Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Fiets GPS - Forum Wereldfietser

Welke Fiets GPS

Dag allemaal,
Nieuw hier op het forum en meteen een vraag:
Reeds een paar jaar ben ik in het bezit van een Garmin GPSmap 60CSx.
Snel werd duidelijk dat dit toestel niet was wat ik zocht, teveel mogelijkheden waar ik niet mee overweg kon en erg slechte hulp van de garmin helpdesk, kortom nooit tevreden over geweest en heb het toestel inmiddels weggegeven aan een vriend.
Maar nu wil ik op zoek naar een ander een andere "fietswegwijzer systeem" ...... neen, nooit meer garmin hier, maar wat dan wel?
Enkele "eisen" waaraan het toestel moet voldoen:
Eenvoudige adres naar adres navigatie mogelijk (over rustige fietswegen natuurlijk).
Eenvoudige bediening.
Batterij capaciteit minimum 8 uur (fietsvakantie).
(Eigenlijk zoek ik een systeem zoals mijn TomTom moto navigatiesysteem ....... heeft kronkelwegenfunctie.)
Wat kunnen jullie me aanraden vanuit jullie ervaring(en) ....... ik ben benieuwd, alvast bedankt.
Wat jij zoekt bestaat volgens mij helaas niet. Ik zou willen dat het anders was, en ben zelf druk bezig een Garmin onder de knie te krijgen (leuk is anders).
Wim
Wim schreef:Wat jij zoekt bestaat volgens mij helaas niet. Ik zou willen dat het anders was, en ben zelf druk bezig een Garmin onder de knie te krijgen (leuk is anders).
Wim
Er zal toch wel één toestel bestaan dat aan de meeste van m'n eisen zal voldoen?
Zag al wat merken voorbijkomen .... Mio, Bryton,Falk Pantera,Teasi.
Misschien iemand ervaring met een van deze?
+1, ze zijn allemaal ongeveer hetzelfde en zoals Wim zegt bestaat er geen TomTom voor de fiets. En degene die het beste in de buurt komt van je eisen is de Garmin GPSmap 60CSx (of een van zijn broertjes/zusjes).
Ben zelf geen held op het gebied van moderne navigatie /telecommunicatie etc.
Toch kan ik met mijn garmin edge touring aardig uit de voeten.
Ik ben net terug van de rome reitsma route en heb zeer veel profijt gehad van dit toestel.
De track gedownload en braaf gevolgd.Je kunt er leuke rondtrips mee maken.
Dit zijn overigens de enige functies die ik gebruik.Er kan nog veel meer mee .
Maar daar verdiep ik mij gemakshalve niet in.
Het mag kennelijk geen Garmin zijn (op basis van je ervaring met één type?), dus eigenlijk zou ik niet mogen reageren. Maar ik wil toch wel kwijt dat ik over mijn eTrex 20 redelijk tevreden ben. Zijn grootste tekortkoming vind ik vooralsnog dat herberekeningen van een route soms veel tijd kunnen kosten. Dat schijnt er na een specifieke firmwareversie in gekomen te zijn, dat geeft hoop dat ze het nog een keer gaan oplossen.
Nou gebruik ik dat herberekenen relatief weinig. Meestal gebruik ik tracks die ik download, of zelf maak, en dan hoef je alleen maar het vastgelegde lijntje te volgen. Dan wordt er niet herberekend. Dat gaat prima.
Het stroomgebruik van de eTrex vind ik ook erg acceptabel, ik denk dat ik een dag of drie, vier met de twee AA-batterijen doe.
Ik betaalde er 157,-- euro voor, en ik vind dat ik daarmee een mooie prijs/prestatieverhouding heb gekregen.

