Additionally, paste this code immediately after the opening tag: degelijke fietsverlichting - Forum Wereldfietser

degelijke fietsverlichting

Hallo,
Er staat een fietsvakantie Montenegro op het programma en blijkbaar moet ik daar door een aantal lange onverlichte tunnels fietsen, waardoor ik op zoek ben naar goede fietsverlichting (voorlicht)
Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt
Gebruik de zoekfunctie van de site of kijk eens wat er op dure fietsen gemonteerd zit.....
Heb een goedkoop achterlicht wat werkt op penlites en gebruik mijn hoofdlamp als voorlamp.
Je stelt je vraag heel ruim. :)

Mijn wedervraag zou zijn of je al verlichting op de fiets hebt (en wat je als nadelen en voordelen ervan ervaart) en zo ja, of je een (naaf)dynamo hebt. Zelf heb ik voor op de reisfiets een voorkeur voor verlichting zonder batterijen, maar weet ook dat het wat extra gewicht kost en niet heel goedkoop is.

M.a.w. kun je iets meer van je voorkeuren en budget aangeven?

Daarnaast zou je je kunnen inlezen op de wat technisch georiënteerde site van Gambiet en zoeken in de artikelen over verlichting op Fahrradzukunft (Duitstalig).

Je vraagt weliswaar specifiek naar een voorlicht, maar zorg ook voor een goed achterlicht, mocht je dat niet al hebben. In tunnels zonder vrijliggend fietspad (of voetpad) ben ik altijd beducht voor achteropkomend verkeer, omdat er geen ruimte is voor mij om naar de berm uit te wijken.

Aanvullend.
De oplossing van Tim_070 om een hoofdlamp te gebruiken kan een budgetoplossing zijn, maar vind ikzelf vanwege het risico op verblinding van tegenliggers niets voor mij. Door goed afstellen is dat risico wel sterk te verminderen, maar naar mijn idee kijk je onwillekeurig toch naar dat tegemoetkomend verkeer en ik wil de bestuurder ervan geen schrik aanjagen.
Om dezelfde reden komt de montage van een sterke zaklamp op de stuurbeugel voor mij ook niet in aanmerking, omdat de lichtstraal aan de bovenzijde niet is afgeschermd.
Slaapt schreef:Gebruik de zoekfunctie van de site of kijk eens wat er op dure fietsen gemonteerd zit.....
K** antwoord/reactie, als iedereen word doorverwezen/gestuurd kan dit forum/kunnen forums volledig worden gesloten, je kan altijd wel "wat" vinden via allerlei zoekfuncties ..... specifiek gebruik vraagt specifieke(andere) oplossingen/mogelijkheden.
Van de andere kant: er is inderdaad al veel geschreven over verlichting op dit forum. Helaas sijpelt deze informatie blijkbaar niet door naar de wiki. Verlichting staat daar bijvoorbeeld niet tussen de technische pagina's. Als er dus mensen zijn die de informatie die op het forum staat op de wiki willen zetten, dan zou dat mooi uitkomen. Een klein begin kan daarin al voldoende zijn om het balletje aan het rollen te krijgen.

Verzoek aan Slaapt en Ed Kettingvet om de conversatie te continueren via PB. ("Persoonlijk Bericht", bijv. via de knop onder het bericht van de ander.) Kom je er niet aan uit, dan zijn er moderators die je wellicht kunnen helpen. Dank.

Nu weer ontopic.
Dag Piet(niki)
Ik gebruik ook altijd een hoofdlamp. Als je voor je op de weg schijnt, verblind je geen tegenliggers. Kijk wel of deze licht genoeg geeft.
Achter kun je eventueel zo'n goedkope doen, waar een knipperfunctie op zit.

