Additionally, paste this code immediately after the opening tag: veiligheid - Forum Wereldfietser

veiligheid

Hey iedereen,

Ik vroeg mij af of jullie voorbereidingen troffen of praktische oplossingen hadden voor een bepaalde situatie.

Het ziet er naar uit dat ik alleen op mijn Tour naar Thailand ga zijn en dan zijn er toch enkele dingen waar ik mij zorgen over maak.

Bv:

Ik ga veel wild kamperen en ik slaap zeer vast.
Zijn jullie gerust omtrend je fiets?
Ik kan hem niet in mijn tent nemen en hij blijft dus buiten staan.
Ik heb een kabelslot voor rond de boom (als er die is) en een standaard slot van koga op de fiets.
Is dit voldoende?
Als er geen boom in de buurt is,kan je hem gewoon op tillen en meenemen.
Ik ga dit in mijn slaap nooit horen.
Mijn vader vertelde al lachend, bind een visdraad van je fiets naar je kleine teen.
Als ze hem dan meenemen word je wel wakker.....hihi

En voor je eigen veiligheid?
Ik bekijk dit misschien overdreven maar je ligt daar in je eentje in je tent.
Hebben julle iets bij voor eventueele problemen?
Bv pepperspray of groot aardappelmesje?
Of vertrouwen jullie op de goedheid van alle lieve mensen in deze wereld?

Gr Pieter
freelancer666 schreef: Mijn vader vertelde al lachend, bind een visdraad van je fiets naar je kleine teen.
Als ze hem dan meenemen word je wel wakker.....hihi
Hij verteld het misschien lachend, maar als idee is het helemaal niet zo onnozel. Ook bagage-alarmen of fietsalarmen kunnen nuttig zijn.
freelancer666 schreef: Bv pepperspray of groot aardappelmesje?
Een mes (en volgens mij ook pepperspray) is nooit een goed idee. De kans dat het tegen je gebruikt wordt of tot een geweldsescalatie leidt is te groot.
Het is goed om methodes te zoeken om gelegenheidsdieven af te schrikken en methodes om er zo goed mogelijk uit te komen als men met overvallers of dieven te maken krijgt. Maar een basisprincipe lijkt me dat materiaal vervangbaar is, je leven (en lichaamsdelen) niet. Dus als puntje bij paaltje komt kun je je beter laten bestelen dan je leven riskeren om je fiets te redden.

(Over Thailand spreek ik me niet uit, daar heb ik geen ervaring mee.)

Renaat
Afgelopen week wildgekampeerd in Duitsland en België en me geen moment onveilig gevoeld. Of dit terecht was weet ik niet. Voor een beter gevoel tussen je oren kun je inderdaad je fiets afsluiten, aan een boom vastzetten en met een dun draadje aan je kleine teen (Ik zou kiezen voor iets anders, bijvoorbeeld je pannensetje, het doet zo zeer als je fiets toch wordt gestolen.) vastmaken. Ik had meer angst weggestuurd te worden (want wildkamperen is verboden in Duitsland en België.) als overvallen te worden. Ik denk ook niet dat het lukt je te beschermen tegen iemand die je wil overvallen, ik acht de kans dat dit gebeurt uiterst klein. In het najaar ga ik met een groepje in de Balkan fietsen en wildkamperen, dit had ik alleen niet gedaan, maar ook dat zit tussen de oren.
Aansluitend op de oorspronkelijke vraag m.b.t. veiligheid:

Wanneer er gewinkeld moet worden en men reist in gezelschap, dan kan er steeds iemand bij de fietsen en het materiaal blijven. Maar hoe gaan de solo-vakantiefietsers hiermee om?
Laat je de fiets met alle spullen erop onbewaakt achter wanneer je de supermarkt instapt? Of ga je steeds naar de kleinere kruidenier, en hou je de fiets in het oog vanuit de winkel?

Wat doe je als je eens een dagje een stadsbezoek inlast, waar laat je de spullen dan?

