Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terra Nova Solar Competition 1, ultralicht: 1050 gram - Forum Wereldfietser

Terra Nova Solar Competition 1, ultralicht: 1050 gram

Ik heb een lichtgewicht 1 pers. tent gekocht van Terra Nova;
Solar Competition 1: 1050 gram
€ 329,- via http://www.bergzeit.de en betaald via PayPal.
Aanvankelijke prijs; 439,-

http://mountainsmilesmist.blogspot.nl/2 ... ition.html

In Nederland is deze bij mijn weten alleen te koop (te bestellen) bij www. kampeermarkt.nl en daar zou ik hem een paar weken geleden voor 359,95 kunnen kopen.

Ik heb hem vandaag bezorgd gekregen nog niet getest, het buitenzeil voelt een beetje knisperend aan. Dat doet het (lichtgewicht) materiaal natuurlijk. Hij is donkergroen. Alles in die 1050 gram: binnen-/buitentent,tentstokken, touw, buisje voor nood, om over gebroken tentstok te schuiven, 11 haringen:
De haringen zijn 13 cm lang maar wel maar heel dun, 1,5 mm.
Vraag me wel af of dat voldoende is in extreme windsituaties ed. Dus ik neem dan denk ik wat extra; 'normale' haringen mee, maar het moet blijken in praktijk of het nodig is.

Het lijkt me een fijne tent!

Afbeelding
fud0 schreef: De haringen zijn 13 cm lang maar wel maar heel dun, 1,5 mm.
Ik heb ook een Terra Nova ultralicht tentje (een laser photon 1 pers, 720g) met dezelfde haringen. Heerlijk tentje maar ik vind die haringen waardeloos: zijn al krom als je naar ze kijkt en ook zijn ze te kort, grijpen zich niet vast in de grond, draaien dom in de rondte en zijn zo klein dat je ze snel kwijtraakt. Heb ze ook snel vervangen door andere.

Maar het tentje is super: zeer klein pakketje, heel snel op/af, lekker licht binnen, net genoeg ruimte .. het enige minpuntje is dat ie met zijn bosgroene kleurtje moeilijk terug te vinden is in het bos, een oranje vlaggetje kan dan geen kwaad.

Veel plezier met je nieuwe tentje, zal zeker lukken!
Als je wilt kamperen in extreme windsituaties heb je de verkeerde tent.
Om eea uit te testen zet je hem uiteraard eens op voordat je op vakantie gaat. Dan weet je ook hoeveel haringen je echt nodig hebt. 11 vind ik wel veel voor zo'n klein tentje. Voor mijn 'tennishal' Fjällräven Akka3 heb ik er maar 9 nodig.
Leon
Gefeliciteerd met je aankoop. Terra nova maakt prima, lichte en compacte tentjes!
Zelf heb ik de terra nova laser competition, ook hier zitten van die ultra dunne titanium haringen bij - of zoals de reviewers zeggen "paperclips". Ik had direct andere haringen gekocht, maar ze toch uitgeprobeerd. Tot mijn verrassing blijken ze met een zachte ondergrond zoals klei/zand/ camping grasveldjes goed te voldoen. Ook in vrij harde wind gaf tent met deze haringen geen krimp.Je moet ze wel helemaal naar beneden duwen. Harde stenige of rotsachtige ondergrond lukt niet...

En tot slot ook voor wind zijn dit geschikte tentjes!

Veel plezier ermee
nins
Ik heb vergelijkbare haringen bij mijn power tokee ul en neem altijd 4 msr groundhog stakes mee daarmee heb ik nooit problemen ondervonden.
dank voor de reacties, ik dacht miss. is er iemand in geïnterresseerd en via Bergzeit.de (betrouwbaar) en betaald via PayPal is de tent dus aangekomen.

idd. de haringen, op een ideaal kampeergrasveld zal het wel gaan idd.
maar in de woestenij van, weet ik nog niet :arrow: :) , waarschijnlijk niet 8)

