Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Googlemaps op de fiets - Forum Wereldfietser

Googlemaps op de fiets

Ik heb een handig tasje op m'n stuur met daarin een goedkope smartfoon van Motorola omdat ik Garmin nogal prijzig vind.
Ik gebruik de fietsplanner van Googlemaps (Beta, eigenlijk nog niet echt geschikt voor het plannen van fietsroutes) om rond te rijden en heb daarmee nogal uitlopende ervaringen. In Nederland goed, in België goed, in Frankrijk tamelijk dramatisch, op Sardinië uitstekend (als je de wandelroutes kiest; geen fietsroutes beschikbaar).

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? Ik ben dankzij Googlemaps in ieder geval - en om het positief te verwoorden - op plaatsen gekomen waar ik anders NOOIT uit vrije wil naartoe was gefietst. :-)
Daarom is het misschien een goed idee om een app te gebruiken die gebruik maakt van kaarten die je op je telefoon hebt opgeslagen.

Zelf ben ik al een aantal jaartjes erg enthousiast over Viewranger:
http://www.viewranger.com/en-gb

(is alleen niet gratis!! Erg belangrijk voor de Nederlander :wink: )
Ziet er goed uit, die app. Zeker ook omdat men claimt dat je tracks kunt inladen en die vervolgens ook kunt navigeren. Dat was ik nog niet eerder tegengekomen in andere apps.

Ik vind het downloaden van kaarten niet zo'n probleem omdat ik onderhand voor een hele berg Europees landen een goedkoop prepaid simkaartje heb omdat ik beroepshalve toch al altijd online ben. Daarbij cachet googlemaps de kaarten ook, dus je hoeft ze in principe maar 1 keer op te halen. Ik heb eigenlijk geen problemen met dekking gehad; soms valt in de grensstreek de verbinding weg, maar de navigatie (over 50 meter rechtsaf de huppeldepupstraat in) blijft werken hoewel het kaartje in dat geval geen details meer laat zien.
Bovendien heb ik gemerkt dat de kaarten zeer actueel zijn. Ik ben op fietspaden terecht gekomen hier in de buurt waarvan ik niet wist dat ze bestonden, terwijl ik toch al 35 jaar door de regio fiets.
Hoihoi,

Ik kom bij deze discussie omdat ik net begonnen ben met het uitzoeken van al het gps-gedoe. Die Viewranger heb ik gratis geinstalleerd, kaarten met schaal 1:25.000 kun je kopen, maar openstreetmap zou er ook op moeten werken, en die zijn gratis. Maar ik ben nog bezig.
groet,
Roel
Houd ons op de hoogte Roel; ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Het is zeker een goed idee je in viewranger te verdiepen. Het programma is gratis en je kunt de Open Street Map en Open cycle map kaarten gebruiken. Eigen tracks inladen is geen probleem. Een online verbinding is ook niet nodig want je kunt de kaarten cachen. Je kunt ook betaalde kaarten downloaden maar meestal is dat niet echt nodig voor de fietser.
Overigens was ik niet zo zeer op zoek naar een app, ik was benieuwd of er nog andere mensen goede of slechte ervaringen hadden met de fietsvariant van googlemaps.
Marko schreef:Overigens was ik niet zo zeer op zoek naar een app, ik was benieuwd of er nog andere mensen goede of slechte ervaringen hadden met de fietsvariant van googlemaps.
dikwijls dramatisch slechte routes voor de fiets, peperduur in gebruik over de grens, nutteloos zonder internet verbinding.

Frank
Marko schreef:Ziet er goed uit, die app. Zeker ook omdat men claimt dat je tracks kunt inladen en die vervolgens ook kunt navigeren. Dat was ik nog niet eerder tegengekomen in andere apps.
Dan moet je Osmand maar eens proberen. Die geeft zelfs bij ingeladen tracks gespoken aanwijzingen en is bovendien nog gratis ook ;-) Op dit forum zijn er nog verschillende draadjes over te vinden.
@Frank: Ik begrijp dat peperduur niet. Als je over de grens fietst dan koop je in elk land voor rond de 10 euro 500gb prepaid dataverkeer. Kan je ook nog een beetje surfen voor de lol. En een gedetailleerde analoge Michelinkaart kost ook 8 euro, tegenwoordig, en daar fiets je in een paar dagen van af.
Ik heb eigenlijk geen connectieproblemen gehad, maar ik ben dan ook goeddeels door de bewoonde wereld van West Europa gefietst.
In mijn ervaring zijn de routes idd soms slecht, soms uitstekend en vaak zeer verrassend. Het hangt denk ik sterk af van het land waar in je je bevindt en de daar beschikbaar gestelde fietsroutes.
Waar heb je die slechte ervaringen gehad? En wat was er precies slecht aan? Ik heb het idee dat ze erg goed zijn in het berekenen van de snelste weg, maar dat daarbij geen rekening wordt gehouden met hoogteverschillen; iets dat voor fietsers vaak belangrijker is dan de kleinste afstand.

