Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plastic pot voor vrek - Forum Wereldfietser

Plastic pot voor vrek

In de loop der jaren heb ik al teveel geld achtergelaten in buitensportwinkels. Neem eens aan dat aardvark een echte vrek is en geen geld meer wil uitgeven aan het kopen van lichtgewicht kunststof voorraadpotten.

Wel stel ik eisen:
  1. grote opening, zowel voor vullen als leeglepelen als om makkelijk te kunnen reinigen;
  2. hermetisch afsluitend, opdat jam of olijfolie er niet uitlopen als de container ondersteboven ligt;
  3. neemt geen smaken aan;
  4. gratis.
In het topic van Kikitjahs voorbereiding op haar reis naar Japan vond ik twee collega-vrekken. DeFietsreiziger stelde voor een plastic verpakking voor kauwgum te hergebruiken. Kan iemand mij zeggen of deze voldoet aan het criterium 'niet lekken'? In een post eronder gaf Ave Gone de goede suggestie om lenzenvloeistofflesjes te hergebruiken. De laatste voldoet niet aan mijn eerste eis (grote opening) maar is toch een uitstekende tip en lijkt me wel handig voor bijvoorbeeld afwasmiddel of kettingolie. Schoonmaken kan voor de reis, thuis met een flesborstel (zuigelingenafdeling). De zoekfunctie van het forum gaf me weinig andere resultaten ('plastic pot').

Wat doet aardvark aan recycling?
  1. Voor kruiderijen e.d. gebruikte ik in het verleden wel de containers van fotorolletjes. Met de overstap naar digitale opnamen raakt die bron uitgeput. Kleine, hersluitbare plastic zakjes vangen die functie voor een deel op. Ze zijn voordelig & nemen weinig (vaste) ruimte in (oprollen als ze leger raken). Nadeel is dat ze niet (nauwelijks) te reinigen zijn, en gemalen specerijen gaan in de sluiting vastzitten en maken deze daarmee onbruikbaar. Kleine medicijnpotjes zijn een alternatief, maar voor oliën sluiten ze onvoldoende af is mijn ervaring.
  2. Een Sterilon druppelflesje (15 of 30 ml) doet bij mij goede diensten, na het wegpoetsen van het opschrift, als knijpflaconnetje voor afwasmiddel.
  3. Een relatief duur flesje Pedros MTB kettingwax, met schroefdop, wordt gevuld vanuit een grote voorraadfles (en houdt het al >10 jaar uit, zonder bros te worden).
  4. Uit een trip naar de USA hield ik een doorzichtig plastic potje met schroefdeksel over, erin zat Folgers instant koffie. De Amerikaanse pindakaas zat ook wel in kunststof potten, maar aardvark liet die daar achter. Het kostte teveel afwasmiddel uit de schaarse voorraad (zie hergebruik Sterilon druppelflesje) om die vetvrij te krijgen.
  5. Kleine PET-flessen (500 ml of minder) worden door aardvark ingezet als vervanger voor de welbekende Sigg (en andere fabrikaten) aluminium drankflessen. Ze zijn veel lichter en qua schoonmaken is de te nemen moeite om het even. Deze tip zie je ook veel terug op fora voor U(ltra)L(ight) backpacken.
Aardvark is bekend met de uitstekend afsluitende potten en flacons van Nalgene. Ook andere fabrikaten zijn bekend (o.a. Ortec, Coghlan's). Maar aardvark wil geen cent extra uitgeven.

Als voorbeeld: oploskoffie wordt in NL alleen in glazen potjes of in de veel duurdere eenkopssachets verkocht; of moet aardvark naar een andere supermarkt gaan of een ander merk kiezen (keuze voor of tegen oploskoffie s.v.p. achterwege laten)? Pindakaas & chocopasta zitten hier ook alleen maar achter glas.
Aardvark weet dat er in NL winkels zijn die relatief dure chocoladepasta in tubes verkopen. Is er een wereldfietser die geprobeerd heeft deze te openen en opnieuw te vullen?

