Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschikte verrekijkers voor de fietsende vogelaar - Forum Wereldfietser

Geschikte verrekijkers voor de fietsende vogelaar

wimmo17 schreef:..Mocht je overigens nog op zoek zijn naar een goed kijkertje voor je tocht, daarvan weet ik dan wel weer van alles.
Veel fiets- en vogelplezier straks!
Ja! Ik houd me aanbevolen voor advies! Ik heb nu een cheapo dingetje gekregen van een vriend van me, maar daar heb ik net niets aan. Onderweg in china geprobeerd een goede te vinden maar ik wist echt niet waar te beginnen. Als je een wat compacte, niet al te dure suggestie zou moeten doen, welke zou het dan zijn?

Dank!

[moderator]Dit is een afsplitsing van een ander topic (over apps voor vogelaars). T.b.v. de leesbaarheid zijn er kleine wijzigingen in berichten aangebracht.[/moderator]
Hallo Janneke,
Kan me voorstellen dat je niet wist waar je moest beginnen met die kleine kijkertjes, het aanbod is erg groot, de kwaliteit vaak matig tot slecht...
Er steken wat dat betreft vier merken echt bovenuit, maar die kosten (nieuw) dan ook wat:

Leica : Trinovid 8x20 en 10x25, Ultravid 8x20 en 10x25
Zeiss: Victory 8x20 en 10x25
Swarovski: 8x20, 8x25 en 10x25
Nikon: 8x20 HG L DCF en 10x25 HG L DCF
Dit zijn allemaal echte compactkijkers met een gewicht tussen de 200 en 300 gram en erg goede optische en mechanische kwaliteit. Prijzen: nieuw tussen 350 en 600 euro, tweedehands op MP vanaf 100 euro, meestal rond 200).

In de 'tweede divisie' speelt slechts een beperkt aantal modellen met een relatief goede prijs-kwaliteit verhouding:
Minolta Pocket II 8x22 en 10x25 (? nog verkrijgbaar)
Nikon Sportstar EX 8x25 DCF en 10x25 DCF (100-130 euro)
Stern (huismerk Vogelbescherming) 8x25 en 10x25 (125-135 euro)
Arend (huismerk Vogelbescherming) 8x24 (300 euro)
Bynolyt Sparrow WPR 8x25 (90-100 euro)
Dit zijn goed bruikbare kijkertjes met voldoende kwaliteit voor een lange reis en veelvuldig gebruik.

Alles wat hieronder zit en nieuw dik onder de honderd euro kost, is nauwelijks bruikbaar voor jullie reis. Niet de moeite om daar tijd en geld aan te besteden, levert voornamelijk frustratie op.

Mijn suggesties:
1. Tweedehands Leica Trinovid 8x20 of Zeiss Victory 8x20 via MP
2. Stern 8x25, via Vogelbescherming
3. Nikon Sportstar EX 8x25 DCF (Janneke, zie PB...)
4. Bynolyt Sparrow WPR 8x25

Veel succes en plezier ermee, Wim
Wim, zijn er ook dingen waar je speciaal op moet letten als je een tweedehands kijkertje gaat kopen? Je wilt niet tegen teveel geld andermans ellende overnemen.

