Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Ik zit nu het fatbike-topic te vullen met bike-packing info en plaatjes maar dit verdient natuurlijk een eigen topic. Daarbij heeft dit forum veel te weinig informatie hierover, schandalig! een wereldfietsersforum zonder bikepackers topic??? En dan kan ik natuurlijk meteen een hoop vragen stellen. :wink:

Verder hopelijk veel tips, links en vooral mooie bikepackers plaatjes natuurlijk!

Heb zelf een foto van 100 jaar geleden, van een 3000km tocht door Australie. Had hem net in 't fatbike topic gepost maar vind het hier wel een mooie openingsfoto, tis tenslotte bikepacking. :wink:

Afbeelding


En nu mijn vragen. :)
Zoek een goede plek voor de brandstoffles, wil hem niet aan de onderbuis van de fatbike omdat ie daar denk ik snel vanaf breekt.
Ook aan de voorvork lijkt mij niet praktisch omdat die juist vaak als eerste in aanraking komt met rotsen, struikgewas etc.
Iemand een idee hierover? Misschien dat het stuur een optie zou zijn? Maar hoe bevestig je daar zoiets (heb daar zelf trouwens maar heel weinig ruimte). En misschien dat het meer iets is voor de drinkwaterbidon want stel dat iemand denkt dat er water in zit ofzo, oftewel een waardeloos idee??
Voorbeeldplaatje:

Afbeelding


Of anders misschien bij het achterwiel, aan de derailleur kant want meestal leg je toch de fiets op de andere kant op de grond. Weet alleen nog niet hoe je die daar bevestigt. Iemand een idee?

Afbeelding


En iemand al eens drybags aan de voorvork gehad, bedoel niet de Anything Cage maar gewoon eenvoudig met spanbandjes vastgemaakt. Wil dit nl zelf proberen, zoals bij deze fiets:

Afbeelding


Zit ook aan een klein bovenbuistasje te denken, heb een Scott tasje op de racefiets zitten maar wil voor de fatbike wat groters en stevigers.
Wil daar oa in de herfst de batterij van de stuurlamp/hoofdlamp in doen, tis toch een groot zwaar ding. In de winter stop ik die dan wel weer warm onder m'n jas (anders bevriest ie).
Iemand een tip voor een goede waterdichte 'cockpittas' zoals deze Revelate Gastank:

Afbeelding


Zo ook een goed idee voor een zadel bovenbuistas gevraagd, zoals deze Revelate Jerrycan. (Revelate is voor mij nogal prijzig, ik zoek liever iets anders)

Afbeelding

En ik vind deze bovenbuistas van Uraltour wel interessant. Had ze een paar keer mail gestuurd met wat vragen over de waterdichtheid van de rits (zit nl bovenop) en de prijs, maar ik krijg helaas geen antwoord terug. Weet iemand toevallig nog zo'n bovenbuistas adres/link? Hier een plaatje van de tas:

Afbeelding



Ja sorry hoor, weer een hoop vragen :D en hopelijk weten jullie weer raad. Bedankt alvast!
Yopie schreef:Zoek een goede plek voor de brandstoffles, wil hem niet aan de onderbuis van de fatbike omdat ie daar denk ik snel vanaf breekt.
Is op de bovenbuis geen mogelijkheid? (En de rest van de ruimte dan vullen met een gepaste bovenbuistas.)

(Overigens vind ik het woord 'bikepacking', één van de vele nietszeggende nogal belachelijke Engelse termen. Al is 'dikke fiets' (fatbike) nog erger.)

Renaat
Brandstoffles bovenop/zijkant van de staande achtervork (derailleurzijde)? Uit de weg voor de zadeltas en voor de ronddraaiende voeten, achter de benen qua aerodynamica, niet te laag i.v.m. rondvliegend vuil...

