Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht mok/bord - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht mok/bord

Na ons "proefkampeerweekend" afgelopen weekend zijn we toch tot de conclusie gekomen dat de Ikea (Kalas) bekers die we meehadden (28 gr ps en erg goed stapelbaar) niet lekker drinken als er een warme drank (koffie/thee) inzit.
We zijn dus op zoek naar iets anders.
In het verleden hadden we een Mepal beker met oor mee, deze voldeed maar neemt gestapeld in de tas teveel ruimte in (we reizen met z'n drieën, de keukenspullen heb ik graag in één tas) omdat de bekers zo groot zijn goten we ze altijd maar tot het randje (minder dan de helft) vol.

We drinken uit de beker thee/koffie/limonade/wijn/melk. Ik zou het fijn vinden als het gewicht per mok niet al te hoog is en als de mokken per drie goed stapelbaar zijn.
Voor het eten gebruiken we borden. (Kalas oud model met dikke rand 101 gr ps, iemand ervaring met easycamp fold it plate?)

Ik zou graag horen wat andere fietsers voor mok/kopje gebruiken. Ook ben ik wel nieuwsgierig naar wat voor bord jullie (naar tevredenheid) gebruiken.

De laplandmok die ik op het hiking-forum zag staan ziet er eigenlijk wel heel basic en vierkant uit. Ik moet wel heel goede argumenten hebben wil ik die er bij één van mijn medereizigers door krijgen. (gewichtsbesparing geldt bij hem niet echt als argument)
Als mok gebruik ik zo'n niet stapelbaar rvs mokje met vast oor (ca. 300 ml inhoud, effectief max. 250 ml) van ca. 70 g. Grootste voordeel: in tegenstelling tot veel plastics neemt het geen smaak aan, zodat de smaak van een 'glaasje' wijn niet versluierd wordt door de eerder die dag genuttigde chocolademelk.

Als solokampeerder heb ik het voordeel dat ik de koekenpan van mijn Trangia 27 als bord kan gebruiken. Ik neem dus geen apart bord mee.

Tot zover help ik je niet echt, maar kijk eens in deze eerdere berichten op het forum: rubber kopje (Kampeermarkt), en zoeken op orikaso. Verder zou de GSI Cascadian kop (Outdorado) iets voor je kunnen zijn. Zelf heb ik naast het rvs mokje een Cascadian mug (niet stapelbaar, groter en zwaarder) van hetzelfde merk en materiaal, maar reinig die na elke tocht met een druppeltje bleekmiddel om alle vreemde smaakjes te verwijderen.

De echte ruimtebespaarders (maar ook geen ervaring ermee): kende je de vouwmokken (siliconenrubber) van Sea-to-Summit: X-cup (Bever) al? Er zijn ook kommen/borden van.

Update: de link voor orikaso uit mijn linkverzameling werkt niet meer, het lijkt erop dat ze niet meer bestaan. Sorry daarvoor.

Update 2: mogelijk is Fozzils Folding Solo Set een alternatief voor orikaso: o.m. verkrijgbaar bij http://www.backpackinglight.co.uk/pract ... 8-109.html
Ik gebruik een plastic Ikea bord van een gram of 50-60. Het is niet heel stijf en dat pakt makkelijker in. Op solo tochten gebruik ik een vrij grote plastic beker omdat daar toevallig precies een Ortlieb koffie filter in past. Voor de wijn heb ik dan een lexan wijnglas. Als bestek lexan bestek van iets van 22 gram. Dat is goedkoper en lichter dan titanium. Als er echt gesneden moet worden heb ik mijn zakmes (dat lichter zou mogen).
Wim
Ik gebruik plastic, vanwege het lage gewicht en de breukbestendigheid. Als mok een dubbelwandige die werkt als een thermobeker en drank langer warm houdt. In plaats van een bord gebruik ik een simpele plastic kom, omdat ik ook nog al eens soep eet en ik een kom veelzijdiger vind dan een bord. Dan nog een spork en zakmes en meer heb ik niet nodig om te eten en drinken.
Groet, dirk
Ik gebruik borden en mokken van Tibetan. Bord weegt 70 gr/stuk en de 0,4 L mok 65 gr/stuk. Kan de borden ook gebruiken als braadpan en de mokken als kookpannetje voor warme dranken. Borden zijn erg goed stapelbaar en de mokken kun je vullen met andere goederen. Erg sterk en geen last na nasmaak bij alle soorten dranken en soepen. Voordeel van titanium. Voor weinig geld aangeschaft in de uitverkoop.
Bestek is van Primus. Ook titanium. Mes vork en lepel tezamen 31 gram
Piet.
aardvark schreef:Update: de link voor orikaso uit mijn linkverzameling werkt niet meer, het lijkt erop dat ze niet meer bestaan. Sorry daarvoor.
Een snelle Google leert dat Amazon (UK) nog wel spullen in voorraad heeft. Ik ben zelf erg tevreden met het bord.

