Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 32 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Hoi Jwkeij,,
Herkenbaar probleem.
Moet eerlijk zeggen dat wij er ook een beetje mee aan het 'rommelen' zijn. Wij hebben zo'n 11 kilo bagage bij ons (per persoon, inclusief tassen)) En dat past prima in bikepacking tassen. Maar zodra we in een gebied komen waar weinig water en eten is is het echt schipperen met ruimte. In jou geval is een rugzakje denk ik de beste oplossing.
Omdat we een hele stevige drager hebben, en de achtertassen hebben aangepast voor flink off road, merk ik dat het gebruik van achtertassen, icm handlebar rol, nog niet eens zo gek is. Wellicht toch een oplossing voor jou? Kleine drager met twee voortasjes? Gewoon voor de helft gevuld laten om in geval van nood vol te proppen met eten en water.
Marco Meijerink schreef:
wo 14 nov, 2018 18:24
[...]merk ik dat het gebruik van achtertassen, icm handlebar rol, nog niet eens zo gek is. Wellicht toch een oplossing voor jou? [..]
In dat kader: wat vinden jullie van deze?
https://www.revelatedesigns.com/index.c ... barharness
AndreM schreef:
wo 14 nov, 2018 23:06
Marco Meijerink schreef:
wo 14 nov, 2018 18:24
[...]merk ik dat het gebruik van achtertassen, icm handlebar rol, nog niet eens zo gek is. Wellicht toch een oplossing voor jou? [..]
In dat kader: wat vinden jullie van deze?
https://www.revelatedesigns.com/index.c ... barharness
Ikzelf vind eht een fantastisch uitzien en ga meteen bestellen. Krijgt goede reviews en ziet er goed uit. Hoe vind je dit soort dingen?
@jwkeij: Allereerst, mooie fiets heb je! Wat zijn de plannen? Hoe bevalt de Lauf voorvork? Pas wel een beetje op met die G-One's. Heb ze vorig jaar ook gehad. Na 7-8 lekrijden (tubeless) heb ik ze weggegooid. Vooral bij nat weer lieten ze het vaak afweten. Benieuwd wat jouw ervaringen tot dusver zijn.

Bij het bikepacken is het vooral de kunst om zoveel mogelijk weg te laten. Ofwel, kijk nog eens kritisch naar je paklijst. Bijv.: wat voor casual kleren neem je mee? Fietskleding idem. Misschien het koffiepotje (percolator denk ik?) weglaten? Zelf laat ik - waarmogelijk - mijn kookspullen thuis. Natuurlijk ook afhankelijk waar je gaat fietsen. Ik begrijp dat je (al) een tent en slaapspullen hebt. Maar ook daarmee kun je ontzettend veel pakruimte en gewicht besparen.

Een grotere frametas kan natuurlijk ook. Oplossing bidons: camelbak (bijv. in frametas) of rugzak. Of dit geweldige ding: http://woho.bigcartel.com/product/pre-o ... al-service

Boodschappen onderweg bevestig ik meestal aan de zadel- of stuurtas. Ik heb zelf tassen van Revelate met allerlei handige elastieken en bevestigingspunten. Hebben die Ortlieb's van jou dat niet?
Thanks! De Lauf vork bevalt uitstekend.
Ik had naar Kopenhagen de G-one speed versie op mijn oude WiND. 0x lek, toch ruim 125km onverharde weggetjes.
Percolatortje is eentje voor 1 espresso. 10x5cm groot. :wink:

Na mijn persoonlijk beladen rit naar Kopenhagen, staat er volgend jaar een ronde Nederland op stapel. Naar de verste uithoeken van ons land. Al ben ik al eens op de Groningse Noordkaap geweest met de fiets.
Klinkt misschien minder spannend, maar zal vast net zo leuk worden. En wat dichter bij huis, haha.

'Dit geweldige ding' is misschien zo maar waar ik naar op zoek ben! :D
Al klinkt het idee van tóch een rek met voortassen achterop ook erg aanlokkelijk. Rugzakje, hoe klein ook, ben ik niet zo'n fan van.

Passen, meten en door met de voorpret. Komt vast goed.
Dat 'geweldige ding' is door pathlesspedaled gereviewed: https://www.youtube.com/watch?v=XeE-hgSPGMo

Ik heb deze zomer met eenzelfde soort uitrusting gefietst. Daarbij koos ik voor een iets ruimere (maar minder fancy) carradice met bijbehorende bagman support in combinatie met deze dingen: https://www.sjscycles.co.uk/luggage/car ... er-struts/

De bultje op de carradice is een donsjackje dat ik bij de hand wilde hebben. Aan het stuur hangt een revelate roll die eigenlijk wat te breed is dus ver opgerold (ik zag al dat jij de ortlieb small gebruikt).

