijk hoog en verdwijnt niet uit het zicht.
Han schreef: @Yopie: 2 kilo voor slaapzak + tent + slaapmatje is erg knap, maar is dat ook comfortabel bij lage temperaturen rond het vriespunt?
Heb dit al verscheidene keren rond het vriespunt gebruikt. Ik kruip dan wel met merino onderkleding en een muts op in de slaapzak maar na een half uurtje ofzo ruil ik 't wollen bovenhemd voor een mouwloos shirtje en de muts vliegt er ook af want het is vaak veel te warm (ben altijd bang dat ik het koud krijg dus ga goed voorbereid de slaapzak in).

Het is een klein 1pers. tentje en dat is vaak niet leuk als het erg koud/nat is. Voordeel van UL of bikepacking is wel dat je weinig bij je hebt dus ook geen grote fietstassen die persé binnen moeten staan enzo.
En je bent in de ochtend lekker snel vertrokken want er is weinig in te pakken en das ook weer fijn bij lage temperaturen. :wink:
Han schreef: Voor warme kleding denk ik aan een jas van dons, een bodywarmer, lichte en betrouwbare regenkleding en sokken van wol.

Een wollenfietsbroek (is al eerder genoemd op dit forum - door Wim?) zou misschien nog kunnen. Maar hoe gedragen die zich in de winter? Iemand ervaring hiermee?


In de winter draag ik zelf altijd merino wollen onderkleding: lange onderbroek, lang hemd, sokken, onderhandschoenen, ondermuts. Daaroverheen gaat dan één of twee, drie laagjes sportkleding/handschoenen/muts/buff en soms een jas met capuchon. Heb oa een Craft thermobroek die heel fijn is en een Bergans Stranda 2 jas, een erg fijne jas.

Woolpower is mijn favoriete merino merk, in 2 diktes te verkrijgen en het is warm (fijn bij een pauze want dan koel je heel snel af), ook neemt 't zeer slecht vocht op en stinkt het niet zo snel dus je kunt er lang in zweten/slapen voordat het toe is aan een wasbeurt (dus ideaal bij kamperen want je kunt vaak toe aan één setje).

Maar waar ik woon is een heel andere soort kou dan bv in NL, hier heb je droge vrieskou, zon en bijna geen wind. In NL is het guur, grijs, winderig, nat .. brr niks aan.
Hier wat pics van mijn bikepacking setup. Ik zoek alleen nog een plekje voor een extra bidon/of waterzak.

Afbeelding Afbeelding
Hier mijn budget oplossing voor een handlebar harness, twee straps van vork naar stuur. Ik moet nog even testen of dit stabiel genoeg is offroad.


Afbeelding

Afbeelding

@Gieltje: klopt, de alpkit fuel pods zijn vrij wiebelig. Welke maat heb jij? Ik heb de kleine alpkit toptube tasje, de kleinste versie, deze is redelijk stabiel, mede omdat ik wat spacers heb onder het stuur waardoor ik hem wat hoger kan vastzetten.

Afbeelding

gr,
Patrick
Wim schreef:De grafiek is interessant (ook ik ben van het meten is weten).

 

Invloed op het rijgedrag van je fiets is een ander verhaal natuurlijk.

Wim
 

Gemodereerd en gewaarschuwd.
 

Meten is pas weten als je het combineert met praktijkervaring en niet je sokken of je helm weegt om te kijken hoeveel impact dat heeft op de weegschaal. Alsof fietsen in welke vorm dan ook gelijk staat met een stilstaande statische belasting van de zwaartekracht.