(Het is niet mijn bedoeling de oorspronkelijke vraag te doorkruisen en de oorspronkelijke vraagsteller de antwoorden te onthouden, maar ik denk dat dit erbij aansluit. Negeer gerust als ik hier toch de etiquette overtreed, ik ben niet gewend op forums te posten :) )
Bert van Sprang schreef:Afgelopen week wildgekampeerd in Duitsland en België en me geen moment onveilig gevoeld. Of dit terecht was weet ik niet. Voor een beter gevoel tussen je oren kun je inderdaad je fiets afsluiten, aan een boom vastzetten en met een dun draadje aan je kleine teen (Ik zou kiezen voor iets anders, bijvoorbeeld je pannensetje, het doet zo zeer als je fiets toch wordt gestolen.) vastmaken. Ik had meer angst weggestuurd te worden (want wildkamperen is verboden in Duitsland en België.) als overvallen te worden. Ik denk ook niet dat het lukt je te beschermen tegen iemand die je wil overvallen, ik acht de kans dat dit gebeurt uiterst klein. In het najaar ga ik met een groepje in de Balkan fietsen en wildkamperen, dit had ik alleen niet gedaan, maar ook dat zit tussen de oren.

ja inderdaad aan pannen setje hihi
Buiten alle veiligheidsmaatregelen tegen diefstal. Je kunt overwegen een SPOT mee te nemen als je alleen reist. Zo kun je thuisblijvers een OK berichtje sturen als je langere tijd niet bereikbaar bent en in geval van nood heb je altijd een SOS knop zodat hulpverleners je kunnen vinden.
Bert van Sprang schreef:Afgelopen week wildgekampeerd in Duitsland en België en me geen moment onveilig gevoeld. Of dit terecht was weet ik niet. Voor een beter gevoel tussen je oren kun je inderdaad je fiets afsluiten, aan een boom vastzetten en met een dun draadje aan je kleine teen (Ik zou kiezen voor iets anders, bijvoorbeeld je pannensetje, het doet zo zeer als je fiets toch wordt gestolen.) vastmaken. Ik had meer angst weggestuurd te worden (want wildkamperen is verboden in Duitsland en België.) als overvallen te worden. Ik denk ook niet dat het lukt je te beschermen tegen iemand die je wil overvallen, ik acht de kans dat dit gebeurt uiterst klein. In het najaar ga ik met een groepje in de Balkan fietsen en wildkamperen, dit had ik alleen niet gedaan, maar ook dat zit tussen de oren.
Niet overal in Duitsland is wildkamperen verboden, ik weet dat in Mecklenburg-Vorpommern het is toegestaan om ergens 1 nacht te staan en de volgende nacht weer ergens anders. Hoe dat met de andere landen in Duitsland is weet ik niet.
Info hier http://wild-campen.de/wild-campen-in-deutschland/ met goed nieuws voor de fietsers, wandelaars en kanoeërs onder ons.
HansBE schreef:Aansluitend op de oorspronkelijke vraag m.b.t. veiligheid:

Wanneer er gewinkeld moet worden en men reist in gezelschap, dan kan er steeds iemand bij de fietsen en het materiaal blijven. Maar hoe gaan de solo-vakantiefietsers hiermee om?
Laat je de fiets met alle spullen erop onbewaakt achter wanneer je de supermarkt instapt? Of ga je steeds naar de kleinere kruidenier, en hou je de fiets in het oog vanuit de winkel?

Wat doe je als je eens een dagje een stadsbezoek inlast, waar laat je de spullen dan?

(Het is niet mijn bedoeling de oorspronkelijke vraag te doorkruisen en de oorspronkelijke vraagsteller de antwoorden te onthouden, maar ik denk dat dit erbij aansluit. Negeer gerust als ik hier toch de etiquette overtreed, ik ben niet gewend op forums te posten :) )
Nee hoor dit is nog steeds " on-topic " hihi
Maar het zijn net die dingen waar ik een beetje mee worstel in mijn gedachten.
Vriend van mij heeft 18.000 km naar Vietnam gereden vanuit belgie en heeft hier totaal geen problemen mee gehad.
In begin was hij zeer ongerust en na een tijdje ging de fiets zelfs niet meer op slot.
Misschien heeft hij geluk gehad ,maar ik zou me zeer ongerust maken.
Je kan natuurlijk altijd vragen aan de kruidenier of iemand bv een marktkramer om de zaak in het oog te houden.
Ik denk dat ik het een beetje op de momment zelf moet gaan bekijken en dat ik zelf wel zal aanvoelen waar dit kan en waar niet....
Fietsen in Tailand is heerlijk en behoorlijk veilig
Ik zou niet in een tent overnachten maar gewoon in hotelletje , hostels of kleine resorts deze zijn vaak heel goedkoop. En je kan daar altijd veilig je fiets kwijt.
In Thailand kampeert mem vrijwel niet ,soms in parken

