Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jim Blackburn lowrider - Forum Wereldfietser

Jim Blackburn lowrider

Ik heb een vraag aan jullie.
Heeft iemand ervaringen met een Jim Blackburn lowrider.
Is deze geschikt voor een beginnende vakantiefietser?

Mvg Paul.
Ref schreef:Ik heb een vraag aan jullie.
Heeft iemand ervaringen met een Jim Blackburn lowrider.
Is deze geschikt voor een beginnende vakantiefietser?

Mvg Paul.
Daar ben ik ook ooit mee begonnen, meen ik, dus ja, waarom niet. Het zijn misschien niet de beste lowriders op de markt, maar ze doen wat ze moeten doen. Waar je misschien even op moet letten is of je tassen (als je die tenminste al hebt) er goed op passen, of ze er stevig genoeg op vastzitten.
Als het degene is die ik op hun site zie, dan heeft deze volgens mij een strip metaal aan de bovenkant? Ik heb het nooit in het echt bestudeerd maar kan me daarbij voorstellen dat een klem zoals die op de Ortliebtassen zitten, dan niet goed past: die gaan volledig rondom een buis. Als er echter openingen in de strip zitten, zou het misschien wel kunnen.

Even real-life bekijken en passen dus, als dat tot de mogelijkheden behoort.
Dank je wel voor de tips.

Ik heb nog geen tassen , maar dat worden zeker van Ortlieb.
Ga er wel op letten i.v.m. die strips of er opzitten.
Dan kan ik daar rekening mee houden.

Groeten Paul.
Ook de Vaude tassen zijn prima en kwalitatief gelijk aan Ortlieb.
Als je ze tweedehands zoekt op bijvoorbeeld Marktplaats zou ik ook naar Vaude zoeken heb je dubbel zoveel kans.
Ik fiets zelf al 5 jaar met Vaude tassen en ben er erg tevreden over en ook Vaude heeft het klemsysteem om een ronde buis.
KLaas
Maar daarvoor geldt dus hetzelfde: even opletten of ze goed op de Blackburndrager kunnen.
Noch de Vaude tassen noch de Ortlieb tassen met de moderne QL systemen passen op deze lowriders van wat ik op diverse internationale fora begrepen heb. Wat sommige welk doen is zelf de boor of vijl in de platen zetten om de oogjes erin zo te maken dat de tassen goed te fixeren zijn.

Zie bijv. ook:
http://www.bikeforums.net/touring/76156 ... racks.html

Indien je niet opziet tegen een beetje customizen hoeft het dan ook geen probleem te zijn. Doe je dat liever niet, dan kun je overwegen iets meer uit te geven en bijv. een Tubus Tara aan te schaffen.
De Blackburn lowrider is prima. Ik heb er heel wat kilometers mee afgelegd. De Ortliebs passen er op zonder aanpassingen en ze zijn er bij mij nooit afgevallen. Je moet wel de speciale spanbandjes goed gebruiken waarmee voorkomen wordt dat de tassen er afwippen.
Je zegt "de speciale spanbandjes". Zijn die speciaal van Blackburn, of gewone spandbandjes die je hiervoor bent gaan gebruiken? Bij jou zijn de tassen er niet afgevallen zeg je. Gaan de haken dan ergens volledig omheen zonder aanpassingen (bestaande openingen in de metalen strip?), of gaan ze niet dicht en zijn ze er dankzij die spanbandjes niet afgevallen?
Een paar aanvullingen op dit draadje:

Blackburn heeft in ieder geval twee verschillende typen low-riders geleverd:
- het basis model met een beugel over het voorwiel (FL1)
- het custom model met dubbele stangen om aan beide zijden van een vorkpoot te bevestigen.
Wij hebben beide dragers in onze verzameling. De FL1 is een vervanging van de volstrekt waardeloze drager die Koga in de jaren 90 leverde en wordt normaal gesproken behangen met Ortlieb tassen. De tassen zijn voorzien van QL2 en dit past goed zonder hulpstukken, bandjes, gaten boren of wat dies meer zij.
Op de custom hangen mijn gouwe ouwe Madden Lizzard, maar ook Ortlieb met QL2 past er prima op.

groet,

Jan
Travelmaster schreef:Je zegt "de speciale spanbandjes". Zijn die speciaal van Blackburn, of gewone spandbandjes die je hiervoor bent gaan gebruiken? Bij jou zijn de tassen er niet afgevallen zeg je. Gaan de haken dan ergens volledig omheen zonder aanpassingen (bestaande openingen in de metalen strip?), of gaan ze niet dicht en zijn ze er dankzij die spanbandjes niet afgevallen?
Op oude Ortlieb tassen zitten aan de ophangkant spanbare bandjes met een haak die zorgt dat de tas niet alle kanten op kan klapperen en dus ook zorgt dat de tas naar beneden getrokken wordt. Als weg erg slecht is en je rijdt hard kan het overigens wel losschieten. Voor een foto kijk even bij Ortlieb en zoek op artikel e12 of e173.
Gaan de haken dan ergens volledig omheen zonder aanpassingen (bestaande openingen in de metalen strip?), of gaan ze niet dicht en zijn ze er dankzij die spanbandjes niet afgevallen?
Wellicht een combinatie van de twee. Het elastische bandje trekt de tas omlaag, zodat hij er niet gemakkelijk afwipt. De Blackburn heeft bovenaan een gewoon rond profiel waar een ca. 2 mm dunne strip tegenaan gelast zit. De ophanghaken kunnen daardoor 2 mm minder ver sluiten, maar het is toch nog voldoende zodat ze er niet zo maar afschieten.