 

Fietsen is dynamiek, snelheid, coordinatie en balans. De natuurkunde vertaalt dat niet alleen in massa en zwaartekracht, maar ook in:

Snelheid

Snelheid maal massa (impuls)

Dynamisch zwaartepunt

Gyroscopische krachten

Kracht maal arm (moment)

G-krachten

Druk- en trekkrachten

Remmen

Versnellen

Aerodynamica

 

De nerds op dit forum zullen nog wel een aantal krachten weten te benoemen. Laat staan dat er wordt gesproken over de lichaamsfysieke krachtinvloeden die worden losgelaten op een fiets

 

Bikepacktassen zijn rechtstreeks verbonden met het frame, het hart van elke fiets. Dwarskrachten worden dus zonder geslinger rechtstreeks via het frame naar de wielen geleid. De bagage massa bevindt zich centrisch in het hart van het frame dichtbij het lichaamszwaartepunt. En omdat je bovendien minder volume kunt meenemen zul je daardoor nog minder last van geslinger of andere vormen van disbalans hebben. Je bent bovendien smaller wat voordeel geeft voor mountainbikers (single track) en wielrenners (aerodynamisch). En dan is er nog het gebruiksgemak of het voordeel dat je offroad niet je tassen meer met tieripjes moet vastmaken aan het frame omdat ze anders losrammelen

 

Een bikepacksysteem simplificeren tot een volume/gewicht grafiekje doet niet recht aan het gebruiksdoeleinde die men nastreeft. De conclusies zijn in de praktijk bovendien al lang bekend. [mod]Er zijn vele mensen die op die manier met veel succes en plezier de wereld rondfietsen. Ortliebtassen zijn super degelijk, waterdicht en slijtvast, maar helaas hebben ze gestandaardiseerde produkten made in lage lonen landen en moet je ze via zware dragers aan de uiteinden van je fiets verbinden die daardoor ook nog eens een stuk breder en minder wendbaar wordt. [mod]Ben ik even blij met mijn carbon fiets, brede banden  en revelate designtassen
@Gerrit-Jan
Ieder zijn eigen mening, graag zelfs (ik fiets zelf op een volgeladen tractor), maar heb je de stukjes van Wim eigenlijk wel goed gelezen?
Beste Gerrit-Jan,

Leuke bespiegeling, echter waarom speel je zo op de man, hierdoor zet je je zelf buitenspel. Bovendien maak je ook zelf de "fout" een vorm van fietsen met bagage te verheerlijken.
Alhoewel ik meer een klassieke vervoerder van bagage op de fiets ben, volg ik dit topic met interesse.

Ik zie hier en elders diverse oplossingen voor het bevestigen van bagagestukken aan het stuur. Kan een van de meer ervaren bikepackers aangeven waarom een 'harness' handig is? Ik zie wel in dat een stuurharnas (even geen betere beschrijving voorhanden) slingeren van het gewicht tegengaat en ook voordelen bij het vermijden van de kabelsalade aan het stuur heeft, maar zijn er meer gunstige eigenschappen? In eerste instantie beschouw ik het nl. als extra gewicht, dat je juist probeert te vermijden. Zou je niet hetzelfde resultaat kunnen bereiken met een waterdichte rol en enkele spanbanden? Of de oplossing van Pat hierboven? Dat lijkt me vanwege het lage gewicht wel fraai en zie uit naar diens ervaringen ermee.

@gieltje: dank voor de grafiek; daarmee kon ik de alternatieven in bagagemogelijkheden & daarmee samenhangende gewichten in een oogopslag in mijn geheugen prenten.
aardvark schreef:Alhoewel ik meer een klassieke vervoerder van bagage op de fiets ben, volg ik dit topic met interesse.
+1
Pat schreef:.


@Gieltje: klopt, de alpkit fuel pods zijn vrij wiebelig. Welke maat heb jij? Ik heb de kleine alpkit toptube tasje, de kleinste versie, deze is redelijk stabiel, mede omdat ik wat spacers heb onder het stuur waardoor ik hem wat hoger kan vastzetten.

gr,
Patrick
Denk dat ik dan toch maar de Revelate op mijn lijstje zet. twee ervaringen die mijn vermoeden bevestigen
@Gerrit-jan vd Hoorn: Je hebt meerdere PB's. Aangezien je dit mogelijk niet opmerkt, daarom maar via deze weg.