Peter
@PeterGM
Aandachtspunten bij aanschaf tweedehands kijkertje:
- Krassen of andere beschadigingen op de lenzen van oculair en objectief. Te controleren door de lenzen schuin tegen het licht te houden. Op het oculair zijn vaak 'poetskrassen' zichtbaar, ontstaan door poetsen zonder eerst het stof/vuil te verwijderen met een kwastje/blazertje.
- Scherpstelmechanisme moet soepel en zonder speling draaien. Te zwaar draaien is niet prettig bij snel scherpstellen, speling duidt op interne slijtage of loszittende delen.
- Slijtage aan de metalen delen of rubberen bekleding wijzen op intensief gebruik, verkleuring van en droogtescheurtjes in rubberen/kunststof delen op een zekere ouderdom.
- Bij schudden van de kijker mogen geen geluiden hoorbaar zijn. Hoor je tikjes of rammelende geluiden, dan zitten er inwendig delen los.
- Vuil en stof in de kijker zijn erg nadelig voor de beeldscherpte. Te controleren door de kijker met de oculairen tegen het licht te houden (NIET tegen de zon!) en te kijken of je op de lenzen en de prisma's stof, vuil, schimmelvlekken of krasjes ziet.
- Bij de topmerken Leica, Zeiss en Swarovski staat er een nummer op de kijker. Daarmee kun je bij de importeur of de klantenservice het productiejaar opvragen. Dat is belangrijk ivm de garantieperiode. Vraag een aanbieder ook naar de garantiekaart en eventueel de aankoopbon. Overigens kunnen van de topmerken ook oudere kijkers (10-20 jaar) nog in erg goede conditie zijn.
- De dioptrie-correctie tussen beide ogen moet in orde zijn en goed afstelbaar zijn voor jouw ogen (die altijd iets verschillen in sterkte). Kijk of je een 'rustig' en gelijkmatig beeld kunt vinden met de afstelmogelijkheden.
- Aan de oculairen zitten vaak instelbare schelpen/oculairringen (die je tegen je ogen zet). Kijk of die soepel te verstellen c.q. inschuifbaar zijn.
- Koop liever geen kijker die je niet zelf in de hand hebt gehad en hebt uitgeprobeerd. Op foto's op MP/Ebay is veel te zien, maar niet alles...
Groeten, Wim
En ik zoek zelf ook een handzaam kijkertje, eentje die een beetje kan zwemmen (voor in de kano). Heb je daar misschien toevallig ook kijk op? :)
@Yopie
De betere compactkijkertjes zijn vaak gevuld met stikstof en hebben goede afdichtingsrubbers. Daarmee zijn ze 'spatwaterdicht', maar kunnen ze niet echt zwemmen, al beweert Swarovski dat sommige van haar modellen tot enkele meters diepte écht waterdicht zijn. Verrekijkertester Jan Meijerink heeft het echter nooit aangedurfd om de exemplaren die hij door de diverse importeurs voor testdoeleinden kreeg aangeboden in zijn aquarium te gooien...
Voor kanotochten zou ik kiezen voor zo'n stikstofgevuld en spatwaterdicht model, vaak met rubberen bekleding.
Speciaal voor jou nog een Zweeds exemplaar: de Silva scenic 10
http://silva.se/products/outdoor/scenic-10
De Stern 8x25 en 10x25 van vogelbescherming voldoen denk ik echter ook aan jouw eisen en zijn zeer betaalbaar:
http://www.vogelbescherming.nl/winkel__ ... tern_serie
En als je nog een ervaren kanomaat zoekt, stuur je me maar een pb :D
Groeten, Wim
Thanks Wim, ben weer wat wijzer geworden.
Silva is een goed kompas merk dus ga ik maar voor de Silva (ja dit slaat nergens op :D ).
En een met stikstof gevulde kijker zal waarschijnlijk ook zeer goed tegen vorst kunnen. Nu zijn het meestal de draaiende onderdelen die vastvriezen en zie je toch niets doordat je adem een mooi ijslaagje op de lenzen vormt maar het zal me vast wel helpen als ik weer eens verdwaald op een ijsvlakte sta.

Maar ik snap een ding nog niet zo goed: je schrijft dat alles nieuw onder de 100euro nauwelijks bruikbaar is en nu kost die zweedse kikare onder de 800kr (dus zeg 80euro). :?

