Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groot Licht - Forum Wereldfietser

Groot Licht

Gezocht, groot licht (2800/1200lumen ofzo), helmlicht, etc om boswegen mee op te lichten, maar dan wel graag met een accu die je overdag kunt opladen met behulp van een naafdynamo. Dus overdag fietsen en de accu oladen om in ruil daarvoor extra fietsuren in het donkere bos te kunnen maken. Iemand tips?

Het meeste van die felle helmLEDlichten gaan uit van accu's (lithium-ion) die je met 7.2V moet opladen. Dat gaat met mijn USB-Werk niet lukken. Zijn er over-de-top-led-lampen te verkrijgen die je met AA batterijen kunt voeden?
Een zware Petlz zou misschien een goede optie zijn?

http://www.bever.nl/petzl-hoofdlamp-nao ... colour=268

Ik heb zelf een veel zwakkere versie (Tikka plus 2 met 70 lumen) op AAA batterijen en dat werkt ook prima. Kan er zeer goed mee fietsen in het bos in het donker.
Als AAA batterijen ook mogen: dit straalt 90 lumen:
http://eu.blackdiamondequipment.com/en/ ... ed#start=8
Ledlenser H14r (herlaadbare batterijen AA)
220 lumen traploos regelbaar

De nieuwe H14.2 (gewone AA batterijen)
3 standen 350/250/60 lumen
Hier een Amerikaans overzicht: http://reviews.mtbr.com/2014-mtbr-bike-lights-shootout
De handigste oplossing is denk ik een combinatie van een naafdynamo met een heel goede koplamp, met op je helm een lamp die gevoed wordt door oplaadbare AA's. De nieuwe Edelux II koplamp geeft niet alleen nog weer wat meer licht dan de vorige, maar ook een nog veel breder beeld dat ook nog eens mooier egaal is dan iedere eerdere lamp. Dit geeft je een mooie basis. Het probleem met superfelle acculampen is dat ze snel leeg zijn en je naafdynamo gewoon niet sterk genoeg zal zijn om die dingen op te laden. Mooie helmlampen op AA's zijn er van Dinotte: http://store.dinottelighting.com/aa---p ... 2321286825
Kortom als je onafhankelijk wilt zijn van het stopcontact dan moet je het denk ik zoeken in de beste dynamoverlichting, aangevuld met een niet extreem felle hoofdlamp die nog wat extra licht geeft boven de afgrenzing naar boven toe van zo'n dynamolamp. Dan zie je de takken ook goed. Je kunt je dynamolamp trouwens ook nog iets omhoog draaien.
Wim
Misschien een domme vraag hoor, maar in wat voor situaties is zoveel licht eigenlijk nuttig? Sinds ik een edelux heb is het voor mij duidelijk hoeveel het scheelt om goed licht te hebben, en ik rij nu net zo comfortabel in het donker als overdag. Op de weg lijkt het me stug dat ik met nog meer licht significant comfortabeler fiets. In het bos heb je natuurlijk takken enzo, dus een beetje meer (en vooral ander) licht kan geen kwaad, maar ik kan me buiten een flinke downhillsessie oid geen voorstelling maken wanneer je echt voordeel hebt bij 2000 lumen.

Uiteindelijk komt al het licht nog steeds uit één bron op je fiets of helm, en de voorgrond zal dus feller zijn dan de verte. Zeker als je niet op een vlakke weg rijd, waar je voordeel zou hebben van zo'n complex 'dimlichtprofiel' als van de betere fietslamp. Ik heb het idee dat je ogen dan wennen aan de grotere hoeveelheid licht, waardoor je alsnog niet veel ziet in de duistere verte.
urje schreef:, maar ik kan me buiten een flinke downhillsessie oid geen voorstelling maken wanneer je echt voordeel hebt bij 2000 lumen.
daar dus voor..... (en om de beren in het donker tijdig te spotten)