Carl
Wij hebben ook lang gezocht naar een geschikte mok en bord.
Wij zijn met z'n tweeën en nemen mee:

* 2 mokken van GSI: Voordeel is dat hij stapelbaar is. Daarnaast functioneert hij prima als Yahtzee-beker. Je hebt alleen nog een diep bord, 5 dobbelstenen, pen en papier nodig.
http://www.bever.nl/gsi-outdoors-cascad ... olour=1204

* 2 (diepe borden), 1 kleine en een 1 grote. De kleine gebruiken we altijd om Yahtzee te spelen. Borden zijn ook hoog genoeg om er bijv. yoghurt uit te eten. Omdat de kleine in de grote past (en daar weer ons pannetje bovenop) nemen ze ook niet veel ruimte in.
http://www.campz.nl/outdoor-uitrusting/ ... 88633.html
Iedereen zoekt en probeert wat totdat ze vinden wat voor hen werkt. Voor ons was dat in dit geval de Delta Bowl van sea-to-summit http://www.seatosummit.com.au/products/ ... elta-bowl/. Voor ons was het makkelijk dat er een oor aan zit zodat deze makkelijk vast te houden is. Met een spork kan je dan makkelijk met de andere hand eten.
En als beker gewoon een RVS mok met oor.
Wij gebruiken voor de wijn en de koffie gewoon een glas, een kleine stevige van de Hema. Voor de rest let ik vaak op gewicht maar ons smaakt de koffie en wijn zo beter. Tot nu toe ook nooit een gebroken glas gehad(klop klop :lol: )
aardvark schreef:De echte ruimtebespaarders (maar ook geen ervaring ermee): kende je de vouwmokken (siliconenrubber) van Sea-to-Summit: X-cup (Bever) al?
Ik gebruik zo'n siliconen vouwmok. Neemt weinig ruimte in en ik heb ook verder geen klachten. Van binnen zit er een maatverdeling in: dus ook handig als maatbeker bij het koken.

Gerd
Ik heb zojuist bij bever drie GSI mokken besteld
(http://www.bever.nl/gsi-outdoors-cascad ... olour=1204)

Binnen afzienbare tijd ook nog even langs Ikea om deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50192959/ borden te halen. Kan ze altijd uitproberen voor een euro. En ze zijn groter en minder lomp dan de borden die ik nu heb.

Iedereen bedankt voor de input. Ik zal m'n bevindingen laten weten.
Zelf ben ik groot fan van "light my fire". Ik gebruik dus een lunchbox set met een klapbaar bekertje van het zelfde merk wat allemaal in elkaar past. Dat bekertje kan ook warme drank aan van 105 graden volgens de beker zelf..
tja,
wij nemen twee van die simpele lapland mokken mee.
en omdat we maar met zijn tween zijn eet de ene van een pannendeksel en de ander uit de pan.
Eridanos schreef:Iedereen zoekt en probeert wat totdat ze vinden wat voor hen werkt. Voor ons was dat in dit geval de Delta Bowl van sea-to-summit http://www.seatosummit.com.au/products/ ... elta-bowl/. Voor ons was het makkelijk dat er een oor aan zit zodat deze makkelijk vast te houden is. Met een spork kan je dan makkelijk met de andere hand eten.
En als beker gewoon een RVS mok met oor.
Bij ons net zo.
We hebben 't Delta Plate/bord:
http://www.seatosummit.com.au/products/ ... lta-plate/
Waarom? kwamen we tegen in een duitse buitensport zaak op vakantie en leek ons wel wat. We hebben een tijdje met de hard plastieke borden van de bleuband actie gedaan, de stamppot bordjes waren mooi diep.
Echter 't harde plastiek kon niet zo goed tegen een val op de harde tegels.
We vonden een bord handiger dan een kom om ook een lapje vlees en stukje vis te eten van de BBQ bijvoorbeeld. Een kom werkt perfect voor rijst, pasta, noodles etc.
De delta-plate is vrij diep en groot dus bord op schoot geeft geen pasta saus vlekken in je broek. ;-)

