Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1e solo fietsvakantie: advies gevraagd tent/matje/slaapzak - Forum Wereldfietser

1e solo fietsvakantie: advies gevraagd tent/matje/slaapzak

Beste fietsers,

Eind september/begin oktober wil ik voor het eerst solo gaan fietsen. Het is maar voor een dag of tien en de eerste keer, dus kies ik voor een relatief veilige route: de La loire a Velo of de Donauradweg (vanaf Donaueschingen). Ik wil kamperen (om het low-budget te houden), maar de kampeeruitrusting heb ik nog niet.

Daarom wil ik graag wat advies: van een vriendin kan ik een pop-up tentje lenen. Maar daar zit dus geen binnentent in en het is opgevouwen rond en plat, wellicht niet zo makkelijk mee te nemen achterop. Wat zijn jullie ideeën hierover?

Verder heb ik een matje nodig en een slaapzak. Ik heb wel een slaapzak maar dat is zo'n dikke, geen lichtgewicht en klein opvouwbaar ding. Wat zijn goede matjes en slaapzakken?

Omdat ik het low-budget wil houden en het maar om een tripje van max 8 nachten gaat, is het aanschaffen van top kwaliteit, duur spul niet echt mijn insteek. Tweedehands zou wel een optie zijn.

Wie heeft er tips en advies? Alvast bedankt!
voor mijn eerste 2 fietsvakanties heb ik de Ferrino lighttent 1 gekocht van Decathlon licht toen € 99,00 Euro - makkelijk op te zetten ed prima bevallen. Heb hem daarna ook goed op marktplaats kunnen verkopen. Echt een prima tent wel iets aan de lage kant (maar ben 1.91)
Geen rechtstreeks antwoord op je vraag, maar begin oktober zou ik zeker langs de Donau eerder voor fietsvriendelijke, betaalbare B&B's kiezen, die zijn daar namelijk volop. Veel campings verhuren ook blokhutten en dergelijke. Het kan in die periode al behoorlijk koud en nat zijn, zeker 's nachts, dus er worden toch wel een paar eisen aan je uitrusting gesteld. Ook is het daar om zeven uur 's avonds pikkedonker. Qua budget maakt het allemaal niet zo veel uit, gezien het feit dat je alle kampeerspullen nog moet kopen.
Het is aangewezen om eerste de zoekfunctie te gebruiken. Dan zal je al heel wat wijzer worden, heb je misschien al wat concrete mogelijkheden in je hoofd en kan je veel gerichter vragen stellen. Nu ontbreekt er b.v. ook nog informatie over budget, je lichaamsmaten, hoe je slaapt, wat je plannen zijn na die trip, ...

Als het ook maar een beetje mogelijk is, raad ik je aan voor een eerste reis zoveel mogelijk te lenen/huren. Dan weet je daarna veel beter wat belangrijk voor je is. (We leven in zo'n luxemaatschappij dat we blijkbaar nog nauwelijks zaken aan elkaar uitlenen. Zonde vind ik dat.)

Die pop-up-tentjes heb je in allerlei kwaliteiten, maar er zit ook heel veel rommel bij. Ik zou dus niet snel vertrouwen op zo'n tentje voor een trip van 8 nachten waarbij slecht weer niet uit te sluiten is.