Een lange inleiding naar de uiteindelijke vraag: welke in Nederland/België in de reguliere supermarkt verkrijgbare, dagelijkse, producten ken jij die in een kunststof container (300 ml of kleiner) zitten die geschikt is voor hergebruik (cf. aardvarks eisenpakket)?
Monsterflesjes oersterk en een schroefdop.
multiwgb schreef:Monsterflesjes oersterk en een schroefdop.
Welk product zit erin en bij welke supermarkt verkrijgbaar? Ik wil nl. geen stuiver extra spenderen! Zie de eis: gratis.
hoi,

kunststof vitaminen en mineralen potjes gebruik ik momenteel voor het bewaren van oploskoffie, ik wil dit ook gaan gebruiken voor het bewaren van boter en broodbeleg. Deze potjes hebben helaas geen grote opening.

Ik heb ook nog een kunststof potje met vitamine C, gekocht in Duitsland, duurt wel even voordat hij leeg is maar deze heeft een grote opening:

http://didymo.albumy.biz/files/2013/05/IMG_4451-.jpg

Wat ik verder o.a. hergebruik zijn PET flessen voor drinken (water) en een 0,5 liter PET fles voor het bewaren van spiritus voor mijn zelfbouw brander. (lijkt na 1 jaar gebruik niet te zijn aangetast)
Bij bedrijven waar veel monsters worden getrokken. In de afvalbak van het laboratorim zullen ze wel te vinden zijn. :wink:
multiwgb schreef:Bij bedrijven waar veel monsters worden getrokken. In de afvalbak van het laboratorim zullen ze wel te vinden zijn. :wink:
Aha, nu wordt het me al duidelijker. Dacht even dat ik ze moest gaan kopen (=niet gratis).
Laboratorium(her)gebruik, zeg je? Is dat wel hygiënisch? Weet je uit eigen ervaring dat ze echt goed afsluiten? Heb je een link of plaatje om een beter beeld te krijgen?
jeroen_ schreef:[...] kunststof potje met vitamine C, gekocht in Duitsland, duurt wel even voordat hij leeg is maar deze heeft een grote opening[...]en een 0,5 liter PET fles voor het bewaren van spiritus [...](lijkt na 1 jaar gebruik niet te zijn aangetast
Aardvark vind vers fruit heel lekker en heeft geen scheurbuik opgelopen, ook niet op lange tochten, maar vindt dit wel een goede tip. Laat je het ons weten of (bij warm weer gesmolten) boter ook in het potje blijft en er niet uitloopt?
Ik gebruik ook wel een combinatie van een kleine Trangia brandstoffles (ventiel schenkt lekker uit) en een PET-flesje om extra voorraad mee te nemen. Alcohol en methanol tasten ook in mijn ervaring PET niet aan.
Monsterflesjes, even Googlen, sluiten perfect af. Zover ik weet kan je ervan alles in bewaren. Ik heb ze hier al 30 jaar staan bewaar daar speciale en olie en vetten in. Het gewicht van zo'n flesje zou een nadeel kunnen zijn. Gewicht, degelijk en duurzaam he. :wink:
MultiWGB bedoelt waarschijnlijk dit type flessen van het merk Nalgene vermoed ik: http://www.usplastic.com/catalog/item.a ... &catid=661

Daar heb ik ook zeer goede ervaring mee en ze kosten 3x niets. Ze lekken of breken ABSOLUUT niet, wij vervoerden er destijds o.a. een half litertje olijfolie in. Geef ze een flitsend kleurtje plus wat trendy prints en je kan er in een buitensportzaak onmiddelijk het 10-voudige voor vragen :wink:

Waar ik destijds werkte werden die in allerlei verschillende maten gebruikt om samples in te bewaren. Als je bij een lab voor zulke potjes gaat bedelen zorg dan wel dat je zeker nieuwe, propere exemplaren krijgt. Je wil niet weten waar wij die allemaal voor gebruikten... :lol:

Greetz,
Bram
multiwgb schreef:Monsterflesjes, even Googlen,
Jammer, dat je niet nauwkeuriger kunt zijn. Als ik google op afbeeldingen van monsterflesjes, dan krijg ik er zelfs te zien met kurk.