Met een klein tentje, slappzak en matje is veel te winnen.

Bijlagen

jwkeij schreef:
do 15 nov, 2018 09:50
Na mijn persoonlijk beladen rit naar Kopenhagen, staat er volgend jaar een ronde Nederland op stapel. Naar de verste uithoeken van ons land. Al ben ik al eens op de Groningse Noordkaap geweest met de fiets.
Klinkt misschien minder spannend, maar zal vast net zo leuk worden. En wat dichter bij huis, haha.
Welke route wil je gaan volgen? Wellicht een idee om hier (delen van) de TNNZ in op te nemen; een route die van de Groninger Noordkaap tot aan het Limburgse Vaals loopt en hoofdzakelijk bestaat uit een aaneenschakeling van onverharde- en bestaande MTB routes. Ik heb hem nu tweemaal gefietst, maar dan van Groningen tot aan Maastricht. Prachtige route.

Fotootje van vorig jaar. Omgeving Hof van Twente:
Afbeelding

Succes met de voorbereidingen!
@ sonny en @ stadjer: Thanks voor de input! :D Heb ik stof tot nadenken!

@ sonny: Aan een carradice heb ik ook al zitten denken... Maar die zijn zo allemachtig zwaar! :roll:
Mijn tent, matje en slaapzak wegen in totaal bijna minder als de hele tas.
Zijn dat trouwens Compass bandjes? Ze zien er goed uit in ieder geval!
@ Stadjer: Ik heb een gravelbike met G-One's, geen fully! :lol: Ga ik TNNZ dan wel redden? :?
Klinkt wel goed, hele stukken offroad. Is er een gpx beschikbaar?
jwkeij schreef:
do 15 nov, 2018 15:41
@ sonny: Zijn dat trouwens Compass bandjes? Ze zien er goed uit in ieder geval!
Ja! De Barlow pass.
Marco Meijerink schreef:
wo 14 nov, 2018 18:24
....
Omdat we een hele stevige drager hebben, en de achtertassen hebben aangepast voor flink off road, merk ik dat het gebruik van achtertassen, icm handlebar rol, nog niet eens zo gek is. ...
Tja, misschien snap ik de truuk van het bikepacking niet maar zelfs met niet off-road-fietsen en met "veel te veel" tassen&bagage kom je nog een heel eind off-road.

Als wij de koopspullen weg laten (dat scheelt één hele tas), en de reparatie-spullen + een watertank (dat scheelt nog een tas), en dan de kleding indikt en nog minder watervoorraad (nog een tas), en geen kaartmateriaal voor een keur aan 1500 km circuits ... dan ... ja dan voel ik me vooral nogal uitgekleed.

Overigens zit het probleem niet in de tassen (dwz zolang je niet teveel gewicht IN die tassen stopt) maar in het al dan niet goed strak áán de fiets hangen van die tassen en het al dan niet goed stijf zijn van de bagagedragers. Een klein beetje extra ruimte kan best handig zijn. Met allemaal los aangeknoopte bagage ga je er toch een beetje als een zwerver uit zien. Bovendien heeft de bagage hoog opgeknoopt op de fiets ook zo z'n bezwaren, en in het bijzonder de bagage die aan/rond het stuur hangt kan zwaar "wegen" dwz zolang het gewicht dicht bij de as door raakpunt-wegdek en balhoofd hangt, bagage die wat verder van die as hangt die maakt het stuur "zwaar" en "traag".

Maar goed, een dag "tous chemins" is natuurlijk wel wat vermoeiender dus afslanken kan dat makkelijker maken.
Het lastigste bij "tous chemins" zijn nog de ruwe grindwegen en wegen met zo hier en daar een laatste stukje asfalt, doe mij maar een zandpad of desnoods een graspad -- in combinatie met een langere wat steilere klim zitten wij met name bij stenige paden gauw aan onze limiet. Die limiet is zo gek niet want we rijden "gewoon" op 37mm Schwalbe Marathon plus tour (dikker gaat niet in een Bridgestone Submariner-frame).
 
