Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 36 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Ik heb de meeste ruimte bespaard toen ik overging van een tentje naar een hangmat met tarp. Betekent wel dat ik altijd in het bos moet kamperen, maar dat deed ik toch al het liefst.
Christophorus, in de zomer doe ik dat ook, maar in de winter heb ik graag een dubbeldaks tent voor de extra isolatie.
Ik vond de isolatie van een binnentent verwaarloosbaar. Met een goede topquilt en underquilt is hangmatslapen tot -10 graden goed te doen. Wel altijd eerst jezelf goed opwarmen met bewegingen en pure chocola en dan met je kleren aan en muts op in de hangmat kruipen. Eenmaal warm onder de topquilt trek ik wat kledingstukken uit en duw ik die naar het voeteneind, zodat ze lekker warm blijven. Eventueel doe ik nog een jas of vest om mijn voeten.
Ik heb een ruime tarp die ik in de winter naar de grond span, zodat de wind geen warmte steelt.

Bijlagen

Ik gebruik ook die feedbags aan het stuur en de gas tank op de bovenbuis. In mijn frametas (voor maat XS frame) past toch wel meer dan 1L water, naast de binnenband en reparatiematerialen. Het dikke boek en het kladblok met pen blijven thuis. In plaats daarvan gaat de mobiel mee met snoer en batterypack. Moet zeggen dat ‘s winters mijn 35L rolzak achterop stiekem wel vol zit. Eventueel kan ik ‘s winters ook nog een rugzakje meenemen, maar nu met een fatbike (met Anything Cages aan de voorvork) ga ik proberen dat niet nodig te hebben. ‘s Zomers zal ik daardoor sowieso geen rugzakje (meer) nodig hebben.

Oh ja, bijna vergeten: het gasblikje past in mijn 600 ml pannetje/mok, samen met een aansteker. Met goed aankopen past ook het gasbrandertje erin, maar die moeite heb ik nog niet genomen. Zit daardoor samen in een extra grote feedbag met een spork en 2 zakjes noedels erbij.
Han, hoeveel liter drybags heb jij dan totaal?

Officieel is de framebag 5 liter, maar ik vermoed dat hij dat niet haalt. Maar meer plek heb ik niet aan mijn frame..

Het boek en notitieblok zijn idd luxe items. Ik kan nog een e-book downloaden op de telefoon en het notitieboekje drastisch verkleinen. Maar dan blijft nog steeds eten en kookgerei over.... Ik blijf puzzelen :)
Astromittens, ik probeer je een pb te sturen
Martje5 schreef:
za 19 jan, 2019 23:00
Han, hoeveel liter drybags heb jij dan totaal?

Officieel is de framebag 5 liter, maar ik vermoed dat hij dat niet haalt. Maar meer plek heb ik niet aan mijn frame..
Ik heb het even opgezocht:
* handlebar bag van Ortlieb is ca. 19 liter, de bijbehorende accessory pack is 3,5 liter;
* de Ortlieb drybag achter is ca. 35 liter;
* in de Lomo framebag (in maat XS frame) past (krap) een 3 liter waterzak, een binnenband en een plaksetje. Ca. 4 liter?
* ik heb ook nog 2 feedbags die aan het stuur hangen (zit alleen tussendoortjes in en een kooksetje) en een gas tank op de bovenbuis, allen Alpkit.

Totaal kom ik op een mogelijke capaciteit van 62 - 63 liter, welke ik vrijwel niet helemaal gebruik. Alleen ‘s winters komt dat weleens voor, maar dan kampeer ik waarschijnlijk met een tentje en een winterslaapzak (tot -15°C á -20°C geschikt). Voordat ik de framebag had, gebruikte ik weleens een rugzakje voor het water. Nu eigenlijk niet meer.

Nu met een nieuwe fiets met dragertjes voor drybags aan de voorvork, zal ik naar verwachting zeker niet de volle 35 liter achter en 19 liter voor gebruiken. Maar dat moet ik allemaal nog bekijken. Ook het stuur is namelijk iets anders: geen rechte bezemsteel meer maar een dubbele, een beetje zoals een Jones bar.

Overigens is het totaalgewicht beduidend lichter dan als ik met de trekkingfiets op pad ga met voor- en achtertassen (en stuurtas en tent op bagagedrager). Al moet ik zeggen dat ik dan tegenwoordig die tassen niet meer vol krijg, daar moet ik dan echt moeite voor gaan doen. :D Maar die tassen kunnen weleens losschieten en gaan klapperen op onverharde trajecten. Bij de bikepacking setup is dat niet.
Kwam dit laatst tegen, een bikepacking oplossing van Nederlandse bodem:
Radical Design dus!