Er werd trouwens als tip gegeven om de tentstokken te lubrificeren, of wel met silliconen? een beetje te behandelen? Vooral natuurlijk de uiteinden die in elkaar moeten gaan sluiten/passen.
Silliconen in 'olie'vorm (uit busje of met spuitbus en evt. doek zal het ook lukken, vond ik wel goede tip, heb ik bij mijn vorige tent nooit gedaan, maar ook al roest het niet, het kan toch gaan oxyderen door bv. veel zoute zeewind of vuiligheid icm met nattigheid ed.
Ook ritsen ed. beetje insmeren, heb ik ook geloof ik nog nooit gedaan, maar bevordert natuurlijk wel levensduur en gebruiksgemak.
Ik kwam in dit topic door te zoeken naar topics over de Terra Nova Laser Photon.
Binnenkort heb ik er ook 1 (voor wandelvakanties), maar lees hier en elders erg veel ontevredenheid over de bijgeleverde haringen. Welke ultralight haringen raden jullie aan?
Ik vind de MSR groundhog erg fijne haringen. Zijn redelijk licht en sla je niet zomaar krom.
Afbeelding
Ik heb zelf 6 haringen en 2 rotsharingen, deze voldoen tot nu toe in alle omstandigheden.

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ ... -6-pack-p7

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ ... il-peg-p50
@Berger; die zitten bij m'n Hubba Hubba geloof ik. Misschien neem ik er wel 2 of 4 mee, maar vind ze eigenlijk relatief zwaar :) Wel fijne haringen inderdaad; geen problemen mee gehad.

@Bert: Dat zijn mooie opties ja en ook nog redelijk geprijsd! Vargooutdoors.com rekent 6-10 dagen verzendtijd; dat wordt wat krap. Weet je toevallig of ze ergens dichter bij huis te koop zijn?
Mogelijk is de Nordisk titanium naaldharing iets voor je? Zelf heb ik er geen ervaring mee, ze lijken wel erg sterk op de door Bert voorgestelde, en zijn verkrijgbaar bij de Kampeermarkt (verzenden ook) en vast ook bij andere in NL gevestigde (web)winkels (link).
Bedankt Aardvark en Lookpeter. Zoiets zal het wel worden inderdaad :)
Die marktplaats haringen zijn hoogstwaarschijnlijk van een slechtere kwaliteit (zachter aluminium), dan bijvoorbeeld de MSR Groundhogs. Heb zelf ook wel eens een merkloos setje besteld online en die sla je helaas krom in harde grond. Persoonlijk zou ik gewoon iets meer betalen en meteen goede kopen.
Nee inderdaad.
Het worden waarschijnlijk 6 van deze: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ ... -6pk-p2334 en 6 rotsharingen die Bert aanraadde. Bedankt
Tim_070 schreef:Die marktplaats haringen zijn hoogstwaarschijnlijk van een slechtere kwaliteit (zachter aluminium), dan bijvoorbeeld de MSR Groundhogs. Heb zelf ook wel eens een merkloos setje besteld online en die sla je helaas krom in harde grond. Persoonlijk zou ik gewoon iets meer betalen en meteen goede kopen.
Voor ReinoudN vooralsnog niet meer van belang, maar met zowel merkloze, blank aluminium Y-haringen als met roodgeanodiseerde alu in eenzelfde model van Umefa heb ik vergelijkbare ervaringen als Tim_070. Ofwel krijg ik ze krom, danwel breekt het bovendeel ter hoogte van de inkepingen voor de scheerlijn af. Rechtbuigen leidt vrij snel tot scheurvorming: wegwerpartikel, helaas. Bij een afgebroken kop is de iets korter geworden haring nog te hergebruiken door er (in één van de ribben, niet in alledrie zoals van origine, blijkt daardoor niet of minder snel opnieuw af te breken) een inkeping in te vijlen (onderweg lenen bij een werkplaats). Nu moet ik wel opmerken dat ik geen hamer in de fietstas steek en er zelden een leen. Het versneld verbruik kan dus liggen aan het niet heel gericht en nauwkeurig meppen met een steen (of wat er maar voorhanden is).

Over ervaringen met klonen (niet erg positief) en de echte MSR Groundhogs (veel gunstiger, behalve op héél harde bodem) kun je meer lezen bij onze rechterburen: outdoorseiten.net (Duits: https://www.outdoorseiten.net/forum/sho ... ?p=1337461).

