Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Wat mij opvalt is de leeftijd van de meeste rijders, ik denk dat je op een gemiddelde van 40+ uitkomt. Voor zover te zien en te lezen gebruiken de meeste toch wel hydraulische remmen al zitten er wel een stuk of 10 BB7's tussen, en ook een combi mech/hydr (TRP).
Yopie schreef: vering [...] maar vraag me wel af of dat echt nodig is. Tis een superheftige race (wekenlang een gemiddelde van 300km offroad per dag) maar geloof dat de route maar weinig echt ruige grond heeft. Vering geeft dan toch alleen maar meer gewicht wat je juist op dit soort bikepack-races niet wilt. Of zie ik dit verkeerd?
Juist met zulk afstanden gaat ieder hobbeltje doorwegen.
Die Lauf vork (<1kg) weegt minder dan een starre stalen vork trouwens.

_Peter_ schreef:Wat mij opvalt is de leeftijd van de meeste rijders, ik denk dat je op een gemiddelde van 40+ uitkomt.
Dat heeft imo ook te maken met hoe een 'fietscarriere' zich ontwikkelt. Als je jong bent, ben je nog explosief en kun je knallen in criteriums of XC races van 2 uur, dus veel fietsers richten zich daar in eerste instantie op. Na je 30e wordt die explosiviteit toch minder en is er in het korte werk weinig eer meer te behalen. Wie dan nog echte uitdagingen zoekt, vindt die dan in 'langer en verder'
Voor zulke ritten zijn ervaring en 'trainingsleeftijd' essentieel, dus ouderen doen het vaak ook beter dan jongens van 20. Kijk ook maar eens naar het deelnemersveld bij Parijs-Brest-Parijs of Trondheim-Oslo.
Extra gewicht, waar dan ook, weegt ongeveer lineair door bij dit soort tochten met veel klimwerk Dus 1 kg extra op een totaal van 90 kg (fiets+bepakking+rijder) zal je 1-1.5% langzamer maken. Voor de echte toppers belangrijk, maar voor mensen die voor het uitrijden van de tocht gaan een geringe prijs voor meer comfort.
De meeste uitvallers zijn lichamelijk óp: enkels, knieën, zitvlak, handen en polsen. De route gaat veel over double-tracks, maar met veel wasborden, stenen, e.d. Dan ben je, denk ik, erg blij met voorvering.

Van de groep van 54 heeft overigens maar 35% voorvering. De overigen een vaste carbon vork, vaak Niner's.

Ik zie geen enkele rijder met 26" wielen. Misschien een enkeling met 27.5", dat kon ik niet precies vaststellen.
gewichtbesparing is natuurlijk niet zaligmakend. het gaat ook op de driveability (weet niet of ik dit nu goed type, maar heb geen zin om te googlen) een zwaardere fiets die comfortabel rijdt kan je meer uithoudingsvermogen geven dan een snelle oncomfortabele fiets.
:?
Shrek schreef:
_Peter_ schreef:Wat mij opvalt is de leeftijd van de meeste rijders, ik denk dat je op een gemiddelde van 40+ uitkomt.
Dat heeft imo ook te maken met hoe een 'fietscarriere' zich ontwikkelt.
De maatschappelijke carrière lijkt me ook een ding. Je moet er maar even een maand vrij voor kunnen nemen, zeker in Amerika. En dan al die mooie spulletjes die de meesten echt niet gesponsord zullen krijgen.

Ben benieuwd trouwens hoe ze die ligsturen kunnen gebruiken op onverharde wegen.
De winnaar dit jaar, Mike Hall had er maar 13 dagen voor nodig. Ongelofelijk he? En als een van de weinige koos hij juist niet voor een opzetstuurtje.

"You chose not to use aero bars for the Tour Divide. Explain why that is."
"I find they add at least 500g, take up useful space in the middle of the handlebars and aren’t necessarily the position you want to be in, or can maintain, whether it’s for comfort or because of terrain and descents etc, for the amount of time to make them really useful. When I have used them in the past I always felt that I wasn’t able to use them quite enough in a true aero position for long periods so it was always a compromise. Really you need a different saddle position and whole bike set up altogether to get the best out of aero bars and this isn’t really conducive to big miles. It can put a lot of stress on certain areas of the body over time."