De tassen weet ik niet. :wink:
Revanho schreef:(Overigens vind ik het woord 'bikepacking', één van de vele nietszeggende nogal belachelijke Engelse termen.
Yopie heeft het niet verzonnen hoor!
Het ook tenminste nog wel tamelijk hetzelfde in het Nederlands als in het Engels/Amerikaans, iets dat je van - bijvoorbeeld - een bench voor een hond niet kunt zeggen, net akls van veel andere woorden die we uit het Engels hebben overgenomen en er een andere betekenis voor zijn gaan gebruiken.
Revanho schreef: (Overigens vind ik het woord 'bikepacking', één van de vele nietszeggende nogal belachelijke Engelse termen. Al is 'dikke fiets' (fatbike) nog erger.)
Heb het ook niet bedacht hoor, maar bikepacking vind ik wel heel duidelijk klinken (afgeleid van 't backpacken).
Het woord backpacker gebruik ik zelf ook altijd want rugzaktoerist vind ik zelf nogal eh .. knullig? klinken. En zakfietser klinkt al helemaal niet leuk maar droogzak (drybag) vind ik daarentegen wel weer wat hebben en 'vette fiets' vind ik zeker leuk! :)

Maar het Nederlands zal hierdoor wel langzaam gaan verdwijnen, is wel jammer vind ik. Misschien kunnen we er nog snel een ander woord voor verzinnen? Ben alleen zelf niet zo fantasievol en mijn Nederlands is sowieso aan het verdwijnen dus aan mij heb je niks. :wink:
Revanho schreef: Is op de bovenbuis geen mogelijkheid? (En de rest van de ruimte dan vullen met een gepaste bovenbuistas.)
Misschien is dat wel een idee ja. Voor een man zou dit misschien minder zijn (lijkt mij tenminste geen pretje als je per ongeluk van je zadel op je brandstoffles stuitert).
Maar hoe bevestig je een bidonhouder op die buis? Of moet ik nu drinkbushouder of waterfleshouder zeggen want is bidon niet toevallig Frans?? :wink:

Of aan de zadelstang is misschien ook een optie..
Robertjan schreef:Brandstoffles bovenop/zijkant van de staande achtervork (derailleurzijde)? Uit de weg voor de zadeltas en voor de ronddraaiende voeten, achter de benen qua aerodynamica, niet te laag i.v.m. rondvliegend vuil...
Ja, daar kom ik ook steeds weer op uit. Of in een droogzak maar dat is vragen om ongelukjes, stank en andere ellende.
Een alternatief voor Relevate vind je misschien bij http://www.bikepack.eu. Enkele maanden geleden heb ik nog gemaild maar wel geen antwoord gehad.
Ikzelf blijf nog even rondkijken. Eerste die nieuwe Salsa Fargo opbouwen. 8)
Ik zit nu het fatbike-topic te vullen met bike-packing info en plaatjes maar dit verdient natuurlijk een eigen topic. Daarbij heeft dit forum veel te weinig informatie hierover, schandalig! een wereldfietsersforum zonder bikepackers topic??? En dan kan ik natuurlijk meteen een hoop vragen stellen. :wink:
hellemaal mee eens
hier een site met tassen
http://www.wildcatgear.co.uk/products/seat-packs/
ben ook net een beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn
dus alle tips zijn welkom
Yopie schreef: Afbeelding
Het ziet er altijd tof uit, maar:
Kun je met zo'n setup eigen een beetje voldoende eten voor een lange etappe (voor laten we zeggen een week of 2) meenemen?
En ben je niet veel tijd kwijt met het inpakken van al die verschillende tasjes 's morgens?
ik ben ook benieuwd naar jullie paklijst ??
wat laat je thuis (ja zoveel mogelijk lijkt mij )
ben zelf geen spullen sjouwer maar het kan vast nog lichter
en wat zijn dan de goede tips
en ook op de fiets je spullen vast stouwen ,wat zijn de ervaringen???
en tips
dit word met stip mijn favoriete topic denk ik :D
bodhi schreef:
dus alle tips zijn welkom
Naaimachine kopen plus een paar meter Cordura en wat webbing en zelf lekker gaan spelen met tassen maken. 8)

