Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen bagagedrager + carbon frame - Forum Wereldfietser

Zadelpen bagagedrager + carbon frame

Beste fietsers!

Over ruim een maand is ons plan om met zijn tweeën met kampeeruitrusting & racefiets te fietsen van Innsbruck naar Bourg d'Oisans; met de route over de nodige colletjes!
We hebben nu een Yak Bob aanhanger gereserveerd om daar voornamelijk: 2 kleine tentjes (elk 1,7kg), 2 luchtbedden (elk 0,8kg) en 2 slaapzakken (elk +-1,2kg) in te doen. Ik heb alleen mijn twijfels hierover; misschien wordt zo'n aanhanger juist een last omdat één persoon alles mee moet nemen. Je kan natuurlijk wisselen maar hebt altijd een vertraagde factor.

Nu ben ik aan het kijken naar een bagagedrager om het gewicht te kunnen verdelen. Zo'n drager is ook maar een halve kg in plaats van de 6a7kg van de aanhanger, dus dat scheelt ook een hoop!
Heeft iemand ervaring met een bagagedrager die je aan de zadelpen moet bevestigen? Is dit te combineren met een carbon frame? (zadelpen is niet van carbon).
Alleen de 3 bovengenoemde artikelen (zeg 4kg) moet hier op komen.
Verder zullen we rijden met een rugzak.

Bedankt!
Als je een aluminium zadelpen heb kun je daar zonder probleem een zadelpendrager aan bevestigen. Echter ik vind dat het blijft zwabberen, dus ik heb voor een drager van Carradice gekozen: http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... rettyPhoto

Mits je hem ergens kunt afsteunen is dit erg stabiel. Mocht je geen bevestigingsmogelijkheid hebben kan je M.engineering een zadelpenstrop mete drageroogjes bestellen, of bij mij mits je zadelpen 31,8 mm dik is:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=22862
Heel licht en snel is erg leuk, maar niet zo simpel omdat je erg lichte uitrusting moet hebben, en omdat moderne racefietsen eigenlijk totaal ongeschikt zijn. Zadelpendragers zijn een ramp. Het gewicht zit te hoog en te ver naar achteren, en de bevestiging is brak. Dit is nog de beste: http://www.panniers.com/eu_e/all-catego ... rider.html
Eigenlijk is zoveel bagage op een carbon racefiets helemaal geen goed plan: 3,4 kg tent voor twee personen is veel, matjes van 800 gram per stuk zijn wel erg zwaar, en hetzelfde geldt voor slaapzakken van 1200 gram. Als het echt licht moet (en dat moet op zo'n moderne racefiets) dan mogen tent en slaapspullen per persoon elk niet meer dan ongeveer 1 kilo wegen.
Carbon racefietsen zijn gewoon niet erg geschikt voor dit doel. Je kunt er ook moeilijk dragertjes op monteren, want klemmen om de buizen kunnen het carbon heel makkelijk beschadigen. Tot slot: fietsen met een rugzak is evenmin een goed plan. Daarom zijn karretjes in principe een goed idee, ware het niet dat die het frame ook belasten. Dat geldt vooral voor de eenwielers zoals de Bob omdat het frame van de fiets de kar overeind moet houden. Carbon is een pracht materiaal, maar deels omdat je als ontwerper de sterkte precies kunt leggen waar dat nodig is. Tegelijk is dat hier het probleem: een aanhanger oefent heel andere krachten uit dan waarvoor het frame berekend is.
Als je echt met een racefiets wilt gaan zou ik eerder een tweedehands stalen racefiets uit de oude doos proberen op de kop te tikken. Als je weet wat je doet kost dat heel weinig, en zulke fietsen zijn veel geschikter. En je houdt je dure carbon racer heel. Als je voor het winterseizoen een veldrijfiets hebt zou dat ook veel geschikter zijn.
Kijk hier nog eens voor algemene informatie: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Kijk ook eens naar de paklijst van Bert van Sprang, en zijn manier om de fiets te beladen.
Wim
Bedankt voor jullie reactie.

Goed te horen dat een zadelpen bagagedrager mogelijk is. Natuurlijk zal het iets doen met de stabiliteit, maar dat is met een aanhanger net zo. Het is ook 'maar' 4 kilo... ga je dit echt merken?
Is de bevestiging van een zadelpen-drager echt zo 'brak'?
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-spr-i ... aid:340380
of: http://www.futurumshop.nl/topeak-beam-r ... type.phtml
Ik denk dat ik gewoon meteen de tent, slaapzak en slaapmat erop zou binden.

