Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plastic pot voor vrek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Plastic pot voor vrek

Wat ik zelf gebruik voor wat betreft gratis zijn tic-tac doosjes voor kruiden.

Voor wat betreft bijv. oliën geef ik de voorkeur aan centrifuge tubes. Zul je niet snel helemaal gratis kunnen krijgen, behalve als je mensen in een lab kent. Maar anders zijn ze gemakkelijk mee te bestellen indien je wel eens iets op bijv. amazon bestelt. Beetje in het kader van de monsterflesjes van multigwb, maar dan kleiner.

Bijv. de volgende:
http://www.amazon.de/Zentrifugenr%C3%B6 ... 3%B6hrchen

Let wel op aanwezigheid van een schroefdop. Niet alle centrifuge tubes hebben dit namelijk. Zonder schroefdop is het echter niet altijd even praktisch in bijv. een tas, kan gemakkelijk open gaan namelijk bij verschuiven.

Naast 10 ~ 15 mL zijn er ook 50 mL varianten van dit soort tubes te vinden. Het grote voordeel vind ik zelf is de stevigheid van dit soort tubes. Ze zijn er namelijk op gemaakt om te kunnen worden verhit, maar ook opgeslagen in bijv. -80 graden. Ook eventueel vallen, wat gewicht erop, etc. is niet voldoende om de meeste van dit soort tubes zomaar stuk te krijgen. Je moet het redelijk hardhandig aanpakken om het plastic te doen splijten.
aardvark schreef:Ik stel me erg, erg gierig op.
Je kunt eens een keer gek doen, een ziekenhuis binnenlopen en bij een klinisch lab de baliemedewerker lief aankijken, of een commerciëel lab, en vragen of ze enkele tubes voor je hebben indien je probeert voor gratis en het je wat lijkt. Gezien je locatie zou ik denken MMC in Veldhoven een leuke optie is om eens te proberen indien je in de buurt bent :).
aardvark schreef:Laat je het ons weten of (bij warm weer gesmolten) boter ook in het potje blijft en er niet uitloopt?
Zal ik doen.
stef.l schreef:Wat ik zelf gebruik voor wat betreft gratis zijn tic-tac doosjes voor kruiden.[...]Voor wat betreft bijv. oliën geef ik de voorkeur aan centrifuge tubes
TicTac's, jeugdherinneringen, kreeg ik nog wel eens van mijn oma zaliger. Sluit de verpakking tegenwoordig wel goed? Aardvark herinnert zich een niet al te stabiel lipje en ook de witte bovenkant schoot nogal makkelijk uit het transparante kokertje als de sticker over die bovenkant was verwijderd. Maar misschien was dat omdat aardvark het gebruikte als opslag voor stalen kogeltjes voor het stadsfietswielnaaflager. Ze waren ook geschikt als behuizing om een kristalradio-ontvanger in in te bouwen.

Kun je wat zeggen over de huidige constructie van de TicTac-doosjes (zie ook de link hierboven, specifiek deze foto op wikipedia)? Steek je je kruiden-TicTac's nog in een plastic zakje, of gaan ze zo, onbeschermd, de fietstas in?

Over centrifugebuisjes las ik ook op UL backpacking sites. Fijn dat je een voorbeeld leverancier noemt, op zich een goede tip. Aardvark moet helaas in herhaling vallen: hergebruik van wat anders afval zou zijn staat voorop, dat is de uitdaging. Welke supermarktproducten zitten in een goedsluitende plastic pot?
Ziehier de Gouden Tip: Skippy pindakaas. Zit in een prima afsluitbare plastic pot. Gebruik ze al jaren. Voor olie ed gebruiken we een colaflesje.
gios schreef:Ziehier de Gouden Tip: Skippy pindakaas. Zit in een prima afsluitbare afsluit plastic pot. Gebruik ze al jaren.
Hee, Skippy is Amerikaans, dacht ik. Ik weet geen supermarkt in NL. Maak er een gouden tip met platina randje van: bij welke winkel koop jij dat?