En ik zal zeker aan je denken als ik een kanomaatje zoek, kunnen we het leuk over fietsen hebben! :wink:

Groetjes, Yopie
@ Yopie
Die draaiende onderdelen van met name het scherpstelmechanisme zijn inderdaad het lastige punt bij veel kijkers en kijkertjes bij echt lage temperaturen. Bij de topmerken (Leica, Zeiss en Swarovski), draait het allemaal nog bij min twintig graden, bij de andere beweegt dan meestal niets meer. Dan kun je het best je kijker al scherpstellen op oneindig voordat je naar buiten gaat...
Die grens van honderd euro is natuurlijk enigszins arbitrair. Kijkers van 80-150 euro vallen nog in dezelfde kwaliteitsklasse, de klasse daaronder, 40-80 euro is echt veel minder en nauwelijks bruikbaar.
Maar als je geluk hebt, wordt de Zweedse kroon weer sterker t.o.v. de euro en lost je probleem zich vanzelf op :wink:
Ah fijn dat het een nieuw topic is geworden, dat verdient Wim zeker.

Wim, zie net dat ze in NL duurder zijn en daarbij is 800 kronor nog altijd bijna 90 euro dus ik hou m'n mond!

En de tip om thuis de kijker al op oneindig ver te zetten ... geweldig! en hoe dom dat ik daar nooit aan heb gedacht. :shock:
Ik zat altijd maar te klooien en moeilijk te doen met dikke handschoenen aan maar niets dat hielp dus liet ik ze maar thuis.
En in de winter gebruik je hem toch niet om leuk naar vogeltjes te speuren want die zijn er dan toch niet (ben trouwens ook geen vogelaar, zie nog wel het verschil tussen een kip en een kraanvogel maar dat is dan ook alles).

Thanks!
wimmo17 schreef: 4. Bynolyt Sparrow WPR 8x25
Zelf heb ik een Bynolyt Buzzard SHR 10x42 en ben daar erg tevreden over. Het is een merk dat kijkers biedt die van kwaliteit niet al te veel moeten onderdoen voor topkijkers maar aan een zeer goede prijs.

Voor fietsvakantie zou ik wel een wat kleiner en lichter model zoeken en is een 8x25 misschien beter, maar het heeft natuurlijk ook nadelen (b.v. minder bruikbaar bij schemering). Sowieso is er hierover veel terug te vinden op het www en ook hier kan ik aanraden je eens te informeren op http://natuur-forum.be/ waar heel veel kennis aanwezig is. Als je echt lichtgewicht wil gaan, kan je ook een monoculair overwegen.
Overigens heb ik mijn verrekijker omdat deze ook voor korte afstand (en dus voor insecten) te gebruiken was.

Tweedehands zijn er vaak koopjes te doen, maar een kijker moet je altijd in je handen hebben gehad. Ook voor nieuwe kijkers geldt dat omdat zelf bij één type en merk er soms merkbare verschillen zijn en niet iedere kijker iedereen evengoed ligt.
Als je iets nieuws koopt, zoek dan een winkel met diverse interessante verrekijkertypes die de mogelijkheid biedt om met enkele kijkers op stap te gaan om te testen. Een kijker test je niet in de winkel maar altijd buiten.
PeterGM schreef:Wim, zijn er ook dingen waar je speciaal op moet letten als je een tweedehands kijkertje gaat kopen? Je wilt niet tegen teveel geld andermans ellende overnemen.
Wim heeft al een mooie opsomming gegeven. Vaak worden er kijkers aangeboden door vogelkijkers die een betere kijker hebben gekocht of door mensen die even van het vogelkijken hebben willen proeven maar er al snel met stoppen. Dat zijn vaak goede bronnen voor kwalitatieve en goede tweedehandsverrekijkers.

Renaat
Momenteel verkoop Bever kleine kijkers voor zeer aantrekkelijke prijzen, tussen honderd en driehonderd euro. Handige formaten (8x25, 10x21, 8x30) en goed verhouding prijs/kwaliteit.
wimmo17 schreef:@PeterGM
Aandachtspunten bij aanschaf tweedehands kijkertje:
-
-
-
etc.
Waar je zeker ook op moet letten is de uitlijning van de kijker. Ik heb zelf een Nikon 10x25 kijkertje en weet (naderhand...) dat hij nooit goed is uitgelijnd geweest; dat is erg vermoeiend. De enige manier om dat te controleren is kijken. Als een kijker goed is zie je er meteen goed door. Als hij scheef uitgelijnd is duurt het even voordat je ogen het linker- en rechtbeeld over elkaar hebben gepast. Als je even wegkijkt gaat het opnieuw :cry:

Ik vind de scherpteverdeling over het beeld van dit ding daarnaast ook fors tegenvallen voor zo'n merk. Ik heb door vergelijkbare kijkertjes van vrienden gekeken die maar een kwart kostten en zeker zo goed bleken.
Nu zou ik uitsluitend een kijker kopen die ik zelf in handen heb gehad, dus niet alleen het type maar ook de kijker zelf.
Ave Gone schreef:Waar je zeker ook op moet letten is de uitlijning van de kijker. Ik heb zelf een Nikon 10x25 kijkertje en weet (naderhand...) dat hij nooit goed is uitgelijnd geweest; dat is erg vermoeiend. De enige manier om dat te controleren is kijken. Als een kijker goed is zie je er meteen goed door. Als hij scheef uitgelijnd is duurt het even voordat je ogen het linker- en rechtbeeld over elkaar hebben gepast. Als je even wegkijkt gaat het opnieuw :cry:
Absoluut. Dat wordt collimatie genoemd (maar is feitelijk een combinatie van collimatie en uitlijning), en de manier om die te checken is: zet je kijker op een statief en richt, kijkend door slechts één van de kijkerbuizen, op een punt in de verte. Een kerktoren, een vrijstaande hoge boom, of een bergtop, bijvoorbeeld. Kijk dan door de andere helft van de kijker en controleer of hetzelfde punt in het midden van het beeld staat.

Een klein beetje miscollimatie is niet erg, dat zijn je ogen wel gewend en daar compenseer je vrijwel automatisch voor. Maar als een kijker erg "scheel" is, dan krijg je daar al na kort gebruik barstende koppijn van.

Betere kijkers hebben collimatieschroefjes op de kijkerbuizen, waarmee je de interne prismas kunt verstellen en de collimatie kunt optimaliseren. Soms zijn die schroefjes vertopt onder de bekleding. De beste kijkers hebben niet alleen collimatieschroeven, ze zijn ook in de fabriek al gecollimeerd.

Goole maar eens op "binocular astronomy" of "bino collimation" om er meer van te weten te komen. De eisen aan verrekijkers voor astronomisch gebruik zijn, eh... astronomisch hoog, aangezien bij sterretjeskijken elke lichtbron een puntbron is, en optische defecten van een kijker (miscollimatie, coma, astigmatisme) sneller en ergerlijker waarneembaar zijn dan bij gebruik overdag.

Verrekijkerastronomen lopen trouwens ook over van de waardevolle tips wat betreft het vinden van acceptabele verrekijkers in de bakken met Chinese ramsj bij de Lidl en de Aldi.
Revanho schreef:Als je echt lichtgewicht wil gaan, kan je ook een monoculair overwegen.
Dat is wel een goede tip, temeer daar ik als 'schele' toch slechts 1 oog tegelijk kan gebruiken.
PeterVanRijn schreef: Dat is wel een goede tip, temeer daar ik als 'schele' toch slechts 1 oog tegelijk kan gebruiken.
Naast mijn gewone Bynolyt kijker (ongeveer 850 gram) heb ik ook een Bynolyt monoculair (Bynolyt Gallery Scope 8x20). Deze laatste weegt slechts 110 gram.

Natuurlijk biedt dat niet dezelfde kwaliteit als een volwaardige kijker, maar 850 gram meesleuren vind ik echt te veel maar geen kijker mee vind ik dan weer een gemis. En met 27 gram meer is deze kijker bovendien te gebruiken als een heel sterke loep.

