Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 48 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
fudo,

Waarom zijn smalle paadjes voor wandelaars en brede voor fietsers? Wie bepaalt dat? Als ik op een vermeend voetpad fiets ga ik omzichtig om met de daar aanwezige voetgangers, het zou fijn zijn als voetgangers dat ook doen als ze op een fietspad lopen.
Bert van Sprang schreef: fudo,

Waarom zijn smalle paadjes voor wandelaars en brede voor fietsers? Wie bepaalt dat? Als ik op een vermeend voetpad fiets ga ik omzichtig om met de daar aanwezige voetgangers, het zou fijn zijn als voetgangers dat ook doen als ze op een fietspad lopen.
Vaak 'voel' je dat wel aan en dat bedoel ik ook te zeggen. In middels trappen de meeste wandelaars iig niet meer in de tip die jaren geleden opkwam.. 'het vriendelijk groeten naar wandelaars'.. om vervolgens na het rustig passeren ruw het wandelaarspad te vervolgen..

Ik 'hoor' ze dan al denken of evt. praten tegen elkaar over ja.. die MTB-ers..
fud0 schreef:
di 12 nov, 2019 20:37


Ik keek op de site, de route gaat over GR, mag dat daar 'officieel'? zo niet, dan zal het binnen de kortste keren of zoveel.. jaren verpest worden, door.. veel bikepackers en komen er verbodsbordjes? of gaan mensen 'lintjes' spannen of boomstammen express op het pad leggen, om het je onmogelijk of superlastig te maken, ik heb het al veel gezien in bossen.
In de weken dat ik in Spanje heb gefietst ben ik geen enkele andere fietser of wandelaar tegen gekomen op de GR stukken van de route dus daar was het in ieder geval geen probleem. Er was ook maar een klein stukje (kilometer of 5) waar aangegeven stond dat er niet gefietst mocht worden en daar ben ik dan ook netjes omheen gefietst. Ik denk dat dit vooral een probleem is in gebieden waar meer toeristen komen.
Eden schreef:
do 14 nov, 2019 08:22
fud0 schreef:
di 12 nov, 2019 20:37


Ik keek op de site, de route gaat over GR, mag dat daar 'officieel'? zo niet, dan zal het binnen de kortste keren of zoveel.. jaren verpest worden, door.. veel bikepackers en komen er verbodsbordjes? of gaan mensen 'lintjes' spannen of boomstammen express op het pad leggen, om het je onmogelijk of superlastig te maken, ik heb het al veel gezien in bossen.
In de weken dat ik in Spanje heb gefietst ben ik geen enkele andere fietser of wandelaar tegen gekomen op de GR stukken van de route dus daar was het in ieder geval geen probleem. Er was ook maar een klein stukje (kilometer of 5) waar aangegeven stond dat er niet gefietst mocht worden en daar ben ik dan ook netjes omheen gefietst. Ik denk dat dit vooral een probleem is in gebieden waar meer toeristen komen.
Idd. Eden in meer toeristische gebieden is het een probleem of een probleem aan het worden, maar wat niet is, kan nog komen, ook in dat dunbevolkte Spanje waar nu (nog) bike-packers zelden iemand tegenkomen.
Ik geloof dat het voorlopig in Spanje ed. in dunbevolkte gebieden ook geen probleem hoeft te zijn, maar het gaat mij erom dat je niet op een WEBSITE of iets 'officieel' kunt gaan vermelden, waar je zonder pardon een GR route in opneemt..(op stukken) waar officieel geen fietsers mogen komen. Het is NU nog niet druk wellicht, maar .. over zoveel jaar misschien wel, ook in Spanje, omdat er dan wel steeds meer groepen bike-packers komen door oa. provisorisch georganiseerde 'toertochten' door mensen die er blijkbaar niet eens over nadenken.. wat ze er evt. mee 'verpesten'.
Over Spanje gesproken. Net terug van een bikepackingtrip door de Spaanse Pyreneeën. Voor wie een eindje samen met me op avontuur wil, is hier mijn nieuwste film:

[url]https://vimeo.com/372602812/url]

Geniet ervan!
Kom zomaar deze grappige bikepacking oplossing tegen.
Maak m.b.v. je stuurtashouder een soort handlebarbag (in goed Nederlands :wink: )houder.
Het Klickfix Vario Rack van Agu:
- gewicht: 450 gram
- draaggewicht: 7 kilo (volgens Agu)

https://www.rosebikes.nl/klickfix-vario-rack-521096

Afbeelding

Afbeelding
Dat ziet er handig uit! Voor beide posities.

Wat me wel opvalt bij deze fiets is de lange zadelpen. Bij mijn stadsfiets is het frame (ook) dusdanig dat ik een behoorlijke lange zadelpen heb. Deze is me, na behoorlijk wat km's, gebroken. (Ineens zakte ik langzaam weg, dus het was niet radicaal gebroken: ik kon nog licht steunend op mijn zadel naar huis fietsen, maar ik schrok wel.)

Ik heb een bagagerek, wat ik kan bevestigen met alleen ook bevestiging aan zadelpen van bv. ATB, maar dacht door dit voorval, dat ik het wellicht, als ik het ooit ga gebruiken niet 'onbeperkt' kan beladen qua gewicht, iig er rekening mee moet houden, zeker met aluminium zadelpen.
fud0 schreef:
di 19 nov, 2019 23:26
Dat ziet er handig uit! Voor beide posities.

