Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschikte verrekijkers voor de fietsende vogelaar - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Geschikte verrekijkers voor de fietsende vogelaar

jwkeij schreef:
wo 16 feb, 2022 14:26
En dan heb je nog het euvel dat kleine prima kijkers gewoon niet lichtsterk zijn, in vergelijking met de échte toppers.
Lichtsterkte wordt vrijwel alleen bepaald door de vergrotingsmaatstaf, voor een kleiner deel door de transmissie van het glas. Als je de kijker alleen overdag gebruikt is ook bij een 8x25 de uittreepupil van de kijker nauwelijks kleiner dan de pupil van je eigen oog, en dan heb je qua lichtsterkte niks aan een lichtsterke kijker zoals een 7x50. Het scheelt (AFAIK, kon ik even niet bevestigen - lang geleden) wel in het gemak van erdoor kijken, je hebt dan meer speling bij het richten van je oog op de kijker.

De diameter van de uitreepupil kun je zien als je een verrekijker met de oculairen op armafstand bekijkt. Het is per definitie de diameter van het objectief gedeeld door de vegrotingsmaatstaf. Dus bij een 10x25-kijker is de diameter van de uittrepupil 25/10=2,5 mm.
Afbeelding
jwkeij schreef:
wo 16 feb, 2022 14:26

En dan heb je nog het euvel dat kleine prima kijkers gewoon niet lichtsterk zijn, in vergelijking met de échte toppers.

Keuzes, keuzes! :lol:
Lichtsterk wil je bij zonsopgang en zonsondergang.... Of bij maanlicht...
(weet niet of er zijn die s'nachts hun 7x50 gebruiken, maar is er uitermate geschikt voor)

S'middags maakt het weinig uit. Als er licht genoeg is gaat de pupil van je oog toe naar een minimum en dan is de "lichtvlek" van elke kijker groot genoeg.

De diameyer van de pupil van je oog varieert grofweg van 2mm tot 7mm de lichtvlek van een verrekijker bereken je als volgt "de diameter van de ingaande "lens" gedeeld door de versterking"
De klassieke lichtsterke 7x50 verrekijker geeft dus een lichtvlek van 7,1
De mindere lichtsterkte 8x40 geeft je slechts een vlek van 5mm

Een ander groot nadeel is dat "kleine" kijkers minder dieptezicht geven, dit is de reden waarom bij de klassieke 8x40 of 7x50 de lenzen ver uit elkaar staan.

Indirect ook de reden waarom ik niet voor een "mono" zou kiezen.... Dan heb je gewoon geen diepte meer
In principe alleen overdag. Dus dan zou ik met een compacte kijker misschien wel afkunnen.
Ik zou als vogelaar niet bezuinigen op de verrekijker in de zin van: beter één keer een goede aankoop dan eerst een matige kijker en vervolgens alsnog een goede kijker kopen.
Als fietser telt het gewicht en formaat wat meer mee. Wij zitten in de voordelige situatie dat we zowel een swarovski pocket als de 8x30 en de 8,5x42 hebben. Allen voor een redelijke prijs van marktplaats kunnen halen.
De 8,5x42 is verreweg de fijnste kijker in gebruik, maar aan de zware kant. Het gevolg is dat deze dus minder vaak meegaat, vooral tijdens serieus vogelen, niet tijdens fietsen.
De 8x30 is een goede middenweg, gaat meestal mee op de fietstochten waarbij vogelen een onderdeel van de tocht is.
Eigenlijk is de pocket de meest gebruikte (en ook meteen de goedkoopste), zeer fijn in gebruik en zeer licht. Helaas niet zo vaak 2e hands te vinden maar net bovengrens van je budget.

