Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 33 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Ik weet niet zeker of Bert hetzelfde bedoelde, maar off-road zijn voortassen (lowriders) niet handig. Op singletracks tussen rotsen en boomstronken is het veel te breed. En zo veel gewicht op een laag punt voelt niet lekker op een mountainbike. Helemaal als je een geveerde voorvork hebt.
Zoals Bert al zei, kies de juiste uitrusting bij het doel.
Zelf rijd ik nu ruim twee jaar met bikepacking tassen.
Wat mij daar het meest aan bevalt is de betere gewichtsverdeling van de bagage. Door slim in te pakken kan je er voor zorgen dat het zwaartepunt meer in het midden van de fiets zit. Hierdoor is de fiets veel beter bestuurbaar in lastig terrein. Ook maakt dit het tillen van de fiets over een obstakel veel makkelijker.
Maurice schreef:
vr 16 nov, 2018 15:00
Ik weet niet zeker of Bert hetzelfde bedoelde, maar off-road zijn voortassen (lowriders) niet handig. Op singletracks tussen rotsen en boomstronken is het veel te breed. En zo veel gewicht op een laag punt voelt niet lekker op een mountainbike. Helemaal als je een geveerde voorvork hebt.
Zoals Bert al zei, kies de juiste uitrusting bij het doel.
Goed, ik snap het.
Wie goed kijkt op de eerdere foto's zie dat de "lowriders" bij mijn constructie net iets hoger als "low" zitten.   Verder klopt het, met name mijn grote grijze tassen voor zijn nogal olifantesk.

Die grijze tassen hebben me overigens ook al een keertje aardig gered. Ik werd gesneden door een auto en zelfs zonder tassen ben je na een zijdelingse duw meestal al reddeloos uit balans, met tassen dus helemaal ... maar het feit dat er voor en achter stevige tassen hingen (mijn voortassen hangen even hoog als achter) maakte dat ik alleen een dikke elleboog had, met die elleboog schoof ik iets te lang over het wegdek.

Ik snap nog meer dat bij een geveerde voorvork (of een geheel geveerde fiets) je alleen met speciale vrijdragende dragers nog een behoorlijke vering overhoudt.

Tenslotte: het doel heiligt de middelen. Bij ons gaat het meestal om slechts hier en daar een echt beroerde passage, soms een "veldrit" en weer iets vaker een grind-, zand of graspad ... en dus verder heel wat asfalt.

BSM
Iceland Devide bikepacking flim

"Two riders were approaching...
... and the wind began to howl"
Prachtig!

Hier een filmpje van mijn eigen hand, van mijn laatste trip in Bolivia en Peru:

https://vimeo.com/308197728

Mag hier natuurlijk niet ontbreken...
Mooi Mark! Dan zal ik mijn filmpje hier ook maar archieveren :D

Deze zomer ben ik van Banff naar Vancouver gefietst.
Over de GDMBR en de BC trail met o.a. de Kettle Vally Railway.
Zo'n 1700 km waarvan 90% onverhard.

Hier een korte impressie:Banff - Vancouver 2018
Veel plezier,

Maarten

PS: O ja, op de twee blauwe drybags na heb ik alle tassen zelf gemaakt
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en ondertussen op pagina 25 van dit topic. Maar ik gooi er toch alvast een vraag in.

Ik ben al jaren een (ultralight) hiker, maar heb deze zomer een blessure opgelopen. Daarom mijn twee sportfietsen weer onder het stof vandaan gehaald. Ik heb een B1 Aluma hybride fiets en een Xtrail (5?) mtb. Twee weken geleden heb ik mijn eerste driedaagse tocht gereden met een drybag vastgesnoerd aan het stuur.

Dit smaakt absoluut naar meer, maar ik loop tegen een probleem aan. Ik ben klein en heb maar 6 cm op de ene fiets en 10 cm op de andere fiets aan zadelpen lengte. Ik vrees dat daar geen zadeltas tussen past....
Wie kan er met mij meedenken hoe ik toch ca 40/45 liter aan tassen op de fiets krijg voor een kampeervakantie?
Frame van de Xtrail is ook klein, dus eerste schatting is dat daar hoogstens 6/7 liter frametas tussen past.
Hier ook een klein frame. Met deze combi red ik het vaak:
* frame bag;
* zadelpendragertje (gaat eerst schuin omhoog voordat deze horizontaal over de achterband heen gaat). Kun je een willekeurige drybag op vastsnoeren, maar let wel op het max. gewicht. Zelf gebruik ik een drybag met inhoud van 35 liter. Kleiner oprollen kan altijd.
* handlebar bag.

Dit is al ruim 50 liter in totaal, en dan heb ik nog een toptube tasje van AlpKit en 2 van die open tasjes aan het stuur (ook AlpKit). Hiermee 2 weken door Schotland gereden met nog een opvouwbaar rugzakje als het nodig was (boodschappen). Op m’n rug toen ook de packraft mee, maar normaliter dus niet nodig. Mountainbikeroutes zijn hiermee prima te fietsen.

Edit: oh ja, Camelbak van 3 liter past erg krap in de frametas, met binnenband en reparatiemateriaal. Dan dus geen bidons mee.
Edit2: opmaak verandert voor de minder intelligenten.
- kun je een foto van je fiets plaatsen?
- ook op een frame met weinig oogjes kun je een drager bevestigen, aan bijv. klemmen om de staande achtervorken
- bijvoorbeeld hier vind je een betaalbare en lichte achterdrager: https://www.bike-components.de/de/Rackt ... er-p33908/
- ik heb een bikepacking-tas voor onder en achter het zadel liggen (die ik niet gebruik), die je mag passen (overnemen?). ongeveer zo één: Afbeelding
groet! hoogframe
Han,

Stuurtas is 15 ipv 50 liter.

