Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS - Advies nodig! - Forum Wereldfietser

GPS - Advies nodig!

Hoi iedereen,

Ik wil binnenkort een GPS apparaat aanschaffen, maar heb wat moeite met het maken van een keuze. Ik heb dit forum (en overigens ook andere fora) doorgepluisd, maar vooralsnog – voor mijzelf – weinig bruikbare informatie kunnen vinden. Daarnaast is er natuurlijk veel informatie voorhanden op het net, maar door het grote, gevarieerde aanbod van GPS apparaten en mijn beperkte kennis van (fiets)navigatie, zie ik door de bomen het bos niet meer. Kortom, ik kan wel wat advies/hulp gebruiken.

Waarom GPS?
Primair voor dagtripjes, weekenden weg en fietsreizen in de EU en verder. Daarnaast wil ik het apparaat ook gebruiken op mijn racefiets. Ofwel, ik zoek een GPS apparaat die ik ook (deels) kan inzetten voor trainingsdoeleinden. En dan met name snelheid, trajectmetingen, hoogtemeters.

Wensen?
Gebruiksvriendelijk, bewezen kwaliteit, veelzijdig (zie hierboven), waterbestendig. Verder gaat mijn voorkeur uit naar een apparaat die op penlites werkt. Een accu heeft toch wat beperkingen, zeker bij meerdaagse trips.

Al wat op het oog?
Jazeker. Garmin GPSMAP 62st & 64st, eTrex 30, Edge 800 & 810 en Mio Cyclo 505. Mijn voorkeur gaat uit naar de Garmin GPSMAP62st (of 64st), maar door het formaat/gewicht en beperkingen mbt ‘sportief fietsen’ misschien niet de juiste keuze. Ook de Garmin Edge 800 lijkt aan een hoop criteria te voldoen, maar heeft een beperkte accuduur, wellicht niet heel gebruiksvriendelijk gezien de vele functies en lijkt op het oog wat fragiel.

Wie o wie kan mij iets verder op weg helpen? Zijn er GPS apparaten die ik misschien over het hoofd heb gezien, die wel voldoen aan mijn wensen?

Alvast bedankt!
Hoi Dennis,

Wij hebben zowel de 62 als de Edge 800. Ik ben zeer tevreden over de 800. Gebruik 'm op mijn vakantiefiets en op de racefiets. Accuduur heeft nog geen probleem gegeven. Wij doen er twee dagen mee als deze opgeladen is.
Hi Dennis,

Ik heb een Etrex 30 en gebruik hem zowel op de trekking als de racefiets. De GPSMAP62/64 vind ik onnodig groot, terwijl de Etrex lekker compact is. Doordat je verschillende profielen kunt definiëren kan je snel wisselen tussen bv hartslag/cadans en snelheid/hoogte voor de race resp. trekkingfiets. Heel handig.
Met de andere modellen heb ik geen ervaring.
hallo Dennis,

sinds een jaar of drie heb ik een GPSMAP62ST (als vervanging voor een Etrex Venture Cx). En hoewel iets groter dan de Etrex heb ik met het formaat van het apparaat geen probleem. Verder is het ding ongelofelijk degelijk. Ik zou me alleen de extra kosten voor de ST versie besparen: de meegeleverde kaart kost geheugenruimte en is vrijwel overal verre de mindere van open source kaarten. Alleen in Zuid-Noorwegen was de kaart nuttig.

groet,

Jan
JWH schreef:Ik zou me alleen de extra kosten voor de ST versie besparen: de meegeleverde kaart kost geheugenruimte en is vrijwel overal verre de mindere van open source kaarten. Alleen in Zuid-Noorwegen was de kaart nuttig.
De T van ST staat voor topokaart. Deze bevat DEM hoogtedata en is vooral nuttig als je een hoogteprofiel van je route wilt zien op je GPS, dat kan niet met opensource kaarten. Dus als je veel in de bergen gaat fietsen is deze kaart zeker aan te bevelen.
Geheugenruimte is totaal geen issue, 16 Gb SD kaartjes kosten niet veel en daar kan heel Europa op.
Dan bedoel je, neem ik aan, vooraf een hoogteprofiel wil zien? Want op basis van GPS-gegevens kan het toestel wel een hoogteprofiel van je gereden track maken toch?
Ja dat bedoel ik, van je geplande route vooraf een hoogteprofiel zien. Misschien kan dat met de S versie ook wel als die een wereld DEM basiskaart heeft maar die is niet zo nauwkeurig als de T versie. Zie dit topic op het gps forum: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=75&t=35717&p=289002

@DennisM: Kijk ook even naar de Oregon 600(T), die is vrij compact en heeft een prettig scherm (behalve als het regent).
Dank iedereen voor alle reacties to zover.

