Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tip: T68 eReader als GPS - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tip: T68 eReader als GPS

Twee posters vroegen m.o.m. hetzelfde:

"hoe snel bouwt die kaart zich eigenlijk op, als je van het kaartgebied afrijdt?" &
"Hoe snel bouwt zo'n kaart op, op een e-ink scherm?"

Mijn instelling was (uiteraard?) zo, dat 'ik' altijd in het midden was op de kaart, en de kaart onder me door schoof.
Hoe meer je inzoomt (hoe minder km2 er op je scherm staan), hoe meer de software moet (her)tekenen, en daardoor zie je steeds de (zij)wegen e.d. verspringen.
Het ziet er niet al te fraai uit, maar het gebeurt voldoende vlot & het is duidelijk wat er gebeurt.

Dan de 'rationele' ;-) reactie van Peter de Rijk (ik ken een naamgenoot te A'dam, of is dit dezelfde Peter??) ...
ik fiets graag met mooi weer, en mijn ervaring is dat een tablet of gsm volledig ON-leesbaar is in de zon, zeker als je ook je ogen op de weg gericht moet houden.
Sinds ik een eReader (deze T68 dus) heb, peins ik er niet meer over een boek op mijn Tab3 tablet te lezen: eReader leest veel rustiger, onder alle lichtomstandigheden, en ligt veel lichter en makkelijker in de (1!) hand.
"Op maximale helderheid is het scherm van een gemiddelde smartphone zelfs in de zon goed bruikbaar". Ik heb altijd wel een recente telefoon, en ik herken deze stelling totaal niet. Rijdende, in volle zon, een smartphone lezen op een metertje afstand?
GPS-kwaliteit verschilt per smartphone, maar ik merk in de stad (hoge gebouwen) een zeer duidelijk verschil tussen mijn Huawei P6 smartphone, en een losse gps.
Snelheid van fixen / überhaupt een fix vinden / nauwkeurigheid (1 vs. 10 vs. 100 meter).
Nevenargument is dat bepaalde externe gps'en ook de Russische (Glonass) satellieten pakken, dat is vooral relevant in gebieden met relatief weinig satellietdekking.
Eens wat betreft de powerbank; de Anker die ik hierboven noem, bevalt goed en kost geen 60 maar een ruime 30.
SD-kaartje heb je bij zowel een Smartphone als een eReader al gauw nodig als je offline kaarten (vanaf 1 GB) gebruikt, dus op dat punt geen voor/tegen.

Allerbeste groeten van Arie
Geinig. Ik kan er overheen gelezen hebben maar hoe lang zou je zonder stroom kunnen (bijvoorbeeld in uren) met deze setup? Naast de leesbaarheid zou dat toch het grote winstpunt moeten zijn.
@Arie,

Dank voor je (wat uitgestelde) antwoord.
Gewicht valt niet tegen, kom je gauw aan.
Verbruik van de externe gps valt ook mee, aannemende dat er geen grote accu in zit.
Verbruik van de e-reader lijkt me nogal dramatisch, gezien die bij lezen toch wel een paar weken meegaat. Zou het kunnen dat dat ligt aan jouw gebruik met "ik in het midden" waardoor de pagina voortdurend ververst moet worden? Vroeger werd de accuduur uitgedrukt in het aantal pageturns, dus dat is wat energie kost.
Heb je het uitgeprobeerd met handmatig schuiven als je van de kaart rijdt? Ben daar wel benieuwd naar.

Overigens: Glonass zit al een paar jaar op telefoons/tablets.