@cycloantverpia
Juistem, hygiëne is wel een eis. Niet expliciet genoemd, maar toch. Dank voor de toelichting. Als ik vandaag 9 tot 15 EUR uitgeef aan Nalgene, ben ik ook weer voor jaren voorzien, maar het gaat me juist om de sport van het vinden van alternatieven & het hergebruik.

Hoe dan ook, het is wel een goed voorbeeld van recycling, maar toch zoek ik meer producten uit het dagelijks gebruik, of de eigen keuken, die voor iedereen eenvoudig en zonder kosten te verkrijgen zijn. En dat je het een ander nuttig doel geeft i.p.v. dat het weggeknikkerd wordt.

Ik dank jeroen_ nogmaals, omdat hij als enige tot nu on topic en met een goed voorbeeld reageerde.

In tegenstelling tot wat 'multiwgb' hieronder suggereert, ben ik er dus nog niet uit. Negeer s.v.p. zijn/haar off topic bericht.
aardvark schreef:
multiwgb schreef:Monsterflesjes, even Googlen,
Jammer, dat je niet nauwkeuriger kunt zijn.
Dat kan ik wel, maar de software van het forum gaat voor mij niet zo gemakkelijk om met plaatjes. :wink:
Voor benzine neem je een flesje met schroefdop en voor suiker zou je flesje met een kurk kunnen nemen. :lol:
Zo te volgen ben je er al uit. Toch.
Bij de AH waren laatst de verse pastasausen in de aanbieding waar ik een paar bakjes aan overhield. De sausen zitten in lichte bakjes met een grote opening en zijn lekvrij zolang je ze niet samenperst.
http://www.ah.nl/appie/zoeken/pastasaus-vers
Voor de tubes is er een bestaand product waar je van kan afkijken: tubes bij Bever. De onderkant openknippen en dan iets verzinnen om ze goed mee af te sluiten. Mijn ouders hebben van die gekochte tubes en na lang gebruik vertonen ze wel wat scheurtjes. Maar waarschijnlijk kan je die sluitstukjes dus hergebruiken voor tubes die je zelf opengeknipt hebt.

Ik heb een flinke voorraad aan willekeurige plastic bakjes die misschien op reis nuttig zouden zijn. Vitaminepotjes zijn mijn favoriet, maar ik heb er nog geen erg vloeibare dingen in gedaan. Jam gaat prima.

Voor kruiden: medicijnpotjes. Ze hebben ook nog eens een schroefdopje, misschien handiger dan fotobusjes. Maar dan moet je toevallig of zelf medicijnen hebben die in potjes gaan of iemand kennen die ze voor je kan sparen.
Ook van mij helaas geen antwoord op je vraag, maar:
aardvark schreef:Voor kruiderijen e.d. gebruikte ik in het verleden wel de containers van fotorolletjes. Met de overstap naar digitale opnamen raakt die bron uitgeput.
Er zijn zeker nog wel mensen die analoog fotograferen; vraag eens naar kokertjes bij de fotograaf, kans dat die nog best een zak hebben staan.

Verder heb ik weleens chocopasta in plastic pot gehad, maar helaas heb ik geen idee welk merk of waarvandaan. Ik vermoed wel dat je in het goedkopere segment moet zoeken; niet bij de Aldi weet ik, maar misschien Lidl/Euroshopper/Bas?