@De Tovenaar: de Garmin Oregon 600 lijkt zowaar de voordelen en functionaliteiten van de GPSMAP 62 en, in zekere mate, die van de Edge 800 te combineren. Dank je voor de tip. Ga ik induiken.
De tovenaar schreef: De T van ST staat voor topokaart. Deze bevat DEM hoogtedata en is vooral nuttig als je een hoogteprofiel van je route wilt zien op je GPS, dat kan niet met opensource kaarten. Dus als je veel in de bergen gaat fietsen is deze kaart zeker aan te bevelen.
Geheugenruimte is totaal geen issue, 16 Gb SD kaartjes kosten niet veel en daar kan heel Europa op.
Dank o grote tovenaar, weer wat geleerd. Ik heb me nooit gerealiseerd dat de hoogte informatie bij het uitzetten van routes en sporen van de topokaart werd gehaald.

Wat het geheugen betreft heb je natuurlijk ook gelijk. Drie jaar geleden kostte een 8Gb kaart me nog een rib uit het lijf, dat is nu niet meer zo.

groet,

Jan
@DennisM - hoop dat je ons op de hoogte houdt van je uiteindelijke keuze en het waarom van je keuze.

Ik heb dan nog wel geen fiets maar volg dit draadje met veel interesse omdat ik in het voorjaar (duurt gelukkig nog eventjes) ook ene GPS wil.
Inge1 schreef:@DennisM - hoop dat je ons op de hoogte houdt van je uiteindelijke keuze en het waarom van je keuze.

Ik heb dan nog wel geen fiets maar volg dit draadje met veel interesse omdat ik in het voorjaar (duurt gelukkig nog eventjes) ook ene GPS wil.
Ik zou toch beginnen met de fiets :P .
De tovenaar schreef:De T van ST staat voor topokaart. Deze bevat DEM hoogtedata en is vooral nuttig als je een hoogteprofiel van je route wilt zien op je GPS, dat kan niet met opensource kaarten. Dus als je veel in de bergen gaat fietsen is deze kaart zeker aan te bevelen.
Geheugenruimte is totaal geen issue, 16 Gb SD kaartjes kosten niet veel en daar kan heel Europa op.
De tekst "Worldwide Autoroute DEM Basemap, NR" op het WayPoint forum lijkt erop te duiden dat de hoogte gegevens van de gehele wereld op de ST-versie staan. Is dat het geval?

Dat zou wel inderdaad wel handig zijn.

Is er wellicht ook een manier om de wereldwijde hoogtedata op de niet-ST-versie te installeren?

Oeps, wat doe ik nu? Een off-topic vraag stellen. :?
Snel weg ermee voor ik alweer een PB krijg van een anonieme moderator waarin ik voor onfatsoenlijk wordt uitgemaakt. :cry:
Net terug van een weekje fietsen langs stukje Rijn en stukje Main. Zelf heb ik een Garmin 64ST die ik voor zijn degelijkheid en compactheid heb aangeschaft. Eerder had ik een Edge810 maar dat is vooral een trainingstoestel en voor een stukje fietsen zonder haast voor mij minder geschikt. Hoewel het scherm kleiner oogt van de Edge is hij net zo groot als van de 64ST. Ik gebruik hem ook tijdens wandeltochten en dan wint de 64St het van de Oregon en consorten qua handzaamheid. Wat mij vooral opviel was het gemak waarmee ik onderweg op de kaart kon kijken (gezien mijn ogen was ik daar een beetje benauwd voor) Ik heb een berg kaarten opgeslagen op de micro-SD kaart en dat bevalt me prima.
Peter_K schreef:De tekst "Worldwide Autoroute DEM Basemap, NR" op het WayPoint forum lijkt erop te duiden dat de hoogte gegevens van de gehele wereld op de ST-versie staan. Is dat het geval?
Niet zo off-topic hoor. Die Worldwide DEM basemap worden bij veel Garmins geleverd. Deze bevatten zeer ruwe hoogtedata (wereldwijd ja). De T versie heeft daarbij ook nog een Recreational topomap van Europa, daar staan lang niet alle wegen op (OSM is vaak completer) maar de hoogtedata is wat nauwkeuriger dan die wereldwijde basiskaart.

Jouw tweede vraag mag ik hier niet beantwoorden :wink:
De tovenaar schreef:De T versie heeft daarbij ook nog een Recreational topomap van Europa, daar staan lang niet alle wegen op (OSM is vaak completer) maar de hoogtedata is wat nauwkeuriger dan die wereldwijde basiskaart
Voor zover ik weet is er geen nauwkeurigere hoogtedata beschikbaar dan in deze kaarten (en andere officiele Garmin Topo kaarten), dus "wat nauwkeuriger" mag je rustig vervangen door heel veel nauwkeuriger ;)

Perfect? Nee, dat niet, meer wel zeer goed bruikbaar.
Ik heb mijn zinnen gezet op de Garmin Oregon 600. Hoewel het toestel behoorlijk prijzig is (aangezien je batterypack, fietshouder, cadans/snelheidmeting los erbij moet kopen - idioot eigenlijk), wel de beste keuze als het gaat om kwaliteit en veelzijdigheid.