Onlangs is er nog zo'n e-reader bijgekomen: de Icarus Illumina, met Jellybean (4.2)
gerritdevries schreef:Geinig. Ik kan er overheen gelezen hebben maar hoe lang zou je zonder stroom kunnen (bijvoorbeeld in uren) met deze setup? Naast de leesbaarheid zou dat toch het grote winstpunt moeten zijn.
Excuus, ik had jouw laatste reactie op de vorige pagina gemist. Met nog geen 1 dag op een volle batterij is het energieverbruik blijkbaar ook niet het grote winstpunt.
Beste Gerrit,

zonder stroom wordt lastig, maar zonder 220V is de eReader dus de bottleneck.
Het stroomverbruik is onvergelijkbaar met een boek lezen, want er is enerzijds continu een Bluetooth verbinding met de externe GPS, anderzijds ververst het scherm steeds. Ook draait er een extra app, om van de Bluetooth data een "echt" GPS signaal te maken, dat de reader ook als zodanig herkent.
Ik kan me voorstellen, dat door het scherm / de navigatie-app anders in te stellen, je wel 1 hele dag kunt fietsen (reizen) zonder bij te laden. Maar 's nachts moet er echt bijgeladen worden.

Overigens heb ik de Reader qua beeldscherm enkele keren in de zgn. A2-stand gezet; het scherm is dan spartaanser, nog steeds bruikbaar om de kaart te interpreteren, en verbruikt minder stroom.

De opmerking dat het stroomgebruik "ook" geen voordeel is, kan ik niet plaatsen.
In mijn ogen is HET voordeel, de leesbaarheid in volle zon.
Vervolgens: grootte van het scherm.
Tenslotte: 2 apparaten in 1, navigatie EN eBook-lezer.

@fsap, de Icarus Illumina krijgt veeeeel slechtere reviews (als overall device / reader) dan de T68.
Een korte update: via https://plus.google.com/u/0/10665424538 ... GG6?cfem=1
begrijp ik dat de App (Bluetooth GPS Provider, zie de link naar de .apk hieronder) ook werkt, ZONDER dat de T68 ge'root' is:

I have downloaded the apk from http://www.appsapk.com/bluetooth-gps-provider/ (can't use google play, says that it's not compatible with T68). I have used it with XCTrack (paragliding SW) to connect 2 external sensors at the same time: bluetooth GPS (qstarz 818xt) and BlueFlyVario (bluetooth pressure sensor - variometer). Works perfectly without rooting.

Dank aan de melder, "Andrea Barcellona".
Vandaag de dag is het een stuk makkelijker om met een ereader te kunnen navigeren. De oplossing van Arie blijft hetzelfde (je was je tijd ver vooruit :-)), namelijk koop een ereader waar je een navigatie app op kunt plaatsen, een externe bluetooth gps ontvanger, een bluetooth gps app en daarna is het vandaag de dag appeltje eitje.

Onyx boox nova 2 is de ereader. Deze op android 9.0 draaiende ereader is 7.8 inch groot en past daarmee precies in mijn waterdichte newloox voortas met doorzichtig venster.
De playstore is standaard beschikbaar op de ereader zodat alle apps binnen handbereik zijn.
ik gebruik komoot als applicatie. Voordeel van komoot is dat met de ereader je een soort van split screen kan hebben waarbij je links de navigatiemeldingen krijgt en rechts de kaart ziet. Andere informatie heb ik op mijn andere devices zitten, zoals snelheid en dergelijk. Daarnaast zijn de kaarten op de ereader op te slaan, dus je bent niet afhankelijk van het internet.

Als externe GPS gebruik is de garmin glo 2 glonass. Een uitermate nauwkeurige bluetooth GPS, die je moet pairen aan je ereader.

De bluetooth GPS app om de mockup van de GPS in android te gebruiken, en je bent in business.
Super goed afleesbare navigatie die gemakkelijk zonder tussentijds bang te zijn dat de power op is, je overal naar toe kan brengen.
Arie je was je tijd echt ver vooruit, en vandaag de dag zijn de oplossingen meer binnen handbereik voor de eenvoudige leek als ik.