Renaat
Ik ben het wel met Peter eens. Met een popup tentje red je het niet in oktober, dus zul je moeten investeren, tenzij je een tent kunt lenen. Op zich kun je voor zo'n 100 euro best een redelijk tentje kopen, zeker 2dehands, maar dan ook nog slaapzak, mat, eventueel kookgerei etc. Denk dat je voor 8 nachten goedkoper uit bent met B&B's. En ik vraag me af of de lange nachten van oktober wel zo gezellig zijn op een camping. Ik kan me niet voorstellen dat het daar dan nog erg druk is. Dan zit ik liever in een stadje in een B&B. Kun je ook nog eens een kroegje in duiken en wat locals ontmoeten. Bovendien scheelt het een hoop bagage, wat ook lekker kan zijn op je eerste fietsvakantie.
Dirk
In die periode heb je goede weer en slecht weer. Als het mooi weer is ben je blij met een eenvoudig tentje en een gewone slaapzak. Als het slecht weer is ga je in een B&B.
Een matje is kritischer dan een slaapzak of tent. Een gat in de tent kun je dichtmaken met plakband. Een te koude slaapzak los te op met een dekentje extra uit deplaatselijke Lidl. Een onrepareerbaar gaatje in een matje is een lastiger probeel. Ik zou liever een tweedehands thermarestmatje kopen dan een nieuw matje van merk x. Gelukkig worden thermqarestmatjes veel aangeboden op marktplaats. Koop iets van 4 of 5 tientjes; als je het niet meer wilt omdat je geen zin meer hebt of omdat je juist een heel mooi matje wilt dan kun je het thermarestmatje via marktplaats ook weer kwijt. Koop er een van minimaal 3,8 cm.
Voor tentjes heb je opties genoeg die relatief betaalbaar zijn onder de 2kg. Lichter hoeft niet, zo'n pop-up raad ik wel af. Slaapzak net onder de kg moet ook te doen zijn qua prijs als je voor een synthetisch model gaat. Als slaapmat kun je kijken naar een closed cell of zelfopblazer. Beide zijn niet al te duur. Zelfopblazend is duurder en vaak iets dikker dus comfortabeler en kleiner om in te pakken.
Je kan van mij wel een matje (thermarest) en tentje lenen (Eureka Wabakimi). Het zijn niet mijn lichtste mat en tent, respectievelijk 1 en 3 kg, maar voor een eerste keer maakt dat wellicht niet uit. Ik woon in Oegstgeest, laat maar weten of je interesse hebt. Simpele kookspullen mag je ook lenen mocht je daadwerkelijk willen kamperen én koken.
Hier een goed en goedkoop tentje. Gelert Eiger2, kost c.a. 50 euro.
lookpeter schreef:Hier een goed en goedkoop tentje. Gelert Eiger2, kost c.a. 50 euro.
Ik zal starten met toe te geven dat ik geen ervaring heb met dat tentje of dat merk. Ook ben ik me er bewust van dat er lang niet altijd een heel duidelijk verband is tussen prijs en kwaliteit.

Toch kan ik me echt niet voorstellen dat op wat langere termijn of in extremere omstandigheden (en een stevige herfststorm tel ik daar ook bij) een tentje van 50 euro kwaliteit biedt en vraag ik me af of zo'n tentjes niet al snel wegwerptentjes blijken. Heb jij er zelf langetermijnervaring mee in wat moeilijkere omstandigheden?
Ik kan me dus zeker vergissen, maar goedkoop kan ook duurkoop blijken.

(En dan zwijg ik nog over elementen als arbeidsomstandigheden en milieu-impact bij de productie. Spijtig genoeg maken ook dure merken vaak misbruik van onderbetaalde arbeiders. Bij tentjes van 50 euro staat bijna als een paal boven water dat er sprake is van slechte arbeidsomstandigheden.)

Kijk ook zeker eens op Youtube, dat kan ook wel wat ideeën opleveren, zoals: https://www.youtube.com/watch?v=GO1KaO--jDY
Ik zie niet zo veel verschil in mijn onlangs grotere gekochte van 200 euro.
Ik heb niet nagedacht bij het kopen van een tent hoe deze tot stand is gekomen.
Dat doe ik wel als ik bij slager ben en ik zie plofkip, dan neem ik een bofkip.
lookpeter schreef:Ik zie niet zo veel verschil in mijn onlangs grotere gekochte van 200 euro.
Zijn kwaliteitsverschillen altijd op het zicht goed te beoordelen? M.a.w. heb je veel ervaring met de Gelert Eiger2 (of andere tenten van dat merk)?