Peter
En heel belangrijk is de beschikbaarheid van kaarten. Als de Openfietsmap kaarten er niet in kunnen heb je eigenlijk niets aan zo'n apparaat. Ik heb onlangs zelf een Etrex 30 in gebruik genomen, en erg gebruiksvriendelijk is het allemaal niet. Maar gewoon een track downloaden en nafietsen gaat prima.
Wim
Wim schreef:Ik heb onlangs zelf een Etrex 30 in gebruik genomen, en erg gebruiksvriendelijk is het allemaal niet.
Wim
Wat me van Garmin vooral erg tegenvalt is de gebrekkigheid van de documentatie. Zeker als je erg weinig gps-ervaring hebt is het veel puzzelen, zoeken en gps-fora raadplegen. Ik zou van een marktleider (ik neem aan dat ze dat zijn) meer mogen verwachten.
En als het nou allemaal even intuïtief zou zijn. Zo heb ik me een ongeluk gezocht naar de manier om te stoppen met het volgen van een track. Voordeel is dat ik het niet snel meer zal vergeten. :-)

Peter
Effe meer duidelijkheid scheppen over mijn Garmin afwijzing:

Te ingewikkeld, te omslachtig maar dat had ik reeds duidelijk gemaakt.

Ik had m'n Garmin GPSmap 60CSx nog maar pas in bezit en het werd me, nadat ikzelf wat had zitten zoeken op de site van Garmin duidelijk dat ik recht had op een gratis nieuwe, lees recentere kaart.
Na bestelling een paar dagen later inderdaad een cdtje in de brievenbus, tot dan toe dacht ik amai, netjes......
Echter het was winter en ik was niet van plan om op de fiets te springen en verre verplaatsingen te maken, dus GPS nu effe niet nodig, cd in de kast .......... toen kwam de lente eraan en wou ik de update cd installeren, wat ik ook probeerde het wou niet lukken.
Na mailcontact met Garmin kreeg ik te horen dat de termijn was verstreken en dat ze verder niks voor me konden doen, nieuwe kaartaankoop werd me aangeraden.
Daarna ook nog contact gehad met de verkoper van mijn toestel maar ook hij kreeg niks klaar bij Garmin.
Garmin, neen bedankt.
Bekend probleem van de Garmin gps. Heb dezelfde ervaring. Blijkbaar werken er bij Garmin op de afdeling handhelds te weinig medewerkers die technische mogelijkheden zo makkelijk en logisch mogelijk naar gebruikersgemak vertalen. Maar het is niet alleen kommer en kwel. Er is hoop! Op internet is een schat aan handige helpers te vinden die de Garmins van a tot z kennen en in begrijpelijk taalgebruik uitleggen hoe het werkt. Check bijvoorbeeld de filmpjes van mrgps (Hans Vaessen) of het forum.gps.nl. Inderdaad niet bij Garmin zelf (die vinden geld verdienen misschien belangrijker dan uitleg aan gebruiker?), maar gelukkig zijn er veel behulpzame gebruikers die anderen op weg willen helpen. En als je dit geen prettige vorm vindt, zijn er ook altijd nog gps-cursussen. Kortom verwacht je een gps te kopen en daarna gelijk aan de slag te gaan, dan kun je er beter geen kopen. Ben je bereid om tijd en geduld te investeren, dan ga je de Garmin gps steeds meer waarderen. Zo vergaat het mij wel met mijn Etrex 30.
Schrijf Garmin nog niet af. Koop een betaalbaar handzaam en functioneel toestel (Etrex 20) bij Waypoint in de winkel (niet online) en probeer je te richten op de basis die je wil gaan gebruiken. Ik ben recent nog bij Waypoint geweest en de tijd die ze voor je nemen is uitzonderlijk. Vreemd genoeg nemen ze ook veel tijd voor de mensen voor je. :wink:
@rienepien Klopt allemaal wat je zegt, maar eigenlijk is het natuurlijk bezopen dat Garmin ermee wegkomt. Als je voor vergelijkbare apparaten, bijvoorbeeld camera's of smartphones, net zoveel moeite zou moeten doen vraag ik me af of de marktpenetratie van die apparaten net zo groot zou zijn als nu het geval is.
Garmin zou kunnen opknappen van wat meer concurrentie, dus Ed, ik steun je zoektocht naar wat anders. :-)
PeterVanRijn schreef:@rienepien Klopt allemaal wat je zegt, maar eigenlijk is het natuurlijk bezopen dat Garmin ermee wegkomt. Als je voor vergelijkbare apparaten, bijvoorbeeld camera's of smartphones, net zoveel moeite zou moeten doen vraag ik me af of de marktpenetratie van die apparaten net zo groot zou zijn als nu het geval is.
Garmin zou kunnen opknappen van wat meer concurrentie, dus Ed, ik steun je zoektocht naar wat anders. :-)
Ik zeg niet dat de Garmin toestellen slechte producten zijn maar zij hebben er in mijn geval een slecht product van gemaakt door mij niet bij te staan in mijn probleem, ze hadden het met wat goede wil zo kunnen oplossen ...... kost ze niks.
Het resultaat is dat ik voor moto navigatie ook naar een ander toestel ben gaan zoeken en naar volle tevredenheid gevonden.
Indien zal blijken dat geen van de andere merken mij kunnen bieden wat ik zoek zal ik mijn moto navigatie gaan uitproberen op m'n fiets, wel wat log maar keuze tussen kronkelroute of zelfs fietsroute, wat dat laatste inhoud weet ik niet maar zal ik snel achter komen.
rienepien schreef: Kortom verwacht je een gps te kopen en daarna gelijk aan de slag te gaan, dan kun je er beter geen kopen.
Mijn TT rider is echt wel plug&play ...... waarom zou dat niet kunnen voor een fiets navigatie systeem?
Wat jij wil op fietsgebied, dat idd sterk lijkt op wat er voor motornavigatie is, zal er zeker komen. Simpelweg omdat daar een flinke markt voor is. Markt zal voor belangrijk deel wel buiten dit forum liggen maar voor een deel ook erbinnen. Ik hoef het niet maar eerlijk is eerlijk: als het op mijn Garmin zat zou ik het wel af en toe gebruiken om ad hoc prettig van A naar B te fietsen in onbekend terrein.
heu dat kan toch nu ook al van a naar b fietsen , op straatniveau?
ik gebruik de ofm en osm en dat lukt toch aardig allemaal, (etrex 20)

