Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 38 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Maar tarp + bivi is zwaarder als tent en de sterren zie je dan ook niet meer. Waarom dit getob?
Tarp (2,5 x 2,5 meter) + bivi is 400 gram. 5 harinkjes erbij, zit je op ca. 500 gram. Stukje touw, ruwweg 50 gram? Totaal 550 gram. Heb je een tent voorhanden welke net zo licht is en net zoveel ruimte biedt?
Een tarp heeft veel voordelen:
Je kunt hem bij slecht weer in een minuutje even voor de lunch opzetten om onder te schuilen, en je hebt hem ook weer in een minuutje ingepakt.
- Omdat je hem op allerlei hoogtes kunt hangen kun je er bij slecht weer ruim onder zitten, zelfs in je stoel, en ook nog om je heen kijken. Een tarp biedt leefruimte bij slecht weer.
- Als de zon onbarmhartig schijnt kun je onder een tarp ook nog in de schaduw zitten, terwijl er een verkoelend briesje onderdoor waait.
- De binnenkant van je tent kan niet nat worden. (Heb je wel eens in de stromende regen een tent opgezet en daarna geprobeerd met al je spullen in de tent komen en daarbij de binnentent min of meer droog te houden? Doe mij dan maar een tarp.)
- je kunt hem op allerlei manieren opzetten, afhankelijk van de kampeerplek, de weersgesteldheid, etc.

Een tarp heeft ook nadelen:
- hij houdt geen muggen buiten (moet je weer een klamboe meenemen)
- je kunt je niet even in je tent terugtrekken om een schone onderbroek aan te trekken.
- minder warm dan een tent
- Je kunt niet even je tent afsluiten (voor wat het waard is) en een boodschapje gaan doen. Je spullen liggen altijd open bloot.

Ik vind een tarp in combinatie met een bivakzak vooral geschikt voor lichtgewicht kamperen, illegaal wildkamperen, en vanwege insecten, beter in de winter dan in de zomer. En bij langdurig kamperen in de regen beter dan een tent. Voor beschaafde tochtjes langs campings bij redelijk weer heb ik dan weer liever een tentje.
Bert van Sprang schreef:
zo 14 apr, 2019 12:41
Maar tarp + bivi is zwaarder als tent en de sterren zie je dan ook niet meer. Waarom dit getob?
Dit soort vragen al meer gezien op fora, Dit vind ik er toch ook eentje in de categorie, waarom met de fiets als je ook met de auto kan. Los van de heldere uiteenzetting van de voor- en nadelen van een tarp, gaat het ook gewoon om voorkeur, waar je van houdt. Lijkt me vooral lekker om met een s24o met regenloos vooruitzicht, alleen de bivi mee te nemen.

Ook niet onbelangrijk, de prijs. Een tarp en Biviset van 800gr, kun je voor aanzienlijk minder verschaffen dan een tent van 800gr.
Fons Kettingpons schreef:Mijn oude Terra Nova heeft ook zo’n dwarsrits. (...) Misschien is die Karrimor dan ook een goedkoop=duurkoop voorbeeld? Ik zie op de website bijvoorbeeld geen maten en bijna geen specificaties erbij staan
Ik had wel enig speurwerk gedaan naar de Karrimor, mooi product voor de prijs. Formaat en hoogstwaarschijnlijk ook het materiaal zijn hetzelfde als de Alpkit Hunka (ook zelfde waterkolom, zelfde ademend vermogen). Met gladde thermokleding kom ik nu de zak redelijk makkelijk in. Met name als ik op mn zij lig merk ik dat de zak strak trekt, wat de isolerende waarde van de slaapzak omlaag haalt. Ik denk dat ik met de Hunka XL beter af ben, maar die is nu niet leverbaar..
Ik heb nog een Hunka XL liggen in groen. Stuur een pb als je daar belangstelling voor hebt.

Gr. Leo
Ik heb je ge-'pb'-ed. :D
Hallo allen,

Nieuw op dit forum en vanwege dit draadje lid geworden.
Ik heb afgelopen weekend mijn gear getest voor een kort ritje, ging m.n. om het slapen in een minitentje op een minimatje en natuurlijk om alles op mijn fiets te krijgen.

Dat laatste is lastig.
Ik heb een full suspension bike en rijd liefst offroad. Met de set up die ik nu had, kan ik bijna niet offroad rijden (gewicht aan het stuur was bijv. 4,3 kilo) en de seatbag komt bijna tegen mijn achterwiel aan, helemaal als ik de achterdemper open laat staan (wat natuurlijk de kracht is van een full suspension bike) en offroad door kuilen rijd. Daarbij kan ik met mijn achterwerk niet achter mijn zadel kruipen bij afdalingen...