Succes met de zoektocht,

Carl
Fred en Ed heeft een aantal smaken, dubbelpasta, hazelnoorpasta, aardbeienjam en smeerkaas in een tube zitten. Nadelen zijn er ook, geen grote opening om de tube schoon te maken en de tubes zelf zijn aan de prijs.
SanneB schreef:Vitaminepotjes zijn mijn favoriet, maar ik heb er nog geen erg vloeibare dingen in gedaan. Jam gaat prima.
Uit eigen ervaring weet ik dat de standaard glazen jampot met blikken schroefdeksel, die je zo in de winkel koopt, onvoldoende dicht is te draaien. Voor opening zijn ze volkomen dicht. Maar erna? Bij warm weer komt er soms een soort sirooplaagje bovenop de jam te staan. Dit suikerwater drupte eens in mijn waterdichte tas, die bovendien niet goed dichtgerold was. Het resultaat: ontelbare, ontelbare aantallen mieren in mijn tas. Ik heb de tas plus inhoud mee onder de douche genomen en alles duchtig geschrobt. Wat een plakkerig goedje!

Daarom toch mijn vraag: sluiten dat soort vitaminepotjes - die wel favoriet lijken - ècht goed af? Zet ze eens een dag op de kop of leg je op hun zij - met jam erin - en bericht ons dan? Aardvark is een beetje sceptisch, maar hoopt ongelijk te krijgen.

Over de tubes: kwa formaat lijken de dure Fred & Ed tubes (330 gram) minstens even groot als de
Coghlan's Squeeze Tubes met 200 ml inhoud. Ik hoop op een forumlid dat de test al heeft gedaan en ons erover vertelt. Dan is de aankoop van F&E nog wel te verteren qua prijs, want je spaart de 7 EUR bij de Bever uit. Daarna vul je ze met goedkoper naar choco smakend vet. Als er geen reactie komt, moet ik die taak misschien maar op me nemen. Lijkt me wel een aardig experiment (MYOG). Kan er ook pindakaas in, dat in 2013 uit het assortiment van F&E was verdwenen (als ik lieg doe ik dat in commissie).
Carl schreef:[...]vraag eens naar kokertjes bij de fotograaf, kans dat die nog best een zak hebben staan. [...]Lidl/Euroshopper/Bas?
Ik was al overgestapt op medicijnenpotjes e.d. omdat ze ook in kleinere formaten komen. Voor mij bleken de fotokokertjes te ruim bemeten. Wel zijn de kokertjes van een taaier soort kunstsof dan veel bruinplastic medicijnpotjes. Die laatste zijn iets breukgevoeliger, zo is mijn ervaring. Maar: goede suggestie voor andere vrekkige forumleden om eens bij de lokale fotograaf te vragen.

De Aldi is erg dichtbij en ik koop daar ook wel bepaalde zaken. 'k Zal hun assortiment toch eens beter onder de loep nemen op een rustige ochtend. Schap voor schap afgaan? Misschien mijn kamp opslaan nabij een Lidl (ruim verderop)? De andere winkels ken ik niet in mijn regio.

Blijf komen met suggesties!

"Door schade en schande wordt men wijs."
aardvark schreef:Uit eigen ervaring weet ik dat de standaard glazen jampot met blikken schroefdeksel, die je zo in de winkel koopt, onvoldoende dicht is te draaien.
Dat is ook mijn ervaring. Wat goed sluitbaar lijkt en het ook is in huis-tuin-en-keuken-gebruik, kan behoorlijk tegen vallen tijdens het camperen. Dat heb ik o.a. reeds kunnen ervaring met een schijnbaar perfect afsluitbaar vitaminepotje (met schroefdraad) met vruchtendranksiroop.