  • 2015-07-06 - P1120845.jpg
    Route de Koestel - 2010-06-22 P1090264.jpg
BSM
jwkeij schreef:
do 15 nov, 2018 15:44
@ Stadjer: Ik heb een gravelbike met G-One's, geen fully! :lol: Ga ik TNNZ dan wel redden? :?
Klinkt wel goed, hele stukken offroad. Is er een gpx beschikbaar?
In NL is een fully overkill. ;)

Jawel hoor, moet kunnen. Of tenminste, delen van de route. Limburg zou ik afraden. Als het te ruig wordt of je bent er even klaar mee, kan je natuurlijk ook gewoon van de route afwijken.
@ Bridgestone
Met bikepacking is de truuk om zonder rekjes zoveel mogelijk spullen mee te nemen voor een offroad trip. :wink: Maar zoals je zegt; met een tourfiets kom je offroad een aardig eind. Dan heb ik zelf wel ondervonden.
Mij spreekt vooral het minimalistische aspect me aan.
En eruit zien als een zwerver... Dat valt wel mee, hoor. Als je dezelfde tassen neemt, matcht dat prima. :lol:
Ik zie menig tourfietser beladen met dezelfde rode Ortlieb panniers.

@ Stadjer
37mm Riddlers of 40mm Nano's kunnen er ook nog onder. Even kijken welke er op asfalt nog prima rollen.
jwkeij schreef:
vr 16 nov, 2018 09:17
@ Bridgestone
Met bikepacking is de truuk om zonder rekjes zoveel mogelijk spullen mee te nemen voor een offroad trip. :wink: Maar zoals je zegt; met een tourfiets kom je offroad een aardig eind. Dan heb ik zelf wel ondervonden.
Mij spreekt vooral het minimalistische aspect me aan.
En eruit zien als een zwerver... Dat valt wel mee, hoor. Als je dezelfde tassen neemt, matcht dat prima. :lol:
Ik zie menig tourfietser beladen met dezelfde rode Ortlieb panniers.
Aha ... het is dus vooral de "truuk".
Een beetje zoals het ons aanspreekt om met 30+ jaar oude Bridgestones en tassen die deels 40+ jaar oud zijn minstens even efficiënt op pad te zijn als lieden die gister een glimmende en prijzige uitzet hebben aangeschaft.

Het eruitzien als een zwerver vind ik verder ook geen probleem ... ik zie iets paradoxaals een zwerver met een serieus prijskaartje aan fiets en spullen. Ortlieb-rood is wat in mijn ogen het "uithangbord" van zo'n prijskaartje.

Je komt dus ook heel ver met een randonneur. Onze fietsen zijn denkelijk iets minder "beweeglijk" en 37 mm banden zijn de limiet in allerlei opzichten (want ik ga niet zonder spatborden op pad).
Ik vraag me nog af: een grindweg waar alle stenen met de punt omhoog liggen (ik neem aan dat men dit type weg wel kent) en dan met name met hellingen ... hoe goed gaat dat met een bepakte off-road-fiets ??

BSM
Maar het is toch niet 'onze fietsen'. De ene rijdt op een tourfiets, de ander een mtb of bepakte racer. Zolang de reis er maar naar is. Zelf heb ik afgelopen jaren korte tripjes gemaakt op een snelle gravelracer. De ene keer meer bepakt dan de andere keer.

Als jouw mtb geen montageoogjes heeft voor een rek, maar je wilt wél een paar dagen fietsen, dan moet je iets anders verzinnen. Daar komen de bikepacking tassen om de hoek kijken.
jwkeij schreef:
vr 16 nov, 2018 09:17
@ Bridgestone
Met bikepacking is de truuk om zonder rekjes zoveel mogelijk spullen mee te nemen voor een offroad trip. :wink:
Naar ik begrijp gaat het er niet om dat er geen rekjes zijn maar dat de fiets vooral smal blijft waardoor je op smelle paden gemakkelijker manoevreert. Tweede (of is dit de oorsprong?) is dat bikepacking min of meer noodzaak is bij volgeveerde fietsen. Tassen ophangen aan onafgeveerde delen van de fiets maakt de vering vrij zinloos en dragers die op klassieke dragers lijken en aan de afgeveerde delen hangen blijken vaak problematisch.
Alleen om het gewicht gaat het niet want veel bikepackingdingen zijn best zwaar. Zo weegt de stuurrolhouder die een paar berichten hiervoor wordt gemeld 15 oz. Dit is 425 g, en daarmee alleen al zo'n 90 gram meer dan de bekende voordrager van Tubus of de Fly achterdrager waar je 18 resp. 20 kilo aan kunt hangen.
Afbeelding
Ook van dingen die nodig zijn om een tas aan de zadelpen te monteren is me meermaals opgevallen dat die niet echt licht zijn, zeker in relatie tot het inhoudsvolume en -gewicht van de tassen die daar aan kunnen hangen.
Leon schreef:
vr 16 nov, 2018 10:09
jwkeij schreef:
vr 16 nov, 2018 09:17
@ Bridgestone
Met bikepacking is de truuk om zonder rekjes zoveel mogelijk spullen mee te nemen voor een offroad trip. :wink:
Naar ik begrijp gaat het er niet om dat er geen rekjes zijn maar dat de fiets vooral smal blijft waardoor je op smelle paden gemakkelijker manoevreert. Tweede (of is dit de oorsprong?) is dat bikepacking min of meer noodzaak is bij volgeveerde fietsen.
Alleen om het gewicht gaat het niet want veel bikepackingdingen zijn best zwaar. Zo weegt de stuurrolhouder die een paar berichten hiervoor wordt gemeld 15 oz. Dit is 425 g, en daarmee alleen al zo'n 90 gram meer dan de bekende voordrager van Tubus of de Fly achterdrager waar je 18 resp. 20 kilo aan kunt hangen.
Afbeelding
Ook van dingen die nodig zijn om een tas aan de zadelpen te monteren is me meermaals opgevallen dat die niet echt licht zijn, zeker in relatie tot het inhoudsvolume en -gewicht van de tassen die daar aan kunnen hangen.
Plus de looks: je kunt je onderscheiden van die duffe 'asfalt- met 5 grote tassen'fietsers. Bedrijven (en 'onafhankelijke' sites waar mensen spulletjes testen) spelen subtiel op perceptie in. Overigens geldt dat voor veel in het leven. Kleding bijvoorbeeld.
Natuurlijk is bikepacking een trend, een mindset en ook al commercieel aan het worden.
Van oorsprong een term voor de cominatie van backpacking en biking, dus met weinig bepakking naar afgelegen gebieden gaan. Ondertussen is het alle kanten op geëvolueerd.
Voor mij is het met een MTB, met frame- en stuurtassen off-road tochten maken en kamperen. (misschien niet helemaal zo licht meer) Voor anderen is het met een racefiets en een bivakzak. Op een FB-bikepack-groep is er zelfs iemand die een tocht maakt met een aanhanger met zonnepanelen. Ook prima.

