Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 51 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
volledig afhankelijk van de rit.
bij een 24h marathon dan rust ik een paar uur uit, soms in een hangmat, soms in een minitentje. Uitkleden doe ik dan niet, duik er zo in en na 3 of 4 uurtjes, spring ik weer op de mtb.

Bij een relaxte bikepacktrip met 1 overnachting heb ik schone fietskleding + ondergoed mee, dat trek ik alvast aan in de nacht.. hoef ik geen extra setje slaapspul mee te nemen.

Tot nu toe ben ik eigenlijk nog niet langer weggeweest dan 2 nachten... wordt het wel tijd voor!!
sjuutje1969 schreef:
vr 01 jan, 2021 19:10
Bij een relaxte bikepacktrip met 1 overnachting heb ik schone fietskleding + ondergoed mee, dat trek ik alvast aan in de nacht.. hoef ik geen extra setje slaapspul mee te nemen.
Da's een goeie. nog niet zo naar gekeken. Ik vind het wel prettig om schoon in de slaapzak te kruipen. Maar aan de andere kant, wil ik zo weinig mogelijk mee nemen. Al is dat in de winter ook weer anders dan in de zomer. Nu heb ik toch wat meer kleding nodig dan een shirtje. Liefst thermo met lange mouwen en pijpen. Ook ben ik vaak wel bezweet van het fietsen, en vooral nu, in het koudeseizoen, is het voor mij een uitdaging om droog en warm in de slaapzak te kruipen.
Ook Santos doet mee met bikepacking tassen las ik:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0552107576

Zou wel leuk zijn als er ook netjes passende frametassen komen, al valt die Revelate er best mooi in bij die framemaat.

En die 4.29 eens naar plusbanden... of staat er naast die 4.29 al wat op de eerste foto? :)
Hoi Jurr....we hebben een setje thuis liggen om uit te proberen. Ben benieuwd.
Dan heb je vast ook wel sneeuwloze foto's? Ben wel benieuwd wat men ervan gemaakt heeft. :)

Beetje reflectie op een paar tassen die je er makkelijk af kunt halen lijkt me geen slecht idee. Al wil ik met wildkamperen dan ook weer niet reflecteren ;)

Grappig ook dat men kiest voor tassen op de staande achtervork. Ik zag Decathlon daar ook al bevestigingspunten hebben voor alleshouders.
hahah...zeker. Ik verwacht dit weekend mijn zwembroek aan te kunnen doen. Temperaturen zien er goed uit.
Zal zeker detail foto's maken. Heb de tasjes nog maar heel kort bekeken. Kan er nu nog niet veel over zeggen buiten dan dat ze zwart van kleur zijn :D .
Filmpje over de definitie van bikepacking:

https://www.youtube.com/watch?v=YP4e_F6PhXk&t=104s

Ik heb hem laten starten bij Lael Wilcox want die geeft imho de beste definitie (de rest is wat "strikter in de leer" ;))
Jeetje wat is hier al lang niet meer gepost.

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb al rondgezocht, maar ben er nog niet uit.

Ik ben op zoek naar een nieuwe tent/bivy. Belangrijkste is dat de packsize heel klein is. Een bivy is daarom een optie, maar ik wil wel graag ruimte bij mn hoofd. Een pure zak over me heen vind ik net iets te oncomfortabel. Zoiets al de OR alpine bivy is misschien geschikt,maar die verzenden niet naar NL ( https://www.rei.com/product/747832/outd ... lpine-bivy )

Hebben jullie goede tips voor betaalbare opties?
Een bivy is betaalbaar maar niet echt comfortabel, een licht tentje is duur, een betaalbaar tentje is ‘zwaar’. Ik heb een tweedehands Tarptent op marktplaats gescoord. Betaalbaar en toch slechts 1 kilo.
Ik heb een Nordisk Lofoten ULW hier op het forum gescoord. Of dat een tent of een bivy is valt over te discussiëren. Licht en compact is 'ie wel ;)

Maar als ik ga wildkamperen gaat toch m'n Akto mee met dik grondzeil en dikke footprint. Al zou ik daar wel een Enan van willen maken om net even wat lichter te gaan met wat minder beroerde ventilatie.

Stond hier op het forum laatst ook nog een Tarptent te koop, maar die is al verkocht zie ik:

viewtopic.php?f=11&t=36262

Terra Nova zou je ook nog naar kunnen kijken. Of een tarp, eventueel combineren met iets tegen de insecten.
Tarp met Helium Bivy van OR is een goede optie voor wildkamperen of voor bivakkeren waar toegestaan. Op de meeste plekken althans. (Alpine Bivy wordt niet meer gemaakt en is volgens Outdoor Gear Lab ook overkill met de komst van de nieuwe Helium vorig jaar.) Voor op (Nederlandse) campings is een tentje te prefereren vanwege meer hoofdruimte en beperkte mogelijkheden op (Nederlandse) campings om een tarp netjes op te zetten. Een bivakzak alleen wordt door sommigen ook gedaan, maar wordt in de regen een stuk meer afzien. Verschillende dagen regen wordt miserabel. En in Schotland wordt een bivakzak (alleen of met tarp) een hel. (Yep, ervaring met midges...)

Qua tentjes is al veel genoemd. De Enan heb ik zelf gehad. Ik vond het materiaal erg fragiel voor de omgeving van struiken (wildkamperen/bivakkeren). Met een Vango Banshee 200 heb je een goedkoop en (met 2,4 kg) relatief lichte optie. Voor meer geld koop je een compacte tipi met een binnententje. Of je combineert het met een bivakzak-met-gaas (tegen (vliegend) ongedierte) in gebieden waar geen midges of knutten voorkomen.