Na het antwoord van gios/Erik hieronder, waarvoor dank, blijkt dat naast de Jumbo ook de AH supermarkt het verkoopt.
Unilever verkocht Skippy vorig jaar (2013) aan Hormel (overnamebericht voor de geïnteresseerden; leuk weetje: Hormel Foods Corp. is de maker van SPAM).
aardvark schreef:
gios schreef:Ziehier de Gouden Tip: Skippy pindakaas. Zit in een prima afsluitbare afsluit plastic pot. Gebruik ze al jaren.
Hee, Skippy is Amerikaans, dacht ik. Ik weet geen supermarkt in NL. Maak er een gouden tip met platina randje van: bij welke winkel koop jij dat?
Jumbo
aardvark schreef:TicTac's, jeugdherinneringen, kreeg ik nog wel eens van mijn oma zaliger. Sluit de verpakking zo goed - aardvark herinnert zich een niet al te stabiel lipje en ook de witte bovenkant schoot nogal makkelijk uit het transparante kokertje als de sticker over die bovenkant was verwijderd. Maar misschien was dat omdat aardvark het gebruikte als opslag voor stalen kogeltjes voor het stadsfietsnaaflager.

Kun je wat zeggen over de huidige constructie van de TicTac-doosjes? Steek je je kruiden-TicTac's nog in een plastic zakje, of gaan ze zo, onbeschermd, de fietstas in?
De tic-tac doosjes gaan vrij goed mee. Heb eigenlijk nooit een dopje eruit geschoten gehad. Het lipje wordt bij langer hergebruik wel wat losser. Veel gebruikte kruiden kun je dan nog wel eens willen vervangen.

Bovendien voor alles waarbij je bang bent dat het los zou raken, zoals het gehele dekseltje, zou ik zeggen duck tape is je vriend :p. Klein stripje om het gehele doosje en het blijft zeker wel zitten.
aardvark schreef:Ik dank jeroen_ nogmaals, omdat hij als enige tot nu on topic en met een goed voorbeeld reageerde.

In tegenstelling tot wat 'multiwgb' hieronder suggereert, ben ik er dus nog niet uit. Negeer s.v.p. zijn/haar off topic bericht.
Multiwgb komt met een prima idee: gratis, herbruikbare monsterflesjes. Ook Bram verduidelijkt een en ander, prima toch?

En nog een offtopic vraagje: waarom toch steeds die aardvarkens erbij halen? Kan aardvark niet gewoon 'ik' zeggen? Dat leest nl wat prettiger. :wink:

Zelf gebruik ik ook die kleine (ook te krijgen in mini formaat) lenzenvloeistofflesje voor shampo, olijf-, zonnebrand- en kettingolie.
Maar mijn ervaring is dat die handige flesjes bij vorst zeer onhandig kunnen zijn. Vloeistof wordt dan een dikke half bevroren stroop die het gaatje blokkeert en nu kun je wel het gaatje groter snijden maar soms scheurt door de kou spontaan het flesje of gaat het bij opendraaien kapot. Daar word je dan niet echt vrolijk van.
stef.l schreef: Voor wat betreft bijv. oliën geef ik de voorkeur aan centrifuge tubes. [...]
Het grote voordeel vind ik zelf is de stevigheid van dit soort tubes. Ze zijn er namelijk op gemaakt om te kunnen worden verhit, maar ook opgeslagen in bijv. -80 graden. Ook eventueel vallen, wat gewicht erop, etc. is niet voldoende om de meeste van dit soort tubes zomaar stuk te krijgen. Je moet het redelijk hardhandig aanpakken om het plastic te doen splijten.
Ah goede tip voor winterkampeerders!
Revanho schreef: Ik heb ook al eens gebruikt gemaakt van mieren om iets schoon te maken. Waarschijnlijk niet aan te raden met sommige tropische mierensoorten (of als men weinig tijd heeft), maar in België of Nederland prima te doen met kleine bruine en zwarte mieren. Die beesten verdwijnen weer vanzelf als alle zoetigheid opgegeten is en het resultaat is erg netjes.
Mooi! Ik ga dit gelijk bij de eerst volgende kliederboel gebruiken.
Zal waarschijnlijk de rode bosmier worden, geen leuk vriendje om in je slaapzak te hebben maar hij is wel razend rap met opruimen.
Thanks voor deze leuke milieuvriendelijke tip.
Yopie schreef:Zelf gebruik ik ook die kleine (ook te krijgen in mini formaat) lenzenvloeistofflesje voor shampo, olijf-, zonnebrand- en kettingolie.
Maar mijn ervaring is dat die handige flesjes bij vorst zeer onhandig kunnen zijn. Vloeistof wordt dan een dikke half bevroren stroop die het gaatje blokkeert en nu kun je wel het gaatje groter snijden maar soms scheurt door de kou spontaan het flesje of gaat het bij opendraaien kapot. Daar word je dan niet echt vrolijk van.
Hmmm, daar heb je wel een interessant punt. Ik ben zelf niet echt een winterkampeerder en vergat daardoor dat niet alles vloeibaar blijft. Als het flesje stukgaat, wordt het plastic dan ook vlijmscherp of valt dat mee?

Ik constateer in elk geval dat kunststof flesjes (PET, PP, PE) populair zijn om her te gebruiken, het lijkt bijna vanzelfsprekend. Ik heb het idee dat dat komt doordat de schroefdop erop echt vloeistofdicht afsluit. En doordat veel vloeibare drogisterijartikelen, naast frisdranken, daarin zijn verpakt. Goed dat plastics in deze vorm een langer leven zijn beschoren, voordat ze worden afgedankt.

Meer on topic: kun je als Zweeds ingezetene iets vertellen over de verpakkingen van dagelijks gebruikte etenswaren e.d. in Zweden? Worden die ook in kunststof potten verpakt verkocht? Opdat je ze kunt hergebruiken? Of is de situatie vergelijkbaar met NL en bestaan verpakkingen overwegend uit (vacuum)folie, karton (bijv. diepvries), blik en glas? Let op: ik ben nog altijd voornamelijk op zoek naar gerecycleerde, gratis, goed sluitende kunststof containers met ruime opening (vullen, schoonmaken).
Yopie schreef:
Revanho schreef: Ik heb ook al eens gebruikt gemaakt van mieren om iets schoon te maken.
Mooi! Ik ga dit gelijk bij de eerst volgende kliederboel gebruiken.
Zal waarschijnlijk de rode bosmier worden, geen leuk vriendje om in je slaapzak te hebben maar hij is wel razend rap met opruimen.
Thanks voor deze leuke milieuvriendelijke tip.
Graag gedaan. Lijkt me - zeker bij wat grotere mieren - wel enkel raadzaam bij 'glad' materiaal waar het eetbare spul niet in kan kruipen. Bij iets van Cordura weet ik niet of het resultaat goed is maar ook niet helemaal zeker of de mieren niet destructief te werk zullen gaan om de laatste zoetigheid er uit te halen. Ook natuurlijk materialen (leer, katoen, ...) lijkt me niet zonder risico. (M.a.w. in zo'n gevallen proberen op eigen risico.)

Bij mij ging het om gladde kunststof en dat werkte prima. Maar als je het zelf hebt geprobeerd, dan hoor ik graag hoe goed/slecht het ging.