Bij deze het verzoek ze te lezen.
Naast fietsen met mijn revelate tassen, rij ik ook met heel veel plezier, met mijn ortliebs. Zeker op een "comforttochtje" lekker mijn stoeltje mee :D

Afbeelding

gr,
Patrick
Pat schreef:Hier wat pics van mijn bikepacking setup. Ik zoek alleen nog een plekje voor een extra bidon/of waterzak.
Ziet er strak uit! Ik denk dat je een 2de feedbag aan de linkerkant van je stuurpen kunt hangen, daar past prima een 0.75l bidon in.
Pat schreef:@Gieltje: klopt, de alpkit fuel pods zijn vrij wiebelig. Welke maat heb jij? Ik heb de kleine alpkit toptube tasje, de kleinste versie, deze is redelijk stabiel, mede omdat ik wat spacers heb onder het stuur waardoor ik hem wat hoger kan vastzetten.
Ik heb de large variant. Ik heb Alpkit ondertussen feedback gestuurd, eens kijken of ze er iets mee kunnen/willen
aardvark schreef:Ik zie hier en elders diverse oplossingen voor het bevestigen van bagagestukken aan het stuur. Kan een van de meer ervaren bikepackers aangeven waarom een 'harness' handig is? Ik zie wel in dat een stuurharnas (even geen betere beschrijving voorhanden) slingeren van het gewicht tegengaat en ook voordelen bij het vermijden van de kabelsalade aan het stuur heeft, maar zijn er meer gunstige eigenschappen? In eerste instantie beschouw ik het nl. als extra gewicht, dat je juist probeert te vermijden. Zou je niet hetzelfde resultaat kunnen bereiken met een waterdichte rol en enkele spanbanden? Of de oplossing van Pat hierboven? Dat lijkt me vanwege het lage gewicht wel fraai en zie uit naar diens ervaringen ermee.
De 2 voordelen die je zelf noemt lijken me de belangrijkste. Een pluspunt(je) voor mij is dat je je dry-bag snel los en vast kan maken. Het harnas blijft aan de fiets vast zitten. Verwijderen of plaasten van dry-bag is een kwestie van een paar buckles los/vast klikken. Ik kan me voorstellen dat je met losse bandjes net iets meer aan het pielen bent.

Voor mensen die een harnas aan willen schaffen: Alpkit heeft een issue ondekt met hun harnas. De glasfiber verstevigingsbuisjes prikken vrij snel en makkelijk door de webbing heen.
aardvark schreef:@gieltje: dank voor de grafiek; daarmee kon ik de alternatieven in bagagemogelijkheden & daarmee samenhangende gewichten in een oogopslag in mijn geheugen prenten.
Dat was het idee, blij dat jij en nog wat mensen er wat aan hebben :)
Pat schreef:Naast fietsen met mijn revelate tassen, rij ik ook met heel veel plezier, met mijn ortliebs.
Likewise, ik heb veel gebruik van m'n Ortliebjes gemaakt, hier eentje uit de oude doos ;)

Afbeelding39_00511 by Michiel Kuit, on Flickr
Wim schreef:De grafiek is interessant (ook ik ben van het meten is weten). Hij zou nog wat duidelijker zijn als de twee assen werden omgedraaid: kosten (en dat is wat gewicht hier is) staan traditioneel op de vertikale as, en opbrengsten (hier: volume) op de horizontale.
Je hebt helemaal gelijk. bij deze een aanpassing, ik heb ook data van Han en Yopie toegevoegd alsmede de forumnamen van degenen wiens getallen hier gebruikt zijn.

Yopie's systeem komt er qua gewicht en gewicht/volume verhouding erg goed uit.

@Yopie: uit je reply haalde ik 2*14l drybag+terrapin (14l)+frametas (1.5l). Heb ik dit juist geinterpreteerd?

AfbeeldingBearable Lightness v2 by Michiel Kuit, on Flickr
Gerrit-Jan, Wim is juist een van de weinige op dit forum die altijd voor lichte kampeerspullen en voor zo min mogelijk tassen gaat. Dus je gehak op hem vind ik nogal misplaatst en onaardig.
En daarbij, laat een ieder in zijn waarde, hoeveel gewicht we ook meeslepen. Ja toch?

gieltje schreef: @Yopie: uit je reply haalde ik 2*14l drybag+terrapin (14l)+frametas (1.5l). Heb ik dit juist geinterpreteerd?
Ik heb eigenlijk meerdere bikepacking setups, ja sorry hoor. :)

