Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterdichte kanozak met of zonder ventiel? (Ortlieb) - Forum Wereldfietser

Waterdichte kanozak met of zonder ventiel? (Ortlieb)

Om zeker te zijn dat deze echt droog blijft, prop ik mijn donzen slaapzak in een Ortlieb kanozak met rolsluiting. De kanozak had daarnaast nog een functie bij mij: waszak om kleding een nachtje in de Biotex (of vergelijkbaar) te laten weken om daarna met de hand te wassen bij gebrek aan een wasserette. Ik bemerkte dat ik de laatste paar reizen daarvan nauwelijks meer gebruik maakte. Ofwel ik heb een goed oog voor wassalons, danwel mijn standaard v.w.b. schoon is verlaagd.

De kanozak heeft een oud ruitvormig Ortlieb logo, geen idee wat voor leeftijd deze heeft. De zak is niet meer waterdicht, normale slijtage. De coating aan de binnenzijde heeft craquelures en laat plaatselijk los, repareren is niet zinvol. De zak weegt ca. 112 gram en lijkt nog het meeste op de Ortlieb bagagezak PS10 met 12 liter inhoud (die maar 70 g weegt, ca. €19,=, 42 g gewichtsvermindering). Tijd voor iets nieuws.

Ik kan simpelweg een vervangende zak kopen, de al genoemde PS10 van 12 liter, of ik laat ook de nylon pakzak van de slaapzak achterwege (voor compressie, weegt 38 gram) en schaf mijzelf een Ortlieb compressiebagagezak met ventiel aan (ook PS10 en 12 liter, gewicht 74 g, ca. €22,=). Ik zou daarmee 76 g minder meeslepen, altijd meegenomen, nietwaar?

Ik sta in dubio. Ik ben tevreden over de kwaliteit van de Ortlieb producten die ik in gebruik heb. Beide zakken hebben eenzelfde materiaal en dezelfde waardering voor waterdichtheid (IP64). Ik heb ook geen idee of de compressiezak met ventiel al langer in het gamma van Ortlieb zit (vond in de recente persberichten niks daarover). Ik heb een hekel aan spullen die onderweg stuk gaan. Ik ben onzeker of het ventiel in de compressiezak wel voldoende robuust is.

Is er iemand die uitstekende ervaring (langere tijd) met dit type zak (die met ventiel) heeft of het ding me juist afraadt, omdat het ventiel snel stuk ging?
Enkel positieve ervaring met een compressiezak met ventiel van Pacific Outdoot. Maar zo'n compressiezak is wel handig voor o.a. kleding, maar zou ik niet zo snel gebruiken voor een slaapzak. Zonder dat ik er echt ervaring met heb (nog niet geprobeerd) heb ik het vermoeden dat men een slaapzak er nooit zo goed met kan comprimeren dan met een een compressiezak met spanbandjes.

Renaat
Ik heb afgelopen langere route gebruikt gemaakt van oudere Ortliebzakken met ventiel en zonder. Zonder gebruikte ik voor kleding, prima maar lastiger te comprimeren. Voor slaapzak en matje gebruikte ik met ventiel. Fantastisch. Deze zakken hebben al heel wat avonturen overleefd, zoals wandelen in Noorwegen , alsmede diverse kampeervakanties, ook hartje winter en kanotochten. Kwaliteit is nog steeds prima. Ik zou voor zakken met ventiel gaan.
Goede kwaliteit dons- en kunststofvulling verdragen compressie probleemloos. Ik heb slaapzakken met beide soorten vulling honderden malen sterk gecomprimeerd, zonder merkbaar verlies aan vulkracht en isolatie. Een goed gecomprimeerde slaapzak neemt aanzienlijk minder plaats in, scheelt de helft tot drie kwart, en past dan vaak nog in je fietstassen of in je rugzak. Langere tijd gecomprimeerd bewaren is echter fataal...
dit ventiel maken ze denk ik al meer dan 10 jaar (althans ik denk dat ik er al 1 zo lang in gebruik heb. Mijn slaapzak zit er vaak in (met nog een siliconen droogzakje erom heen.) samen met mn matje. en dan de kano/kayak in. Op de fiets gebruik ik m meestal niet , want dan zit mn slaapzak in het siliconen droogzakje en dan in de fietstas.
aardvark schreef:schaf mijzelf een Ortlieb compressiebagagezak met ventiel aan (ook PS10 en 12 liter, gewicht 74 g, ca. €22,=). Ik zou daarmee 76 g minder meeslepen, altijd meegenomen, nietwaar?......
Is er iemand die uitstekende ervaring (langere tijd) met dit type zak (die met ventiel) heeft of het ding me juist afraadt, omdat het ventiel snel stuk ging?
Ja ik heb die ervaring, ook specifiek met dit type. De vraag is alleen wat jouw definitie van "langere tijd" is. :D