Renaat
Yopie schreef:En nog een offtopic vraagje: waarom toch steeds die aardvarkens erbij halen? Kan aardvark niet gewoon 'ik' zeggen? Dat leest nl wat prettiger. :wink:
Hoewel jeroen_ meestal de voorkeur geeft aan de eerste persoonsvorm, heeft hij absoluut geen probleem met aardvark die in de derde persoonsvorm schrijft.
Revanho schreef:
Yopie schreef:[...] milieuvriendelijke tip.
[...verhaaltje over schoonmaken m.b.v. mieren...]
Interessante methode van schoonmaken. Maar weet je wat het belangrijkste voedsel is voor een aardvark(en)? :twisted:
Ik zal dus niet mierenn**ken, maar op zich vind ik bovenstaande schoonmaakmethode een eigen topic waard als jullie er verder over willen discussiëren. Ik gebruikte een anekdote om duidelijk te maken dat sommige potten en glazen met deksel in de praktijk van het kamperen niet zo hermetisch afsluiten als je zou willen. En dat goed afsluitbaar een zinnige eis is, als je kunststof potten met deksel wilt hergebruiken.
Flesje van zeepbellenblaas - brede hals, waterdicht, en bovenop nog vaak een puzzeltje erbij. IS niet gratis, maar je hebt er een hoop plezier aan om het leeg te maken..
Is juist hartstikke duur, want je hebt er vaak pas behoefte aan bij aanwezigheid van zo'n duur zoontje, dochtertje, neefje of nichtje! :lol:

Hoe zit het eigenlijk met potjes voor hobbymaterialen? Wordt daar niet iets (semi-)vloeibaars verpakt in lichte, stevige plastic potjes met een (relatief) breed deksel? (Ik denk aan verf, inkt, etc.) En wat wordt er dan met de verpakkingen gedaan? Lijkt me hygiënischer na een afwasje dan iets wat in laboratoria gebruikt is... :roll:
manis schreef:Flesje van zeepbellenblaas [...]
De echte krent knipt & buigt een stuk draad van een gratis stomerijkleerhanger en maakt sop in een yoghurtbeker, maar manis denkt in elk geval buiten de gebaande paden. Lof daarvoor! Het lijkt me wel een mooi formaat voor olijfolie voor een korte trip. Het puzzeltje is goed voor regenachtige blijf-in-de-tentdagen. Uitstekend hergebruik (hervullen met sopwater en dan bellenblazen is natuurlijk leuker).
Robertjan schreef:potjes voor hobbymaterialen?
De werkelijke gierigaard vraagt zijn buren de kuipjes van de eenpersoonsyoghurtporties voor hem/haar te bewaren om kleine dingen te sorteren, maar heb je een link of plaatje voor me, om net even duidelijker te maken waar je op doelt? Ik ben erg visueel ingesteld.

Ik doe zelf nog een nieuwe duit in het zakje. Ofschoon het niet echt goedkoop is, maar wel vers, dus lekker: her en der tref je sinaasappelpersmachines aan waar je zelf ter plekke jus d'orange afvult in PET wijdhalsflesjes. De kleinere exemplaren kun je ook onderweg nog wel reinigen (bind desnoods met een elastiek een helft van een doorgeknipt zacht schuursponsje aan je langgesteelde lepel, spork of foon). Prima om rijst droog in te vervoeren, of om linzen in voor te weken.
aardvark schreef:Ik constateer in elk geval dat kunststof flesjes populair zijn om her te gebruiken, het lijkt bijna vanzelfsprekend. Ik heb het idee dat dat komt doordat de schroefdop erop echt vloeistofdicht afsluit.
Ik gebruik ze vnl omdat ze veel kleiner dan de originele flessen zijn. Ook zijn kleine flesjes shampo, olijf-, ketting-, en vooral zonnebrandolie schrikbarend duur, vaak duurder dan een grotere verpakking.
En nog een belangrijke reden: het weegt veel minder. Tot mijn grote grammenjaagvreugde is het lenzenvloeistof merk wat ik altijd gebruik sinds kort overgegaan op een ander flesje wat maar liefst 10gr minder weegt (ja dit zou je zomaar belangrijk kunnen vinden). Een 240ml flesje weegt nu 23gram 8) (heb nog niet de 100ml en 50ml gewogen). Ook is het flesje wat zachter geworden, je kunt er nu in knijpen, hopelijk kan het dan ook beter tegen vorst. Ga er binnenkort eentje in de vriezer leggen, van te voren testen kan een hoop narigheid voorkomen.