Vandaag 21-5 eerste test met de onyx boox nova 2. Gisteren alles prima aan de praat gekregen. Ik verwacht lange accu duur omdat alleen bluetooth gebruikt wordt voor de gps, en het e ink scherm niet veel energie vreet. Ga vandaag een route van 50 km rijden. Ik gebruik komoot in de "dual screen mode" dit betekent de navigatie aanwijzing worden in het linker deel vertoond en de kaart staat aan de rechterkant. ik zal vandaag wat foto's maken van het scherm in mijn voortas, en vanavond in dit bericht posten. Dan zal ik ook nog even precies aangeven hoe je de onyx boox nova 2 eenvoudig werkend krijgt met een externe bluetooth gps. wordt vervolgd

Test voorlopig geslaagd. de onyx noox nova 2 heeft verschillende scherm instellingen, dus het was even uitproberen, maar op de foto is het denk ik goed te zien. Het is in het zonlicht prima afleesbaar. Moet alleen nog even uitzoeken waarom de richting niet vermeld wordt (ah was simpel, ik moet meldingen instellen :-)). verder nog wat testen met andere bluetooth gps apps doen maar dat is finetunen.

Bijna 4 uur op pad, en slecht een kwart van de accu verbruikt, dus je kan hier echt een hele dag met navigeren
208626-21052020-123317.jpg
Interessant!
Je hebt de kaarten dus in zwart/wit, is dat goed te doen?
Hoelang doe je met een volle accu?
Lang verhaal.

Ik heb zelf beginjaren 2000 in de auto gebruik gemaakt van mijn laptop met bluetooth gps module en dat liep als een zonnetje onder Windows. Ook voor wandelen gebruikte ik de BT gps module met ingebouwde accu die enkele weken mee ging. Je kon achteraf je route terug zien met behulp van een meegeleverd programma op de PC of laptop.
En met knopje de locatie vastleggen waar je bijvoorbeeld een foto maakte met smartphone..
Tegenwoordig zitten al die slimme functies op een smartphone of digitale camera.
Dat gps tijdelijk weg kan vallen onder een bladerkroon van een bos is soms lastig, maar ook avontuurlijk.
Improviseren blijft een uitdaging in plaats van dit te zien als hinderlijk.

Tot ik de smartphone met Osmand+ ontdekte. Dat vond ik veel handiger en voordeliger dan bijvoorbeeld apart nog een TomTom aanschaffen. En waterdicht zoals de Sony Xperia Z-serie. Met schokken op de fiets nog geen problemen ondervonden.
Wel met gebruiksduur. Je kan hiervoor kiezen voor een dure oplossing van een naaddynamo. In heuvelachtig of bergachtig gebied waar snelheid vaak geen hoge prioriteit heeft, kan dat wel een 'dingetje' zijn.
Voor mij lag het meer voor de hand om een powerbank aan te sluiten. Dan moet je zeker aan 12 uur fietsen komen.

Echter, navigatie wereld stond ook niet stil.
Garmin is een voorbeeld van waterdicht en schokvrij en met talrijke handige functies.
De Mio is voor mijzelf favoriet.
Smartphone gebruik ik voor onderweg foto's maken als ik de digitale camera niet snel tevoorschijn kan halen.
Natuurlijk, mijn digitale camera blijft favoriet voor fotografie.
Ik zou het niet zonder mijn Canon Powershot G5 X Mark II WiFi willen stellen.
In combinatie met de smartphone vullen die twee elkaar aan als je bijvoorbeeld een foto weg wilt sturen.

Zo bekeken met voortschrijdend inzicht klinkt je optie interessant.
Blijft wel in overweging wat je mee wilt nemen aan apparaten die elektrisch opgeladen moeten worden,
Ik probeer als het even kan te ontspullen.
Laat thuis wat je thuis kan laten.
Dat is leuk zeg ! Reacties op een bericht dat 6 jaar geleden ontstond. Hartelijk dank voor de tips. Helemaal eens dat er sinds 2014 veel veranderd (verbeterd) is. Het fijne van de eReader-technologie blijft: laag energieverbruik & zeer goed leesbaar in het (zon)licht.