echter ' delta bord is niet mooi stapelbaar zoals 't serviesgoed thuis vaak wel is.

Een rvs mok vond ik maar niks met hete thee of koffie. Tegen de tijd dat je de thee kunt drinken is het staal van de mok nog zo heet dat je je lippen brand en als dat dan afgekoeld is, is de thee koud.
We hebben nu uit de delta serie ook de mokken, gaat veel in: 400ml.

De ikea bordjes zoals genoemd lijken me een aardige low-budget licht gewicht optie.

eet lekker,
succes met je keuze,
TravelDuck schreef:[...]Een rvs mok vond ik maar niks met hete thee of koffie. Tegen de tijd dat je de thee kunt drinken is het staal van de mok nog zo heet dat je je lippen brand en als dat dan afgekoeld is, is de thee koud.
We hebben nu uit de delta serie ook de mokken, gaat veel in: 400ml. [...]
Zonder het topic te willen kapen, ik zoek om die redenen (verbrande lippen, te snel afkoelen) een andere dan de rvs mok.
Heb je de gewone Delta mug (62 gram) of de geïsoleerde Delta Insulmug (125gram)? Kun je ook zeggen of het plastic (nylon 66) echt geen smaakjes aanneemt? Ik twijfel nl. of ik voor een titanium mok (450 ml, smaakloos, iets minder snel afkoelen, isolatie oppeppen met een 'pot cozy', in nood als kookpot te gebruiken) met klapgrepen ga, of het toch houd bij plastic en het polypropyleen van mijn Cascadian mok (niet geheel smaakloos) inruil voor het nylon 66 van een van de Delta mokken (zonder oor, wat makkelijk inpakt).
Wij nemen geen mok of bord mee. Wij hebben geen behoefte aan warme dranken en de rest drinken we uit de fles of uit een bidon. Voor een "feestelijke" kan je altijd een plastic fles open snijden en als beker gebruiken:
zoiets dus
Ontbijten en lunchen doen we zonder bord (heb je bij een broodmaaltijd niet nodig lijkt me), warme maaltijden met het deksel van de gamel en de gamel of we gaan op restaurant :-). In australië hebben we bij Walmart plastic borden gaan kopen omdat mango's eten een plakkerige bedoeling bleek te zijn. Die dingen wogen niets en kon je dubbelvouwen zonder schade.
We lossen met andere woorden het probleem op als het zich stelt (niet geheel toevallig de woorden van een bekend Belgisch politicus), wat gemiddeld gezien volgens mij de meest lichtgewicht oplossing is.
EnriceV schreef:Wij nemen geen mok of bord mee. Wij hebben geen behoefte aan warme dranken en de rest drinken we uit de fles of uit een bidon. Voor een "feestelijke" kan je altijd een plastic fles open snijden en als beker gebruiken...... enz enz enz
We kamperen ook wel in het voorjaar, af en toe iets warms is dan heel fijn. En wijn uit een bidon vind ik niet lekker. Ik wil dus een beker mee.
Ook gaan we als gezin op stap, om verschillende redenen wil ik dat mijn 5-jarige 's avonds van een bord eet, en niet uit het pannetje.

