Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermisch ondergoed - Forum Wereldfietser

Thermisch ondergoed

...de winter, zo ook de koude nachten komen eraan.

Mijn oude Thermisch ondergoed is aan vervanging toe.
Ben me dus aan het inlezen. Andermaal wat een verhalen, als ook wat een prijzen.
De verhalen zijn van redelijk eenvoudig tot vertaalt in hele dure woorden. De prijzen varieren van € 30 tot € 150 per shirt of broek.

Wat zijn voor jou belangrijke punten waar je rekening mee moet / kan houden.

Voor mij geldt:
- de warmte
- gevoel van 2e huid
- dat transpiratievocht niet koud voelt / wordt
- dat het ademt
-
-
-
PierreS schreef:De prijzen varieren van € 30 tot € 150 per shirt of broek.
Sterker nog: vanaf € 2,49:
http://www.action.nl/products/view/id/5 ... elistid/12
Afbeelding

Mijn ervaring met alles wat strak zit is dat het koud zweet bij mij opwekt, dure turbo-tech-hypervezels van een duur merk van de Bever of niet.

Leon
was ook aan het zoeken naar heel warm ondergoed , omdat ik bij koude toch ook wel zal gaan kamperen zou ik er ook in willen slapen, zodat ik toch niet een hele dikke warme slaapzak nodig ga hebben,

mooi prijsje maar ......aan die prijs twijfel ik of dat wel iets is .....voor 2 euro hmmmm das wel heel erg goedkoop dan he, in den aldi kost het een pak meer....
onderhemde kun je snel verdelen in 3 categorien:
- katoen
- merino wol
- synthetische spul

Katoen is een woord waardeloos. Mijn kamergenoot in Nepal zei altijd "cotton kills". Dat klinkt wat dramatische maar als je op de Noordpool wil overleven had die wel gelijk. Katoen neemt heel veel vocht op en droogt heel langzaam. Ofwel je huid wordt nat en blijft nat en je koelt heel rap af.

Synthetisch spul is het andere uiterste. Het is heel snel droog en het neemt nauwelijks vocht op. Vooral duursporters vinden dit ideaal. Schaatsers, langlaufers, wielrenners dragen allemaal van dit soort kleding. Het gaat wel snel naar zweet ruiken.

Merino wol zit een beetje tussen de katoen en synthetisch in. Het neemt een beetje vocht op en het droogt minder snel dan synthetisch ondergoed maar wel beduidend sneller dan katoen. Heft heeft als grote voordeel dat niet snel gaat stinken. Het is vooral in bij bergwandelaats die van hut naar hut trekken en niet veel kleren willen meezeulen. Een merino hemd kun je makkelijk een week aanhouden.

En vergeet aub dat spul van de action; dat is weggegooid geld. Ik heb nog nooit goed en goedkoop thermisch ondergoed gezien. Waarschijnlijk is dat 10% synthetisch en 90% katoen. Katoen is namelijk lekker goedkoop.
zo weer wat bijgeleerd hier , bedankt bergbeklimmer!

zou je eventueel een linkje of een tip kunnen geven van zulk ondergoed van goede kwaliteit (thermisch of merino ) want onderling neem ik aan dat daar ook wel kwaliteitsverschillen in zullen zitten ....
Noem mij van deze firma, zie foto, een artikel wat zijn geld waard is!
bergbeklimmer schreef:onderhemde kun je snel verdelen in 3 categorien:
- katoen
- merino wol
- synthetische spul

Katoen is een woord waardeloos. Mijn kamergenoot in Nepal zei altijd "cotton kills". Dat klinkt wat dramatische maar als je op de Noordpool wil overleven had die wel gelijk. Katoen neemt heel veel vocht op en droogt heel langzaam. Ofwel je huid wordt nat en blijft nat en je koelt heel rap af.

Synthetisch spul is het andere uiterste. Het is heel snel droog en het neemt nauwelijks vocht op. Vooral duursporters vinden dit ideaal. Schaatsers, langlaufers, wielrenners dragen allemaal van dit soort kleding. Het gaat wel snel naar zweet ruiken.