Ik heb een klein frame (ben zelf maar 160 lang) en heb daardoor weinig ruimte in het frame. Zijn er hier meer die een kleine fiets (fully) hebben en hoe lossen die dat probleem op?
Andere optie waar ik naar aan het kijken ben is mijn fiets inruilen tegen een 27+bike, wel comfort maar meer frame om tassen in en op te hangen.

Ik had nu bijvoorbeeld geen eten en kookgerei mee, zou ook niet weten waar ik dat moet laten. Een rugtas lukt wel maar niet een hele zware, dan krijg ik last van mijn onderrug op lange afstanden.

Iemand ervaring met een 27+ bike en bikepacken?
Hoi Sjuutje,
Welkom op dit forum!
Eerlijk gezegd is een full-suspension-bike niet echt de ideale fiets om te bikepacken. Daar verschillen de meningen over hoor, er zijn er hier ook die het wel doen.
De grootte van je frame beperkt de boel natuurlijk ook weer meer. En ik zie je problemen. Een frametas is waarschijnlijk moelijk te passen in je frame. Het gewicht van je stuurtas is niet ideaal voor je front-suspension en je seatbag zit dicht op je achterwiel.
Wat misschien mogelijkheden zijn:
- Een rek op de poten van je front-suspension? Een Salsa anything-bag oid?
Afbeelding
- Heb je aan fuel-tanks gedacht? Tasjes die je op je bovenbuis zet? Afbeelding Daar kun je vaak toch wel wat dingen in kwijt en ze zijn er in verschillende maten.
- Voor je frametas zij ner natuurlijk misschien mogelijkheden om er eentje custom voor je te laten maken. Dat is wel kostbaar, maar er zijn misschien best wel mogelijkheden.
- Wat je seatbag betreft. Is het misschien mogelijk om de hoek van de seatbag meer naar boven te zetten? Dat geeft je misschien wat ruimte.

Post anders even een foto van je fiets, dat praat wat makkelijker. :wink:

Ik zelf rijd op een 29"-frame zonder vering, met grote zachte banden en dat bevalt prima. In mijn beleving gaat bikepacking niet over de snelheid en rustig pedalen vind ik meer dan prima.
Afbeelding
Forum member 'Alma' rijdt bikepacking trips op zijn fully. Bekijk zijn fraaie filmpjes maar eens.
Dit is mijn full suspension bike met de tassen (vaude) die ik nu heb. Ik heb al bedacht dat ik mijn tentje misschien bovenop de zitbuis kan plaatsen (of eronder met spanbandjes) zodat aan mijn stuur alleen mijn matje en wat losse spullen hangen, in de achtertas kan dan mijn slaapzak (kan ook voorop maar dan wordt het daar misschien weer te zwaar)...

Afbeelding
Probeer deze combi op je vorkbuizen:
http://www.bikepacking.com/gear/accesso ... hing-cage/

Je kan de klemmen bij m-gineering.nl krijgen en daar kan je dan een salsa anycage of die van King aan hangen.
Dan doe je daar lekker je slaapzak en matje in en wat licht spul.

Wat heb je voor tasje aan de voorkant van je frame zitten?
Jurr schreef:
wo 24 apr, 2019 15:32
Forum member 'Alma' rijdt bikepacking trips op zijn fully. Bekijk zijn fraaie filmpjes maar eens.
Maar die heeft nogal wat op z'n rug hangen. Sjuutje gaf zelf aan dat niet te willen ivm rugklachten..

Als ik je verhaal zo lees, schieten mij een paar dingen te binnen..
- Je kunt inderdaad de ruimte op je vorkpoten nog gebruiken voor drybags in houders.. (Al heeft dat niet mijn persoonlijke voorkeur)

- Een optie voor je zadeltas is te rijden met een thule pack n pedal. Alleen komt het gewicht wat verder van je center-of-gravity te liggen, en is dus minder gunstig voor de rij-eigenschappen.

Als je eens verteld wat je allemaal meeneemt, en hoe lang je weg wilt, kunnen we misschien handige tips geven om 'lichter' bepakt te zijn..