Afbeeldingimage by shanecycles.com, on Flickr

Afbeeldingimage by shanecycles.com, on Flickr

Volgede project wordt een framebag plus wat andere spullen :)
diverse materialen

er moet ook nog een duitse webshop zijn, *zoekt in zijn geheugen *
Naaimachine kopen plus een paar meter Cordura en wat webbing en zelf lekker gaan spelen met tassen maken. 8)
die hebben we al (die naaimachine)
nu nog ideeën en wat wel en niet werkt aan tassen
er moet ook nog een duitse webshop zijn, *zoekt in zijn geheugen *
bedoel je deze ??
http://www.extremtextil.de/catalog/Fabrics:::21.htm
je bent me net te snel ReinoudN
hier nog een Nederlandse site
http://www.esvocampingshop.com/nl/tentd ... nylon.html
ReinoudN schreef:Deze wellicht: http://www.extremtextil.de
Ja die dus :D
Leuk een bikepacking topic :)

Ik heb zelf een revelate Viscacha, halve frame tas, gastank, feedbag en dan nog een klein bovenbuistasje van profile designs. Dit alles op de racert.
Zal binnenkort maar eens een foto plaatsen.
Yopie schreef:Ik zit nu het fatbike-topic te vullen met bike-packing info en plaatjes maar dit verdient natuurlijk een eigen topic. Daarbij heeft dit forum veel te weinig informatie hierover, schandalig! een wereldfietsersforum zonder bikepackers topic??? En dan kan ik natuurlijk meteen een hoop vragen stellen. :wink:
Ha leuk, bikepacken! Hier maar verder dan?

Stap zelf net over van een achterdrager met kanozak, waar ik normaal een week mee weg kan zonder te hoeven bijtanken, naar een volledige set bikepack tassen. Dus ben ook wel benieuwd wat hier uit komt. Ik gebruik al wel een tijdje delen van zo'n set, zoals de Revelate gastank. Geniaal ding is dat.

Als je het je kunt veroorloven zou ik voor Revelate gaan. De eigenaar daarvan heeft veeeel ervaring met bikepacken in Alaska, en dat zie je terug in z'n designs. Dat gezegd hebbende, ik had even geen revelate muntjes liggen en heb zelf net een set van Alpkit ontvangen uit de UK http://www.alpkit.com. Kwaliteit ziet er goed uit, maar haalt het nog net niet bij dat van Revelate, die zijn toch iets beter doordacht. De "gastank" van alpkit bijvoorbeeld heeft geen verstevigde zijkant en zit iets minder strak op de fiets. Is zelf wel te verhelpen, maar bij de revelate is het direct goed. Het harnas aan je stuur van Alpkit is mooi en licht en zit ztevig op de fiets maar heeft geen afstandshouders, je kabels en leidingen zitten eerder klem. Ook dit is te verhelpen, maar vergt wat DIY, bij Revelate is dat al opgelost. De framebag van Alpkit is overigens super, daar heb ik niets op aan te merken. Wat ook fijn is, is dat ze de frametas op basis van een door jou aangeleverd template maken, die past dus altijd perfect, en zo niet, dan is het je eigen schuld ;) Communicatie is goed, levertijd viel mee (3.5 weken) en ik ontving m'n pakketje een week voor de verwachtte datum.

Even een teaser van m'n nieuwe setup (ja normaal is deze fiets vet ;)
AfbeeldingIMG_2070 by Michiel Kuit, on Flickr

Volledige bikepack set icm 1 of 2 Anything cages en een UL setup zou voldoende moeten zijn om tijdens 3 seizoenen self-supported te zijn voor ±8 dagen in het noorden, meer als je zonder tent kunt (wel een beetje lekker bij eten als je terug bent ;) ) Totaal ongeveer 12 kg op de fiets (6 kg voeding en brandstof, 6 uitrusting, inc tent e.d.). Dit weekend een eerste 2-daagse test rit van de nieuwe setup: rondje Veluwe off-road, 't is geen lapland, maar ja :)

Ik zou je bovenbuis met niet meer volstouwen dan een "gastank" en "jerrycan". Zo houd je nog precies genoeg ruimte over om af te stappen in moeilijk terrein zonder te jodelen of erger.

Drybags aan de vork zal best werken, maar los van de prijs, zie ik eigenlijk geen reden om dat te doen t.ov. Anything cages (de vorige versies braken, maar dat schijnt nu verholpen te zijn). Ze zorgen er in elk geval voor dat je bagage een beetje bij elkaar blijft en je hebt (denk ik) minder kans dat ze je onverhoopt in je wiel terecht komen. Wat je ook doet, monteer e.e.a. in elk geval aan de voorzijde van je vork, mochten ze in je wiel komen dan worden ze er niet in getrokken. Mijn nieuwe Anything cages zitten in elk geval in de post.