Maar goed dat is meteen het topsegment, ik zou voor jouw doeleinden op dit moment de x40 weglaten en kijken naar de middenweg kijkers in het x30 segment (goede compromis tussen gewicht en licht)
Betaalbaar zijn in Nederland de kijkers van de vogelbescherming zelf en die van Eden (winkel knivesandtools). Wat je ook gaat kiezen, kijk altijd eerst zelf door de kijkers. Ga het liefst op een grauwe dag met veel bewolking, bij mooi weer zijn alle kijkers namelijk goed.
jwkeij schreef:
wo 16 feb, 2022 14:26
Tuurlijk kan ik doorsparen voor een Swarovski, maar als ik ‘m uiteindelijk maar een maandje (maar misschien krijg ik de smaak te pakken) ga gebruiken, is ie héél duur betaald.
Als het de eerste keer is dat je ietwat gericht naar vogels gaat kijken zou ik eigenlijk niet gaan fietsen. Of toch minstens heel veel tijd incalculeren om ruime pauzes te nemen in interessante gebieden. Vanop de fiets zelf vind ik het vogelkijken nogal frustrerend, je mist de hele tijd vanalles omdat je te laat stilstaat en het te lang duurt om de verrekijker boven te halen.

Ik had op mijn dieet mijn oude getrouwe Kite 10x42 in mijn stuurtas bij, achteraf gezien overkill voor hoe weinig ik die gebruikt heb. Kite is op zich wel interessant merk, het is het huismerk van de bekende vlaamse optieker De Putter, nu Sights of Nature. Mijn verrekijker dateert van voor 2000 en is al twee maal kosteloos hersteld door De Putter, 1 keer gevallen waardoor een stuk verrekijker scheef stond, 2de keer condens in de kijker.
Kleine aanvulling op BDR hierboven, Kite levert ook de reeds genoemde Vogelbescherming kijkers. Het zijn op het eerste oog identieke modellijnen.
Ik gebruik een Nikon Aculon 8x25, kost relatief niet veel en het beeld is zeker in verhouding tot de prijs (65-75 euro) uitstekend.
10x vergroting heb ik ook geprobeerd maar dat is toch een stuk vermoeiender kijken dan 8x, ivm het stilhouden van de kijker.
bdr schreef:
wo 16 feb, 2022 17:44
Als het de eerste keer is dat je ietwat gericht naar vogels gaat kijken zou ik eigenlijk niet gaan fietsen. Of toch minstens heel veel tijd incalculeren om ruime pauzes te nemen in interessante gebieden. Vanop de fiets zelf vind ik het vogelkijken nogal frustrerend, je mist de hele tijd vanalles omdat je te laat stilstaat en het te lang duurt om de verrekijker boven te halen.
Ik heb dit jaar een 'relaxte' fietsvakantie gepland naar wat Duitse en Nederlandse Waddeneilanden. Zo'n 3 a 4 dagen per eiland en dan trek ik er ook rustig te voet op uit. Dus niet 'al fietsend dieren proberen te spotten'. Dat gaat volgens mij sowieso niet werken...
Vandaar ook de Teva's in mijn paklijst. :wink:
jwkeij schreef:
wo 16 feb, 2022 19:29
Dus niet 'al fietsend dieren proberen te spotten'. Dat gaat volgens mij sowieso niet werken...
Ik zie vaak torenvalkjes en buizerds op bijvoorbeeld lantaarnpalen zitten waar ik onderdoor fiets. Dat mag. Maar stoppen om even een foto te maken, oh nee, dát mag van die beesten niet. :evil: Daarom heb je dus een verrekijker of een telelens nodig.
Goh, mijn zoektocht verliep sneller dan gepland:
ik had mijn oog laten vallen op een nieuwe Bynolyt Seagull ED, maar ook op een Swarovski CL pocket van Marktplaats. Beiden 8x25 en ongeveer even duur. De Swarovski was helaas intensief gebruikt dus die werd het niet voor het gevraagde bedrag…

Het is een Leica Ultravid 8x20 silverline editie geworden. Een buitenkansje die ik niet kon laten lopen.
91316873-B092-4BEA-90AD-86E52D9F8DE3.jpeg
Ziet er goed uit, veel plezier ermee.
Nice, de ultravid is een hele mooie lichte kijker. Daar ga je veel kijkplezier mee beleven.
Thanks! Dat denk ik ook.
Nog even een bericht over verrekijkers.