Lap
Ha fijn dat er al zoveel reacties zijn. Op de B1 zitten bevestigings mogelijkheden voor een drager, dus dan blijft de Xtrail over.
Han, hoeveel liter zit er in de frametas en de stuurtas?
Ik heb een 20 liter drybag, die gaat aan het stuur. Dan misschien toch een drager/rail achter. Zou een Exo rail van Alpkit ook werken?

Hoogframe, hierbij wat foto's.
Sorry, het lukt niet met de foto's.... Moet er nog even inkomen. Morgen meer tijd om dat voor elkaar te krijgen.
De drager die jij linkt, moet denk ik wel bevestigingspunten hebben, dat zie ik niet op de mtb.
Jouw stuurtas klinkt interessant. Heb je een merk + type, dan kan ik proberen te achterhalen of het past, want de Apidura die jij post is veel te groot voor mijn frame helaas.
Frametas weet ik niet, handlebar bag is 15 liter.

Bij een Exo Rail heb je alsnog een seatbag nodig, wat wellicht niet gaat passen? Ik kan dat niet voor jou inschatten. Wat dan evt. zou passen is sowieso minder liters dan een 35 liter drybag. Grootste seatbag is dan 17 liter... In andere bewoordingen: door het gebruik van een grotere drybag achterop een dragertje, compenseer je eigenlijk de kleinere frametas.

Wat Hoogframe overigens al aangeeft, zijn er klemmen bij bouwmarkten en ijzerwarenwinkels die je om je staande achtervork kunt doen en waar je dan een achterdrager aan kunt bevestigen. Ik meen dat de dragers van Old Man Mountain dat ook hebben. Op deze wijze kun je dus sommige achterdragers tóch aan een mountainbike bevestigen.
Idem is er voor het ontbreken van de oogjes bij het achterpad ook een oplossing.
Maar dan ga je dus naar een minder bikepacking-achtinge oplossing. Het wordt dan vrij zwaar, zo lijkt het, in vergelijking met een zadelpendragertje. Ook zal de demping van een dergelijke drager anders zijn dan een zadelpendragertje. Die laatste dempt wat meer als een seatpack, maar zal mogelijk wel het vervangen van de zadelpen eerder noodzakelijk maken. En bij een Carbon zadelpen is dat zelfs onmogelijk ivm de krachten.
Martje5 schreef:
di 01 jan, 2019 21:44
. Heb je een merk + type, dan kan ik proberen te achterhalen of het past, want de Apidura die jij post is veel te groot voor mijn frame helaas.
Heb je al geprobeerd of die past? Als ik naar de foto kijk zou dat best moeten kunnen.
Jurr schreef:
wo 02 jan, 2019 10:22
Martje5 schreef:
di 01 jan, 2019 21:44
. Heb je een merk + type, dan kan ik proberen te achterhalen of het past, want de Apidura die jij post is veel te groot voor mijn frame helaas.
Heb je al geprobeerd of die past? Als ik naar de foto kijk zou dat best moeten kunnen.
Jurr, ik heb er nog eens kritisch naar gekeken. De small versie van 11 liter past op beide fietsen (5 cm zadelpen lengte), De medium nog op de Xtrail, De large past niet.
Ik heb een reactie van Alpkit terug: er is 9 cm zadelpen lengte benodigd. Dat gaat m dus niet worden. Alpkit doet ook custom made, dat is nog een optie.

Tot nu toe de Apidura small en Ortlieb medium zadeltassen gevonden die zouden passen.

Han, een 35 liter drybag achterop voelt als overkill, ik zou aan 15 liter denk ik genoeg hebben.
Maar kleiner oprollen kan altijd. Een dikkere rol is makkelijker vullen dan een smallere opening.
beste Martje5,
ik noem geen stuurtas, maar een zadeltas. ik zal die zondag a.s eens vullen en eten hoe hoog 'ie is. zo weet je of dit onder je zadel past.
dit is de achterkant van jouw fiets:
Afbeelding
het zwarte gaatje boven de snelspanner/boven je achteras bevat waarschijnlijk aan de binnenkant schroefdraad en daar kun je een drager aan bevestigen. nou kan de poot van een drager niet vlak/plat tegen dit stuk frame want daar zit de iets verder uitstekende remklauw. daar hebben ze aparte achterdragers voor, bijvoorbeeld: https://www.bike-components.de/en/Topea ... duct-image
deze heeft een 'buisje' dwars onderaan de poten zodat de poten om de remklauw heen gaan/staan.
Afbeelding
de bovenkant van zo'n drager maak je met twee geplastificeerde klembandjes aan de staande achtervorken vast of je vervangt je zadelpenklem door zo'n klem:
Afbeelding (en dan met de juiste diameter)
groet! hoogframe
Oeps, je hebt gelijk, je zei zadeltas...
Top als je dat wilt nameten.
Ik denk dat ik überhaupt geen drager wil, ze zijn zwaarder (tenzij Tubus drager voor de hoofdprijs) en ik vind het er minder mooi uitzien op een mountainbike. Wel bedankt voor het meedenken!

Ik ben vanmiddag naar de Bever gefietst, hier hadden ze een Ortlieb en Vaudé zadeltas. De Ortlieb past, dus daar ben ik blij mee. Het is gelijk ook de duurste optie met 139,95 euro, slik....

https://flic.kr/p/RPzpi1
Gewoon omdat het leuk is om te proberen, een klein zakje achterop de fiets geknoopt :lol:
Ok, prima.
wat denk je van en beetje volume (en niet te veel gewicht) aan je voorvork(onder)poten?
daar zijn ook allerlei rekjes voor.

de tas onder je zadel ziet er netjes uit! En er is ruimte om deze nog wat voller te stouwen.