Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste paklijst - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste paklijst

Is een reserve-buitenband niet gebruikelijk? Het is bij mij toch een van de eerste dingen die meegaan op een lange reis. Kleding kun je overal kopen, dus daarvan wat op de gok thuislaten leidt m.i. nooit tot echte problemen.
Beste Pim,

Heel veel plezier gewenst op je tocht! Zoals al meer mensen gezegd hebben, zou ik niet bezuinigen op die tweede fietsbroek. Wel op die tweede afritsbroek. Zwembroek moet bij mij ook altijd mee, een aansluitend model kan fungeren als onderbroek, kun je er daar weer eentje van thuislaten. Fleece vesten zou ik helemaal niet meenemen, heb je niets anders dat warm is en veel minder volumineus? Bedenk dat je ook meer shirts over elkaar aan kunt trekken.

Ik zie op je lijst wel shampoo staan, maar niks om de rest van je lichaam mee te wassen; ik neem nooit apart shampoo mee, altijd iets twee-in-éénachtigs. Ik zou niet de meest voorkomende inbussleutels meenemen, maar gewoon alle maten die op je fiets zitten en datzelfde geldt voor steek- of andere sleutels. Iemand gaf het advies oordopjes mee te nemen, en daar heb jij oortjes van gemaakt maar ik vermoed dat jullie verschillende dingen bedoelen. Oordopjes om te kunnen slapen op lawaaierige campings zijn voor mij een must.

Snijmes + vork, mes, lepel: ik gebruik het mes op mijn multitool en neem daarnaast geen ander mes mee. Vork vind ik eigenlijk ook overbodig, maar ik eet dan ook geen vlees, dat scheelt misschien.

Succes met pakken,

Carl
Jeuu schreef:Is een reserve-buitenband niet gebruikelijk? Het is bij mij toch een van de eerste dingen die meegaan op een lange reis. Kleding kun je overal kopen, dus daarvan wat op de gok thuislaten leidt m.i. nooit tot echte problemen.
Wel iets om over na te denken inderdaad, maar gezien het traject zou ik die in dit geval thuis laten. Parktool levert buitenbandplakkers die handig zijn en als die ook op zijn kan je mc guiveren met een stuk plactic van een tandpastatube of shampoofles. (Met tape.) :D
Jeuu schreef:Is een reserve-buitenband niet gebruikelijk? Het is bij mij toch een van de eerste dingen die meegaan op een lange reis. Kleding kun je overal kopen, dus daarvan wat op de gok thuislaten leidt m.i. nooit tot echte problemen.
Lange reis en exotisch zijn toch wel verschillend. Ik heb besloten dat voor Europese reizen het risico van geen buitenband meenemen dusdanig klein is dat het niet opweegt tegen de extra spullen. Niet eens zozeer vanwege het gewicht, maar ik het liefste zo min mogelijk spullen bij me die je iedere keer weer in en uit moet pakken. Als mijn banden van te voren in goede conditie zijn, ga ik er vanuit dat ik wel een paar duizend kilometer kan rijden. Mocht het mis gaan, je bent nooit echt ver van de bewoonde wereld. Buitenbandplakkers zijn wel een aardige tussenoplossing.

Reishandoeken zijn wel echt aan te raden. Ik vond gewone handdoeken bij regenachtig weer een drama, ze werden nooit goed droog en daardoor sta je je schone lijf weer met een muffe, klamme handoek af te drogen. Mijn reishandoekje heeft de fijne eigenschap dat je hem kan uitwringen en je dan weer verder kan met afdrogen. Ook droogt het goed en stinkt het niet snel. Het is wel minder comfortabel, dus ik waardeer mijn echte handdoeken bij thuiskomst des te meer. Sportzaken, buitensportwinkels, Xenos, je kan ze vast overal krijgen in diverse formaten. Ik gebruik zelf tegenwoordig een stuk evolon en vind dat wel iets fijner maar ik denk dat het niet heel erg de moeite waard is om dat los te bestellen.
Carl schreef:Beste Pim,

Heel veel plezier gewenst op je tocht! Zoals al meer mensen gezegd hebben, zou ik niet bezuinigen op die tweede fietsbroek. Wel op die tweede afritsbroek. Zwembroek moet bij mij ook altijd mee, een aansluitend model kan fungeren als onderbroek, kun je er daar weer eentje van thuislaten. Fleece vesten zou ik helemaal niet meenemen, heb je niets anders dat warm is en veel minder volumineus? Bedenk dat je ook meer shirts over elkaar aan kunt trekken.

Ik zie op je lijst wel shampoo staan, maar niks om de rest van je lichaam mee te wassen; ik neem nooit apart shampoo mee, altijd iets twee-in-éénachtigs. Ik zou niet de meest voorkomende inbussleutels meenemen, maar gewoon alle maten die op je fiets zitten en datzelfde geldt voor steek- of andere sleutels. Iemand gaf het advies oordopjes mee te nemen, en daar heb jij oortjes van gemaakt maar ik vermoed dat jullie verschillende dingen bedoelen. Oordopjes om te kunnen slapen op lawaaierige campings zijn voor mij een must.

Snijmes + vork, mes, lepel: ik gebruik het mes op mijn multitool en neem daarnaast geen ander mes mee. Vork vind ik eigenlijk ook overbodig, maar ik eet dan ook geen vlees, dat scheelt misschien.

Succes met pakken,

Carl
Bedankt Carl voor de tips.
Met shampoo was ik eigenlijk niet alleen mijn haar maar ook de rest van mijn lichaam.
Waarom zou je al in inbussen en steeksleutels mee willen nemen? Wordt dat niet de zwaar?
Wil eigelijk niet mijn leatheman gebruiken voor het koken. Het zou wel kunnen maar mijn andere mes is scherper en handiger.


Fanman
Ik ga ze even aanschaffen. Bedankt!
wanneer je weer thuis bent zie je welke zaken je niet hebt gebruikt die kan je alvast van het lijstje 2015 wegstrepen ;) . je vergeet altijd wat of neemt te veel mee. Belangrijkste is wat mij betreft. alles waar je over twijfelt aan je fiets voor de trip vervangen, een paar reserve onderdelen, kettingwax , reserve setje remmen indien je magurga hebt, goede tent en matje en.... geld. Alles is tenslotte te koop wat je vergeten bent.
PimvandenHeuvel schreef:
Carl schreef: Ik zou niet de meest voorkomende inbussleutels meenemen, maar gewoon alle maten die op je fiets zitten en datzelfde geldt voor steek- of andere sleutels.
Waarom zou je al in inbussen en steeksleutels mee willen nemen? Wordt dat niet de zwaar?
Dat is een tamelijk cryptische zin. Ik weet niet zeker wat je vraag is, maar ik bedoelde dit: als bv. je meest voorkomende maten inbus 4, 5 en 6 zijn, is het toch spijtig als er een 3 losloopt. Dus gewoon even kijken wat er op je fiets zit, en dat meenemen. Zwaar? Zo veel verschillende maten boutjes en moertjes zitten er doorgaans niet op een moderne fiets.

Carl