Een ander voordeel is dat je minder bagage nodig hebt, en op straat en nightmakets altijd heerlijk, kan eten.
Succes Dirk
dik5 schreef:Fietsen in Tailand is heerlijk en behoorlijk veilig
Ik zou niet in een tent overnachten maar gewoon in hotelletje , hostels of kleine resorts deze zijn vaak heel goedkoop. En je kan daar altijd veilig je fiets kwijt.
In Thailand kampeert mem vrijwel niet ,soms in parken

Een ander voordeel is dat je minder bagage nodig hebt, en op straat en nightmakets altijd heerlijk, kan eten.
Succes Dirk
Volgens mij gaat het hier niet specifiek over Thailand. Maar je hebt gelijk, Thailand zou ik zonder tent doen.
freelancer666 schreef:Misschien heeft hij geluk gehad ,maar ik zou me zeer ongerust maken.
Je kunt geluk of ongeluk hebben, afhankelijk van je eigen interpretatie en verwachtingspatroon... :wink: Allerlei trucs kunnen de kansen op een gelukkige interpretatie wel verhogen natuurlijk. Zoals de fiets mee op de kamer, zichtbaar op straat zetten als je een internetcafé ingaat (of meenemen naar binnen, mits dat geaccepteerd wordt), tijdelijk op slot zetten of ergens aan vastmaken (met een kabel van een materiaal en dikte waar je je meer of minder fijn bij voelt). Een kabel met alarm kan zelfs ook nog, ook handig voor 's nachts.

Nog een tip voor de kleinste dorpjes: vraag aan de verantwoordelijke ('burgemeester'?) naar een slaapplaats. Deze zal zich verantwoordelijk voelen voor de toerist, waarvan zij er waarschijnlijk niet zoveel krijgen. Het is dan logisch dat je wat ervaringen uitwisselt met je gastdames en -heren over de leefstijlen, en nog wat cadeaus uitwisselt. Geld als bedankje wordt dan niet overal geaccepteerd. (In Marokko wel, in Peru niet.)
Buiten dat deze methode erg plezierige ervaringen op kan leveren voor beide partijen (de gastvrije partij en de toerist), zal de fiets ook een stuk veiliger zijn 's nachts. De enige die er treurig van zal worden is je tent... :roll:
Veiligheid gaat niet enkel om diefstal maar ook om waar je wildkampeert:
- zet nooit, maar dan ook nooit, je tent op in een rivierbedding ook al is het er kurkdroog en staan er planten.
- blijf op een veilige afstand van kliffen of overhangen, de uiterste 5 à 10 meter willen er wel eens afbreken en dat is meestal niet gepland.
- als het regent, zet je tent dan niet 50 cm hoger dan de rivier, maar heel wat hoger.
- Kijk rond: dode bomen, sporen van modderstromen, ...

Zeker in dichtbevolkt gebied, zijn de lege gebieden vaak leeg om een goede reden. (uiteraard niet van toepassing in lapland ofzo).
EnriceV schreef:Veiligheid gaat niet enkel om diefstal maar ook om waar je wildkampeert:
- zet nooit, maar dan ook nooit, je tent op in een rivierbedding ook al is het er kurkdroog en staan er planten.
- blijf op een veilige afstand van kliffen of overhangen, de uiterste 5 à 10 meter willen er wel eens afbreken en dat is meestal niet gepland.
- als het regent, zet je tent dan niet 50 cm hoger dan de rivier, maar heel wat hoger.
- Kijk rond: dode bomen, sporen van modderstromen, ...

Zeker in dichtbevolkt gebied, zijn de lege gebieden vaak leeg om een goede reden. (uiteraard niet van toepassing in lapland ofzo).


ja inderdaad dit hoort er ook allemaal bij....
maar voor mij gaat het voornamelijk om diefstal en beroofd worden....
in de rest van outdoor en survival ben ik redelijk thuis....
Wildkamperen is in het algemeen veiliger als er weinig mensen wonen die elkaar bij voorkeur kennen.
Even buiten een grote stad in het gebied waar veel seizoensarbeiders wonen met en zonder werk is dus niet het ideale beeld.
freelancer666 schreef:Zijn jullie gerust omtrend je fiets?
En voor je eigen veiligheid?
HansBE schreef: Laat je de fiets met alle spullen erop onbewaakt achter wanneer je de supermarkt instapt?
Late reactie, maar ik was een weekje fietsen: probeer de zoekfunctie van het forum eens (linksboven in de blauwe balk). Hier is al heel veel over geschreven...

Fiets ze,

Carl