Ook alle niet-schroefdraadsystemen zijn vaak onbetrouwbaar als er wat druk op het recipiënt komt.
aardvark schreef:Dit suikerwater drupte eens in mijn waterdichte tas, die bovendien niet goed dichtgerold was. Het resultaat: ontelbare, ontelbare aantallen mieren in mijn tas. Ik heb de tas plus inhoud mee onder de douche genomen en alles duchtig geschrobt. Wat een plakkerig goedje!
Ik heb ook al eens gebruikt gemaakt van mieren om iets schoon te maken. Waarschijnlijk niet aan te raden met sommige tropische mierensoorten (of als men weinig tijd heeft), maar in België of Nederland prima te doen met kleine bruine en zwarte mieren. Die beesten verdwijnen weer vanzelf als alle zoetigheid opgegeten is en het resultaat is erg netjes.
aardvark schreef: Over de tubes: kwa formaat lijken de dure Fred & Ed tubes (330 gram) minstens even groot als de
Coghlan's Squeeze Tubes met 200 ml inhoud.
Nog niet geprobeerd. Maar ik schat dat de bruikbare inhoud na het opensnijden van zo'n tube niet meer boven de 200 ml zal uitkomen, want je verliest wel wat ruimte met het afsluitsysteem. Ik vraag me ook af hoe het betrouwbaar en degelijk afsluitbaar is. Maar ik hoor graag hoe het experiment uitpakt.
aardvark schreef:Ik was al overgestapt op medicijnenpotjes e.d. omdat ze ook in kleinere formaten komen. Voor mij bleken de fotokokertjes te ruim bemeten.
Ook zijn er vragen te stellen bij de geschiktheid van zo'n fotopotjes voor voedingswaren. Ik heb gelezen (maar weet niet of het waar is) dat er van de zwarte potjes wel eens niet zo'n prettige stoffen kunnen komen.

Renaat
Zalfpotjes van de apotheek. Ze zijn er vanaf 25 ml tot 500 ml in verschillende maten. Mijn ervaring is dat ze waterdicht zijn, maar doe er dan wel voor de zekerheid een plastic zakje om. Het zijn rondje potjes met een schroefdeksel. Makkelijk schoon te maken en nemen geen kleur/smaak over.

De apotheek heeft ook plastic medicijnflesjes. Ideaal voor olijf/zonnenbloemolie of afwasmiddel e.d. 100% waterdicht. Niet makkelijk schoon te maken omdat je niet met een borstel erin kan.

Wat betreft het gratis; ik heb een aantal van de apotheek gratis gekregen toen ik erom vroeg, maar een aantal wel moeten betalen (centen kwestie). Een beetje lief kijken en maar eentje vragen doet wonderen.
OT, maar te belangrijk IMHO om voorbij te laten gaan:
Revanho schreef:Ik heb gelezen (maar weet niet of het waar is) dat er van de zwarte potjes wel eens niet zo'n prettige stoffen kunnen komen.
Tja, ikzelf geef er de voorkeur aan om op fora zulke uitspraken niet te doen, tenzij ik er een bron (hoe (on)wetenschappelijk dan ook) bij kan opgeven.
Mag ik je in overweging geven dat Coghlan's, een Canadese firma, lange tijd speciale dekseltjes verkocht om die kokertjes om te bouwen naar peper- & zoutstrooiers? Coghlan's verkocht en verkoopt ook in de USA. Het product zit nu niet meer in hun assortiment (ik kon het niet vinden), waarschijnlijk door de wereldwijde ingestorte vraag naar analoog fotomateriaal. Maar ik kan mij desondanks niet voorstellen dat zij, omwille van hun productaansprakelijkheid, risico's daarmee wilden lopen. Wel was dat in de periode dat er nog BPA voorkwam in kunststof producten, o.a. waterflessen, en er zijn ook andere weekmakers met hormoonachtige eigenschappen.
Doe je moeite een bron te vinden s.v.p.?
CCtje schreef:Wat betreft het gratis; ik heb een aantal van de apotheek gratis gekregen toen ik erom vroeg, maar een aantal wel moeten betalen (centen kwestie). Een beetje lief kijken en maar eentje vragen doet wonderen.
Goede suggestie en het lijkt ook betaalbaar, maar het is gebruik van nieuwe grondstoffen. Ik weet dat het moeilijk kan zijn om in kleine aantallen zulke potjes ongebruikt te kopen. Toch zoek ik naar meer ervaringen m.b.t. hergebruik.
Ik stel me erg, erg gierig op.