Ik weet niets over je kennis van tenten, maar er zijn ook talloze mensen die het verschil niet zien tussen een nieuwe fiets van 300 euro en van 2000 euro.
Revanho schreef:(En dan zwijg ik nog over elementen als arbeidsomstandigheden en milieu-impact bij de productie. Spijtig genoeg maken ook dure merken vaak misbruik van onderbetaalde arbeiders. Bij tentjes van 50 euro staat bijna als een paal boven water dat er sprake is van slechte arbeidsomstandigheden.)
Zo'n beschuldiging is een losse flodder. Het zou je sieren als je dan tegelijk met bewijzen kwam in plaats van het topic er slechts mee te polariseren.
Gelert zelf beweert overigens op zijn bedrijfswebsite aan "ethical trading" te doen.
peter de rijk schreef:
Revanho schreef:(En dan zwijg ik nog over elementen als arbeidsomstandigheden en milieu-impact bij de productie. Spijtig genoeg maken ook dure merken vaak misbruik van onderbetaalde arbeiders. Bij tentjes van 50 euro staat bijna als een paal boven water dat er sprake is van slechte arbeidsomstandigheden.)
Zo'n beschuldiging is een losse flodder. Het zou je sieren als je dan tegelijk met bewijzen kwam in plaats van het topic er slechts mee te polariseren.
Gelert zelf beweert overigens op zijn bedrijfswebsite aan "ethical trading" te doen.
Ik gebruik de woorden bijna en vaak niet zomaar. Want ik heb inderdaad geen concrete aanwijzingen over het gedrag van dat ene bedrijf maar heb mij in de loop der jaren ruim voldoende geïnformeerd over ethische bedrijfsvoering en eerlijke handel, problemen met arbeidsomstandigheden in vele ontwikkelingslanden (waaronder slavernij), ... om te weten dat ontzettend veel van de producten die hier worden verkocht worden geproduceerd in voor werknemers onacceptabele omstandigheden. Voor bepaalde productgroepen (b.v. kleding) is het eerder uitzonderlijk dat de betrokken arbeiders goed behandeld worden.

Er zijn ook goede redenen om zeer kritisch te zijn tegenover de beloftes en beweringen van bedrijven over de ethiek van hun bedrijfsvoering. (Waarmee ik dus niet zeg dat ze allemaal liegen, het is echter niet makkelijk het koren van het vele kaf te scheiden. Lees o.a.: http://www.earth-matters.nl/7/9209/duur ... score.html)

Zoals ik aangaf is het met dure producten zeker niet zomaar beter gesteld, maar het is prijstechnisch bijna onmogelijk een product te maken als een tent (waar relatief veel handwerk bij komt te kijken) voor een prijs van 50 euro dat duurzaam, milieuvriendelijk en eerlijk is geproduceerd. Ik zou heel graag willen dat het anders was, maar is er een goede reden om aan te nemen dat ik het mis heb?

Ik wil dit topic daarmee niet polariseren, maar ik vind het absurd dat bij productkeuzes alles mag besproken worden (de prijs, de kleur, het gewicht, de kwaliteit, ...) maar dat het meegeven dat er ook ethische overwegingen kunnen meespelen bij een productkeuze blijkbaar ongewenst is.
Is het niet erg, zelf verontrustend, dat arbeidsomstandigheden van de betrokken arbeiders voor velen nauwelijks een rol speelt in hun afweging bij de aanschaf van een product?

Renaat
peter de rijk schreef: Zo'n beschuldiging is een losse flodder. Het zou je sieren als je dan tegelijk met bewijzen kwam in plaats van het topic er slechts mee te polariseren.
Gelert zelf beweert overigens op zijn bedrijfswebsite aan "ethical trading" te doen.
Om je tevreden te stellen: http://www.ethicalconsumer.org/buyersgu ... tents.aspx
Spijtig genoeg zijn de details van elk merk niet zomaar raad te plegen. Maar het bevestigt mijn stelling/vermoeden. Het is met alle merken erg gesteld, geen enkel merk scoort goed. Er is ook geen sterk verband tussen minder slecht scoren en de prijs van de verkochte tenten. Hoewel bij de merken die het minst slecht scoren er geen enkel goedkoop merk staat (maar men zou de verschillen ook als verwaarloosbaar kunnen beschouwen).