We hebben altijd heerlijke fietsvakanties waarin we op sommige momenten voor ons doen behoorlijk basic zijn, maar bepaalde comfort is vereist. Een bord en beker vallen daaronder.... :P

Van een wandelcollega hoorde ik dat de Delta mug een smaakje afgeeft.
Ik heb net de cascadian mokken binnen. De koffie is er goed uit te drinken. Ik vind de mok alleen erg groot, meer formaat soepkom. Nadeel daarvan dat 'ie veel ruimte inneemt in de tas, en dat de koffie snel afkoelt.
Maar voorlopig gaat 'ie wel op de paklijst voor komend jaar.
Als ik alleen ben eet ik gewoon uit de pot. Anders neem ik nog een (oud en ondertussen niet meer te krijgen) 'driehoekig' bord met handvat van Ajungilak mee. Weegt wel 93 gram, dus ik hoop in de toekomst nog iets lichter te vinden al vind ik het handvat wel erg handig. In mijn zoektocht naar iets beter/lichter is een handvat dan ook een vereiste.

Als ik alleen ben neem ik zelden een apart kopje mee. Anders gaat er een (tweedehands gekocht dus betaalbaar) titanium kopje van Snow Peak mee. Ik heb twee exemplaren (67 gram en 88 gram):
http://snowpeak.com/collections/dining/ ... cup-mg-044
http://snowpeak.com/collections/dining/ ... h-mg-042fh

Ik vind het wel handig dat ik het grootste exemplaar ook als mini-kookpotje kan gebruiker en dat die dingen bijna onverwoestbaar zijn. Het nadeel is wel dat ze slecht isoleren maar de handvaten zorgen er wel voor dat het vasthouden van het kopje met warme drank nooit een probleem geeft. (De dubbele titanium-kopjes zijn natuurlijk een pak zwaarder maar isoleren dan weer wel.)

Ook heb ik recent een vouwtasje gekregen: http://www.seatosummit.com.au/products/kitchen/x-mug/ (in werkelijkheid 63 gram).
Nog geen ervaring met het gebruik maar ik moet wel vaststellen dat het ding ontzetten veel stof aantrekt (dat er niet zomaar af te vegen is). Misschien betert dat na gebruik, maar ik reken er voorlopig niet op. En dat lijkt me erg vervelend.

Renaat
Ik ga echt voor dun & stevig plastic!

- Bord: 59g
- Beker: 29g
- Mes: 11g
- Vork: 11g
- Lepel: 13g
-------------+
123g

Bestek is van LiveVenture Lexan (iets van 12,50 euro meen ik) en gaat al vele vakanties mee, echt een aanrader. Bord (diep bord, superdun maar enorm slijtvast) was iets van 1 euro bij de Hema of Ikea en gaat ook al heel lang mee. Beker van idem-superkwaliteit ik meen van de Ikea voor ook iets van 1 euro.
willem.m schreef:[...]
- Mes: 11g
- Vork: 11g
- Lepel: 13g
[...]
Mag de oorspronkelijke vraag worden uitgebreid met lichtgewicht bestek? Zie ik instemmend geknik? :P

Ik hoor niet tot de sporkliefhebbers en gebruik sinds 2 jaar (schatting, aankoopdatum niet genoteerd) op reis een hardgeanodiseerde aluminium vork (Sea to Summit Alpha Light bestek) die maar 6 gram weegt. Dus als je nog lichter wilt ...

Over de andere bestekdelen uit die reeks kan ik niets zeggen, ik wilde eerst zien of HA alu duurzaam genoeg is en kocht alleen deze vork. Schoonmaken ervan gaat uitstekend, het oppervlak is glad en er hecht nauwelijks wat aan. Of het vaatwasmachinebestendig is weet ik niet, ik was met de hand af. De prikkers van de vork ogen wat iel, maar blijken in de praktijk stabiel. Ook het mondgevoel is oké (geen schuurpapier) en scherpe kanten ontbreken. De vork past in mijn kleine Trangia (model 27). Ik kan de vork in elk geval aanbevelen.

Mijn macaroni (enz.) eet ik sinds mei 2011 met een lange titanium lepel (Optimus, 19 gram), waarvan het komvormig deel is gepolijst (prettiger in de mond). Ik kocht deze om expeditievoer helemaal onder uit het zakje te kunnen lepelen zonder vieze vingers te krijgen. Omdat mijn pannetjes aan de binnenzijde van rvs zijn (Trangia Duossal, niet krasgevoelig, helaas niet meer te verkrijgen) gebruik ik de lepel ook als spatel.

Voorheen nam ik gewoon rvs bestek uit de keukenla mee; niet lichtgewicht, maar daarentegen budgettair heel gunstig. :D