Potjes met een ruime opening gebruik ik niet, zou niet weten waarvoor. @Aardvark, als ik vragen mag, waar wil je deze potjes eigenlijk precies voor gebruiken?

En ik ben geloof ik een vreetzak want bij mij is denk ik een vitaminepotje jam na twee of drie broodjes smeren toch wel op. En dan? Koop je dan in de winkel een pot jam, schep je dat over en gooi je de rest weg omdat 't er niet meer bij past of fiets je op een gegeven moment met dubbele potjes jam (pindakaas/chocopasta etc) in het rond? Want lege potjes meeslepen lijkt me ook een beetje raar?
aardvark schreef: Als het flesje stukgaat, wordt het plastic dan ook vlijmscherp of valt dat mee?
De flesjes krijgen een barst. Mijn evaring: des te harder het flesje des te slechter het tegen vorst kan, maar of dit altijd zo is? Geen idee. :)
aardvark schreef:Meer on topic: kun je als Zweeds ingezetene iets vertellen over de verpakkingen van dagelijks gebruikte etenswaren e.d. in Zweden?
Wat Nederland niet heeft zijn mega-supermarkten (dus meer keus aan producten/verpakkingen), mega grote familieverpakkingen en meer navul producten (zoals jam in een plastic zak/rol).
Door de vaak grote afstanden doe je niet dagelijks boodschappen en een vriezer waar een eland in past is dan ook vrij normaal. Dus veel is afgestemd op de vriezer (alles in grote plastic zakken), men bakt vaak zelf brood/koek (grote zakken meel), een stukje kaas van 2.5 kg is heel normaal, zo ook een emmertje jam, augurk, haring etc.
Verder houdt men van zelf geplukte, gemaakte, gerookte of ingelegde kruiden, groenten, bessen, paddestoelen, jam, vis etc. Dus veel soorten glazen weckpotten en flessen (geen kunststof vanwege hygiëne en bv zure azijn).
Wat ook een verschil is is dat de Zweed meer van het buitenleven geniet, dus het bos/gebergte in gaat met thermosfles en broodjes of zelf op een vuurtje koffie/broodjes/worstjes maakt waardoor er meer keus aan kook-, grilpannetjes en kunstof bewaarbakjes is.
En als fietser hou ik erg van de zweedse kaastube (in allerlei smaken: van vis, ham, salami tot peer met schimmelkaas), zeer handig om mee te nemen. Geloof niet dat er van dit soort tubes in NL zijn?
Revanho schreef:Lijkt me - zeker bij wat grotere mieren - wel enkel raadzaam bij 'glad' materiaal waar het eetbare spul niet in kan kruipen. Bij iets van Cordura weet ik niet of het resultaat goed is maar ook niet helemaal zeker of de mieren niet destructief te werk zullen gaan om de laatste zoetigheid er uit te halen. Ook natuurlijk materialen (leer, katoen, ...) lijkt me niet zonder risico.
Åj :shock: goed dat je dit nog even meldt! Ga het gelijk zo testen, heb in de tuin een metershoog rode mierennest staan: wat jam op een oud shirtje en wat ander materiaal smeren en dan maar kijken wat er gebeurt.