Merino wol zit een beetje tussen de katoen en synthetisch in. Het neemt een beetje vocht op en het droogt minder snel dan synthetisch ondergoed maar wel beduidend sneller dan katoen. Heft heeft als grote voordeel dat niet snel gaat stinken. Het is vooral in bij bergwandelaats die van hut naar hut trekken en niet veel kleren willen meezeulen. Een merino hemd kun je makkelijk een week aanhouden.

En vergeet aub dat spul van de action; dat is weggegooid geld. Ik heb nog nooit goed en goedkoop thermisch ondergoed gezien. Waarschijnlijk is dat 10% synthetisch en 90% katoen. Katoen is namelijk lekker goedkoop.
Helemaal eens met Bergbeklimmer, maar nog één heel belangrijk ding: wol houdt de warmte vast (katoen en synt. niet) en wol heeft de eigenschap dat als het nat is het toch nog warm kan zijn.

Zelf ga ik voor merino wol: bij het zware winterfietsen in het zweedse bos (veel zweten), langlauftochten (nog meer zweten), kamperen bij -20, stilzitten bij het ijsvissen, met 100km per uur op de sneeuwscooter en gewoon als het buiten kouder is dan -30. Draag het dus eigenlijk de hele winter lang :D

En ben zeer tevreden over Woolpower merinowol (2/3 wol, 1/3 synt): kriebelt niet, is sterker, zeer snel droog en in 200gr en de dikkere 400gr verkrijgbaar. En kost wel wat ja ..

Maar mogelijk is het veel te warm voor een fietstochtje in Nederland :wink:
Vijand nummer 1 is regen, natte sneeuw, koude wind, regenkleding en zweten van inspanning. Iemand tips hoe daar slim mee om te gaan door te spelen met thermo ondergoed. Sinds kort een thermoshirtje en thermobroek van Craft gekocht met windstopper, maar bij hoge temperaturen was dat wel erg warm, alsof het de zweet niet goed doorlaat en daardoor eerder kouder wordt dan warm.

Ook bij sporten in de winter na een pauze in een cafeetje is het altijd weer moeilijk om op gang te komen de eerste 15 minuten, gewoon omdat het zo koud is en de kleding nog een beetje nat is. Misschien geen gek idee om drie paar thermoshirts te kopen. Eén om te gebruiken tijdens het sporten, ééntje om na een eetpauze te gebruiken om verder te sporten, en ééntje om als een soort pyama om in te slapen.

En wat te denken van voldoende eten? Eten houdt je warm.

Hier ook wat leuke tips...... zelfs een muts op je hoofd helpt om je tenen warm te houden.
Nog iets over het synthetisch thermo ondergoed:
Het is er grofweg in 2 smaken:
- onderhemd dat strak tegen te huid aanzit
- onderhemd dat wijder zit

Het strakke onderhemd voert doorgaand het vocht beter af. Ik heb ervaring met thermo onderhemd van zo'n 25-40 euro (shirt met korte mouwen). Ik merk geen verschil in kwaliteit.

En hoe om te gaan met regen en natte sneeuw:
- Een thermohemd
- plus wielren trui
- plus eventueel nog een laag (ligt aan de temperatuur)
- een Goretex jack.

Het jack houdt je droog, je thermohemd en andere lagen houden je warm.
bergbeklimmer schreef:Nog iets over het synthetisch thermo ondergoed:
Het is er grofweg in 2 smaken:
- onderhemd dat strak tegen te huid aanzit
- onderhemd dat wijder zit

Het strakke onderhemd voert doorgaand het vocht beter af. Ik heb ervaring met thermo onderhemd van zo'n 25-40 euro (shirt met korte mouwen). Ik merk geen verschil in kwaliteit.

En hoe om te gaan met regen en natte sneeuw:
- Een thermohemd
- plus wielren trui
- plus eventueel nog een laag (ligt aan de temperatuur)
- een Goretex jack.

Het jack houdt je droog, je thermohemd en andere lagen houden je warm.
Wat doe je na een pauze? als je bent afgekoeld en weer de kou in moet?
Bij regen en regenjacks (al dan niet ademend) krijg je altijd condens binnen. Vocht is dan bijna niet af te voeren. Wat ik dan altijd doe is maar gewoonweg door blijven fietsen, zodat de beweging je wat warm houdt, maar echt droog (condenszweet) van binnen blijft het niet met een regenjas.
AB schreef:Wat doe je na een pauze? als je bent afgekoeld en weer de kou in moet?
Als je binnen (warm dus) kan pauzeren, trek dan minimaal je jack uit en eventueel een laag. Als je niet binnen kan pauzeren en in de kou buiten staat te wachten, dan is er maar een goed raad: "Niet Doen!". Als je het eenmaal koud hebt, duurt het lang voordat je bent opgewarmd. Er zit vaak dan maar een ding op, haal hard gaan fietsen.
bergbeklimmer schreef:[.....]
...dank voor jouw bijdrage en zonder meer -voor mij- een goed onderbouwde uitleg.
Kan er veel mee!