Veel plezier met fietsen

Erik Veenstra
Nu ken ik die tunnels in Montenegro en net over de grens in Bosnië en daar kom je niet door met een simpel lampje. Naast gezien worden wil je hier zelf echt wat kunnen zien, de kwaliteit van de tunnels en wegen in de tunnels is namelijk niet al te best (Ze zijn niet mooi met beton gladgestreken en als gevolg van bewegingen in de aarde wil er wel eens wat naar beneden vallen). Ook een halogeen-lamp koplamp op je fiets, al dan niet met een naafdynamo aangedreven is hier onvoldoende.

Zorg dus voor goede verlichting (SON of BuMM) en als dat batterijverlichting is zorg voor verse/opgeladen batterijen.
Ed kettingvet schreef:
Slaapt schreef:Gebruik de zoekfunctie van de site of kijk eens wat er op dure fietsen gemonteerd zit.....
K** antwoord/reactie, als iedereen word doorverwezen/gestuurd kan dit forum/kunnen forums volledig worden gesloten, je kan altijd wel "wat" vinden via allerlei zoekfuncties ..... specifiek gebruik vraagt specifieke(andere) oplossingen/mogelijkheden.
Het voordeel van het gebruik van de zoekfunctie is dat - zelf al vind je geen prima antwoord - men de vraag meestal al kan specificeren en niet met vragen afkomt zoals: "Wat is de beste tent?"; "Wat is het beste fietslicht?", "Wat is de beste fiets?", ...

Vaak (niet altijd) getuigen zo'n vragen van een vergaande luiheid waarbij men niet de moeite heeft genomen zich in een thema te verdiepen, maar wel verwacht dat anderen de inspanning leveren om weer een antwoord (dat vaak al op het forum of elders te vinden is) uit te typen. (Het niet gebruiken van een zoekfunctie voor men een vraag stelt op een forum wordt dan meestal ook niet als erg netjes beschouwd.)

De vragen van Aardvark zijn zeer goed en ik kan me vinden in wat hij schrijft. Maar had de topicstarter deze vragen niet zelf kunnen bedenken?

Renaat
Ik gebruik in donkere tunnels altijd een PETZL-voorhoofdlampje. Het voordeel is dat ik door even met mijn hoofd te draaien ook de zijwanden kan belichten.

Een PEZL is ook een afschrikmiddel tegen honden in het donker. Met de felle straal die je kunt bewegen kun je diep in de ogen van honden schijnen. De beesten staan aan de grond genageld en druipen echt af, want je kunnen jou niet meer zien. Een PETZL kun je ook gebruiken naast de vaste verlichting op je fiets: speciaal voor tunnels en tegen de honden in de duisternis.
Hoe ga je op vakantie? Ben je in de gelegenheid om de batterijen op te laden of ga je kamperen met tent zonder stroom?

Anders is de Fenix BC30 misschien een idee. Deze geeft echt enorm veel licht. Je kan hem ook makkelijk los meenemen en dan als zaklamp gebruiken, batterijen zitten in de lamp zelf.

Er zit ook een knopje bij wat je in buurt van je remhendel kan plaatsen, als je hier op druk gaat hij automatisch op burst-mode van maar liefst 1800 lumen. Handig als je even snel extra licht nodig hebt.

Afbeelding
bert sitters schreef:Ik gebruik in donkere tunnels altijd een PETZL-voorhoofdlampje.
Ik heb een eenvoudige Petzl, model Tikka; kost 15 euro. Het geeft meer dan genoeg licht (vaak zelfs erg veel) voor alles wat je in de tent, rondom de tent en richting toiletgebouw wilt doen maar in een tunnel vind ik er toch wel weinig licht uitkomen. Duurdere modellen geven meer licht, afgaande op de specificaties. Het nadeel van een lamp op de kop vind ik de geringe schaduwwerking waardoor gaten in de weg minder opvallen.
Ideaal lijkt me een lamp die koplamp is, na van het stuur afnemen een zaklamp wordt en meerdere intensiteiten heeft van net genoeg om 's nachts op te staan, via handig om in het donder mee bij de tent te zitten, tot genoeg om mee te fietsen tot - inderdaad - een burst mode die je nodig hebt als je vanaf de felle zon een tunnel ingaat.
Dankjewel allemaal voor jullie reacties,

