Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen op de rug - Forum Wereldfietser

Fietstassen op de rug

Stel: ik fiets met twee achtertassen en en tent door de bergen en wil via een wandelpad over een col. Een paar dagen lopen. Is er een manier om de tassen en tent op de rug te krijgen zodat je niet de zware fiets omhoog hoeft te duwen? Bijv. een lichtgewicht frame waar je tassen aan kunt vastmaken, of een grote maar superlichtgewicht rugzak (zonder frutsels) waar je de tassen in kunt doen?

Eerlijk gezegd denk ik dat het niet kan, en als het al kan erg onpraktisch is (nog afgezien van het gewicht), maar ik gooi het toch maar even in de groep. Misschien heeft iemand een lumineus inzicht :)

Aanleiding is een fantastische route die ik in de Himalaya heb gezien (en die een rondje kan completeren) over een op zich goed wandelpad maar absoluut onfietsbaar. Er waren eerder fietsers die deze col blijkbaar met een rugzak deden, en een ander koppel smokkelde met pakezels.
Ik vind het niet onmiddellijk terug, maar er bestaan 'aanbindrugzakken' (ik weet niet hoe ze in het echt genoemd worden) die dus bestaan uit een 'kwalitatief' rugzakframe maar dan niet met een 'rugzak' er aan maar met talloze spanbanden om er zelf iets aan vast te binden.

Renaat
http://www.ortlieb-expert.nl/ortlieb-dr ... m-fietstas

Hiermee kan je één fietstas ombouwen tot rugzak. Ik heb het zelf nooit gebruikt,maar van anderen weet ik dat het redelijk zit (maar niet zo comfortabel als een normale rugzak). De rugzak bevat ook een borstceintuur, maar geen heupceintuur.
Ik heb ooit hetzelfde dilemma gehad. Heb toen een exped lichtgewicht rugzak met rolsluiting aangeschaft die ik als toptas op mijn fiets gebruikte (en nog steeds gebruik trouwens). De tas heeft mogelijkheden om zaken aan te binden. Ik bond er mijn tent en slaapzak aan, en het werkte. Ik weet uiteraard niet hoe lang die tocht is die je wil ondernemen. IN mijn geval ging he tom 3 dagen 2 nachten. Wat ook belangrijk is hoe je de rugzak vult, want die ultrlichte rugzakken zijn meestal frameless, dus de zachte materialen tegen je rug aan.

Intussen zijn er nog heel wat outdoormerken bijgekomen (gossamer, Alpkit, sea to summit, etc.) die lichtgewicht rugzakken maken met rolsluitingen.

Ik weet dat Ortlieb een frame maakt om aan fietstassen te bevestigen , maar hier zou ik echt niet mee kunnen hiken, is meer iets voor de stad me dunkt.

De losse externe frames kunnen behoorlijk zwaar zijn en niet echt interessant om mee te nemen met de fiets.

Er zijn veel hikingsites die gericht zijn op ultralicht oa http://www.backpackinglight.com. Daar kan je behoorlijk wat ideeen op doen.
Jorijn schreef:http://www.ortlieb-expert.nl/ortlieb-dr ... m-fietstas

Hiermee kan je één fietstas ombouwen tot rugzak. Ik heb het zelf nooit gebruikt,maar van anderen weet ik dat het redelijk zit (maar niet zo comfortabel als een normale rugzak). De rugzak bevat ook een borstceintuur, maar geen heupceintuur.
Die ken ik. De vraag betreft twee fietstassen (en dan nog een tentje erbovenop).
Een alternatief - bedenk ik me nu - is om de tassen aan de fiets te laten hangen (zo zwaar zijn die niet) maar de inhoud en de tent op de rug te nemen.
Weet waar je aan begint, mijn fiets weegt 12kg ik had 2 achtertassen bij, 1 van 7kg en de ander van 10kg (veel te zwaar zonder tent :)

Ik was 2 weken geleden in zwitserland, bij grensgebied Luxemburg/Duitsland, de weg naar Vianden was geblokkerd, dus ik wou via een heuvel (park) langs het water de blokkade omzeilen.
Ik moest op een gegeven moment over gebroken bruggetjes, omgevallen bomen, over steile paden naar de top van de heuvel.

