Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke haringen voor Noord-Spanje - Forum Wereldfietser

Welke haringen voor Noord-Spanje

Hallo WF érs,

In juni vertrek ik naar Santiago en vroeg me af hoe de grond is en de haringen die ik nodig heb. Is de grond op de campings superdroog en hard of juist groen en zacht?
Ik heb nu vrij stijve en onbuigzame aluminium Vaude haringen (voor gras tot harde grond) maar zijn spijkerharingen beter of volstaan deze?

wie spreekt uit ervaring?

groet Patrick
Hoi Patrick,

In Noord-Spanje, dan wel in dit geval de oostkust, kreeg ik mijn haringen in het binnenland er niet in...
Kreeg van zeer vriendelijke buren spijkers aangeboden, dat was het enige wat je daar de grond in kreeg.

Groet,
Ingrid
Hoi Ingrid,

Dank voor je reactie.
Noord -Oost spanje dan bedoel je de Costa's toch? Die grond is vaak knoeperhard weet ik...
Het gaat met name om de Camino route westelijk en de Camino terug langs de Noord Spaanse kust.

grt Patrick
Op de meeste campings is het in juni nog redelijk groen. Ze sproeien er ook. Dus niet superhard, geen zandbak, maar ook niet zo mals als langs onze rivieren. Kortom, prima te doen met gewone haringen. Rotsharingen zullen niet nodig zijn.
TIP:

Neem voor de zekerheid 1 of 2 rotspennen mee.
Als de grond echt knoeperhard is wil op de plek waar je je tent neerzet het wel eens helpen om daar de grond goed nat te maken om zo de grond weer wat zachter te maken.
Dit werkt natuurlijk niet op een rotsige bodem maar gebakken klei wil daar wel eens niet voor onder doen.
Neem één rotsharing mee! Daarmee kun je kun je altijd een gaatje de grond in rammen. Vervolgens doe je er een gewone haring in.
bert sitters schreef:Neem één rotsharing mee! Daarmee kun je kun je altijd een gaatje de grond in rammen. Vervolgens doe je er een gewone haring in.
Da's eigenlijk best een slim advies. Nooit aan gedacht!
Ok bedankt voor de antwoorden,

1 of 2 rotsharingen meenemen is een top idee.
Dat ga ik doen.

groeten Patrick
Goede adviezen. Laat ik er een aan toevoegen.

Op de route Laruns (nabij Lourdes, Frankrijk) naar Lissabon (Portugal) via Salamanca (Spanje) heb ik veel plezier gehad van door-en-door aluminium rotspennen van het fabrikaat Alldek-Mostert. Dus niet de holle Easton aluminium pennen en ook niet de zware geheel stalen rotspennen (spijkermodel). Eigenlijk gebruik ik dit type haring op veel ondergronden, behalve op losse zandgronden. In grasvelden, leem, klei, enz. is het dan wel verstandig alle haringogen aan de tent te benutten.
Je slaat ze niet makkelijk krom. Het enige nadeel eraan vind ik dat je weinig grip hebt op de kop om ze uit de grond te trekken, maar met een klein zijdelings tikje en een touwlus, is die klus toch relatief makkelijk te klaren.

De link hieronder, geeft een plaatje (dan zie je meteen wat ik bedoel; die link hierboven voert niet direct naar het juiste product) uit het aanbod van de Kampeermarkt, bij mij in de buurt, maar ook het alomtegenwoordige knaagdier heeft ze in haar assortiment.

Original MOSTERT Rotspen "E"

Deze lichtgewicht Original MOSTERT tentpen is speciaal ontwikkeld voor een harde en rotsachtige bodem. Hij is voorzien van een extra grote slagkop met een diameter van 16 mm en wordt vervaardigd van de zeer harde legering 7075 T9.

Lengte 15 cm x Ø 6 mm. Gewicht 16 gram.
Dat lijken me ook wel goede haringen. Die Umefa spijkerharingen heb ik gekocht maar zijn wel erg zwaar allemaal samen.
Misschien 1 spijker haring, 3 mostert en 4 Vaude tentharingen die bij de tent standaard erbij zitten. :D
De titanium van Hilleberg zijn wel erg prijzig.
azucar schreef:Misschien 1 spijker haring, 3 mostert en 4 Vaude tentharingen die bij de tent standaard erbij zitten. :D
De titanium van Hilleberg zijn wel erg prijzig.
Hilleberg maakt werkelijk waar prachtig materiaal, maar voor die 3 gram reductie in gewicht in vergelijking met de alu pen die ik gebruik, is een prijs van ruim 8 EUR per stuk (ruim 4 keer duurder dan alu rotspen, 16 maal duurder dan stalen spijkerharing) voor mij te gortig. Op de 10 pennen (en 1 reserve) die ik meeneem, denk ik altijd maar dat 33 g totale besparing maar een slok water is. Ik ben geen grammenjager als het me zoveel pijn in de portemonnee doet en ik zelf nog wat vetreserves heb. :D
Heb ik ooit echt ruime financiën, dan zou ik eerder nog experimenteren met zelf te maken carbon pennen (carbon vliegerstokken of pijlen uit de handboogsport [die hebben al een punt]). Of ik zou kiezen voor MSR Carbon Core Tent Stakes; dat is een innovatieve materiaalcombinatie. Die kosten in de USA zo rond USD 7,50 en zijn maar 5,5 gram per stuk. Of ik bestel de Sorex Stake van Rutalocura (rond USD 3, in 2 verschillende lengtes, iets zwaarder dan MSR). Kijk, dan praten ineens over meer dan 100 g verschil (in totaal; dat is een pakje fruitkeks). Carbon pennen lijken me wel erg kwetsbaar en ik vraag me af of ze het in de harde (rots)grond rammen overleven. Dat mogen anderen eerst ervaren.

Verder lijkt me jouw mix een prima compromis. Ik vind 43 gram per stuk voor de stalen Umefa spijkerharing ook te gewichtig (wel betaalbaar). Je kunt altijd nog naar de lokale 'Ferreteria' gaan, om spijkers te halen als je een haring krom slaat.