Het gaat ons niet eens zo zeer om 'snel' maar het is wel fijn om vrij te kunnen fietsen zonder al te zware lasten. Om speciale toerfietsen aan te schaffen praat je ook over een nodige budget.
Twee jaar geleden hebben wij ook met onze racefietsen een reis gemaakt van Nice (zuid Frankrijk) terug naar Nederland
Zie route: http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2903158 ;
We hadden toen alleen één (Vaude) rugzak. Die rugzak zat vol maar hier hadden we verder geen last van. Toen gingen we van Hotel naar Hotel... We hadden 1 afritsbroek, 1 shirt, 1 paar platbaar te vauwen gympen en verder fietsspullen mee. Diezelfde spullen zullen we dan op dezelfde manier meenemen.

Bart
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je rond wil trekken met een lichtgewicht carbon (en dus waarschijnlijk erg dure) koersfiets maar oplossingen zoekt voor bagageproblemen die o.a. ontstaan uit het gegeven dat je erg volumineuze, zware (slechte gewicht/isolatie-verhouding) goedkope slaapzakken heb gekocht.

Iedereen doet in deze natuurlijk zijn/haar zin, maar vreemd vind ik het wel.

Renaat
Renaat,

Ook ik dacht aan de lichte racefiets en die zware slaapzak. Toen heb ik tot 10 geteld en gedacht: "Wat schiet de topicstarter er mee op als ik hier op reageer". Bovendien ben ook ik ooit begonnen met post-fietstassen en een racefietsje met tubes!

Bert
+1. Volgens mij kun je beter het geld van het dragertje investeren in een goede, lichte en kleine slaapzak + tent. Heb je tenminste later nog wat aan.
En dan gewoon die kleine mooie spullen a la bikepacking aan je frame/zadel/stuur vastmaken met bandjes.
Zoek eens op ultralight, bikepacking, saddlebags etc.

Zelf heb ik op de racefiets een simpele drybag met spanbandjes aan het zadel (plus eentje aan het stuur). Goedkoop, superlicht en werkt prima.
Wil je duurder uit zijn dan kun je de drybags combineren met een Revelate Terpin en een Revelate Harness. Met nog een klein frametasje voor wat snacks onderweg, een bidonhouder en/of een camelbak rijdt het als een speer.
Maar zoals anderen al zeiden: dit kan alleen als je investeert in zeer compacte ultralichte kampeerspullen anders gaat het feest niet door.

Soms fiets ik ook met een Tubus Fly dragertje, die zit met een Tubus snelspannersetje vast (speciaal bedoeld voor frames zonder oogjes) en samen met twee lichte/kleine zijtassen vlieg je ook over het asfalt.
Of dit met een carbonframe kan weet ik niet. Heb zelf een alumiumframe en ben geen zwaargewicht en dat laatste is toch ook niet onbelangrijk.
Bert van Sprang schreef:Renaat,

Ook ik dacht aan de lichte racefiets en die zware slaapzak. Toen heb ik tot 10 geteld en gedacht: "Wat schiet de topicstarter er mee op als ik hier op reageer". Bovendien ben ook ik ooit begonnen met post-fietstassen en een racefietsje met tubes!

Bert
De topicstarter staat hopelijk open genoeg voor deze bedenking (die volgens mij vriendelijk is gebracht) om zijn prioriteiten in vraag te stellen. Als hij daarbij tot de conclusie komt dat zijn combinatie logisch of om een andere reden wenselijk/noodzakelijk is, dan houdt niemand hem tegen.

Renaat
Op nog even terug te komen op de originele vraag van de ots: ik ben wel eens mensen tegen gekomen met zo'n dragertje aan de zadelpen. Zelfs met een carbon frame (nooit met een carbon zadelpen). En ze zeggen allemaal het volgende, en dan ook echt allemaal:
Ze zwabberen, en als je er 10 kg op doet dan zwabberen ze heel erg. Zo erg dat je er vooral geen col mee moet afdalen.
De belasting op het frame valt, bij 4 kg, in het niet bij je eigen gewichtsbelasting.

Dus als je je tot 4 kg beperkt zal je fiets het zeker overleven. Maar zwabberen doet het wel.

O ja, en ze zeggen ook allemaal dat het zo lekker goedkoop is. Ach ja, geld boven veiligheid kiezen......Ik zou lichte bagage kopen en direct aan mijn frame/stuur/zadel vastmaken. Geen gezwabber, zit vaster, aerodynamischer, etc.
Goede morgen,

Even inhakend op dit topic... ivm een vraag over een bagagedrager icm carbon frame.

Weet iemand of dat het mogelijk/verantwoord is (wbt belasting etc) om een zadelpenklem met nokjes op een carbon fiets met carbon zadelpen te gebruiken.