Een ligstuurtje lijkt mij iig wel fijn, vooral op lange rechte stukken, kun je toch een andere houding aannemen want zoals Math al zei: veel rijders stoppen door zitvlak-, pols- en handblessures. Je gaat ook gelijk een paar km harder, kan net wat meer kracht zetten. En het lijkt me zeker aerodynamischer, er zijn vast windtunneltesten die dit zullen bevestigen. Het extra gewicht is wel een nadeel, die van mij weegt bv al 348gram. En zodra het ruig wordt heb je er denk ik weinig aan, vooral doordat de remhendels zo ver van de handen zitten.
Wat doet zo'n ligstuurtje?
  • Meer aerodynamische houding;
  • Kunt meer 'trekken' en daardoor meer kracht zetten op de pedalen;
  • Voegt massa toe aan het geheel.
Als je goed leest, zie je ook dat hij al iets dergelijks heeft. Namelijk bar-ends en een stuurtasje waar hij aan kan trekken.
Dat betekent de voordelen, zonder het nadeel. Eigenlijk heeft hij dus hetzelfde, maar dan slimmer opgelost. (Hij hoeft gedurende duizenden kilometers niet die 500 gram mee te sleuren die anderen wel meesleuren, en dat telt best wel op lijkt me...)
Afgelopen week heb ik m'n eerste bikepack tripje gemaakt.
Eerst met de trein naar Roermond en vandaar uit in 2 etappes naar Nijmegen gefietst. In totaal iets meer dan 150km met meer dan 80% offroad.
Omdat dit de eerste keer was heb ik niet gelijk alle kampeerspullen meegenomen, maar verbleef ik een nachtje op een Vrienden op de Fiets-adres.
Al met al was het een hele geslaagde trip. Het begin was heel pittig, ook omdat ik nog niet veel km's op deze fiets had gemaakt. Later ging het beter.
Op dag 2 een flink stuk door NP De Maasduinen, wat ik niet kende en erg mooi vond, en een flink stuk door het Reichswald bij Groesbeek, ook erg mooi.
Hieronder een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De route was gebaseerd op een Wereldfietser tocht van een paar jaar geleden. 2012 om precies te zijn. Door Martijn op Bikemap gezet. Bedankt Martijn!
Lijkt me leuk om andere meerdaagse routes uit te wisselen. Liefst in Nederland of onze buurlanden. Interesse?
Hoho, zo makkelijk kom je er niet vanaf. :D

Mooi fietsje! 8) ook mooie kleur. Welke is het nu geworden? En wat heb je aan je stuur en zijn dat Apudura tassen? Staat mooi hoor dat grijs bij oranje. Geen framebag?? En de laatste foto is zeker het leukst! Veel plezier Maurice!
Yopie schreef: Mooi fietsje! 8) ook mooie kleur. Welke is het nu geworden? En wat heb je aan je stuur en zijn dat Apudura tassen? Staat mooi hoor dat grijs bij oranje. Geen framebag?? En de laatste foto is zeker het leukst! Veel plezier Maurice!
Vragen vragen...... :P
De fiets is een Genesis Longitude geworden. Ik zal 'm zo nog even uitgebreider plaatsen, in het draadje met fietsen.
Aan het stuur hangt een Alpkit Kanga harness met een gewone Ortlieb drybag. En inderdaad Apidura tassen. Dit keer geen framebag. Ik sliep bij particulieren, dus ik hoefde maar weinig spullen mee te nemen. Zelfs iets te veel, om te zorgen dat de tassen een beetje vol waren. :)