Dat je niet achter je zadel kan hangen vind ik ook een groot minpunt van zo'n grote zadeltas. Al hoor ik daar weinig over van andere bike-packers.
Ik ben vorig weekend weg geweest en had mijn tent, slaapzak, matje, schone fietskleding, broek voor "netjes" en shirtje, schoon ondergoed, donsjack, thermobroek, sokken en slippers mee
Verder nog waterzak en 1 bidon, reepjes/brood en gereedschap en medicijnen (pleisters etc), iphone en laadkabel + powerbank, hoofdlamp

tent + stokken en slaapmatje voorop in stuurrol, opgevult verder met kleding
slaapzak en restkleding achterop in saddlebag
op mijn rug eten en waterzak
op mijn bovenstang in een tasje gereedschap/medicatie/repen/lampje/powerbank, iphone en kabels.

Maar dit was dus maar voor 1 weekend en nog zonder eten mee te nemen....

In mei wil ik een testritje maken van 180 km in 2 dagen over offroad paden (deel van de TNNZ) om in juni een tocht van 350 km in 36 uur af te leggen in NL (offroad).
De afstanden zijn het probleem niet daar heb ik wel ervaring mee (200 km op 1 dag bij de Drenthe200 en bij de Bartje200) maar het meeslepen van al die spullen en het slapen, dat is echt nieuw.
@Marco Mijerink: we hadden het laatst op de FW beurs over het schuin plaatsen van (kleine/voor)tassen op het achterrek. Dit om het gewicht meer tussen de assen te krijgen.

Ortlieb laat het hier ook zien, gewoon de rails met haken loshalen en schuin terugplaatsen, blijkbaar vinden ze dat zelf de normaalste zaak van de wereld :wink:

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Tzf9IWimmM
(helemaal aan het einde)
Zij doen het juist om de onderkant van de tassen naar achteren te krijgen. Schuin plaatsen is dus niet het enige; opschuiven naar voor hoort er ook bij, anders hangt het van het rotatiepunt af wat het effect wordt, of het zelfs positief is. Ik verwacht er overigens weinig van.
Zelf heb ik wel eens gefantaseerd om voortassen schuin of zelfs horizontaal te hangen, voor aerodynamica. Het bleef bij fantasie.
@Smitty, wordt het dan toch een trend? 😎.
Bij mijn fiets ging het vooral om het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij het centrum van het frame te krijgen. Daarom moesten de tassen schuin omdat ik anders de tassen eraf schop. Dat heeft gelukkig veel effect gehad. Best wel indrukwekkend.
Hoi Bikepackers,
Hoeveel gewicht hebben jullie aan de voorbouw hangen en wat is de impact op de vering? Ik heb zelf maximaal 2 kilo aan het stuur zitten om de vering nog enige ruimte te geven. Daarom fiets ik ook niet met extra load op de voorvork. Is dat ook een ding bij jullie? Of valt dat mee, hebben jullie het op een andere manier opgelost? Of is het verlies van een beetje vering niet zo erg? Ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.
Ik heb toch wel snel een paar kilo aan m'n stuur hangen: slaapzak, kleren, pannetje, telefoon, mes, portemonnee, 2x 1liter flessen. Ik denk snel 4kg.
Zonder een centje pijn, maar ik heb dan ook geen voorvering, maar 29"x2.7" banden.
@marco

2-3kg vind ik ook een redelijk max voor off-road werk. Veel zwaarder dan dat kan ik de stuur niet makkelijk omhoog trekken voor rotsen/wortels etc. De fiets wordt ook lastiger optillen met veel meer dan 3kg op het stuur bij mij omdat hij heel neus zwaar wordt dan. Ook trappen afrijden/stijl afdalingen en dat sort trukjes :shock: wordt spannender met zo veel gewicht voorop omdat ik niet achter de zadel kan hangen door de zadeltas.

Afgelopen weekend met 1.5kg voorop gereden(totaal baggage rond 5-6kg). Ik heb de vork wat opgepumpt naar 130psi en na 240km offroad zat de o-ring indicatie nog 2cm onder zijn hoogste punt. Niet echt het gevoel gehad dat ik vering heb gemist maar het was een niet te technisch route (reba vork 120mm). Dus volgende keer kan er iets meer gewicht op of minder druk in :).
De gemiddelde MTB-vork moet toch een tolerantie hebben tussen rijders van -zo pak hem beet- 40kg t/m 110kg, dus zelfs een kilo of 4 aan het stuur moet je kunnen compenseren met de settings van je vork. Oftewel lucht kunnen toevoegen(controleer je sag) of bv tokens toevoegen. Overigens is bovenstaande ongeteste common sense. Carbon vork hiero) Heb wel een fully, Moet de eerste trip met de fully nog maken.

Massa die je aan de vorkpoten hangt(anything cages enzo), dat is ongeveerd gewicht, maar heeft wel eventueel effect op je rebound.