Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 52 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Het voornaamste verschil tussen een MTB en weg helm lijkt me dat de eerste meer bescherming biedt, voornamelijk aan de achterzijde van je hoofd. Bij onverharde paden steekt er nog eens een tak ergens onhandig uit en zijn er meer objecten om de paden om mee in aanraking te komen. Keerzijde lijkt me dat het al snel warm en oncomfortabel wordt en ik gebruik nu dan ook dezelfde weghelm voor wielrennen, woonwerk en bikepacken.
Offroad draag ik altijd een helm, in het buitenland altijd een helm en met bepakking altijd een helm.

Het liefst combineer ik alledrie de bovengenoemde redenen.
(-:

Verder op de tandem altijd, en in een groep groter dan twee altijd.

Zelf heb ik het liefst een witte niet al te zware helm met zoveel mogelijk gaten om een beetje lucht te krijgen. Doorgaans is dat dan een helm voor weggebruik.

Maar ach, laten we hier niet ook een helmtopic van maken. Daar hebben we er al genoeg van toch...?
Hier altijd een helm (logisch ook want op elke rit haal ik wel de 50km/h of hoger). Model voor de racefiets wat op alle ondergronden gedragen wordt. Mag overigens wel eens vervangen worden vanwege de leeftijd ;)

Onder de helm normaal een zweetband maar nu een helmmuts vanwege de kou.

Nu geen gaasje maar de volgende helm gaat de hopelijk wel hebben. Al menig schrik- of steekmoment gehad.
Mooie route (Heb er al veel van gereden, en het is idd een mooie route) in Limburg op bikepacking.com :)

https://bikepacking.com/routes/heuvelland-explorer/
Fedor schreef:
wo 25 jan, 2023 18:50
Mooie route (Heb er al veel van gereden, en het is idd een mooie route) in Limburg op bikepacking.com :)

https://bikepacking.com/routes/heuvelland-explorer/
Heb het ook gezien, lijkt me inderdaad wel een mooie, misschien wat kort, maar hey dat stoort niet.
Inderdaad best mooi. Er zitten wel wat plekken in, de pittige stukjes met name, die misschien minder ideaal zijn voor op drukke lentezondagen. Dan zul je er veel wandelaars tegenkomen die niet altijd weten dat je daar mag fietsen, omdat het er niet altijd uitziet of je daar mag fietsen.
De pittige stukjes zijn wel echt MTB-pittig.
Iets langer dan de route op Bikepacking.com:

Vanaf mei 2023:https://limburg200.com/

"Verleg je grenzen met de Limburg200 MTB en Gravel routes. Vanaf mei 2023 kun je genieten van een nieuwe MTB en nieuwe Gravel route in Zuid-Limburg. Meer dan 200 kilometer aan mountainbike en gravel plezier wachten op je in het Zuid-Limburgse Heuvelland. Ga het mountainbike en gravel avontuur aan op de langste uitgepijlde MTB en gravel routes in Nederland. De MTB route is een combinatie van de mooiste reeds bestaande officiële MTB routes in Zuid-Limburg. De Gravel route is een nieuw aangelegde route."

Ik snap alleen niet dat je er een ticket voor zou moeten kopen (dan moet ik ook eerst naar Valkenburg fietsen om de route op te kunnen pakken)? Ik neem aan dat er wel snel een GPX beschikbaar zal komen...
Fedor schreef:
zo 29 jan, 2023 21:38
Iets langer dan de route op Bikepacking.com:

Vanaf mei 2023:https://limburg200.com/

"Verleg je grenzen met de Limburg200 MTB en Gravel routes. Vanaf mei 2023 kun je genieten van een nieuwe MTB en nieuwe Gravel route in Zuid-Limburg. Meer dan 200 kilometer aan mountainbike en gravel plezier wachten op je in het Zuid-Limburgse Heuvelland. Ga het mountainbike en gravel avontuur aan op de langste uitgepijlde MTB en gravel routes in Nederland. De MTB route is een combinatie van de mooiste reeds bestaande officiële MTB routes in Zuid-Limburg. De Gravel route is een nieuw aangelegde route."

Ik snap alleen niet dat je er een ticket voor zou moeten kopen (dan moet ik ook eerst naar Valkenburg fietsen om de route op te kunnen pakken)? Ik neem aan dat er wel snel een GPX beschikbaar zal komen...
Ik heb de site even gelezen en snap heel goed dat er "tickets" verkocht worden, mede omdat de opbrengsten naar de mountainbike organisaties gaan in Limburg, met dat geld van die ticketverkoop, kunnen zij de route weer onderhouden. Het is volgens mij nog niet bekend wat de prijs zal zijn van een ticket.
Het lijkt mij, vanuit Friesland, een heel mooi concept. Wij hebben hier in het Noorden ook diverse mtb-routes waarbij een vignet verplicht is. Puur ter onderhoud van de route(s) en wat mij betreft heel legitiem.
Nieuw aangelegd? De meeste plattelandswegen en ook de kleinste paden zijn hier honderden jaren oud en al die tijd al openbaar.
Ik mag toch hopen dat ik niet straks entree mag betalen om een stukje in mijn eigen woongebied te gaan fietsen? Ik vind het al vervelend genoeg dat op een groot aantal van de zaterdagen en zondagen in het zomerhalfjaar de halve omgeving hier al afgesloten is voor commerciële (want dat zijn het allemaal) sportevenementen.
Met die fee betaal je voor dat 'pakket' dat op die site genoemd staat, zoals bijv GPS track, koffie, t-shirt, brevet, locker enzovoorts. Er staat NIET dat je betaalt om op die paden te mogen rijden.

Volgens mij is dit niet heel ongebruikelijk?
Fedor schreef:
wo 25 jan, 2023 18:50
Mooie route (Heb er al veel van gereden, en het is idd een mooie route) in Limburg op bikepacking.com :)

https://bikepacking.com/routes/heuvelland-explorer/
Ik ga ‘m het paasweekend rijden. Zal wel druk zijn met iedereen hopelijk in het zonnetje buiten. Mooie overnighter met m’n vriendin die nog (?) niet veel fietst.
Over Laurens Ten Dam die op fietsvakantie potten, emmers en pannen meezeulde :)
Dit is de allereerste podcast die ik in z'n geheel afgeluisterd heb. Maar wat een herkenning, haha.
Ik was iets anders aan het zoeken en toen kwam ik deze tegen:
S10bdd097050f4054a849c57166f16901a.jpg
te koop bij Aliexpress voor € 30.
tja dan is een tara ook niet eens zo'n gek idee :roll:
Je vind dit te fors? Ik rijd nooit met voortassen, dus ik weet het niet. Ik vond het wel mooi dat ze er zo afkunnen en een Tara voegt toch weer 500 gram aan gewicht toe.
Ah, de Chinezen hebben ook de kleine vorktassen van Ortlieb gekopieerd (-:
Die tassen lijken me een beetje groot voor dit type bevestiging waarbij het ene boutje alles op torsie/buiging moet vasthouden op de voorvork.
gekopieerd
correctie: verbeterd, want 100 gram lichter. En als ik ze nodig had, zou ik er wel mee op pad durven.
Heerlijke video over iemands eerste bikepacking-trip :)

https://www.youtube.com/watch?v=saht8S2smNw