Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plastic pot voor vrek - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Plastic pot voor vrek

Glazen pot op fietsvakantie: ik moet er niet aan denken. Mijn grootste zorg is dat glas kapot kan en dan heb ik de jam tussen mijn spullen brr. Ten tweede is het natuurlijk een stuk zwaarder, en inderdaad; alle beetjes helpen. (Andere jaren had ik altijd van die grote tubes chocoladepasta bij (Fred?), dit jaar ga ik het eens proberen met een plastic fles met 250 gram Langnese honing, als die op is koop ik nieuwe en vul de fles weer. (Het overschot eet ik in een keer op, geef ik aan mijn mede-reisgenoten of gooi ik weg!) Ook is een kunststof fles nog enigszins flexibel en voegt zich daarom beter tussen mijn andere spullen.
In Centraal-Azië verkopen ze honing in halve liter frisdrank/waterflesjes. Zolang het boven nul is is dat een prima verpakking voor honing.
Rutger schreef:Ik heb toch een mening... snap gewoon niet waarom iemand bijvoorbeeld jam gaat overhevelen van glas in tubes.. wat levert dat eigenlijk voor gewichtwinst op? Niet veel toch?
Een glazen pot is toch echt behoorlijk zwaar en alle beetjes helpen. Bovendien is glas breekbaar.
Dus ik vind het heel logisch om over te hevelen.
Ik vind zo'n tubes trouwens ook wel handig omdat je kan 'smeren zonder mes'.
Rutger schreef: En waarom moet het gratis is zijn?
Waarom zou je ergens voor betalen als het gratis kan? Waarom zou je iets nieuws kopen als er iets valt te hergebruiken?

Renaat
Rutger schreef:[...] wat levert dat eigenlijk voor gewichtwinst op? Niet veel toch? [...]
Wat veel of weinig gewicht is, moet ieder voor zich bepalen.

Een reguliere pindakaaspot met 350 g inhoud, heeft ook een volume van plusminus 350 ml. Onderweg, net voor het avondmaal, koop ik zo'n pot. Ik vul mijn plastic pot van 250 ml, en maak een heerlijke satehsaus met het restant pindakaas.

De lege glazen pindakaaspot (ca. 10 cm hoog, 7,5 cm diameter, Calvé) weegt, incl. deksel, 206 g. Een goedsluitende kunststofpot (Nalgene straight-sided jar, 250 ml) weegt 56 g. Het verschil is ongeveer één binnenband.
Travelmaster schreef:Werkt gewone Biotex ook of moet ik per se de groenvariant?
Ik zou het niet durven zeggen eigenlijk, weet niet eens zeker welke er in mijn pot zit. Maar, er zijn vast meer middelen waarmee het werkt. Biotex is het bekendste commerciële enzymwasmiddel, dat is alles.

Zeep werkt middels micellen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Micel, daarom is er voor een grotere hoeveelheid vet (of andere zaken die niet in water oplossen, maar in de praktijk is dat voornamelijk vet, met als tweede eiwitten) een grotere hoeveelheid zeep nodig.

Een enzym is meer een chemisch fabriekje, ieder stukje enzym (als het een "lipase" is) breekt een vetdeeltje af, en gaat als het klaar is verder met de volgende. Theoretisch is de hoeveelheid vuil die door een enzym wordt afgebroken dus niet afhankelijk van de hoeveelheid enzym. In de praktijk is deze hoeveelheid natuurlijk wél beperkt, o.a. omdat het enzym door andere zaken wordt afgebroken (licht, warmte, bacteriën).

Volgens mij zitten er in de meeste machinevaatwasmiddelen enzymen tegenwoordig. Biotex werkt nog steeds heel goed (één van de twee in ieder geval :)).
Weliswaar voldoet het niet geheel aan mijn eigen opgelegde criteria, maar ik vond de suggestie om glitterstrooiers (Youtube-link 1 en 2) te hergebruiken voor kruiden wel aardig.

Afbeelding

Denk wel aan de kanttekening van de verpakkingsdeskundigen over voedselveiligheid. Plastic containers met het 'voedsel veilig symbool' kun je zonder vrees hergebruiken. Iets meer lezen over wet- en regelgeving inzake voedselverpakkingen? Een begin is 'Food contact materials' op Wikipedia (helaas vond ik geen Nederlandstalige verwijzingen).
Interessant topic!

Een plastic kokosolie pot lijkt me een prima lekvrije plastic pot voor vrek (kokosolie is redelijk vloeibaar met dit weer, dus heb hem op zijn kop gezet om te testen of hij lekt).

Verder kwam ik op nog wat ideeën die misschien mogelijkheden bieden maar me minder geschikt lijken:
- Plastic strooipotje met sesam zaadjes van de jumbo (bij de bakspullen, zelfde soort potjes is er ook met andere soorten inhoud), voor hagelslag en mischien ook geschikt voor vloeibaar spul als je de strooiklepjes van het dekseltjes goed dicht taped.
- Misschien is blik ook goed te gebruiken... Oud blik van appelstroop bijvoorbeeld voor koffie of noten/rozijnen.
- Minder veilig vanuit het voedselveiligheidsoogpunt: Plastic verpakking make-up removal pads, Reisformaat flesjes voor shampoo of douchegel, leeg blik (nivea) creme.
Of dit echt een goede tip is voor een vrek weet ik niet, je moet er namelijk wel dure kruiden voor kopen, maar na een aantal mislukte pogingen met gekochte setjes en potjes voor kruiden hadden we dit jaar veel plezier van de plastic 'reageerbuisjes' die je soms krijgt als je saffraan of vanillestokjes koopt.
Klein, weegt niks, sluit goed en makkelijk te vullen. Het enige nadeel is dat er niet zo veel in kan. Het buisje van de saffraan bleek precies goed voor het kruidenmengsel voor een tweepersoonsportie chilie con carne.

Een stevig plastic bakje van 'krautsalat' met goed deksel bleek een prima botervlootje. In Nederland zie je vergelijkbare saladebakjes.
Misschien hier al gezegd. Maar van +/- ieder frisdrank zijn er flesjes van 20cl tot 25cl te verkrijgen. Sommige hebben een schroefdop. Andere hebben zo'n uittrekbare dop voor te openen en te sluiten.

Die kleine flesjes van Coca Cola en Orangina zijn zeer stevig en je kan er altijd zo'n uittrekbare dop van een andere frisdrank opzetten voor dosering. Oragina flesje zijn ook meer stabiel door hun peervorm.

Kostprijs van zo'n flesje. Een halve euro tot 80 cent (inclusief frisdrank).