zelf heb ik ook wel een probleempje/vraagje hierover maar zal daar een nieuw topic voor aanmaken
Maar Johnny, dan pakt ie toch de kortste of snelste weg en niet de mooiste fietsweggetjes, dat bedoelt TS volgens mij. Het werkt prima maar het kan beter. Ik ben vorig jaar met Etrex20 naar Roermond gereden zonder zelf een route/track te bakken en heb toen km-ers langs de A2 gereden. Was ook wel op te lossen maar dat is nog wel een manco. Of ik zie ook een functionaliteit over het hoofd.
Dat is toch alleen maar mogelijk als je én een kaart hebt die weet wat 'mooie' routes zijn, én een GPS-apparaat die daar mee overweg kan? Voor zover mij bekend zit dat in elk geval niet in de OFM.
Ik heb onlangs uitleg gehad van het merk Falk, deze werkt het zelfde als een tom tom met diversen mogelijkheden die je stap voor stap kunt doorlopen ook kun je gemakkelijk je eigen route downloden het scherm is groot zelf denk ik er ook over om deze aan te schaffen.
Falk hoor ik goede ervaringen over, net zoals de Teasi One.

Maar Ed, je zult er volgens mij niet aan ontkomen om gewoon veel zelf uit te zoeken. Internet, en forums als deze en die van gps.nl, zijn daarbij je vriend. En YouTube voor uitleg in bewegende beelden.

Overigens ben ik maar een eenvoudige gebruiker. Ik maak nooit routes, alleen tracks (dat tegenwoordig "sporen" heet, bij Garmin). Ik hoef geen gesproken/gepiepte aanwijzingen. Bereknen van routes kost stroom en ik ben zelf prima in staat af en toe op mijn schermpje te kijken om een lijntje te volgen. De ontdekking van de OpenFietsMap was voor mij een eye-opener... dat geklooi met kaarten die je moet ontgrendelen... dat wil ik niet meer.

De 60Csx is een geweldig robuust, degelijk en betrouwbaar toestel. Ik heb hem inmiddels ook al bijna 10 jaar denk ik. Maar je merkt wel dat hij ouder wordt, want het opbouwen van de kaarten gaat mnder snel (tsja, die kaaarten worden steeds mooier) en hij kent zijn beperkingen in aantallen tracks en routepunten.

De volgende wordt gewoon weer een Garmin. Ik twijfel dan tussen een eTrex model, of een nieuwere in de 60-serie.