Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen bagagedrager + carbon frame - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zadelpen bagagedrager + carbon frame

lunitic schreef:
zo 07 mar, 2021 10:59
Dit om een bagagedrager te gebruiken op een carbon fiets zonder nokjes. De drager zit dan vast op de as en vast aan de zadelpen. Sommige fietsen hebben niet echt een zadelpenklem die je kan vervangen maar wellicht kan zo'n klem er nog wel gewoon boven/erbij geplaatst worden puur als bevestigingspunt.
-heb je om te beginnen nagegaan of de achterkant voldoende lengte heeft om ook daadwerkelijk tassen aan je drager te hangen? Het zal maar net krap uitkomen, niet ondenkbeeldig bij een full carbon fiets.

-frame adaptertjes op de staande achtervork geen simpeler optie, of heb je geen ronde buizen? https://www.bike4travel.nl/bagagedrager ... emmen.html
frame adaptertjes op de staande achtervork
Het creeren van een extra moment in de staande achterbuis lijkt mij bij een carbon-fiets een no-go. Extra gewicht aan je zadelpen, die sowieso al berekent is op je eigen gewicht en het moment wat dat bij de inklemming veroorzaakt is veel minder riskant. Het riskante is id het te strak aandraaien van de strop rondom je zadelbuis.
Bert van Sprang schreef:
zo 07 mar, 2021 15:03
Het creeren van een extra moment in de staande achterbuis lijkt mij bij een carbon-fiets een no-go. Extra gewicht aan je zadelpen, die sowieso al berekent is op je eigen gewicht en het moment wat dat bij de inklemming veroorzaakt is veel minder riskant. Het riskante is id het te strak aandraaien van de strop rondom je zadelbuis.
Je hoort dat meer, maar is dat een gevoel of ergens op gebaseerd? zo min mogelijk klemming daar kan ik inkomen, zo'n klemmetje hoeft dan ook juist helemaal niet strak geklemd (blijft ook prima op z'n plek met rubber ertussen). En ronde carbon buis kan toch belachelijk veel hebben, zie hengels, masten op een zeilschip, veerpootbrug in m'n porsche?
Er wordt voor gewaarschuwd. Het grote voordeel van carbon is dat je het sterk kunt maken waar nodig en dat je dus materiaal (gewicht) weg kunt laten waar niet nodig of gewenst. Daar enige flex in de staande achtervork gewenst is, kan ik mij voorstellen (ik weet het niet) dat hier erg weinig materiaal zit. (ps Ik durf ook geen Klickfixadapter aan mijn carbon stuur te hangen.)
Ik had al eerder een reactie geschreven maar helaas had ik die blijkbaar niet goed afgerond...

Je hoort/leest idd vaak de reactie dat men het afraadt om dit soort montagepunten te creëren op carbon. Maar aangezien het meeste gewicht op de as zal rusten vroeg ik me af of dat het, bij beperkte bepakking (geen dubbele achtertassen volledig gevuld), misschien toch een optie zou zijn. En de zadelpen leek mij daarvoor het meest geschikt.

Wbt Leon z'n opmerking over de of zo'n zadelpen adapter uberhaupt gaat passen... daar zou ik nog eens goed naar moeten kijken.

Vooralsnog geen mensen hier dus die dit wel eens geprobeerd hebben... of mensen uit de carbon/fietsen branche die hier positieve/negatieve ervaringen mee hebben.
Als je de zadelbuisklem plaatst op de plaats waar hij hoort verwacht ik geen enkel probleem.
Het idee was toch om de klem te gebruiken om de zadelpen ipv om de zadelpenbuis?
In mijn geval zou het gaan om een klem/adapter om de zadelpen zelf. Dit omdat ik geen zadelpenklem heb die ik zou kunnen vervangen.

Het vervangen van de zadelpenklem zou idd heet eenvoudigste zijn en dat zou ik denk ik wel aandurven op een carbon fiets.
Je kunt natuurlijk ook je carbon zadelpen vervangen door een aluminiun exemplaar.