Vragen die ik nog heb en waar ik wel wat hulp bij zou kunnen gebruiken:

1. De Oregon is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: 600, 600t, 650 en 650t. De verschillen, in hoofdlijnen, zijn bij mij bekend. Ik neig naar de 600. Camera in de 650 vind ik overbodig, SD-kaart kan ik voor een paar centen zelf kopen en accu is ook los verkrijgbaar. Het prijsverschil tov de 600t is 50 euro, dus valt de 650 af.

Goed. Dan moet er een keuze gemaakt worden tussen de 600 en 600t. Prijsverschil is plusminus 40 euro. Feitelijk betaal ik dus 40 euro voor een basiskaart van Europa. Aangezien ik nogal onbekend ben in de wondere wereld van GPS en niet exact weet welke (gratis!) alternatieven er zijn, en met name hoe gedetailleerd en bruikbaar deze 'alternatieven' zijn, vraag ik mij af of het die extra investering waard is.

Ik heb het eea gelezen over gratis te downloaden openmap/source (fiets-)kaarten. Aangezien ik weiger nog verder te investeren in dure kaarten, zou ik dus graag willen weten of deze opensource kaarten voldoende bruikbaar zijn voor weekenden weg en op fietsvakanties in het (verre) buitenland.

2. Ik lees vrij veel kritiek over de beperkte batterijduur van de Oregon. Volledig geladen zou de Oregon het soms niet langer uithouden dan 6-7 uur. Fabrieksopgave is echter 16 uur. Iemand hier die ervaring heeft met de Oregon en mij meer kan vertellen over de batterijduur?

3. Ook de fietshouder die je er bij kunt kopen, wordt op diverse fora bekritiseerd. Is deze stevig genoeg of kan ik beter investeren in een andere, betere houder?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

@Inge: mocht ik het toestel eenmaal aangeschaft heb, zal ik je tzt laten weten hoe deze bevalt. Komt goed.
Ik heb zelf de 600T. Niet vanwege de topokaart want die voegt niets toe aan de gratis beschikbare OSM kaarten, maar vanwege de hoogteinformatie in die kaart. De 600 heeft weliswaar ook een basiskaart met hoogte maar die is lang niet zo nauwkeurig. Die hoogtedata (DEM) is vooral handig als je een route maakt, dan kan je op de gps zien hoeveel hoogtemeters je nog moet klimmen. Fiets je veel in de bergen dan is dat die 4 tientjes wel waard. DE OSM kaarten zijn prima om erop uit te trekken, vaak zijn er gewoon geen betere en actuelere kaarten.

Batterijverbruik: reken er maar op dat je iedere dag de batterijen moet opladen (of 4 stuks om de dag), ze gaan pakweg 1-1,5 dag mee.

De standaard fietshouder is prima, bevestig wel een koordje aan je GPS mocht die eraf schieten raak je 'm niet kwijt.
Dennis - Top!

In wat ik tot nu heb gelezen ( nog niet zo erg veel) neig ik ook naar de 600 (T) maar je hebt wel gelijk qua prijs hij is aan de prijzige kant.

Tip van het touwtje van Tovenaar is er eentje om te onthouden.
Ik zou ook kiezen voor de 600t

Maar ik zou niet kiezen voor het batterijpack van Garmin, maar gewoon een setje oplaadbare accus nemen. Zelf gebruik ik Eneloop (XX) en die bevallen zeer goed.
De enige rede om het accu pakket van garmin te kiezen is als je tijdens fietsen de accu's in het toestel wilt bijladen. (maar ook dat is oplosbaar met een extra stripje).
Tijdens mijn vakantie in Duitsland heb ik mijn nieuwe Oregon600 gebruikt. Gevuld met 2 Eneloop oplaadbare batterijen kon ik er zo'n twee en halve dag mee navigeren. In totaal een uur 16/17. Ik had in totaal 4 batterijen en een opladertje mee. Af en toe op de camping een nachtje opladen en weer verder! Het is mij erg goed bevallen; de voorgenomen aanschaf van een naafdynamo komt hoogstwaarschijnlijk te vervallen.

Het fietsen van tracks op de Garmin ging echt helemaal goed. Het zoeken van een supermarkt of camping werkt ook uitstekend, en als je wilt afwijken van de route is dat heel gemakkelijk te doen met de GPS. Beste fiets-gerelateerde aanschaf van dit jaar :)