Wat me wel opvalt bij deze fiets is de lange zadelpen. Bij mijn stadsfiets is het frame (ook) dusdanig dat ik een behoorlijke lange zadelpen heb. Deze is me, na behoorlijk wat km's, gebroken. (Ineens zakte ik langzaam weg, dus het was niet radicaal gebroken: ik kon nog licht steunend op mijn zadel naar huis fietsen, maar ik schrok wel.)

Ik heb een bagagerek, wat ik kan bevestigen met alleen ook bevestiging aan zadelpen van bv. ATB, maar dacht door dit voorval, dat ik het wellicht, als ik het ooit ga gebruiken niet 'onbeperkt' kan beladen qua gewicht, iig er rekening mee moet houden, zeker met aluminium zadelpen.
In de voorbeelden/foto's wordt een vouwfiets gebruik.
Misschien dat Agu het rekje daarvoor op de markt heeft gebracht.
Maar goed, waarom niet voor bikepacken :wink:
Duitse mountainbikers die met een Alpendoorsteek bezig zijn, zie je dit soort rekjes veel gebruiken om er op de klimmen hun rugzak in te zetten. Zie tweede plaatje links boven.
Smitty schreef:
di 19 nov, 2019 22:38
Kom zomaar deze grappige bikepacking oplossing tegen.
Maak m.b.v. je stuurtashouder een soort handlebarbag (in goed Nederlands :wink: )houder.
Het Klickfix Vario Rack van Agu:
- gewicht: 450 gram
- draaggewicht: 7 kilo (volgens Agu)
Handig idee. Maar past niet op een Ortlieb stuurtashouder?
Fedor schreef:
wo 20 nov, 2019 05:40
Handig idee. Maar past niet op een Ortlieb stuurtashouder?
Het schijnt dat Ortlieb tassen/houder en Klickfix tassen/houder tegenwoordig uitwisselbaar zijn.
Maar 100% zeker weet ik dat niet, mijn Klickfix DIY/MYOG stuurtas past i.i.g. op een Ortlieb houder.
Geen idee of dat omgekeerd ook zo is... iemand wel?
Omgekeerd is dat zeker zo, mijn Ortlieb stuurtas hangt al heel zijn leven aan een Klickfix-stuuradapter. Als iemand zo'n rekje weet te maken met een maximaal gewicht van zeg 250 gram ben ik ook fan.
Die bevestiging met één klemband om de zadelpen zou het bij mij niet lang volhouden.
Deze: https://www.rosebikes.nl/images/vWUECHl ... ucG5n.jpeg
Bert van Sprang schreef:
wo 20 nov, 2019 13:49
Omgekeerd is dat zeker zo, mijn Ortlieb stuurtas hangt al heel zijn leven aan een Klickfix-stuuradapter. Als iemand zo'n rekje weet te maken met een maximaal gewicht van zeg 250 gram ben ik ook fan.
Het rekje is te hoog voor een rol. Een lagere (rondlopende) versie zal waarschijnlijk ook wel wat lichter kunnen zijn.
Bert van Sprang schreef:
wo 20 nov, 2019 13:49
..... Als iemand zo'n rekje weet te maken met een maximaal gewicht van zeg 250 gram ben ik ook fan.
:idea: Soldeermens :!:
viewtopic.php?f=36&t=34037

Groet,
Tom.
Fedor schreef:
wo 20 nov, 2019 18:18
Bert van Sprang schreef:
wo 20 nov, 2019 13:49
Omgekeerd is dat zeker zo, mijn Ortlieb stuurtas hangt al heel zijn leven aan een Klickfix-stuuradapter. Als iemand zo'n rekje weet te maken met een maximaal gewicht van zeg 250 gram ben ik ook fan.
Het rekje is te hoog voor een rol. Een lagere (rondlopende) versie zal waarschijnlijk ook wel wat lichter kunnen zijn.
Zoiets als dit bedoel ik. Lijkt me ideaal als dit op een Ortlieb stuurtashouder gemonteerd zou kunnen worden.

https://salsacycles.com/components/cate ... ing_cradle
Maar Fedor, zelfs dit niemendalletje weegt nog 420 gram, samen met de adapter van 230 gram kom je op 630 gram. Mijn titanium bagagedrager weegt ongeveer de helft.
Ach, gewicht is ook maar een mening :roll:
Op het hikingforum (hiking-site.nl) loopt een nieuwe inkoopactie m.b.t. cumulus spullen. Moet je dus wel eerst even lid worden van dat forum... dan kun je gebruik maken van de korting.

Dacht, geef het hier ook nog even door voor de liefhebbers.

(las net dat de organisator van cumulus te horen had gekregen, dat het niet de bedoeling was dit verder te delen... dus alleen als je lid bent van het hikingforum. Nu is dat ook niet zo heeel erg lastig natuurlijk).
Ben niet helemaal zeker of het hier past, maar een mooi interview met 'wedstrijd-' bikepacker Alexandera Houchin over o.a. USA, zelf-acceptatie en doelen bereiken:
https://www.bicycling.co.za/travel/alex ... -underdog/