Groeten & veel fietsplezier,
en veel succes met de mooie tools anno 2020 ;-)
Arie
------------------- setup navigatie met e reader Onyx Boox Nova 2 --------------------------

ik zou nog even de setup van het gebruik van de e reader Onyx Noos Nova 2 opschrijven. Hieronder heb ik een poging gedaan. Ik hoop dat dit enig licht schijnt wat er voor nodig is om met een hedendaagse e reader draaiend op android en beschikking hebbend over de Google playstore op de e reader te kunnen gebruiken voor navigatie.

De onyx boox nova 2 heeft zowel bluetooth als wifi aan boord. Voor de rest is het een e reader, dus waar je op je smartphone diverse sensoren aan boord hebt zoals een magnetometer, accelerometer etc, hebben e readers dit niet (hier kom ik straks op terug, want dit heeft effect op sommige applicaties en is ook mede bepalend hoe de app die de mockup location verzorgt de data aan het android systeem doorgeeft). Belangrijkste pluspunt van een e reader is natuurlijk het e ink scherm. Dit scherm dat super goed afleesbaar is buitenshuis, en naarmate de zon steeds feller gaat schijnen wordt het scherm alleen maar beter afleesbaar. Daarnaast is de energieconsumptie van een e ink scherm zeer laag, dus voor navigeren gaat ie zeker een hele dag zonder problemen mee.
De installatie van de onyx boox nova 2 verloopt eenvoudig. Na het activeren van googe play store, eerst de android software updaten (anders krijg je meldingen dat play store niet gebruikt kan worden). Na de systeem update, is play store beschikbaar en heb je toegang net als op je smartphone tot allerlei apps. Niet alle apps zijn geschikt voor de e reader. Waar ik op mijn smartphone de "bluetooth gps" app kan installeren, is deze bijvoorbeeld niet geschikt voor de onyx boox.
De eerste android app die ik heb geinstalleerd is de "simple settings" app, die je toegang geeft tot alle settings van het android systeem. Op je smartphone heb gewoon de settings app beschikbaar, de e reader, die natuurlijk niet standaard gebruikt wordt om allerlei apps te draaien heeft dit niet.
Met deze app kun je naar systeem informatie, waar de versie van het android systeem kunt vinden. Door te klikken op de versie informatie wordt de developer mode geactiveerd.
Deze heb je nodig om via developer settings straks de mockup location te wijzigen naar de app die de gps gegevens van de garmin glo 2 ontvangt, en zich voor het android systeem gaat gedragen als de “interne GPS”.
Vervolgens ga je in de playstore op zoek naar een app die met de externe gps kan connecten en de GPS data aan het android systeem kan doorgeven. Dit is best even zoeken. Zoals gezegd is bijvoorbeeld door Garmin zelf aangegeven app die je kunt gebruiken “bluetooth GPS” niet beschikbaar voor de onyx boox nova 2. Na zoeken en apps proberen ben ik uiteindelijk op de app “Drogger GPS for DG-PRO1(RW)” uitgekomen.
In deze app kun je de garmin glo 2 connecten als de GPS receiver die via bluetooth de GPS data op de e reader gaat ontvangen.
De volgende stap is om met de app “simple settings” naar developer settings te gaan, en daar de mockup location in te stellen met de app “Drogger GPS for DG-PRO1(RW)”.
Nu je de e reader op deze wijze GPS hebt gegeven, hoef je alleen nog maar een navigatie app te selecteren. Welke navigatie app je kiest, ja smaken verschillen zou ik zeggen, maar mijn keuze is gevallen op de app Komoot.