@Aardvark sorry voor het offtopic zijn, maar om nu een nieuw topic voor 3 zinnetjes te maken gaat me een beetje te ver ..
Geweldig topic om erbij te pakken in de voorbereiding van een fietstrip. Heb al leuke tips voorbij zien komen. Met de bellenblaas op 1!
Yopie schreef:Potjes met een ruime opening gebruik ik niet, zou niet weten waarvoor. @Aardvark, als ik vragen mag, waar wil je deze potjes eigenlijk precies voor gebruiken? [...] een vriezer waar een eland in past is dan ook vrij normaal. [...] een emmertje jam, augurk, haring etc. [...][...]zweedse kaastube (in allerlei smaken: van vis, ham, salami tot peer met schimmelkaas), zeer handig om mee te nemen. Geloof niet dat er van dit soort tubes in NL zijn?
Mijn eetlust tijdens en na fietstochten, dat laatste is nog wel eens een probleem (alle pondjes gaan door het mondje en als ik weer terugkeer van een tocht naar een zittend bestaan als kantoorklerk moet ik daar echt op letten), maken korte metten met restjes die niet meer in een pot of in de fietstas passen (hoewel jouw eetlust zo langzaamaan wel van epische proporties moet zijn, als ik de diverse posts waarin je daarvan gewag maakt, mag geloven :)). Ik maak graag gebruik van wat er langs de kant van de weg wordt aangeboden (fruit, aardappelen, knollen, groenten - via het 'honours systeem' - mij in Noorwegen, Denemarken en ook Zweden niet onbekend), soms zit daar ook jam bij. Dat zit meestal in een glazen potje en gezien mijn ervaring, je haalt zelf de op zoet verliefde mieren aan, wil ik dat na opening beter kunnen opbergen in mijn tas. Ofschoon het binnen 3 dagen toch wel op is (fruityoghurt uit de winkel heet wel zo, maar meestentijds twijfel ik of het fruit wel toegevoegd is, fruitjam zonder toegevoegde suiker kieper ik dan graag in een bakje kale yoghurt, véél lekkerder).

Ik heb niet graag glazen potten in mijn fietstassen, naast het mierenincident herinner ik mij een omgevallen fiets door een afgebroken standaard met aansluitend een pindakaas-glas-festijn en een demi-bouteille excellente wijn waarvan de hals brak na een ietwat overmoedig genomen bocht in een Franse bergrit, om de meest vervelende te noemen. Dat is de belangrijkste reden om spullen over te lepelen.

Had ik al verteld dat ik lange tochten meestal solo doe? En dat ik 's avonds kokerellen een van de meest leuke en ontspannende onderdelen van zulke tochten vind? Ik heb dus graag een flinke variatie aan etenswaren in mijn fietstas. Ondanks de grote eetlust is een familieverpakking rijst te veel voor mij in een keer. Op lange tochten wil ik bijv. rijst, couscous, kruidenbouillonpoeder (vaak ook in glas), quinoa, gedroogde groenten, linzen, enz., enz. tegen vocht beschermen. Dat gaat redelijk in Ziploc-zakjes (m.u.v. bouillonpoeder, maar blokjes gaat wel) die het voordeel hebben dat naarmate de inhoud afneemt, het pakvolume evenredig verminderd. Het nadeel van de redelijk stevige Ziplocs is dat er toch wel gaatjes in komen. Schoonmaken en hergebruiken gaat maar zozo. Vandaar dat ik graag een paar (lege) potten meeneem. Daarin gaan ook olijven, gedroogde tomaten in olijfolie, restanten van een groot blik peren (als vers fruit duur is of niet verkrijgbaar) voor de volgende dag (perenpannekoek als ontbijt, lekker), een ei veilig (want al stukgemaakt) vervoeren (niet te lang bij warm weer!), et cetera.

Vanuit de winkel is het eten, als het niet in glas zit, vaak verpakt in karton, dat snel zompig wordt in de ochtenddauw als je je tassen inpakt. Ik pak het daarom nog bij de winkel (afvalbakken, afvalscheiding) om. Ik prefereer echte koffie (minimaal filterkoffie, maar espresso mag ook), maar behelp me soms met instant. De eenpersoonssachets vind ik duur, ofschoon ik ze een enkele keer op een korte trip wel meeneem. Liever koop ik een grote pot, waar ik thuis uit overlepel naar een potje dat past bij de lengte van de tocht. Als een winkel producten in bulk verkoopt kies ik ook wel voor afgepaste hoeveelheden voor één maaltijd, maar de routes die ik kies zijn geregeld van het type waar je een week geen winkel tegenkomt, of onzeker over het aanbod (een gevulde koek die gevoeld 5 jaar houdbaar is, is leuk voor een noodrantsoen, maar om dagen achtereen dat karton te eten ...).