Het 'conflict', als dat er al is, komt denk ik vanwege de Amerikaanse oorsprong van de term. Je ziet in deze discussies ook vaak de tegenstelling van Europees fietstoeren (biketouring) en Amerikaans biketouren. Hier hebben we natuurlijk al een veel langere cultuur van fietstassen er op en gaan.
Voor beide culturen is wat te zeggen. Grote Ortlieb-tassen maken het makkelijk om in te pakken en te verdelen. Bij de kleinere bikepack-tassen moet je meer nadenken over wat je waar stopt. Een smalle fiets is daarentegen wel weer veel fijner op singletracks, smalle paadjes en hekjes e.d.

Kortom lekker doen wat je zelf wilt en noem het wat je wilt. Als ik met de Santos en m'n partner op pad ga, dan noem ik het geen bikepacking, maar ik heb dan wel al een paar bikepack-tasjes bij me, want die zijn fijner.
Volgens mij moet je inderdaad de uitrusting kiezen die past bij de trip die je gaat maken. Achtertassen (Voortassen zijn iets van de vorige eeuw, toch? :D ) zijn erg lastig bij smalle paden of bij het omhoog duwen van de fiets, verder zie ik alleen maar voordelen.)
Bert van Sprang schreef:
vr 16 nov, 2018 12:53
Volgens mij moet je inderdaad de uitrusting kiezen die past bij de trip die je gaat maken. Achtertassen (Voortassen zijn iets van de vorige eeuw, toch?) zijn erg lastig bij smalle paden of bij het omhoog duwen van de fiets, verder zie ik alleen maar voordelen.)
Wat is er mis met voortassen ??   Er is natuurlijk een samenhang met de fietsgeometrie, maar bij een iets traditionelere fiets zorgt genoeg gewicht voorop voor een prettig stabiel stuurgedrag en een enorm betrouwbare wegligging. Ik heb zonder bagage op de fiets meer vrees voor zand en grind in de bocht als mét bagage, en dat terwijl ik met bagage vaak nog sneller afdaal (en omgekeerd evenredig trager stijg).
willem.m schreef:
vr 16 nov, 2018 10:17
Plus de looks: je kunt je onderscheiden van die duffe 'asfalt- met 5 grote tassen'fietsers.
Wij onderscheiden ons juist door met de dufste grote grijze tassen over de meest bizarre routes te fietsen ...
In Les Landes bijv. vroeg het de nodige concentratie om over die 30 cm brede beton-paadjes te fietsen (direct ernaast was het veelal mul zand).   Wij kregen overal voorrang (achteraf bedacht ik dat dat 1º logisch was als je zo'n mini-kudde olifant-grijze fietsen aan ziet komen, en 2º niemand wist dat WIJ overal voorrang kregen, die spaarzame tegenliggers kozen slechts individueel om de "poids-lourds" ruimte te bieden).

BSM