Brandstoffles: is een feedbag of in het geval van Alpkit een Stemcell (leuk gevonden, al vermenigvuldigd het ding zich nog niet spontaan) een optie? Ik heb zelf m'n brandstof in de framebag en een bidon van 0.75l in de stemcel. Een MSR-achtige brandstof fles zou daar prima in kunnen. Ik heb er nu een, maar denk dat je er wel 2 kwijt kunt, een aan elke zijde van je stuurpen.

Je noemt waterdichtheid een paar keer op. Ook al zijn ze redelijk waterdicht je zult toch wel drybags nodig hebben om zeker te zijn. Die van Sea to Summit wegen nagenoeg niks, maar dat wist je vast al.

Ben wel benieuwd naar wat fotos :)
Hoera, een bikepackingtopic! Mag toch niet ontbreken op een fietsreisforum.

Voor en bidon op het stuur kun je ook denken aan de top cap mount van King Cage, o.a. bij M-gineering te krijgen. Werkt prima, je hebt de bidon steeds goed bij de hand. Als je toch een fles aan het stuur hangt, zou ik daar eentje hangen waaruit je kunt drinken, dus geen brandstoffles. Die zou ik juist onder de schuine buis hangen, want onder het rijden hoef je er niet bij. Een vriend van me had dit voorjaar onder de schuine buis een houder voor een petfles met slangenklemmen vastgezet, met een extra bandje zodat de fles er niet zou uitvallen. Bleef uitstekend zitten, ondanks alle boomwortels en ander gerammel.

Heb zelf een frametas op maat van Bikepack. Prima contact, procedure, eindproduct en prijs-kwaliteit. Ik heb ook een halve frametas van Revelate Designs, maar die is niet beter of slechter. Ik vind het spul van Revelate vooral erg duur, met name gezien het feit dat het allemaal confectie is. Er zijn genoeg andere merken die minstens zo praktisch zijn (Alpkit (met de nifty surgeon zipper in de frametassen), Bikepack, Oveja Negra (hun front end loader scoort goede reviews en is meer dan twee keer zo licht als de Revelate Harness), Porcelain Rocket, etc.)

Mijn set up (de rol aan het stuur kan weer een stuk kleiner en lichter omdat ik pas een ander tentje heb gekocht, een Lunar Solo):
Afbeelding
gieltje schreef:De framebag van Alpkit is overigens super, daar heb ik niets op aan te merken. Wat ook fijn is, is dat ze de frametas op basis van een door jou aangeleverd template maken, die past dus altijd perfect, en zo niet, dan is het je eigen schuld ;)
Ik heb een frametas van Relevate, van Alpkit, en ik heb er zelf een gemaakt. Die van Relevate vind ik een stuk beter. Ten eerste heeft deze een verticale vernauwing bij je benen, waardoor je daar nooit teveel spullen in kunt proppen zodat je er met je benen tegenaan zou komen. Verder loopt hij aan de stuurkant breed uit waardoor je er daar juist heel veel in kwijt kunt. Goed over nagedacht. En zo zijn er nog wat dingetjes. Die van Alpkit is rechttoe rechtaan. Maar wel goedkoper, zeker als je een maatwerk framatas wilt. Omdat mijn Relevate inmiddels redelijk is versleten - vooral de ritsen - heb ik er zelf een gemaakt. Dat viel vies tegen. Je moet heel goed nadenken wat waar komt want je moet hem binnenstebuiten in elkaar naaien. Eerst een paar dummies maken is aan te bevelen. Wel leuk om te doen.
gieltje schreef: Ha leuk, bikepacken! Hier maar verder dan?
Ja ik wist het even niet meer, bij een fatbike hoort bikepacking maar aan de andere kant kan het natuurlijk op elke fiets.
En zo komen er misschien meer tips binnen en vindt men eerder informatie wat weer leidt tot spannende offroad avonturen, wat weer mooie plaatjes oplevert, wat weer inspiratie geeft en tralala. :D
Straks maar weer even naar het fatbike topic. :wink:
gieltje schreef:Het harnas aan je stuur van Alpkit is mooi en licht en zit ztevig op de fiets maar heeft geen afstandshouders, je kabels en leidingen zitten eerder klem. Ook dit is te verhelpen, maar vergt wat DIY, bij Revelate is dat al opgelost.
Heb zelf een Revelate Harness met afstandhouders en inderdaad is dat heel fijn. Ik knoopte eerst de drybags met spanbandjes vast maar op de racefiets zorgde dat vaak voor een aanlopende voorrem, heel irritant vooral als je 't niet meteen doorhebt. Das zwaar trappen. :)