Afbeelding
zadeltas
filmpje

Afbeelding
bikepacking frontrack
filmpje
Met zo'n grote drysacks kun je net zo goed voortassen gebruiken maar het ophang systeen is dan wel weer slim bedacht voor de mtb.
Maar 2 drybags zijn zooo ontzettend veel lichter dan een setje frontrollers. Dat is t overwegen waard, hoor.
En nog bedankt voor de input in t sloten-topic
Martje5 schreef:
zo 20 jan, 2019 22:21
Astromittens, ik probeer je een pb te sturen
Ik heb gereageerd! Was even een paar dagen onder zeil, maar ik ben er weer 8)
Mooi bedacht van RD. Leuk dat ze net nieuwe oplossingen komen. Moet wel zeggen dat het voorop wel heel erg druk wordt. Juist voorop wil ik het zelf niet te zwaar hebben om het voorwiel nog omhoog te kunnen trekken. En met zoveel bagage blijf je nog steeds achter rotsblokken haken. Niet fijn bij een snelle downhill:).
Maar goed, met dit systeem van RD kan je uiteraard ook kleine drybags gebruiken.
Ik heb nog wel 2 vragen over het systeem van RD:
* Wat gebeurt er met de dry-bags als de voorvering inveert?
* En zal 1 bandje per horizontale dry-bag voldoende zijn om deze niet los te laten wringen bij een dagje onverhard over MTB-parcoursen en onverharde verbindingspaden?

Ik neem aan dat het uitgetest is, maar het komt onnatuurlijk over.
Mee eens Han. Maar ik denk dat je met een setje sjorbanden een heel eind komt. Mijn handlebarbag van Apidura heb ik ook vast gezet met een extra setje sjorbanden.
Han Doek schreef:
ma 21 jan, 2019 05:54
Martje5 schreef:
za 19 jan, 2019 23:00
Han, hoeveel liter drybags heb jij dan totaal?

Officieel is de framebag 5 liter, maar ik vermoed dat hij dat niet haalt. Maar meer plek heb ik niet aan mijn frame..
Ik heb het even opgezocht:
* handlebar bag van Ortlieb is ca. 19 liter, de bijbehorende accessory pack is 3,5 liter;
* de Ortlieb drybag achter is ca. 35 liter;
* in de Lomo framebag (in maat XS frame) past (krap) een 3 liter waterzak, een binnenband en een plaksetje. Ca. 4 liter?
* ik heb ook nog 2 feedbags die aan het stuur hangen (zit alleen tussendoortjes in en een kooksetje) en een gas tank op de bovenbuis, allen Alpkit.

Totaal kom ik op een mogelijke capaciteit van 62 - 63 liter, welke ik vrijwel niet helemaal gebruik. Alleen ‘s winters komt dat weleens voor, maar dan kampeer ik waarschijnlijk met een tentje en een winterslaapzak (tot -15°C á -20°C geschikt).
:oops: Oeps... ik heb net mijn nieuwe dry-bags opgehaald voor m’n nieuwe fatbike. Blijkt dat de nieuwe 35 liter beduidend groter is dan wat ik tot op heden gebruikt heb. Betekent dat mijn berekening ook met 13 liter omlaag moet, want de volgende maat bij Ortlieb is 22 liter.
‘S winters dus 50 liter voor een paar dagen, in andere jaargetijden beduidend minder ruimte nodig!
Wat is het hier stil de laatste tijd... Zijn er nog mensen gaan bikepacken dit weekend? Ik heb mijn eerste tweedaagse fietstocht gemaakt. Dat was een groot succes. Ik ben verkocht en ga wat groterer/langer plannen :lol:
Hoe heb je het nu met je bagage gedaan? Rugzakje mee, feedbags, of gewoon nog eens kritisch kijken wat je meeneemt?

Ik zit me juist de afgelopen tijd bij te lezen in onder ander het fat-bike topic en deze. Leuk de ervaringen en verhalen te lezen.

De afgelopen jaren heb ik vooral met de bob-yak offroad tochtjes gemaakt, zoals (delen van) de TNNZ. Qua inpakken is dat geen hogere wiskunde. Met de 89L drybag van de bob hoef je je nooit af te vragen hoe je alles mee krijgt.
Laatst 2 drybags van Alpkit gekocht, voor aan het stuur en achterop, om eens mee te testen. Omdat ik eerst maar eens met de hier al aanwezige spullen op pad wil, zat ik wel een beetje met ruimte. Mijn Eureka spitfire solo en Thermarest Trail lite slaapmatje krijg ik -naar eigen inschatting- nooit in een taps toelopende zadeltas van 13L.

Nu ga ik proberen of een 20L drybag (Alpkit Airlok Xtra) op een topeak MTX Beamrack (welke ik hier al heb liggen) enigszins stabiel wil blijven liggen.

@Han-doek, Ik lees dat je een als achtertas een drybag van 35 liter hebt. Dat kijkt me groot. Heb je een foto van je setup?
jwkeij schreef:
ma 21 jan, 2019 17:18
Maar 2 drybags zijn zooo ontzettend veel lichter dan een setje frontrollers. Dat is t overwegen waard, hoor.
Ik snap dat op zo een verende mountainbike wat lastiger een achterrekje of voorrekje gaat waar 2 frontrollers aan kunnen hangen en dat bikepacking dan beter is. Maar hoeveel gewichtsverschil is het feitelijk (simpelste drager + tassen)? Dan is het toch interssant hoe zich dat tot het totaal gewicht van de bagage verhoud. Ik zie wel dat het veel gepriegel met riempjes oplevert en dat je niet langs een bramenstruik kan fietsen. Dat ding van Radical Design komt ook tegen de rem. Lijkt mij allemaal helemaal niet handig.
Hugsni schreef:
zo 17 feb, 2019 22:17
@Han-doek, Ik lees dat je een als achtertas een drybag van 35 liter hebt. Dat kijkt me groot. Heb je een foto van je setup?
Ik heb de meest recente setup bijgevoegd.

Bijlagen