De combinatie bivakzak met tarp kan je al voor 400 gram onderweg helpen. Dan moet je wel redelijk diep in de buidel tasten, anders zit je al gauw op 600 - 700 gram. Een tipi met bivakzak combinatie weegt rond de 1.300 - 1.400 gram. Zo'n tipi zelf weegt nog geen kilogram, maar er moet ook nog een stok bij. Voordeel is wel dat die vaak veel ruimte geeft voor weinig gewicht, en dat die ook op campings prima op te zetten valt. Moet je wel echt uit Europa (Duitsland?) halen, want ik weet uit eigen ervaring dat een overzees model je veel geld kan kosten. Ik meen dat De Tovenaar hier op het forum een model uit Duitsland heeft, maar ik kan zo niet op de naam komen.

Meest veelzijdige om thuis in de kast te hebben liggen, is voor mij:
  • bivakzak á la OR Helium;
  • camo-kleur DCF tarp (= Cuben Fiber) voor een hangmat;
  • tipi voor 2 personen;
  • binnentent voor die tipi;
  • hangmat (voor de leuk).
Die binnentent is dan vooral tegen knutten en midges. De bivakzak voor al het andere. De tarp voor in de vrije natuur waar geen midges en knutten zijn. De tipi vooral voor de campings en waar knutten en midges zijn ook voor wildkamperen / bivakkeren.
Als je altijd bebost gebied tegenkomt voor (wild)kamperen, ben je met een hangmat met tarp voor amper een kilogram klaar. Bijvoorbeeld de combinatie van Lesovik. Dan heb je ook geen slaapmatje nodig, maar een zwaardere en volumineuzere 'underquilt'. Een stoeltje kun je dan thuislaten, want die is inclusief. :wink: :D
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 10 jul, 2021 23:49
Ik ben op zoek naar een nieuwe tent/bivy. Belangrijkste is dat de packsize heel klein is. Een bivy is daarom een optie, maar ik wil wel graag ruimte bij mn hoofd. Een pure zak over me heen vind ik net iets te oncomfortabel. Zoiets al de OR alpine bivy is misschien geschikt,maar die verzenden niet naar NL ( https://www.rei.com/product/747832/outd ... lpine-bivy )
Ik heb een Outdoor Research Stargazer in de aanbieding. Een paar nachten gebruikt voor een review.

https://saintchristopher.bike/webshop/k ... zer-054kg/

Hij mag voor €225,- weg, maar dan wil ik nog wel graag je ervaringen horen en een paar foto's ontvangen voor bij de review.
Christophorus schreef:
wo 11 aug, 2021 22:12
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 10 jul, 2021 23:49
Ik ben op zoek naar een nieuwe tent/bivy. Belangrijkste is dat de packsize heel klein is. Een bivy is daarom een optie, maar ik wil wel graag ruimte bij mn hoofd. Een pure zak over me heen vind ik net iets te oncomfortabel. Zoiets al de OR alpine bivy is misschien geschikt,maar die verzenden niet naar NL ( https://www.rei.com/product/747832/outd ... lpine-bivy )
Ik heb een Outdoor Research Stargazer in de aanbieding. Een paar nachten gebruikt voor een review.

https://saintchristopher.bike/webshop/k ... zer-054kg/

Hij mag voor €225,- weg, maar dan wil ik nog wel graag je ervaringen horen en een paar foto's ontvangen voor bij de review.
Ik zie je bericht nu pas. Heb je hem nog beschikbaar? Is zeker iets waar ik voor open sta.
Ja, ik heb ‘m nog.
Tja, het weer is er ook nog niet echt naar momenteel :-) Maar het voorjaar is aanstaande.

Ik ben fan van de Lanshan 2 Pro. Niet zwaar, stevig genoeg (hij lijkt zelfs niet onder te doen voor duurdere merken) en ruim. Als ik alleen ga neem ik die ook gewoon mee.
Als je privacy wat minder spannend vindt is een tarp al dan niet met bug bivy een optie.
N.a.v. een draadje over helmen elders, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de bikepackende cq offroad fietsende wereldfietser draagt en kan aanraden? Geen helm, een weg helm, een mountainbike helm?
Offroad altijd een helm. En volgens mij speelt het verschil tussen een mtb- en een weghelm alleen in het racefietswereldje en is het enige verschil het klepje aan de voorzijde. Hier ga ik geen tweede helm voor aanschaffen.
Ik sluit me aan bij Bert: default de helm op.

Bij de racefiets en mtb gaat de helm altijd op.

Uitzonderingen bij de vakantiefiets:
Als het erg warm én als de omstandigheden het toelaten (rustig tempo, niet in een groep, overzichtelijk wegdek, geen druk wegverkeer), dan wil ik de helm nog wel eens afdoen.
Offroad altijd een helm. graag eentje met zo’n insectengaasje voorin. Geen idee of het gaasje specifiek is voor Road of MTB. Dat onderscheid is imho sowieso onzin, het boeit de helm echt niet heel veel wat het wegdek is waarop je rijdt.
Ik bikepack doorgaans met een zo licht mogelijke en luchtige helm. Momenteel een POC. Duur, maar ook ik doe ALTIJD een helm op en dan is licht en luchtig belangrijk. Soms met petje er onder als het wat frisser is. Of juist als het warm is en er water voldoende is: dan maak ik die pet steeds lekker nat :-)