Ter aanvulling: Ik heb geen naafdynamo, waardoor ik verlichting op batterijen prefereer,
Momenteel fiets ik met een cateye opticube verlichting, maar deze is absoluut niet voldoende in donkere tunnels,
Iemand ervaring met 'Lezyne power drive' http://www.lezyne.com/product-led-perf- ... -o5XVZ5iLc ?
pietniki schreef:Dankjewel allemaal voor jullie reacties,

Ter aanvulling: Ik heb geen naafdynamo, waardoor ik verlichting op batterijen prefereer,
Momenteel fiets ik met een cateye opticube verlichting, maar deze is absoluut niet voldoende in donkere tunnels,
Iemand ervaring met 'Lezyne power drive' http://www.lezyne.com/product-led-perf- ... -o5XVZ5iLc ?
Geen ervaring, maar dan zou ik toch eerder voor die BC30 gaan. Dan heb je veel meer lichtopbrengst voor ongeveer hetzelfde geld.

Voordeel van die Lenzyne is wel dat je accu middels USB kan laden, dan hoef je dus geen acculader mee te slepen.
Hoi Piet en Nikki,

Voor een zeer uitgebreid overzicht inclusief bespreking van het lampen en dynamo-aanbod zou ik hier eens een kijkje nemen:
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html

Greetz,
Bram
Op batterijen: Magicshine is ook interessant. Een aantal van hun lampen hebben een dimfunctie, waardoor je niet altijd met de maximum lichtsterkte moet werken. Ook Busch und Muller en Sigma hebben een aantal goede modellen.
B+M heeft het voordeel dat ze echte fietslampen maken en geen veredelde zaklampen (andere vorm van de lichtbundel). Zo zijn er nog wel enkele fabrikanten.
Ave Gone schreef:Ideaal lijkt me een lamp die koplamp is, na van het stuur afnemen een zaklamp wordt en meerdere intensiteiten heeft van net genoeg om 's nachts op te staan, via handig om in het donder mee bij de tent te zitten, tot genoeg om mee te fietsen tot - inderdaad - een burst mode die je nodig hebt als je vanaf de felle zon een tunnel ingaat.
Ik doe m'n Petzl lamp voor langere stukken in het donker vaak om m'n stuurtas ipv m'n hoofd. Ideaal!
hoi,

ik gebruik reeds enkele jaren de Schmidt Edelux koplamp i.c.m. een Schmidt naafdynamo en dat bevalt erg goed. Niet goedkoop maar wel veel licht en tot nu toe geen onderhoud en ik wordt snel door het verkeer opgemerkt. Het voordeel van een permanent gemonteerde koplamp is naar mijn mening dat deze niet zo eenvoudig van je fiets gehaald kan worden. Je hebt ook niet de mogelijkheid te vergeten de batterijen op te laden. En persoonlijk heb ik het wel gehad met kunststof koplampen omdat die bij mij altijd na enkele jaren gebruik kapot gaan.

Een goed achterlicht van vergelijkbare kwaliteit als de Edelux koplamp heb ik nog steeds niet kunnen vinden.
Ikzelf heb deze voor mijn racefiets en MTB mocht het wat eerder donker worden:
http://www.dx.com/p/zxc-01-cree-xm-l-t6 ... -xZ-_lKiSo
Voor 24 euro incl batterij en hoofdlamp houder en lader (USA stekker). Door een foutje in de verzending heb ik wel 2 maanden gewacht. Een nadeel is de 3 uur brandtijd wat kort is voor een dagtrip.

Op mijn tourfiets heb ik daarom een Supernova lamp. Degelijk volledig uit metaal, waar de B+M volledig uit Plastic zijn gemaakt. Als je fiets 1x valt zegt de lamp ook Krak!
Ik rijd ook soms et een hoofdlamp. De tikka van pezl is net voldoende. Nu heb ik een Tikka RXP en die is een pak beter. Het reactieve licht werkt echt.