@Peewee: bedankt voor de tip! Had ik eerder moeten weten, maar ik hoorde onderweg pas van het bestaan van dit forum. :-)
Natuurlijk kun je bij elk land dat je aandoet op zoek gaan naar een lokaal sim kaartje, Maar tot je dat kaartje hebt gevonden zul je toch online moeten navigeren met je roaming abo uit nl. En zet je dan ook mail etc. over naar dat lokale kaartje? Of wissel je elke keer je sim kaartje? En hoe bel of sms je, of hoe wordt je bereikt?
Ik heb niet zo'n zin om de hele reis bezig te zijn met telecommunicatie perikelen. Offline navigatie met bijvoorbeeld OSMAnd, Locus, Orux, Viewranger of sinds niet zo lang PocketEarth voor een Iphone is de oplossing.

Frank
Als je in Nederland een route naar een eindpunt in Belgie plant, dan blijft-ie ook op je Nederlandse simkaart in België navigeren, alleen, zoals ik al eerder meldde, heb je geen kaart als je nog niet eerder in die streek was. Dataverkeer roamde in ieder geval niet bij mij, maar ik ben erg van de prepaid omdat ik weinig bel.
In de praktijk was dat ontbreken van kaarten geen probleem.

Het handigst is gewoon eerst als doel de ALDI in Turnhout op te geven en daar voor een tientje een simkaart met 15 euro beltegoed te kopen. Via de web zet ik mijn vaste nummer door naar m'n nieuwe Belgische mobiele nummer, zodat ik steeds bereikbaar blijf. In Frankrijk, Italie en Spanje heb ik dat herhaald; er zijn net zoveel telecomwinkels als slagers, tegenwoordig..
Tja, dat is natuurlijk allemaal veel goedkoper dan een gratis app meer gratis offline navigatie :roll:
Ik vraag me wel eens af wat voor volk het is dat een fiets in de schuur heeft staan van 2500 euro en dan gaat lopen miemelen over een dubbeltje datakosten per dag... Dat MOET haast wel een 'ollander zijn. :-)
frank bueters schreef:En zet je dan ook mail etc. over naar dat lokale kaartje?
Dat is sowieso niet nodig. Met Gmail kun je al je mailaccounts met POP3 binnenhalen en ook weer versturen.
Overigens hebben zowel Vodafone als T-mobile (travel & surf) tegenwoordig betaalbare data-oplossingen voor Europa. Nog wel duurder dan een plaatselijk prepaidkaartje, maar gemak dient de mens.
Ik heb ook Viewranger op mijn smartphone. Alleen als ik een route wil downloaden van bv de oud en nieuw route dan zegt-ie; Cannot download. The content is not supported on this phone.

Kan iemand mij op weg helpen?
Ik heb volkomen onvoorbereid ruim een maand in Zuid-Kora gefietst met mijn Samsung Galaxy SIII met Google Maps.
Wat een verademing na de twee Garmins die ik heb (en de Mio en de Bryton en de OSynce). Het werkt tien keer makkelijker (ondanks dat ik geen digibeet ben)

Iedere ochtend gewoon via wifi de route een beetje nagelopen en zelfs nu -ruim een maand later- staan de kaarten nog steeds in het geheugen van mijn Smartphone.

Alleen het bellen lukte niet in Korea i.v.m. een ander netwerk :x
Oh ja, er waren dus geen kosten voor de kaarten of het GPS-gebruik zoals je zult snappen :lol:
Ik heb een simpele ETREX20 en die gebruik ik zonder kaarten. Thuis bepaal ik een aantal waypoints met behulp van google earth. Deze waypoint zijn strategisch gekozen coordinaten die ik aan wil doen. b.v. een camping of "thuis".
Tijdens het fietsen fiets ik naar een waypoint op de richtingspijl en de afstand hemelsbreed. Tijdens het fietsen kan ik zelf bepalen of ik een weggetje wel of niet in wil gaan, maar houd de richting wel goed. Vooral het fietsen UIT een (grote) stad werkt fantastisch. Verder natuurlijk de oude bekende kaarten, voor het overzicht.
Voor mij dus én GPS én de oude kaarten.
Wij zijn afgelopen jaar - offline - door Portugal gefietst met Osmand. Een geweldige oplossing, vind ik. Het werkt snel, ook als er even iets herberekend moet worden. Hij kan GPX routes laden en geeft informatie over restaurantjes, hostels, bezienswaardigheden, enz. Als je geen route laadt, kan de tool zelf een route voor je berekenen.

Voor de routes (GPX) maak ik gebruik van bijvoorbeeld http://nl.wikiloc.com. Daar kun je een hoop routes vinden.
Onze Monteur Johan (die erg veel weet van iPhone- en Android-navigatie) is zeer tevreden over Osmand.
Hij geeft op de Fiets- en Wandelbeurs ook een workshop hierover.
En ook in de maand maart bij ons in de winkel.