Ik gebruik dus 't harnas voor beide fietsen: bij de racer zit ie met een extra spanbandje aan 't ligstuurtje vast (zit lekker strak) en bij de fatbike moet ie strak tegen het frame maar daar ik te lui ben om het spanbandje van 't harnas af te halen (is een heel gepiel) heb ik een rommelige 'constructie' verzonnen die wonderbaarlijk goed werkt. Tis iets met klittebandjes en mannetje/vrouwtje plugdingen. Hier een plaatje voor de duidelijkheid (wat een rommeltje he?). Je kunt hier ook goed zien dat die Revelate afstandhouders fijn voor de kabels zijn.

Afbeelding

gieltje schreef:Ik zou je bovenbuis met niet meer volstouwen dan een "gastank" en "jerrycan". Zo houd je nog precies genoeg ruimte over om af te stappen in moeilijk terrein zonder te jodelen of erger.
Dat is ook mijn twijfel, dat je nog wel veilig moet kunnen afstappen. Van jodelen heb ik zelf gelukkig als vrouw weinig last. :)
gieltje schreef:Drybags aan de vork zal best werken, maar los van de prijs, zie ik eigenlijk geen reden om dat te doen t.ov. Anything cages (de vorige versies braken, maar dat schijnt nu verholpen te zijn). Ze zorgen er in elk geval voor dat je bagage een beetje bij elkaar blijft en je hebt (denk ik) minder kans dat ze je onverhoopt in je wiel terecht komen. Wat je ook doet, monteer e.e.a. in elk geval aan de voorzijde van je vork, mochten ze in je wiel komen dan worden ze er niet in getrokken. Mijn nieuwe Anything cages zitten in elk geval in de post.
Mmm, zo had ik het nog niet begrepen en daar zit wel wat logica in. Ik ga denk ik dan toch maar voor de Anything cages, klinkt iig wel safer. En spanbandjes die je spullen fijnknijpen is ook niet alles.
gieltje schreef:Brandstoffles: is een feedbag of in het geval van Alpkit een Stemcell (leuk gevonden, al vermenigvuldigd het ding zich nog niet spontaan) een optie?
Was eerst van plan twee revelate feedbags aan te schaffen, maar door Shane zijn 'doe-het-lekker-zelf' tip kan ik beter een naaimachientje lenen en kijken of ik kunstzinnig naaitalent heb. Een feedbag lijkt me wdb niet zo ingewikkeld, tis gewoon een zak met klitteband, ja toch? Kan vast niet veel mis gaan. :?

En bedankt Shane, was helemaal vergeten dat er ook nog naald&draad bestond!

Nu kan ik natuurlijk niet achterblijven met een plaatje, dus hierbij de zomerse Pugsley met een Surly frametas, Revelate harnas en Terrapin. Heb niet zo'n groot frame (16") dus heb helaas ook een klein frametas en dat verschil merk je wel.
Helaas niet voor een strakke muur zodat je het beter ziet maar tegen een rommelig steenmannetje:


Afbeelding


Ook een plaatje van de winter (nou ja, 't einde van de winter want bijna alle sneeuw is al weg), zelfde setup. Ik had dit keer alleen geen tentje mee want ik sliep in windshelters/schuilhutjes. En voor de komende wintermaanden heb ik hoogstwaarschijnlijk wel dragers nodig want volgens mij krijg ik nooooit al die zooi kwijt :? (ga dit keer ook lange tochten maken dus veel eten/kleding/brandstof etc).

Afbeelding