Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kloppen de hoogteprofielen van GPSies? - Forum Wereldfietser

Kloppen de hoogteprofielen van GPSies?

Bij het plannen van een route naar Laos kreeg ik het vermoeden dat de hoogteprofielen in GPSies een beetje te positief omhoog staan afgesteld. Klopt dit?
Klopt, die berekende hoogtemeters moet je met een korreltje zout nemen, zeg maar gerust een hele berg. Zoek maar even in het forum, er zijn al heel wat draadjes over gevoerd.
Dank dan negeer ik de klimmeters en neem toch maar de westelijke route naar Laos ;-)
Fransje schreef:Dank dan negeer ik de klimmeters en neem toch maar de westelijke route naar Laos ;-)
Ja, ik denk dat de westelijke route veel leuker is. Al weet niemand hier wat je bedoelt :D
Gpsies maakt gebruik van een DEM laag, digital elevation model.
Op veel plekken op de aarde zal dit redelijk overeen komen met de werkelijkheid.

Zeker als de GPS afwijking erg groot is, dan is de DEM data vaak nauwkeuriger.

Er zijn wel sites waar je hoogte info kan berekenen.
Fransje fietst in China. Ik weet niet hoe goed gpsies daar bezig is. Maar om een indruk te geven: Ik heb wel een hoogteprofiel gezien die Fransje gemaakt heeft van een route die ik zelf gefietst heb in Yunnan. Ik wist niet dat mijn conditie destijds dusdanig was dat ik in tien dagen meer dan 50 km hoogteverschil overwon. Die hoogteprofielen dus niet met een korreltje zout nemen, maar gewoon weglachen.