Wij hebben 4 stuks en gebruiken ze in Salsa Anything cages, klik. Er zijn inderdaad meerdere maten, als ik me niet vergis hebben wij ook de 12 liter versie. We hebben ze nu in totaal 4 weken gebruikt met fietsvakanties en ik ben er erg tevreden over. Nette prijs en de mogelijkheid om te comprimeren en te ontluchten met het ventiel werkt echt fijn. Geen van de vier zakken/ventielen heeft bij ons problemen opgeleverd.
Ik gebruik verschillende drybags maar deze is toch wel mijn favoriet: een waterdichte maar ademende compressiezak. Door het (gepatenteerde Event) membraam kan lucht er makkelijk uit maar water er niet in, wel zo makkelijk want bij 'gewone' drybags moet je zorgen dat de lucht via de opening ontsnapt zonder dat er tegelijk weer lucht bijkomt. En dat scheelt niet alleen gehannes maar ook net die paar cm dat ie tussen m'n smalle racefietsstuurtje past en tussen wel of niet schakelen (heb rem/schakelhendels die zijwaarts naar binnen gaan).
Maar het ligt er ook aan welke vorm zak je wilt: een slanke rol of een dikke prop. In bv een Revelate Terrapin zadeltashouder past geen brede drybag en dan is juist de samengedrukte StS drybag weer net iets te dik.
Dus niet alleen de liter-inhoud/gewicht is belangrijk maar let ook op de breedte van de drybag.

Zelf zou ik nooit een drybag met ventiel kopen, dat lijkt me nou net een ding wat een keer ellende gaat geven. Op de fiets zou je hem dan misschien zo kunnen draaien dat het regenwater weinig kwaad kan maar zelf gebruik ik drybags ook in een open kano (ze dobberen dan soms in een laagje water), op de kayak zit er eentje bovenop geknoopt (en sla nog weleens om), de fatbike ploegt vaak door snelstromend water (en languit in 't water eindigen kan zo gebeuren) en heb ook erg mijn twijfels of het ventiel tegen sneeuw en -20C bestand is. Ook lijkt mij de combinatie spanbandjes en ventiel geen leuke combinatie.
Dus nee, liever een drybag zonder ventiel.
Alvast mijn dank, aan allen voor het delen van inzichten en ervaringen. Reacties op Ortlieb zijn overwegend positief en ook de compressie spreekt velen aan.
Fanman schreef:[...] De vraag is alleen wat jouw definitie van "langere tijd" is. [...] in totaal 4 weken gebruikt met fietsvakanties [...]
Dat is een begin :) , zeker omdat ze verder onbeschermd op jouw fiets zitten. Mijn achtergrond om het zo te stellen is de volgende. Veel reviews van producten worden gemaakt vrijwel direct na aanschaf. De koper is dan euforisch over de keuze, ruikt de nieuwigheid nog en is de pijn in de portemonnee alweer bijna vergeten. Dat soort ervaringen zocht ik niet. Wel echte gebruikerservaringen, waar die van jou er een van is.
Yopie schreef:[...] deze is toch wel mijn favoriet: een waterdichte maar ademende compressiezak. [...] Zelf zou ik nooit een drybag met ventiel kopen, dat lijkt me nou net een ding wat een keer ellende gaat geven. [...]
Jij omschrijft precies mijn aarzeling. Uit gewoonte keek ik alleen naar Ortlieb, ofschoon mijn EHBO kit in een rood Sea-to-Summit silnylon zakje droog wordt gehouden.

