Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS - Advies nodig! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS - Advies nodig!

@GPS Expert - wat bedoel je met "De enige rede om het accu pakket van garmin te kiezen is als je tijdens fietsen de accu's in het toestel wilt bijladen. (maar ook dat is oplosbaar met een extra stripje)." Deze noob snapt het stukje met "ook dat is oplosbaar met een extra stripje" niet.
In het batterijcapaciteit zit een knopje. Het accupakket is zó geconstrueerd, dat dat knopje wordt ingedrukt als je het in het installeert. Zo "weet" het apparaat dat het de accu's kan opladen. Verde is het accupakket gewoon twee aan elkaar gemonteerde NiMH oplaadbare batterijen. Dus, installeer je twee gewone oplaadbare batterijen, en zorg je ervoor dat het voornoemde knopje wordt ingedrukt, door middel van "een extra stripje", dan kun je gewone oplaadbare batterijen in je toestel gebruiken (en opladen).
Ah, dank voor de uitleg. weer wat geleerd.
Een andere oplossing.
- Motorola moto G met installed Starva en OSMAND – 150…200euro
- 10000 mAh powerbank – self gemakt maar heb je zoits voo 20..30euro
- Smarthone fiets hoes uit Lidl – stop je Telephone, powerbank en protmonee.
- Bloothoth cadance en hartrate monitors.- ik had al
Racefets
- Ik start strava en doe ik de kale smartphone in de T-shirt achterzak.
Dan krijg ik heleboel data. De vraag ik wat doe ik mee. Mijne antwoord is NIKS – het is cool, klinkt en voelt wetenschaplik maar zo word ik niet sterker/sneller.
Tot nu to gebruik ik de haartslag warde voor bepalen van mijn omslagpunt bij tijdritten.


Touring
- Telefoon ,powerbank en portmonee in hoes stopen
- Osmand starten en klaar. Voeding is voldende voor 24…36h fietsen. Het is afhankelijk van buitentemperatuur. In algemeen en set is voldiende voor 3 dagen fietsen.
- In de pauze kan je lekker bellen,smsen, fotografieren,watsappen, surfen, muziekluisteren

Problemen tot nu toe gezien – slechte gedraag van touchscreen bij regen, maar dat kun je makkelijk omgaan
Zojuist de Garmin Oregon 600 incl. fietshouder gekocht. Cadans/snelheidsmeter wacht ik nog even mee. Vanavond maar eens kijken hoe alles werkt. Hopelijk trekt het weer een beetje bij, zodat ik het weekend nog even (regenvrij) kan fietsen.

Tips, interessante links, routes, downloads, etc. zijn overigens van harte welkom!

Iedereen nogmaals dank voor zijn/haar hulp. Ik zal tzt laten weten hoe het apparaat bevalt.
DennisM schreef: Tips, interessante links, routes, downloads, etc. zijn overigens van harte welkom!
Wellicht heb je hier wat aan: http://youtu.be/3WWDK8SvEB0
Dat zeker, ik heb afgelopen zaterdag alle vier delen braaf doorlopen.

Ik heb persoonlijk een hekel aan handleidingen. Absoluut geen geduld voor. Kortom, veel gehad aan deze instructievideos. Zeker aan te raden. Dank ook.

Omdat ik wat problemen heb met het installeren van Basecamp (mijn versie van XP is verouderd), nog niet echt toegekomen aan het installeren van kaarten. Ik wil graag een fietskaart van NL en Europa. De OFM kaarten zijn, naar wat ik heb begrepen, goede up-to-date kaarten die ook nog eens gratis zijn.

1. Zijn er alternatieven?
2. Wat zijn de nadelen tov de betaalde Garmin kaarten?

Verder zal ik deze week nog een 8-tal Eneloop XX batterijen + snellader van Sanyo bestellen http://www.saake-shop.nl/batterijen-en- ... wwodOjQA6g. Dit ipv het accupack van Garmin. Goede keuze?

Verder zijn de eerste indrukken goed. Het toestel lijkt erg degelijk. Verder zijn er onwijs veel opties mogelijk, wat prettig is, maar ook wat inleeswerk vergt.
GPS.nl heeft een gebruiksvriendelijke fietsknooppuntrouteplanner, met de tracks die daar uit komen kun je meteen gaan fietsen, heb je geen kaart voor nodig.

Bij amazon verkopen ze óók Eneloops.

Je kunt ook de openstreetmap kaarten installeren, MTB kaarten, of weer een andere fietskaart.