Renaat
Persoonlijk vind ik een compactkijker waardeloos voor vogelkijken en dan al zeker voor een fietsend vogelkijker. Als je wilt vogelkijken, gebruik een 8x of 10x met objectiefdiameter 40 of 42. Dan ga je al snel iets moeten neerleggen tussen 600 en 1000 € (het heeft echt geen zin rommel te kopen, dus koop in het topsegment van een middenmerk of in het bottom - of middensegment van een topmerk). Koop nooit een kijker zonder uitvoerig testen overigens, want dat kan lelijk tegenvallen (er zijn ook andere criteria dan optische kwaliteit).
Ik ben dan wel benieuwd naar suggesties over hoe je je dure kijker dan op een waardige manier kunt vervoeren (en zodat je makkelijk toegang hebt tot je kijker, want anders is de vogel altijd lang vliegen eer je je kijker tevoorschijn hebt). Zelf jarenlang met een (top-)kijker (van een topmerk) in een rugzak rondgefietst en dat was bijzonder onpraktisch en irritant, zodanig zelfs dat ik het op een dag helemaal voor bekeken hield.
En nog iets belangrijks: laat het ding nooit onnodig lang rond je nek hangen tijdens het fietsen.
Uiteraard, zoals Renaat boven ook aangeeft, is een rommelkijker of een compactkijker of iets dergelijks beter dan niks, maar vaak niet véél beter.
@ evenzomaar
Het is natuurlijk idd erg persoonlijk, zo'n compactkijker..., maar om ze af te doen als waardeloos voor vogelkijken is volstrekte onzin.
Als voormalig professioneel vogelaar bekijk ik al vele jaren vogels, insecten en landschappen en weet ik de kwaliteiten van een 'volwaardige' topkijker op waarde te schatten. Nu doe ik dat vooral met mijn Leica 8x20 en dat gaat echt heel goed. Uiteraard zijn de eigenschappen van zo'n kleine kijker anders dan van een 'volwaardige' kijker, maar de voordelen van het geringe formaat en gewicht zijn evident voor de vakantiefietser of de gemiddelde natuurgenieter.
Tijdens het fietsen zit het kijkertje gewoon in een achterzak van mijn fietsshirt of in het frametasje onder de bovenbuis. Dan heb ik het snel genoeg in de hand voor de meeste vogels.
evenzomaar schreef:Persoonlijk vind ik een compactkijker waardeloos voor vogelkijken en dan al zeker voor een fietsend vogelkijker. Als je wilt vogelkijken, gebruik een 8x of 10x met objectiefdiameter 40 of 42.
...
Uiteraard, zoals Renaat boven ook aangeeft, is een rommelkijker of een compactkijker of iets dergelijks beter dan niks, maar vaak niet véél beter.
IK beschouw mezelf zeker niet als een fietsende vogelkijker, al trek ik er af en toe wel op uit om vogels te kijken en als ik onderweg wat zie dan weet ik graag wat het is. (Al moet ik in veel gevallen concluderen dat ik vanwege mijn beperkte kennis geen idee heb).

Maar ik vind net zoals wimmo17 een kleine lichtgewicht kijker best wel redelijk en eindeloos veel beter dan de optie van geen kijker. Overigens gebruik ik mijn verrekijker minstens zo vaak om naar insecten te kijken dan naar vogels.

Renaat
wimmo17 schreef:Tijdens het fietsen zit het kijkertje gewoon in een achterzak van mijn fietsshirt […]
Als ik mensen met dat soort zaken in de shirtzakken zie fietsen, probeer ik gedachten over valpartijen maar zoveel mogelijk uit te bannen.
Alien schreef:
wimmo17 schreef:Tijdens het fietsen zit het kijkertje gewoon in een achterzak van mijn fietsshirt […]
Als ik mensen met dat soort zaken in de shirtzakken zie fietsen, probeer ik gedachten over valpartijen maar zoveel mogelijk uit te bannen.
Gelukkig zitten er remmen op de meeste fietsen waarmee men de fiets binnen enkele seconden tot stilstand kan brengen. Er is een probleem met het gebruik mobiele telefoons tijdens het fietsen, maar ik heb nog nooit iemand met een verrekijker zien fietsen. Meer zelf, het lijkt me zo goed als onmogelijk al fietsen door een verrekijker een beest te bekijken.