Oei, oei, eland in de diepvries. Ik kan mij de smaak van eland (moose) nog als de dag van gisteren herinneren. Kreeg een heel mooi stuk perfect (saignant) gebakken haas (tenderloin) aangeboden toen ik - natgeregend, koud, uitgeput - arriveerde in een geïmproviseerd visserskamp ergens in de Yukon. De heren vissers hadden op beter weer gerekend en wilden opbreken en wisten ineens wat te doen met hun voorraden. Zij deden niet aan lichtgewicht kamperen, sliepen in een grote witte katoenen prospectorstent. Met mij reed voor dat stuk een Australisch stel mee, ook zij werden hartelijk onthaald. Een feestmaal werd het met gebakken aardappelen, uien, paprika, veel champignons en die prachtige smaak van een dier dat vrij heeft kunnen leven (daar kan geen plofkip tegenop). Ik ben een omnivoor, eet graag vegetarisch, maar als je dan af en toe vleeseet, laat het dan van zulke kwaliteit zijn (en dan mag het ook wat kosten). Zelfs de Australische, die verder vegetarisch at uit overtuiging tegen de bio-industrie, proefde een stukje. Mjam (ook ik weid wel eens uit en ga off topic).

Ik ken meer mensen die bij de Zweedse kaastube gaan kwijlen (of ben ik nu te beschrijvend). Ik ben een uitzondering daarop, ik houd absoluut niet van kaas, in geen van haar verschijningsvormen ("wilt u echt een pizza zonder kaas?"). Dus dat deel van het koelvak/winkelschap sla ik over. Wel heb ik ooit vis uit een tube op, dat moet ergens in Noorwegen of Zweden zijn geweest. Dat was best smakelijk op brood en kaakjes, maar ik weet absoluut niet meer van welk merk. Eigenlijk is broodbeleg uit een tube best handig voor fietskamperen. Kortom, of deze zaken in NL in gewone supermarkt liggen of alleen maar bij speciaalzaken, ik kan er niets van zeggen want mijn blik gaat eraan voorbij.
Zelf ga ik volgende week eens rondkijken op de Interpack, een grote verpakkingsbeurs in Düsseldorf... voldoende monstermateriaal... :D

PP-flesjes worden bij vorst bros en uiteindelijk zullen ze breken.
Bij vorst kun je beter flesjes van HDPE of PET gebruiken.

De code of naam is meestal onderop het flesje te vinden.
1 = PET
2 = HDPE
5 = PP

Ingrid
Enckie schreef:Zelf ga ik volgende week eens rondkijken op de Interpack, een grote verpakkingsbeurs in Düsseldorf... voldoende monstermateriaal... :D
Ingrid, zit jij in die wereld? Kun je een levensmiddelenfabrikant overhalen om i.p.v. in glas een tijdlang hun spullen in door buitenmensen (wereldfietsers, GR-pad wandelaars, enz.) her te gebruiken kunststof potten te leveren? Het kan een marketingcampagne zijn!
Omdat je goede tips geeft over het verschil in materiaal, kun je ook wat zeggen over de nadelen van de verschillende kunststoffen t.o.v. glas, zo er die zijn?
Wikipedia over nadelige eigenschappen van de [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Petfles]PETfles[/url] schreef:Vergeleken met glas laat het echter gemakkelijker gassen als zuurstof en koolzuur door. Daarom zijn petflessen vooralsnog ongeschikt om bier te verpakken.