Afgelopen mei naar Helgoland en de Nederlandse Waddeneilanden geweest. Per eiland zo’n 3 dagen er wandelend op uitgetrokken met kijker.

Ik had een Leica 8x20, maar besloten om de Zeiss Terra ED 8x25 mee te nemen. Nét een maatje groter en wat beter hanteerbaar. Bleek een goede keuze met z’n 300 gram voor op vakantie.

Op Texel de knoop doorgehakt en ‘een volwaardige kijker’ gekocht.
De Bynolyt TX42, speciaal ontwikkelt voor het Vogelinfo Centrum Texel. Een 8x42, zeer lichte kijker, relatief licht van gewicht én wat features voor brildragers. Nog betaalbaar ook.
Die 400 gram extra neem ik op de koop toe in mijn bagage.
34D288C0-008B-4824-91A5-E9D406F9BA6E.jpeg
Fijne winkel, jammer dat het op Texel ligt, maar ook weer fijn (zo dicht bij de vogels). Ik heb vroeger ook een Bynolyt gehad, inmiddels doet die dienst bij mijn moeder (dus nog altijd in gebruik). Het was ooit het budget merk van Zeiss, ik weet niet of dat nog steeds zo is. Maar een hele goede prijs - kwaliteit verhouding.
Bynolyt is nu in handen van het Nederlandse Technolyt (Verdeler van Buff, Cliff bar, Nathans, Gerber)

Vogel Informatie Centrum is inderdaad een héle mooie winkel. Ben daar heel netjes te woord gestaan. 5 kijkers in m’n handen gehad. Van 8x25 tot 10x42 in mijn budget.
Ook nog even aan de grote baas gevraagd wat de grote pluspunten waren van ‘hun’ tx42. Was direct overtuigd: veel beter en lichter ging het in de middenklassers niet worden.
(Ja, Leica en Swarovski zullen beter zijn, maar te duur voor mijn geoogde gebruik)

Naast mij stond een jongen en wilde een absolute instapper. Ook hij werd echt zeer netjes te woord gestaan. Dat sierde het personeel wel. :D
We zijn zo wat een jaar verder en heb de smaak te pakken. Naast mijn Bynolyt TX42ED is er sinds een week of wat de Sperwer 65 scope van de Vogelbescherming Nederland. En ja, ook deze joekel én statief gaan mee op fietsvakantie.

De hele middag staan kijken in Zeist bij de VBN. Deze scope was precies wat ik zocht: ruim binnen budget, nog te hanteren, past op mijn huidig statief, relatief licht, relatief compact en vooral passend bij mijn gebruik als enthousiast natuur-spotter. En mocht ie vallen is het geen ramp van wereldformaat.

Paar maanden terug de knoop doorgehakt en tickets voor de boot naar Newcastle geboekt. Ik ga een week vogels kijken op de Farne Island, net onder Schotland. Op de fiets. Bij terugkomst in Nederland een flinke lus van IJmuiden naar Antwerpen, via Zeeuws Vlaanderen en de rest van Zeeland weer naar huis.

Afbeelding
Mooi hoor!
Goed om te lezen dat je nog tevreden bent. Toevallig heeft een vriend van me dit weekend bij de Marel (dependance van de verrekijkerwinkel op Texel) ook de 8x42 TX bynolyt gehaald.

Die scope is wel netjes formaat. Ik heb helaas een iets groter exemplaar. Ik zag wel iemand fietsen op Texel dit weekend die een soort van constructie langs zijn bagagedrager had waarin een statief makkelijk kon staan. Een soort van dikke regenpijp PVC buis leek het. Helaas niet van dichtbij mogen bewonderen, maar ik denk dat ik ook zoiets voor mezelf moet gaan maken.
De telescoop bij mij past wel in een fietstas, maar het statief is gewoon net niet makkelijk mee te nemen. (te groot voor de bagagedrager)
Ik leg mijn camera met superzoom regelmatig op de stuur/zadeltas. Niet handig qua hoogte, maar voor een 50x scope wel stabiel genoeg om keuk te zijn denk ik.