via het linkje van Wim kwam ik de Lezyne Mega Drive (1200lumen) tegen. OP te laden via micro-USB. Lijkt me handig, want dan is het lampje, net als de telefoon, de RX10, GPS en herlaadbare AA batterijen te laden via de USB-Werk (die weer te voeden is met de Son-dynamo). Is dat samen met een edelux lamp (300lumen) dan goed voor 1200+300=1500lumen? (kun je dat bijelkaar optellen?)
http://www.sportledverlichting.nl/a-656 ... 2000-lumen Je kunt het accubak van 6 accu's ook opsplitsen in 2 packs van 3 accu's, dan kun je de packs wel met 5v USB opladen.
Hier zijn fiets/helmlampen die in NL verboden zijn, weet niet of de Fluxient 3x XM-L2 (3000 lumen) verboden is maar geeft een pak licht dat je er akelig van wordt, net als bv de Niterider Pro 3000 (3000), de Inton C-2XU2 Kit (2200) en de Inton Twin Cree XM-L U2 (2200).
Hoe het met opladen zit heb ik geen flauw idee.

Leuk om te vergelijken: http://www.torchythebatteryboy.com/p/bi ... abase.html
De Fluxient is trouwens de vierde lamp van onderen en de Lezyne Megadrive staat ook in het lijstje.
urje schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar in wat voor situaties is zoveel licht eigenlijk nuttig?
Waar ik woon is alleen maar bos, geen wegverlichting, drie uurtjes daglicht, onoverzichtelijke bochten, hellingen, spekgladde ijssporen, sneeuw en automobilisten die geen fietsers gewend zijn. Vandaar een zee van licht, het kan nooit teveel zijn! :wink:
Hebben jullie geen vertrouwen in de Chinese magic shine?
Deze kost met batterij 16 euro.
Ze zeggen een hoop lumen te leveren. Of ze dat halen is de vraag.
Maar er komt wel een bak licht uit.
Felle lampen maken is geen kunst meer. De vraag is echter niet welke lamp het meeste licht geeft, maar welke lamp je nog met een naafdynamo kunt opladen, en hoeveel uur gebruik je dan hebt. Overdag fietsend kun je iets van vier AA's opladen dacht ik. Met de iets fellere lampen op de hoogste stand jaag je dat er in 1,5 uur doorheen. Heb je daar wat aan? Zoniet, dan moet je ze op een zuiniger stand gebruiken en kun je niet om een dynamo koplamp heen. Als je nog meer op te laden hebt speelt dit allemaal nog sterker. Kortom, wat wil je precies doen?
Wim
AB schreef:
urje schreef:, maar ik kan me buiten een flinke downhillsessie oid geen voorstelling maken wanneer je echt voordeel hebt bij 2000 lumen.
daar dus voor..... (en om de beren in het donker tijdig te spotten)
Voor zover ik weet wordt je niet geacht je in de bossen te begeven tussen zonsondergang en opkomst. Wat daar leeft heeft ook recht op rust lijkt me. Daarnaast vraag ik me af wat de overheden zullen denken als ze een bak met licht zien. (niet direkt aan iemand die op beren aan het jagen is..)

Overigens vraag ik me af of een bak met licht wel zo handig is, als je niet bekent bent met de omgeving zul je je snelheid dusdanig aan moeten passen om er heelhuids door te geraken. Zoveel licht werpt zoveel schaduw op dat je de boel slecht kan onderscheiden.
Als je overdag rijdt heb je het probleem niet (niet het antwoord op de vraag)
Pman schreef: Voor zover ik weet wordt je niet geacht je in de bossen te begeven tussen zonsondergang en opkomst.

Hier met de onzinsregels van Nederland ja (zelfs de boswachters waar ik veel mee spreek vinden dit). In Noorwegen en Zweden mag er zelfs overnachten dus een punt is dat niet.
De enige +/- 1000 lumen leds op dit moment zijn 10 watt leds, en deze zijn het meest efficient bij deze hoeveelheid lumens (de Cree XML). Dit betekent dus ongeveer 4 goede volle oplaadbare AA penlites per uur, verliezen in elektronica meegenomen. Lumens kun je gewoon optellen, dus 2000 lumen betekent ongeveer 8 goede volle AA batterijen per uur. Daarom worden lion batterijen gebruikt, scheelt een hoop in gewicht en volume.
Dat wordt dus stevig en lang doortrappen om die op te laden met een naafdynamo als je enkele uren zoveel licht wilt hebben :D .
Een lion batterij (3.6V, eigenlijk 3.7) is prima met een 5v usb uitgang op te laden. En 7.2 = 2 x 3.6 en is dus gewoon 2 lion batterijen in serie. Uit elkaar halen en ieder apart opladen, doe ik ook en werkt prima. Wel heel goed opletten dat ze allebei precies evenveel opgeladen worden.
Kun je meteen de beste batterijen gebruiken die er zijn, de panasonic 3400 mAh.
Lennart-Tampico schreef:
Pman schreef: Voor zover ik weet wordt je niet geacht je in de bossen te begeven tussen zonsondergang en opkomst.