Het alternatief wat je aandraagt - StS eVent® Compression Dry Sack - zou wel eens precies dat kunnen zijn wat ik daadwerkelijk zoek (dank voor die suggestie). Ik had namelijk moeite met de zak zonder ventiel om mijn slaapzak echt strak te verpakken. Dat het wat kort en dik wordt lijkt me geen probleem, meer een voordeel: wordt het gemakkelijker vaker met maar 2 achtertassen onderweg te zijn.

Op de site van StS vond ik een nieuw product: Ultra-Sil ® Compression Dry Sack. Deze zijn lichter in gewicht ("Roughly half the weight of the original Compression Dry Sack") dan het type dat bij jou in gebruik is. Omdat de slaapzak met dry bag erom toch in mijn achtertas gaat, hoeft de schil niet zo robuust te zijn. Pakvolume (kleiner is fijner) en waterdicht zijn de hoofdcriteria. Ik ga me in de producten van StS verdiepen en kijken waar ik ze in het echt kan aanschouwen.

Wordt vervolgd (maar zoek nu aanvullend naar ervaringen met StS compressiezakken).
Ik gebruik ook zo'n event compressiezak voor m'n slaapzak, heel erg tevreden van. Elke keer weer span ik die zo hard aan dat ik denk dat ie gaat springen, maar gaat al vlotjes meer dan 3 jaar mee.
Ook heb ik een gewone drybag van sTs (de lightweight variant als ik me niet vergis), daar maar nog een half jaar ervaring mee, nog niet veel gebruikt maar tot nu toe nog geen klachten van.
Een vriend gebruikt een ultra-sil drybag van sTs, ook geen problemen mee gehad (al een tweetal jaar). Hij is nu ook overgestapt naar event, in navolging van mij ;-)
Persoonlijk vind ik de event het handigst voor m'n slaapzak, simpelweg door het gemak van compressie.

Groeten Roeland
Na een korte zoektocht op het wereldwijde web, leek er geen (web)winkel bij mij in de buurt te vinden te zijn die de nieuwe compressiezakken voert. Desgevraagd wist de distributeur van StS (Technolyt) vlot te melden dat zij recent geleverd hadden aan een zaak in westelijk Noord-Brabant en dat ik natuurlijk altijd een bestelling kon plaatsen via Bever.
Afgelopen zaterdag bij Bever in Eindhoven geweest: ofschoon het artikel niet in hun webshop voorkomt, bleken er in de winkel diverse maten voorradig. Natuurlijk niet de maat S (10 liter -> 3.3 liter) die ik wil. Maandag of dinsdag krijg ik levertijd en prijsopgave (wordt vervolgd).
Na wat heen-en-weer bleek dat de ultralichte variant in Nederland niet leverbaar is. Waarschijnlijk heb ik vorige keer toch wat anders in mijn handen gehad. Voor mij kwam import vanwege de bijkomende kosten (aanschaf ca. 38 USD, verzendkosten, evt. heffingen) niet in aanmerking. Langer wachten op de 107 g zware (maat S) eVent variant wilde ik ook niet (adviesprijs €24,95).

Uiteindelijk heb ik nu de donkeroranje StS 'Compression Sack, 70 denier PU coated waterproof nylon fabric'. Niks innovatiefs dus (niet dampdoorlatend zoals eVent), maar met €17,95 (maat S) heel betaalbaar. Volgens de verpakking weegt het ding 105 g, mijn weegschaal echter geeft 95 gram aan. Al met al ga ik 65 gram lichter dan voorheen op weg (38 g pakzak slaapzak, die ik nu thuis laat; compressiezak is 27 g lichter dan de Ortlieb kanozak).

Vraag me - als ik niet eerder zelf reageer - over een jaar naar mijn ervaringen.
Beetje laat misschien, maar kwam deze webwinkel tegen, en ze hebben dus nu net wat van die eVent compressie zakken:
http://www.outdoordump.nl/subcategorie/ ... ertassen-/
de S variant voor €13,50 is toch niet verkeerd dacht ik zo…

Jeroen