Heb, sinds kort een 2laags GoreTex Jack van Gore Bike Wear. Mijn -in bestelling zijnde- GoreTex 'regen' Broek kan ik komende week ophalen. Mijn vorige Goretex was een 3laags, die nu gewoon op is.

Merk nu wel het verschil tussen een 2- en een 3laags jas. Kan natuurlijk ook zo zijn dat ik nu -voor een deel- de kennis heb, en daar nu meer op let.
Heb eerder gelezen dat je met een 2laags Jack meer kan spelen. Een goed Thermo-onderhemd, fietsshirt en een goede GoreTex Jack kan je de winter mee doorkomen. Geldt natuurlijk ook voor de onderkant. Als het kouder wordt kan je altijd nog een derde laag aantrekken.

Hoe het ook is, ben nu weer een heel stuk wijzer...
In aanvulling op de opsomming van de vraagsteller is voor mij ook de lengte van het shirt belangrijk. Ik draag thermoshirts bij roeien, fietsen of schaatsen. Allemaal sporten waarbij je voorover buigt en te korte shirtjes uit je broek schieten en je rug bloot maken (brrrrr....).

Karlijne
Dan is Craft en Agu goed spul. Die zijn gemiddeld langer qua pasvorm dan andere merken.
Heb inderdaad een paar crafts ;-)
even ter info...
kleding koop ik liever gewoon in de winkel dan via het net omdat het anders gegarandeerd niet past dus vandaar even mijn vraag,
is dit iets? Goede prijs?

http://www.asadventure.com/benl/index.c ... 3811c00003

http://www.asadventure.com/benl/index.c ... 3821c00002


en als windstopper dit
http://www.asadventure.com/benl/index.c ... 3361d20001

graag jullie mening
Als iemand er tevreden mee is, dan 'is het iets'. Het is zo persoonlijk dat wij als buitenstaanders niet op voorhand kunnen zeggen of je tevreden gaat zijn met die producten. Zoals zichtbaar in de openingspost van DIT topic (ondanks de vele producten in een hoge prijsklasse).
Natuurlijk zijn de producten af te kraken of kan er iemand deze specifieke producten bejubelen, maar dat wil niet zeggen dat het ook voor jou de beste of slechtste keuze zal zijn.
het topic dat je aanhaalt is natuurlijk wel een extreem voorbeeld, in die omstandigheden blijf ik ook wel liever binnen :D

maar mss kent iemand en gebruikt iemand deze producten en heeft er een mening over....vandaar deze vraag natuurlijk...

met de tips die ik hier al gehad heb (zie oa reacties van bergbeklimmer) heb ik deze spullen geselecteerd in die winkel,
Mijn ervaringen met Icebreaker 200-dikte zijn slecht. Het wordt bij mij drijfnat bij inspanning. De 150-dikte heeft dat probleem bij mij niet, maar daar komen dan weer snel gaten in.
Bij een thermo-onderbroek zal het niet zo nauw komen.

WindStopper als materiaal is prima als een jack winddicht moet zijn. Het fleece aan de buitenkant kan wel vocht opnemen en daardoor kan het jack zwaar worden. Tevens is het voor mij niet ventilerend genoeg om actief in te zijn. (Zelf heb ik een WindStopper jack met okselritsen, dan wordt het bijna net zo ventilerend/luchtig als een Marmot DriClime Windshirt. Alleen is dat windshirt veel veelzijdiger met de ondergoed-laag erin.)
Een alternatief voor WindStopper zou een (winddichte) softshell kunnen zijn. Die hebben een gladde buitenkant. (Maar dan natuurlijk niet "Gore-Tex SoftShell", want dat is helemaal geen softshell-materiaal. Alleen maar een verwarrende naam.)