En ik moet zeggen Yopie, jij bent toch één van de belangrijkste inspiratiebronnen geweest om dit te gaan doen. Ik weet niet of ik ooit zo ruig en cool als jij aan de gang kan, maar dít maakt me ook al erg blij. :)
Leuk Maurice, mooie fiets. Veel plezier!
Maurice schreef:En ik moet zeggen Yopie, jij bent toch één van de belangrijkste inspiratiebronnen geweest om dit te gaan doen. Ik weet niet of ik ooit zo ruig en cool als jij aan de gang kan, maar dít maakt me ook al erg blij. :)
Ha leuk te lezen! Had ik niet verwacht, word er bijna verlegen van. :) En fijn hoor want dat geeft mij weer inspiratie om met m'n verhalen, foto's en gevraag door te gaan. :D
An Introduction to Bikepacking

http://singletrackworld.com/2016/07/an- ... kepacking/

Inleiding voor beginnende bikepackers.
Heb een aantal (materiaal)vraagjes omtrent bikepacking. Heb zelf geen ervaring met bikepacking. Mijn achtergrond is eerder backpacking (wat wegens een kraakbeenblessure de laatste jaren - jammer genoeg - niet meer lukt) en fietsen op de racefiets/vakantiefiets. Wat mij voornamelijk aanspreekt in bikepacking is het ruige/onherbergzame aspect van de natuur, op dat vlak lijkt het mij heel dicht aan te leunen bij backpacking (al kun je wat meer afstand maken in een dag). En dat is iets wat ik toch wel mis met de routes die ik momenteel doe met mijn VSF vakantiefiets (en al helemaal met de racer natuurlijk). Met mijn VSF kom ik voornamelijk waar ik met mijn racefiets kan komen (veelal asfalt dus).

Heb een vraagje omtrent de fietsen die zoals gebruikt worden voor bikepacking. Ik vermoed dat de meesten een aantal tasjes aan hun mountainbike bevestigen en daarmee gaan bikepacking? Zelf heb ik momenteel geen MTB. Om de aanschaf van een MTB nog even uit te stellen, overweeg ik om met mijn VSF op pad te gaan. Die heeft immers ook 26" wielen en een Deore groep met een 26x32 verzet (ok geen 26x40 maar toch behoorlijk licht). Als ik de bagagedragers eraf haal, weegt ie ook wat minder (mijn ortlieb zijdragers fietsen niet zo fijn op single track vind ik). Samen met een paar MTB banden, kan ik er zo'n zadeltas en een stuurtas aanhangen. De geometrie van het stalen frame is natuurlijk een stuk minder sportief dan dat van XC MTB, maar dat is dan deel van het compromis. Strak plan volgens jullie? De VSF lijkt mij hier alleszins een voldoende sterke fiets voor. Er is natuurlijk wel geen vering in dit geval.

Los van het VSF verhaal, kan er iemand interessant leesvoer linken omtrent bikepacking fietskeuzes (ik zie dat Salsa bikes nu ook een verdeler heeft in Antwerpen)? Is het zo dat een goede XC MTB ook een goede bikepacking fiets is? Kan ik mijn zoektocht dus gewoon beperken tot XC MTBs? Ik zie dat er tegenwoordig ook XC MTBs uit carbon bestaan, mij lijkt dit een pak minder duurzaam m.b.t. kaderbreuken; neen? Tot slot, is er iets unieks aan fat bikes i.v.m. een hardtail XC MTB? Kan ik gewoon een paar dikke wielen/banden monteren op een XC MBT of voorziet een fat bike frame meer clearance dan de meeste hardtail frames?

Veel vragen :)
Hoi Floris,

Denk inderdaad dat bikepacken een goed alternatief is voor backpacken. Bedenk wel dat steile stukken omhoog over bergpaadjes een stuk zwaarder worden als je ook nog eens de onhandige massa van een fiets omhoog moet zeulen. MTB's hebben overigens geen 26inch wielen meer, maar 27,5 off 29inch. Fatbikes nog wel.