Omdat ik de e reader in landscape mode gebruik, heb ik gezocht naar een app die zowel de route aanwijzigingen als de kaart goed weer geeft. Daarnaast gebruik ik naast de e reader die ik vooral voor navigatie gebruik ook nog de Wahoo ELEMNT voor het weergeven van hartslag, afstand, en resterende afstand. De Wahoo ELEMNT waar ik nu al jaren plezier van heb gehad is wat mij betreft voor toerfietsers een super goed navigatiesysteem. Ook dit systeem heeft volgens mij een soort van e ink scherm, want dit is ook zeer goed afleesbaar. Alleen – en dat zal wel aan mijn ogen liggen – een te klein scherm om de route aanwijzigingen goed te kunnen lezen. De routes die ik in Komoot maak worden automatisch in de Wahoo app beschikbaar, dus kan ik de route ook laden in de ELEMNT. Ik gebruik de Wahoo ELEMNT dan ook als backup systeem voor de route, mocht om wat voor reden de e reader er mee stoppen.
Dan nu het gebruik van het hele systeem. Door het uit testen van verschillende “bluetooth GPS” apps kwam ik er achter dat het gemis van de sensoren magnetometer en accelerometer (het kompas) in de e reader bepalend is voor het vertonen van de turn by turn aanwijzingen en of de kaart mee draait of niet. De app “Drogger GPS for DG-PRO1(RW)” deed het uiteindelijk het best.
Voor de turn by turn aanwijzingen geeft de Komoot app alleen de aanwijzing ”In 300 meter Balgweg”. Op de kaart kun je dan wel zien of je links of rechtsaf moet, maar op mijn smartphone die wel vol zit met sensoren geeft Komoot met een linksaf pijl of rechtsaf pijl deze essentiele informatie wel. Door mijn Wahoo als backup te gebruiken kan ik daar wel deze informatie aflezen (richting is goed af te lezen voor mij, de straatnaam echt niet 😊).
Het is voor mij gissen natuurlijk op welke informatie de Komoot app zich baseert. Als test heb ik ook nog Google Maps Go als app gebruikt, en die geeft dezelfde aanwijzingen als Komoot, op de kaart geeft Google maps op de kaart wel in de route de pijl aan, maar dat is volgens mij al in de routeberekening in de track als weergave bepaalt.
De app “Drogger GPS for DG-PRO1(RW)” was wel de enige app die er voor zorgde dat de kaart wel mee draait in de richting waarin je rijdt. Andere apps lieten de kaart alleen maar naar Noord zien, en draaide niet mee.
In de offline mode (dus geen internet) wordt de kaart alleen maar richting Noord getoond.
Tot slot: Een e reader als de Onyx Boox Nova 2 als navigatiesysteem is voor mij als toerfietser wel een enorme verbetering tov de kleine schermpjes waar je anders van afhankelijk bent. Daarnaast is de plaats waar ik de e reader in de voortas heb zitten ook erg prettig. Je hoeft minder schuin naar beneden te kijken. De afleesbaarheid van het scherm is geweldig, in de splitscreenmode die Komoot heeft zijn de route aanwijzingen duidelijk te lezen en de kaart geeft meer dan voldoende detail. De e reader laat het navigatiescherm vloeiend mee scrollen, en er blijft geen vervelende afterglow op het scherm achter.
Verder heb je met de e reader, nagenoeg alle apps bij je als je onderweg nog eens iets op zou willen zoeken. Dat kan natuurlijk prima in het zonlicht. Ook de Garmin Glo 2 geeft nauwkeurig de locatie door, navigatie ijlt heel weinig na, en de afstand tot die komoot aangeeft is op een paar meter na, uitstekend te noemen.
Kortom erg blij met deze setup voor mijn navigatie, en het toeren van routes tussen de 60-120km is geen enkel probleem met het uithoudingsvermogen van deze apparaten (e reader, gps).

Bijlagen

Hartelijk dank voor de uitgebreide test & uitleg. Heel mooi om te zien, dan de combinatie eReader (e-Ink) met een losse GPS nog steeds zo succesvol is.