Voor mijn TN Laser Competition 1 vond ik een compromis - niet voor losse zandgronden - in de Alldek-Mostert aluminium rotsharing (zie dit bericht) van 16 g elk.
hoi,

ik heb ook deze tent en hij bevalt mij bij nader inzien best slecht t.o.v. mijn vorige, veel goedkopere Perry Sport tent. Alleen het gewicht is het grote pluspunt. De rits van de binnentent is inmiddels kapot ondanks dat ik hier niet wild mee omga (ik heb de tent nu totaal ongeveer 6 maanden gebruikt), de tent maakt veel herrie bij veel wind en er ontbreekt een luifel om bij regen droog te kunnen koken voor je tent. Omdat de deur in een schuine wand zit valt het vocht van de buitentent naar binnen bij het openritsen van de deur. Tevens vind ik die haringen echt belachelijk. Inmiddels zijn de uiteinden van de tentstokken gecorrodeerd waardoor het in - en uitschuiven wat minder soepel verloopt dan aan het begin, maar het is nog wel goed bruikbaar. Kortom, dat lichtgewicht spul heeft m.i. ook duidelijke beperkingen. Tevens is de tent voor lange mensen te kort waardoor je met hoofd en voeten de binnentent raakt waardoor slaapzak nat wordt en je bij vorst koude voeten krijgt. De specificatie "year-round use" die op de Terra Nova website staat is dus onjuist voor lange mensen. (lengte binnentent is volgens fabrikant 220 cm, ik ben 197 cm lang, maar wanden binnentent lopen schuin naar binnen)
[img][IMG]http://i1086.photobucket.com/albums/j44 ... 0aa067.jpg[/img][/img] [img][IMG]http://i1086.photobucket.com/albums/j44 ... fb6b15.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i1086.photobucket.com/albums/j44 ... a17cc2.jpg[/img][/img]
[img][IMG]http://i1086.photobucket.com/albums/j44 ... 647a1d.jpg[/img][/img]

Ik heb dit jaar 5 weken met mijn nieuwe Terra Nova Solar Competetion 1, ultralichte tent gefietst en het is me heel goed bevallen.
Ik had voor gebruik de stokken een beetje met teflon behandeld, de stukken die zeg maar in elkaar schuiven vooral.
De haringen zijn idd. niet echt bruikbaar. Ik had iets van 5 stevige haringen die ik nog had, lichtgewicht en ook wat zwaardere en een paar van die originele dunne haringen kon ik daar wel bij gebruiken.
Ik heb geen last van harde wind gehad en de extra scheerlijnen niet hoeven gebruiken.

Ik heb 3 weken hevige regenval gehad maar de tent bleef (van binnen) naar mijn grote tevredenheid mijn spullen droog houden. Op een gegeven moment had ik wel vochtige canvastassen in mijn tent staan, want het bleef maar doorregenen iedere dag weer opnieuw en dus was het wel vochtig, maar dat was vooral dan van de tassen, er is dus wel echt weinig ruimte voor jezelf en je tassen, maar het is net te doen (1,70m ben ik lang) Er is een goede beluchting vind ik in de tent. Ik had echt extreem weer dit jaar, extreem nat. En het nadeel idd. is dan de flap bij het opendoen dat er wat water naar binnen dreigt te spetteren, maar voor simpel overnachten en daarna weer verder fietsen en lekker zo licht mogelijk bepakt, ik vond het ideaal! Je ziet bv. wel op foto's dat het water soms tot aan binnentent komt, maar het druppelt behoorlijk goed aan de buitentent af en het water kwam niet tot aan binnentent of trok er doorheen.

Ik zal letten op evt. roest, maar in 5 weken tijd heb ik geen schade aan de tent gerkegen. Ik ga de tentstokken dus weer voor gebruik even behandelen met teflon of siliconen, ik weet nooit goed het verschil, maar iets van een licht smeermiddel en weer met een doek nawrijven.

Het was even uitvogelen hoe ik hem nou het handigst op kon zetten, maar het is echt zo opgezet. Het is een beetje lastig het inhaken van de binnentent, als je anders en makkelijker gewend bent, maar hey echt overkomelijk.

Heel tevreden dus

groet