Zonder onhandige bagage was het al moeilijk, met volle bepakking ging het zwaar en traag, je verbrand veel calorien en water, ik heb 1 keer alle tassen moeten afladen, de fiets 1,5 meter hoger op een ander pad moeten tillen en alles weer opgeladen.
Dit ging traag en was technisch niet moeilijk maar wel zwaar.

Maar je bent kapot (stijging van 290 naar 500 meter) en een paar kilometer langs het water.

De eerste 2 plaatjes
Je kunt dit op verschillende manieren oplossen:
  • Een rugzakframe meenemen, zoals dat van Fjällräven. Nadelen: lomp en zwaar.
  • Een lichtgewicht rugzak meenemen om je spullen in te vervoeren tijdens het wandelen, en sowieso zo extreem licht als mogelijk is pakken in je fietstassen. Nadelen: minder comfort tijdens het wandelen en tijdens het fietsen (omdat je minder mee zult willen nemen), en een kwetsbare rugzak.
  • Bikepacken, dus zonder zijtassen maar met de spullen op andere plekken aan de fiets. Nadelen: nog steeds veel gewicht aan de fiets. Voordeel is dat rotswanden minder in de weg kunnen lopen. Die eikels wijken namelijk niet zo graag uit.
Een grote rugzak tijdens de volledige tocht lijkt me niet aan te bevelen. Het zitvlak vindt dat, ongeoefend, zeer onprettig. Zelfs al zou je oefenen daarmee, dan kan ik me alsnog voorstellen dat een dergelijk extra gewicht niet het fietscomfort verhoogt...
Misschien kun je ter plaatse een redelijk frame voor op je rug kopen. Daar dragen veel mensen van alles op hun rug door de bergen. Vaak wel met een hoofdband, dus dat wordt even wennen :wink:
Het frame van Fjällraven ziet er overigens prima uit en zal qua gewicht wel meevallen. Ik heb jaren geleden veel met een dergelijke constructie rondgewandeld, voldeed goed. Vraag is natuurlijk of je dat de hele weg wilt meezeulen voor die paar dagen wandelen.
Ik heb het Ortlieb rugpand waarmee je van een een enkele tas een rugzakje maakt. Met een frontroller voortasje van 12,5 liter gaat het aardig, maar een volle backroller achtertas van 20 liter is al knap oncomfortabel.
Er bestaan tegenwoordig heel lichte frameloze tourrugzakken waarmee je met ultralight uitrusting en in niet al te barre omstandigheden zo'n tocht zou kunnen maken (je laat je fietstassen dan achter op je fiets). Hier een vorbeeld, maar het is echt niet meer dan een voorbeeld: http://www.terra-nova.co.uk/packs-rucks ... r-30-pack/ Die kun je verder gewoon op je bagage binden, maar het is de hele verdere fiets reis wel een halve kilo onnuttig gewicht.
Wim
willem.m schreef:
Jorijn schreef:http://www.ortlieb-expert.nl/ortlieb-dr ... m-fietstas

Hiermee kan je één fietstas ombouwen tot rugzak. Ik heb het zelf nooit gebruikt,maar van anderen weet ik dat het redelijk zit (maar niet zo comfortabel als een normale rugzak). De rugzak bevat ook een borstceintuur, maar geen heupceintuur.
Die ken ik. De vraag betreft twee fietstassen (en dan nog een tentje erbovenop).
Mijn ervaring is dat wanneer je de fietstas aan de loopkant kwijt bent het al veel scheelt. In ieder geval qua 'loopcomfort' want die tas zit anders erg in de weg. Klauteren en klunen met een bepakte fiets, of met (een gedeelte van de) bepakking op je rug, is wel zware arbeid die ik niet zou onderschatten.
Misschien is de Extrawheel nog een idee.