Ook interessant: http://www.grough.co.uk/magazine/catego ... ne/?p=2190
Je mag mijn tentje als je wilt lenen - kan alleen wel ietsje muffig ruiken daar het al een aantal jaren ongebruikt in de schuur ligt. Het is een 2 persoonstent van ca 2000 gr. Ik heb hier een aantal malen mee in Amerika gekampeerd - ook als het wat kouder was en heb het nooit koud erin gehad. Ook in heftige wind houdt hij zich goed alleen wel goed in de wind opzetten.

Merk ben ik even kwijt maar was toentertijd het lichtste 2 pers. tentje verkrijgbaar. Ik heb ook nog een thermarest matje liggen - dacht dikte 3 cm. kookspullen heb ook nog liggen (MSR whisperlite) + pannen en mag je ook lenen.
Revanho schreef:Toch kan ik me echt niet voorstellen dat op wat langere termijn of in extremere omstandigheden ...
Jeetje, het gaat hier om een tochtje in de buurlanden van 8 dagen, en nog wel op lage hoogte en gewoon op campings!
thomas1 schreef:voor mijn eerste 2 fietsvakanties heb ik de Ferrino lighttent 1 gekocht van Decathlon licht toen € 99,00 Euro - makkelijk op te zetten ed prima bevallen. Heb hem daarna ook goed op marktplaats kunnen verkopen. Echt een prima tent wel iets aan de lage kant (maar ben 1.91)
Hoi Thomas,

Bedankt voor de tip. Ik ben 1.75 dus dat zou wel moeten gaan dan toch? Ik ga denk ik binnenkort eens naar Bever of Outdoor XL om daar wat tentjes 'live' te bekijken.
Het pop-up tentje laat ik inderdaad maar thuis.
thomas1 schreef:voor mijn eerste 2 fietsvakanties heb ik de Ferrino lighttent 1 gekocht van Decathlon licht toen € 99,00 Euro - makkelijk op te zetten ed prima bevallen. Heb hem daarna ook goed op marktplaats kunnen verkopen. Echt een prima tent wel iets aan de lage kant (maar ben 1.91)
Met de Ferrino heb ik geen ervaring, maar wel met kamperen in het najaar. Zeker als het regenachtig weer is, en dat is niet uit te sluiten, vind ik zo'n kleine en lage tent - op het hoogste punt 65 cm - niet echt aan te raden als verblijf. Rechtop zitten is voor een volwassene nagenoeg uitgesloten en daarmee wordt omkleden erin een yoga-oefening. Waar laat je natte spullen (je regenjack bijv.)? De pakmaat, het gewicht en de aluminium stokken zijn wel gunstig, maar voor 110 EUR (huidige prijs) zou ik naar een ruimere tent uitzien. Als onervaren fietskampeerder kun je - zoals eerder al opgemerkt - het beste een tent lenen, zo mogelijk lichter dan 2,5 kg (voor een 1- à 2-persoons), om je eigen wensen daarin te leren ontdekken.

Met de zoekfunctie (tent in onderwerp, max. 12 maanden oud of jonger, subfora Uitrusting & Voorbereiding fietsreis, beperken tot onderwerptitels) vind je in elk geval een aantal recente topics over even betaalbare maar ruimere alternatieven.
Marloes78 schreef:Ik ben 1.75 dus dat zou wel moeten gaan dan toch? Ik ga denk ik binnenkort eens naar Bever of Outdoor XL om daar wat tentjes 'live' te bekijken.
Met jouw lengte hoef je eigenlijk voor geen enkele tent daarmee rekening te houden. Bijna alle binnententen hebben 2 meter ligruimte (of meer). Vooral grotere mensen, zo vanaf 1,90 meter en langer, hebben meer moeite een passende tent te vinden.