Op de racefiets:
. 2 drybags SeaToSummit 14L (met spanbandjes aan ligstuurtje en zadel) en een Xtreme easybag frametasje
. 2 drybags, Revelate harnas, Terrapin en 't frametasje

Op de fatbike:
. zelfde drybags, harnas en Terrapin maar met een Surly/pugs frametas maatje S. Geen flauw idee hoeveel liter/gewicht dat is, zal dat later proberen op te zoeken ..
@Yopie : Het is een klein 1 pers. tentje en dat is vaak niet leuk als het erg koud/nat is.
In een kleine tent is de afstand tussen je lichaam en de buitenlucht klein omdat je dicht bij de wand van de tent ligt. In een ruime tent heb je dat niet. Geen idee of deze afstand een rol speelt in de beleving van koude maar het is in ieder geval prettig om niet in direct contact te zijn met de wand.

Bij licht gewicht fietsen is er idd niet veel om in en uit te pakken. Maar de fiets op je foto staat wel buiten in de sneeuw. Een plastic vuilniszak op zadel en stuur scheelt schoonmaak s ochtends en verlengt de levensduur van de bewegende onderdelen.

@Gieltje: Mooie grafiek, mode 6 (2x Carradice + Tubus Titan) staat nu in de middenmoot. Ik zie het als een geschikt systeem voor lange tochten, is fysiek flexibel en weinig eisend in moeilijk terrein en is onopvallend in den vreemde. Niemand zal vermoeden dat je op wereldreis bent. Nu nog even uitzoeken of de w/v factor voldoende is voor een winterse tocht.

Bij andere combinaties lees ik geregeld over het probleem van ophangsystemen. Die zijn van plastic, slijten snel en breken uiteindelijk. Daar heeft Carradice geen last van. Het geheim is 2x bandjes van leer en een houten stokje binnen in de tas. De bandjes houden de tas stevig vast aan de bagagedrager. Ze zijn oersterk, slijtvast en stil. Voorbeeld van een bandje : http://tinyurl.com/klgfbk3
Voor bikepacking in extreme omstandigheden waarbij veel volume nodig is, zou je tóch een aanhanger kunnen overwegen, m.n. Yopie. Voor de Canning Stock route in Australië (~2.000km onverhard, met ca. 10m asfalt omdat je een weg moet oversteken, maar vooral veel los zand en grote afstanden tussen waterbronnen en al je eten moet mee) is de eerste keer de Extrawheel aanhanger gebruikt. Daar kun je ook een Pugsly-formaat wiel selecteren ("fastening fork"). Ja, hij weegt zo'n 5kg (zeker met een 'upper rack' voor volumineuze lasten zoals een tent en een slaapzak), maar kan ook 30kg dragen. Die Arkel Lite tasjes lijken me niet zo breed en je kunt er een Ortlieb ophangsysteem op fabriceren, zoals een maand of 2 geleden te koop werd aangeboden via dit forum. Dan heb je nog iets meer ruimte, zonder al teveel de breedte in te gaan (zoals bij kanozakken/drybags).

Zwaar fietsen is het tóch al lijkt me, zo door de sneeuw. Dan kun je maar beter goed voorbereid zijn. Of eens goed nagaan hoe men dat aanpakt bij de Iditarod, maar ik kan me voorstellen dat men dan veel afziet door weinig te slapen en dat men beduidend grotere risico's neemt vanwege het race-element.
jasmon schreef:
Pat schreef:@Gieltje: klopt, de alpkit fuel pods zijn vrij wiebelig. Welke maat heb jij? Ik heb de kleine alpkit toptube tasje, de kleinste versie, deze is redelijk stabiel, mede omdat ik wat spacers heb onder het stuur waardoor ik hem wat hoger kan vastzetten.
Denk dat ik dan toch maar de Revelate op mijn lijstje zet. twee ervaringen die mijn vermoeden bevestigen
Ja, dat ga ik denk ik ook doen. Alleen nog even slikken dat het zo prijzig is ..
aardvark schreef: Ik zie hier en elders diverse oplossingen voor het bevestigen van bagagestukken aan het stuur. Kan een van de meer ervaren bikepackers aangeven waarom een 'harness' handig is? Ik zie wel in dat een stuurharnas (even geen betere beschrijving voorhanden) slingeren van het gewicht tegengaat en ook voordelen bij het vermijden van de kabelsalade aan het stuur heeft, maar zijn er meer gunstige eigenschappen?
Ik gebruik een drybag zowel met als zonder harnas aan het stuur. Zonder harnas gebruik ik twee spanbandjes om het stuur heen gewikkeld. Heb totaal geen last van slingeren ofziets, zit zo strak als een huis.
Het harnas vind ik wel prettiger: klik-klak en los/vast is de drybag. Anders moet je met één hand de spanbandjes om 't stuur zien te frummelen en vastmaken terwijl de andere hand de drybag op zijn plaats houdt.
Ook met (dikke) handschoenen aan is dit niet echt handig, ik ga er tenminste altijd van grommen. Probeer maar eens met dikke handschoenen aan een stijf bevroren spanbandje in dat verd*mde gleufje te pielen, daar word je niet echt gelukkig van.