Het nadeel van de Garmin kaarten is dat je ervoor moet betalen, ook voor de updates.
Het voordeel van Garmin kaarten vindt ik de vele POI's (campings e.d.).
(Voor India was de Garmin kaart beter dan die van OSM. De POI's van de Garmin kaart voor India waren echter van belabberde kwaliteit.)
Allereerst: ik vind dat dit een fietsforum is en geen gps-forum, voor meer info en detail kijk ook eens op http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=113

Je hebt je gps net aangeschaft, er zijn veel mogelijkheden (heb je al geconstateerd), derhalve een lange leercurve. Met risico's dat e.e.a mis kan gaan. Maak daarom eerst een backup van je toestel met JaVaWa Device Manager ( http://www.javawa.nl/jdm.html )
Basecamp en Windows XP: de laatste versies van Basecamp zijn niet meer geschikt voor XP. De laatste versie voor XP (maar dan wel met servicepack SP 3) is Basecamp 4.2.5: http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=7161
Heb je een nog oudere versie van XP en is updaten geen mogelijkheid meer, dan adviseer ik je toch om voor W7 of W8 te gaan.
Voor je Oregon600 is Basecamp eigenlijk wel een must en niet meer Mapsource.

Kaarten: ja dat is zo iets. De kaarten van Openfietsmap (OFM) zijn zeker geschikt voor Benelux, Duitsland en meerdere landen daar om heen (zitten de meeste vrijwilligers die Openstreetmap (is de basis voor OFM) bijhouden. En inderdaad gratis en hoge update-frekwentie. Verderweg in Europa wordt de informatiedekking meestal wat minder. En val ik ook vaak terug op de CityNavigator (wegenkaart) van Garmin.
Alternatieven komen of uit osm-circuit zoals diverse Freizeitkarten, velomaps, openmtb, kowoma, reit-und wanderkarte e.d. Allemaal op dezelfde database gebaseerd. Alternatieven kunnen de Topo Pro kaarten van Garmin zijn, maar deze zijn vaak landspecifiek en duur. (overzicht van de Topo Pro van Garmin vind je op forum.gps.nl. Deze kaarten hebben wel Activerouting, dat zijn vooraf vastgelegde routes voor fietsen, wandelen, mtb etc.) . Daarnaast wat meer detailinfo over specifike nuttige punten.
Nadelen van de kaarten gebaseerd op openstreetmap (osm) zoals de openfietsmap (ofm) ten opzichte van de dure, betaalde Garminkaarten, vind ik niet zo groot. De Topo Pro van Garmin bevatten dus voorgeprogrammeerde routes (trails) per activiteit (op 95% zit je niet te wachten), Garmin past wel bepaalde routeringsalgoritmes toe welke beter afgestemd zijn op je outdoortoestel. dus met name de routering van de (gratis) alternatieven, geeft meestal wat beperkingen of bepaalde studie (tijd en verdieping in de materie). Ik gebruik zelf op mijn fietsvakanties voornamelijk (vooraf gemaakte) tracks en incidenteel aan het einde van een fietstocht routes naar een bepaalde overnachtingsplek.

Eneloop XX prima keuze, snellader ben ik zelf wat huiverig mee (en of jouw gekozen leverancier de beste/goedkoopste is weet ik niet). Snellader wellicht wel goed voor onderweg tijdens fietsvakantietrip. Maar om je batterijen (gebruik zelf de normale Eneloops) soms weer in goede conditie te krijgen/te houden is bijv. een Powerex Maha MH-C9000 geen overbodige luxe (mogelijkheden voor refresh/analyze, break-in, discharge e.d.)
Ik heb zelf geen naafdynamo, maar gebruik nog wel eens een Powerbank van 10500 Mah. Daar fiets ik bijna een week mee met mijn Oregon600. Daarnaast ook het gebruik van stripje (mijn "uitvinding" daarvan staat op gpsforum) om de Eneloops op te laden zoals een accupack van Garmin.

Heb je de laatste firmware al op de gps staan ? (versie 4.10)
(gps gebruiker vanaf 2004, keesm op gpsforum)
Helemaal met Kees eens.

In aanvulling:
- op een oudere XP computer zou ik zeker geen topo Pro draaien; dat zal erg traag gaan zijn; en 3D zal niet werken. Lekker met OFM werken!
- alternatief voor de eneloops zijn de ladda-batterijen van Ikea. Hebben een iets lagere capaciteit maar kosten slechts een kwart (1 euro p.st).