Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lightwave T30 Hyper XT - Forum Wereldfietser

Lightwave T30 Hyper XT

Benieuwd of mensen de Lightwave T30 Hyper XT of de Trail 30 XT hebben. Lijkt me een goed en betaalbaar alternatief voor de Hilleberg Nallo/Anjan 3 of andere tunneltenten.

Nieuwsgierig naar gebruikerservaringen m.b.t. kwaliteit, opzetgemak, ventilatie, service, etc.

Ik heb de test van Oppad gelezen, en die geeft wel een indruk, maar beschouw ik niet als echt objectief en is ook een momentopname. Hoor liever van mensen die hem al meerdere vakanties hebben gebruikt hoe de tent bevalt.

groetjes, Tim
Ik heb 3 Lightwave tenten.

Een 1e generatie t1 trek, een 2e generatie t1 ultra en een eerste generatie zr0 trek. De t1 zijn qua grootte te vergelijken met de laatste (3e) generatie t20.

Voor mijn tenten geldt het volgende. Je zet steeds eerst de binnentent op en hangt dan met velcro's de buitentent rond uitsparingen rond de boogstokken. (Enkel de zr0 heeft dit niet en hangt gewoon op de binnentent) Ofwel met haakjes ofwel met metalen ringetjes bevestig je onderaan de buitentent onder de metalen ringen van de binnentent aan de uiteinden van de stokken. Binnen en buitentent moet je apart vastzetten met haringen.

Ik heb geen XT versie maar op een tentenshow zag ik dat, omdat de binnentent dus apart met piketten vastzit, je aan de zijdeur van de XT porch, moet opletten voor de piket van de binnentent.

Kwaliteit van de tenten die ik heb is zeer goed. Ventilatie is niet geweldig maar met de t1 heb ik zelden last, ook met 2 en rugzakken niet.

Service is winkel/leverancier afhankelijk, maar zelfs nu nog zijn accessoires te krijgen voor de eerste generatie tenten. Het zijn tenten die makkelijk 15 jaar meegaan.
Ik heb de T20 Hyper XT vorig jaar gekocht om op fietsvakantie te gaan en 2 weken gebruikt. Zet vrij snel op (meerdere manieren mogelijk); stokken door de gleuven van de buitentent, piketten erin en klaar. Binnentent laat ik erin hangen. Je kan ook enkel binnentent opzetten als je wil. Zeer ruimtelijk binnen en ook de voortent vind ik meer dan OK.

Wel heb ik op één van de laatste dagen een stok gehad die open is gescheurd (aan de connectie langs de rand) en door het zeil van de geleidergleuf ging. Zo'n dingen gebeuren dan ook natuurlijk net die avond als je een ***dag hebt gehad. Ik wijt dit aan een productiefout in de stok, iets wat volgens mij bij iedere tentmaker kan gebeuren denk ik dan. Of had ik de stokken nu niet volledig in elkaar gestoken, ik betwijfel het, want ben daar vrij secuur in. Feit blijft; de tent is door de fabrikant (via verdeler) snel vervangen geweest door een volledig nieuwe, leuk want zo had ik extra piketten en stormkoorden reserve (altijd positief blijven).

De nieuwe tent ondertussen ook al eens gebruikt en gemerkt dat er een litsje loshangt waaraan de binnentent bevestigd moet worden. Is een klein stiksel dat gelost is, was gemakkelijk op te lossen door zelf ff naald en draad te pakken. Geen invloed op waterdichtheid, want dit is aan de binnekant onder die tentstokgleuf.
Nog meer mensen met recente ervaringen, het liefst ook met de Hyper XT.
Op hiking-site dezelfde vraag gesteld en daar gaat de discussie over de kwaliteit van de nieuwere modellen die slechter schijnt te zijn t.o.v. de oudere modellen.