Hier een plaatje van de racer zonder harnas en een StS compression drybag. Met lange dubbelgeslagen spanbandjes en de kaart tussen drybag en ligstuurtje (erg handig zo'n stuurtje):

Afbeelding


Afbeelding

En hier zie je hoe de drybag tegen de kabels duwt. Ik heb nu ook altijd een derde spanbandje erbij die de zak naar voren/boven trekt (naar de handvatten van het ligstuurtje) maar dat kan dus alleen als je een ligstuurtje hebt.
(en voor de fatbikers onder ons: hier wil ik graag naar beneden rollen 8) , er is alleen geen pad omhoog dus dat wordt heel akelig duwen en zand happen daarom twijfel ik steeds)


Had deze zomer ook deze setup: drybag aan stuur, Xtreme frametasje, Topeak mondopack zadeltas(je) en Arkel dry tassen aan een Tubus fly. Op het dragertje 't tentje. De Topeak is 2 liter voor 289gram dus niet echt ultralicht (en tis ook nog eens een lelijkerd). Bij elkaar weegt het 1090 gram.
Het fietste als een speer en ben er zeer tevreden over, zonder de drybag had ik het met bagage trouwens niet gered. Ik ging toen door Zweden, naar de noorse Lofoten en via Finland weer terug, dus vaak lange afstanden zonder winkels. De Arkels zijn wat dat betreft ook ideaal voor het meenemen van extra voedsel.

En om te laten zien dat ik ook met zijtassen fiets :wink: , hier een plaatje van bovenstaande setup (zonder drybag/tentje want die stond al op een camping):

Afbeelding
Robertjan schreef:Voor bikepacking in extreme omstandigheden waarbij veel volume nodig is, zou je tóch een aanhanger kunnen overwegen, m.n. Yopie.
åj dit klinkt verschrikkelijk! daar moet ik even heel goed over nadenken.
Maar dit is meer iets voor het fatbike topic denk ik. Zal eens zoeken op sneeuw/fatbike/extrawheel, misschien is het toch wat. :?
Erg leuk topic dit! Ben zelf ook langzaamaan aan het uitkijken voor een bikepacking set-up. Iemand eigenlijk ervaring met de tassen die ze bij rose verkopen, leken me erg goedkoop, bijvoorbeeld deze framebag van Xtreme: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-easyb ... aid:635693
Ik denk dat ik me geen ilusie moet maken, erg waterdicht zal het waarschijnlijk niet zijn voor die prijs maar ziet er verder toch wel een mooie tas uit voor die prijs?
Mijn hartelijke dank aan Yopie en gieltje over de aanvullende uitleg over de handigheid van een stuurharnas. Niet hoeven pielen scoort bij mij hoog.

Heel inpirerend vond ik de post van Shane: zelf maken! Ik heb voldoende stof en afgedankte gespen, etc. om zoiets zelf ook te proberen: ik voel een winterprojectje opkomen. Eens kijken of ik komend jaar een paar S24O's kan maken met de racer.

Aan het zelf maken van een achtertas twijfel ik nog. Eerst maar eens zien of ik succesvol ben met de voorkant. En uiteraard mijn kookgerei dringend afslanken, of thuislaten (wat moeilijk is voor een cafeïneverslaafde).