Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht zomertent (Nieuw-Zeeland) - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht zomertent (Nieuw-Zeeland)

Eind dit jaar gaan mijn vriendin en ik 2 maanden kamperen in Nieuw-Zeeland. We willen naast fietsen ook af en toe wat aan hiking/tramping doen. We gaan uiteraard uit van zomers weer, al is regen natuurlijk nooit uitgesloten. Belangrijk is echter dat de tent ook ruimte biedt buiten het slaapgedeelte om twee redelijk grote rugtassen kwijt te kunnen.

We kamperen echter niet vaak, dus we zoeken vooral naar prijs-kwaliteit. 250+ euro voor een tent is voor ons zeker niet nodig. Maar een tent van 40 euro van de Perrysport is uiteraard het andere uiterste. Nu heb je rond de 150 euro (tussen de ~100 tot ~200 euro) ook behoorlijk wat keus, onder meer de Vango Pulsar 200/300, Coleman Caucasus 2/3 en Coleman Tatra 2/3. Een kilo verschil valt met hiken en zeker fietsen wel te overzien, dus wat meer ruimte met een 3-persoonstent die 500-600 gram zwaarder is, is wat mij betreft geen probleem.

Zijn merken als Coleman en Vango een beetje geschikt voor het type activiteit? We hoeven er niet de zware vorst mee te doorstaan, maar een feesttentje moet het ook weer niet zijn. Je krijgt vaak waar je voor betaalt, dus het niveau van een 300-400-500 euro lichtgewicht tent zal het zeker niet zijn.

Als iemand ervaringen of tips heeft, dan zijn die van harte welkom! :)
Er zijn twee punten waarop je vaak meer betaalt bij dure tenten, te weten: de kwaliteit en de service. Dat laatste is erg prettig. Als iets kapot is ga je langs en bij een goed bedrijf is het gerepareerd voordat je er erg in hebt en voordat je een jurist in heb hoeven te schakelen.
De kwaliteit zit in het tentdoek, de naden, het grondzeil, de stokken, enz, enz.
Wij hebben zelf een hele goede tent maar eerlijk gezegd zou ik het zonder meer aandurven om met een Coleman naar NZ te gaan. Al is het maar omdat als de tent toch onherstelbaar kapot gaat ik in NZ prima een andere tent kan kopen. NZ is bij uitstek een outdoor land.
Wat je ook kan overwegen is geen tent in NL te kopen meer aan Macpac tent in NZ. Daar worden die dingen gemaakt en zijn in Auckland zonder meer te krijgen.
Dank voor je reactie Marco.

Het idee van een tent in Nieuw-Zeeland kopen is zeker een overweging, al zijn de Macpac tenten zo te zien nog wel behoorlijk aan de prijs. En de alternatieven zijn ook niet zo snel gelijk aan de Coleman qua specificaties (gewicht, ruimte, prijs).

Inderdaad is het voordeel van een goedkopere variant dat je er in het ergste geval ook weer geen grote buil aan zal vallen. Het zal er ook van afhangen hoe ruig het weer zal zijn in de prille zomer en hoe goed de ondergrond is.

Geen idee of je daar met een standaard setje haringen al goed weg komt. Laat staan of een grondzeil/footprint nog nodig is.
Footprint gebruiken we altijd. Ook bij dure tenten.
NZ kan verschillen in rostgrond tot een sappig groen veldje. Gewoon een setje rotspennen en je gaat het prima overleven.
Dank! We zijn niet heel erg veeleisend, dus dan komt dat inderdaad vast wel goed met een Coleman. :) Nu nog eens zoeken naar solide haringen die bij voorkeur niet te zwaar zijn en dan zijn we er wel klaar voor.
Ik sprak laatst een vrouw die mij vertelde dat zij al 12 jaar een The North Face tent heeft. Toen na 11 jaar haar buitentent water door liet en zij terug ging naar Bever, met de vraag of het nog valt te maken, werd haar het prettige bericht verteld dat TNF levenslang garantie geven op hun tenten en kreeg zij 2 weken later een nieuwe buiten tent geleverd. Dat noem ik nog eens service verlenen.

Ik kocht een paar weken geleden nieuwe Vaude voortassen, van een bepaalde stof, en toen ik thuis kwam zag ik dat er in de rechter tas een scheurtje zat. De winkelier heeft contact met Vaude opgenomen, maar die kunnen niks voor mij doen, omdat duit de door mij opgestuurde foto's zou blijken dat het mijn eigen schuld was. Zij wilden het wel tegen betaling maken, maar konden niet de water dichtheid garanderen.

Mario
supermario schreef: Ik kocht een paar weken geleden nieuwe Vaude voortassen, van een bepaalde stof, en toen ik thuis kwam zag ik dat er in de rechter tas een scheurtje zat. De winkelier heeft contact met Vaude opgenomen, maar die kunnen niks voor mij doen, omdat duit de door mij opgestuurde foto's zou blijken dat het mijn eigen schuld was. Zij wilden het wel tegen betaling maken, maar konden niet de water dichtheid garanderen.
En de winkelier heeft zich er daarmee volkomen onterecht wel erg makkelijk van afgemaakt. Door Europese regelgeving dient de verkoper van een product twee jaar garantie te geven, los van de afspraken die die verkoper met zijn leverancier/de producent heeft. En in geval van twijfel is het in het eerste half jaar aan de verkoper om aan te tonen dat de schade door oneigenlijk gebruik is veroorzaakt, anders heb je gewoon recht op vervanging of degelijk herstel. Heeft de verkoper afdoende aangetoond dat de schade jouw schuld is?