Hier met de onzinsregels van Nederland ja (zelfs de boswachters waar ik veel mee spreek vinden dit). In Noorwegen en Zweden mag er zelfs overnachten dus een punt is dat niet.
Gezien het feit dat we te gast zijn en de weinige natuur (voorzover daar hier sprake van is) vindt ik dat niet meer dan redelijk. (Om Hoog-Soeren wordt nu zelfs een hek gezet zodat de bewoners niet naar buiten kunnen ( Het is natuurlijk andersom, maar geeft wel te denken)) Zweden en andere landen zijn dermate dunbevolkt dat het daar wel kan zonder dat je de natuur en wat daar leeft verstoort.

Peter
Deze stonden nog niet in de lijst:
Fenix hoofdlampen vnl. op AA-batterijen
Met die HP15 (op 4xAA - eerder stond hier verkeerdelijk de HP11- deze zou wellicht wat tekort komen om comfortabel te moutainbiken) heb ik nog "gemountainbiked-by-night", in combinatie met een PD32 op het stuur. Dit was toch wel aangenaam fietsen, relatief gezien want in het donker gaan MTB'en is leuk voor één keer, voor de rest vind ik het niet zo heel aantrekkelijk. Het is zoals in een tunnel fietsen: je merkt niet veel meer op van de omgeving.
Leuker vind ik inderdaad in het maanlicht met nauwelijks licht op de fiets, op tarmac dan weliswaar.

Fenix heeft nu ook de BT20 (weliswaar op lithiumcellen), speciaal voor de fiets met een zgn. "dual-beam". Stel je echter niet teveel voor van die "dual-beam".
Die HP 11 is trouwens wel een leuke algemene hoofdlamp voor de lichtgewicht kampeerder: hij gebruikt 1 AA batterij, en dat is eigenlijk de lichtste combinatie van gewicht en brandduur.
Wim
Ik heb een Petzl Nao, zeer goed materiaal, kun je gewoon op usb opladen (en zelf programmeren enzo..).
Fenix is ook een goed, degelijk merk, zowat de nieuwe maglite.
Nadeel van deze 2 opties is dat ze wat prijzig zijn, maar het is wel duurzaam materiaal, dus dat haal je er wel uit denk ik.
Roeland
Heeft iemand enig idee hoe de Edelux2(90lux) of de B+M Luxos IQ2/USB (90lux) zich verhoudt tot die accu LED lichten van 800-1500lumen. Hoe vergelijk je dat met elkaar?

Het voordeel van die B+M Luxos (met usb/oplaadpunt) zou zijn dat ik dan samen met de USB-werk een tweetal USB-oplaadpunten heb. Zo kun je 1) je Garmin GPS voeden en gelijkertijd 2) nog een paar van die AA/achtige 18650accu´s voeden en-of je camera opladen (Sony RX10-RX100/NEX). Op die manier kun je dus - in theorie - weken op stap zonder afhankelijk te zijn van netspanning (220V).

Ik kwam ook nog deze lamp tegen, de [url°http://www.use1.com/exposure-lights/cyc ... mk1-dynamo]REVO MK1 Dynamo[/url], die levert aangesloten op de dynamo zo´n 800lumen. Is dat vergelijkbaar met de bovengenoemde duitsers (Edelux en/of B+M van 90lux) en kun je dat lampje aansluiten op een SONnaafdynamo
Afbeelding

Zo´n stuurlamp is dan weer te combineren met deze 400lumen flashlight.
http://www.use1.com/exposure-lights/cyc ... ystick-mk8
Afbeelding

Samen met dit kabeltje kun je dan je flashlight weer gebruiken om andere USB(5volt)devices mee op te laden
http://www.use1.com/exposure-lights/acc ... oost-cable
Afbeelding

Hier ook nog een hoofdlamp die met USB te laden is, slechts 200lumen
http://www.princetontec.com/apex-rechargeable