Zoiets dus:

https://www.internet-bikes.com/42044-m- ... LsQAvD_BwE

Dit om een bagagedrager te gebruiken op een carbon fiets zonder nokjes. De drager zit dan vast op de as en vast aan de zadelpen. Sommige fietsen hebben niet echt een zadelpenklem die je kan vervangen maar wellicht kan zo'n klem er nog wel gewoon boven/erbij geplaatst worden puur als bevestigingspunt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/mening.
lunitic schreef:
zo 07 mar, 2021 10:59
Sommige fietsen hebben niet echt een zadelpenklem die je kan vervangen maar wellicht kan zo'n klem er nog wel gewoon boven/erbij geplaatst worden puur als bevestigingspunt.
Die klemmen hebben een binnendiameter die gelijk is aan de buitendiameter van de zitbuis. De zadelpen zelf is dunner. Als je een dunnere versie van zo'n klem zou kopen heb je denk ik het probleem dat er in de binnekant van die dingen vaak een richel zit. Die zou je dan weg moeten vijlen want anders gaat er iets stuk.
Maar verder - !!geen garantie!! - zou het denk ik geen probleem zijn als een (beperkt) dragertje overeind wordt gehouden via de zadelpen, mits de drager geen torsie op de zadelpen gaat uitoefenen.
Het ene carbon frame lijkt mij het andere niet. Bij de ene zit er vast meer reserve dan in het andere frame. Misschien eens bij de desbetreffende fabrikant neerleggen?

Kun je niet met een bikepacking zadeltas werken? En bijvoorbeeld een volledige frametas erbij?
Je kan het proberen, maar ik zou heel voorzichtig zijn, want je kan de klem niet zo vast zetten als op een metalen fiets. Voor carbon fietsen zit je meestal rond de 5nm, dat is niet veel. Grote kans dat dat niet genoeg is om de boel stevig te houden met een dragertje. Als je het toch probeert, vergeet niet om wat montagepasta of vet te gebruiken, zowel binnen in klem als op de bout. En een momentsleutel.
Het zou zelfs beter zijn om het boutje vrijwel niet aan te draaien, dan kan de klem gewoon roterend om de zadelpen glijden.
Afhankelijk van hoeveel spullen je mee wilt nemen zou ik ook de Tailfin Aeropack eens overwegen. Ik heb er deze zomer eentje aangeschaft, in eerste instantie voor op de mountainbike maar ook voor ritjes op de racefiets erg tevreden.

Sinds afgelopen zomer heeft de aluminium versie ook oogjes voor anything cages, dus in combinatie met de 20L tas met iets er bovenop kan je al echt veel meenemen.

Bevestiging vindt plaats met een speciale as waar je de tas op vast kan klemmen, en een klem om je zadelpen (of net iets daaronder).
20210101_133223.jpg
In dat geval komt bijna de helft van het gewicht wél op de zadelpen terecht, inclusief de stoten door slecht wegdek. Dat is dus heftiger voor het frame en zadelpen dan een klassieke bagagedrager.
Leon schreef:
zo 07 mar, 2021 13:07
In dat geval komt bijna de helft van het gewicht wél op de zadelpen terecht, inclusief de stoten door slecht wegdek. Dat is dus heftiger voor het frame en zadelpen dan een klassieke bagagedrager.
Ik denk dat een veel groter deel op de as en dus je achterwiel terechtkomt. Opletten dat je achterwiel dat aan kan is dan wel weer belangrijk, want niet alle racefiets wielen zijn even stevig gebouwd. De klem bij de zadelpen is vooral om het geheel op z'n plek te houden. Ik denk trouwens dat de krachtenverdeling sowieso niet heel anders is dan een klassieke bagagedrager aan je zadelpen klemmen, met als verschil dat deze klem echt is ontworpen voor carbon frames.
ThomasG schreef:
zo 07 mar, 2021 13:19
Ik denk trouwens dat de krachtenverdeling sowieso niet heel anders is dan een klassieke bagagedrager aan je zadelpen klemmen
Bij een klassieke bagagedrager is het deel van het gewicht dat op de zadelpen steunt als de montage correct is nul. Dat komt omdat een klassieke drager twee paren poten heeft naar de as. Dat is dus niet een beetje anders maar fundamenteel anders.

Je kunt het bij deze Tubus zien: de steunen richting zadel hebben verticale oogjes (i.e. de oogjes zijn horizontaal etc.) . Die steunen kunnen dus roteren en zo geen gewicht overbrengen. Ook bij andere steunen is het niet de bedoeing dat er gewicht overgebracht wordt.
Afbeelding
Dat zal vast wel kloppen, maar dit hele topic gaat over carbon frames die geen oogjes hebben om een traditionele bagagedrager te bevestigen.

Mijn vergelijking was op basis van een eerdere post, waar een klassieke bagagedrager met een speciale klem aan de zadelpen bevestigd zou worden. In dat geval zie ik echt weinig verschil tussen de aeropack en een klassieke bagagedrager.

Edit: Als roteren belangrijk is: de aeropack heeft ook een scharnier, dus de tas kan los van de zadelklem op en neer bewegen.