Renaat
supermario schreef: Ik kocht een paar weken geleden nieuwe Vaude voortassen, van een bepaalde stof, en toen ik thuis kwam zag ik dat er in de rechter tas een scheurtje zat. De winkelier heeft contact met Vaude opgenomen, maar die kunnen niks voor mij doen, omdat duit de door mij opgestuurde foto's zou blijken dat het mijn eigen schuld was. Zij wilden het wel tegen betaling maken, maar konden niet de water dichtheid garanderen.

Mario
Ben ook wel benieuwd naar de winkelier, aangezien dit niet als heel goede service klinkt. Los van hoe de fabrikant het afhandelt, hadden zij op zijn minst jou moeten voorzien van een nieuwe tas (althans, dat vind ik).
mbrunsveld schreef: Een kilo verschil valt met hiken en zeker fietsen wel te overzien, dus wat meer ruimte met een 3-persoonstent die 500-600 gram zwaarder is, is wat mij betreft geen probleem.
Ik krijg de indruk dat je of een beer van een vent bent of niet zo veel hikingervaring hebt. Want één kilootje verschil met hiken valt voor de doorsnee persoon echt niet mee.

Ik raad (zeker als je tijd hebt om rond te kijken) aan om naar tweedehandstenten te zoeken. Er zijn soms echte koopjes te doen.

Kijk b.v. ook eens op: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/nosu ... un-tenten/ of bekijk regelmatig http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php en dit forum.
Op zich geldt beide wel voor mij. :lol: Geen echte hikingervaring sowieso, al kan ik best wel met behoorlijke bepakking lopen.

Natuurlijk is lichter altijd prettiger, maar ook dat is een afweging met budget en gewenste ruimte in het achterhoofd. Een tent van 1,5-2 kilo is vaak erg duur en heeft naast krappe slaapruimte meestal niet echt ruimte om nog goed een grote rugzak op te bergen. En aangezien we niet 250+ euro willen uitgeven, zullen we toch concessies moeten doen.

Dank in elk geval voor die tips! Ben wel een beetje voorzichtig met 2e hands tenten, nogal eens iets gekocht dat toch wat problemen (lekkages e.d.) kende.

Vango lijkt ook nog wel wat interessante opties te hebben, zoals de Vango Soul 300 of Vango Blade 200. Misschien iets minder buitenruimte voor de rugzak, maar wel weer een kilo lichter.
Ik heb sinds kort de Vango Blade 200 en die is verrassend ruim. Er past makkelijk een grote rugzak in de voortent (twee als je er 's nachts nooit uit hoeft) en de tweede rugzak past denk ik wel aan het voeteneind of naast je. Voor de prijs een prima tent!
Hoi Rinske,

Is de Vango Blade 200 wel stabiel? Zo'n constructie met maar 1 stok lijkt me enerzijds wel handig om de tent snel op te zetten en het bespaart allicht veel gewicht. Maar anderzijds ben je qua stabiliteit dan niet veel afhankelijk van scheerlijnen?
mbrunsveld schreef:Geen echte hikingervaring sowieso, al kan ik best wel met behoorlijke bepakking lopen.

Natuurlijk is lichter altijd prettiger, maar ook dat is een afweging met budget en gewenste ruimte in het achterhoofd. Een tent van 1,5-2 kilo is vaak erg duur en heeft naast krappe slaapruimte meestal niet echt ruimte om nog goed een grote rugzak op te bergen. En aangezien we niet 250+ euro willen uitgeven, zullen we toch concessies moeten doen.
Dat het een kwestie is van concessies maken en er allerlei factoren spelen is begrijpelijk. Maar onderschat het belang van gewicht bij rondtrekken met de rugzak niet. Het speelt bij rugzaktrekkings een veel grotere rol dan bij fietsen. Bij fietsen kan men immers naar het gehele gewicht kijken (gewicht fiets + bagage + rijder) en rust het gewicht van de bagage op de wielen. Bij rugzaktrekking heb je het gewicht op je rug en dat maakt dat bagagegewicht een veel grotere rol begint te spelen.

Zolang men niet veel moet starten en stoppen en op vlak terrein zit is een extra kilootje bagage bij het fietsen nauwelijks te voelen. Een extra kilootje in de rugzak voelen de meeste mensen echt wel.
En terwijl het bij fietsen evenveel nut heeft een kilootje buikvet te verliezen dan een kilootje bagage thuis te laten is - zeker op vlak terrein - een kilootje bagage minder in de rugzak belangrijker dan een kilootje buikvet minder.
De Vango met slechts een stok is natuurlijk wat windgevoeliger. Vooral een kwestie van goed opzetten: met de achterpunt tegen de wind in. Zit je gelijk een beetje beschut in de deuropening.
Ik heb tot nu toe geen problemen gehad, maar heb nog geen storm meegemaakt (wel windkracht 4).