De VSF is denk ik redelijk goed bruikbaar voor een eerste bikepackingtrip, mits het niet al te extreem wordt qua ondergrond en steilte. Ik denk dan aan een tocht over voornamelijk gravelwegen met misschien af en toe een stukje wandelpad. Voor ik mijn zoektocht naar een nieuwe fiets zou starten, zou ik mijzelf eerst de vraag stellen wat voor soort tochten je wil gaan maken. Pas als je dat een beetje weet kun je op zoek gaan naar een fiets die daar het beste bij past (qua vering, gewicht, degelijkheid, bandenmaat en wielmaat). Ikzelf ben uiteindelijk uitgekomen op een 26 inch carbon marathon fully, (zie https://vimeo.com/home/myvideos) , maar anderen vinden in bijvoorbeeld een fatbike hun ideale reispartner, en tussen die twee zit echt een wereld van verschil. De maximale bandbreedte op de meeste XC MTB's is 2.4 inch (60mm), terwijl op fatbikes banden zitten van tot 5 inch, dus echt veel en veel breder. Daartussen zitten nog de 27,5+ en 29+ met banden van rond de 3 inch.
alma schreef:De VSF is denk ik redelijk goed bruikbaar voor een eerste bikepackingtrip, mits het niet al te extreem wordt qua ondergrond en steilte. Ik denk dan aan een tocht over voornamelijk gravelwegen met misschien af en toe een stukje wandelpad.
VSF is uiteraard een breed begrip, het is een merk met een redelijke diversiteit binnen het assortiment. Maar mijn TX-400 beperkt zich met mij niet tot af en toe een stukje wandelpad.

Je mist wat comfort, maar de fiets zelf kan flink wat hebben. Of het nu wandelpaden, MTB trails of volledig off-road is.
stef.l schreef:
alma schreef:De VSF is denk ik redelijk goed bruikbaar voor een eerste bikepackingtrip, mits het niet al te extreem wordt qua ondergrond en steilte. Ik denk dan aan een tocht over voornamelijk gravelwegen met misschien af en toe een stukje wandelpad.
VSF is uiteraard een breed begrip, het is een merk met een redelijke diversiteit binnen het assortiment. Maar mijn TX-400 beperkt zich met mij niet tot af en toe een stukje wandelpad.

Je mist wat comfort, maar de fiets zelf kan flink wat hebben. Of het nu wandelpaden, MTB trails of volledig off-road is.
Ik ging er even van uit dat de vraagsteller een TX400 had (voor zover ik weet het enige 26 inch model van VSF). En natuurlijk kun je met de TX 400 ook over ruige wandelpaden en MTB-trails, maar ideaal is het niet, vanwege het relatief hoge gewicht van de fiets, de relatief smalle banden en het ontbreken van vering.
Het gaat inderdaad om de TX-400, welke wel wat zwaarder is dan een doorsnee MTB (~16 kg vs ~10 kg). Goed om horen dat je met jouw VSF verschillende soorten ondergrond fietst, stef. Fiets je ook met bagage op ruig terrein, stef? Indien ja, gewoon met achterdragers en fietstassen (dan wordt de fiets nog zwaarder natuurlijk) of toch iets anders?

In Belgie/Luxemburg zou ik graag de Transardennaise en de Escapardenne (Eisleck trail) routes al bikepackend afleggen. Twee routes met redelijk wat hoogtemeters, maar wel in volle natuur :).
Floris89 schreef:In Belgie/Luxemburg zou ik graag de Transardennaise en de Escapardenne (Eisleck trail) routes al bikepackend afleggen. Twee routes met redelijk wat hoogtemeters, maar wel in volle natuur :).
Deze routes zijn op een TX 400 denk ik redelijk goed te doen: veel onverharde wegen, weinig singletracks en geen lange steile klimmen (dus weinig loopwerk).
Floris89 schreef:Het gaat inderdaad om de TX-400, welke wel wat zwaarder is dan een doorsnee MTB (~16 kg vs ~10 kg). Goed om horen dat je met jouw VSF verschillende soorten ondergrond fietst, stef. Fiets je ook met bagage op ruig terrein, stef? Indien ja, gewoon met achterdragers en fietstassen (dan wordt de fiets nog zwaarder natuurlijk) of toch iets anders?
Ik heb zelf alle mogelijkheden ter beschikking. Trailer, pannier bags en framebags. Trailer op ruig terrein is zoals je wrs wel verwacht niet te doen. Pannier bags kan wel, maar idd zwaarder. Ik combineer fietsen dan ook met krachttraining. Te veel bebossing, dan is het wel irritant en zijn framebags toch echt te verkiezen.

De VSF gaat echter wel zijn laatste jaren in voor dit soort tochten. Zit te kijken naar of een Surly Wednesday of Salsa Blackborow.