Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermisch ondergoed - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Thermisch ondergoed

De producten die je noemt zijn niet goedkoop. Ook niet duur. Het is zo'n beetje de standaard prijs op webshops. Dat soort kleding is maar soms in de aanbieding.

Ik vind merino wol (200 en 150) prettig bij matige inspanning (bergwandelen of rustig fietsen). Bij intensief fietsen heb ik toch liever synthetisch thermo ondergoed. En ik ben meer wielrenner dan wereldfietser, dus merino draag ik niet zo vaak. Ik heb geen ervaring met icebreaker 260 maar ik vermoed dat het ideaal is bij -5 tot 8 graden.
ik ben een heel rustige fietser , snelheid is totaal niet van belang, zolang ik niet omverval van de heu...traagheid, dan ist al goed ....dus voor mij is het misschien wel geschikte kleding dan....
bergbeklimmer schreef: Synthetisch spul is het andere uiterste. Het is heel snel droog en het neemt nauwelijks vocht op. Vooral duursporters vinden dit ideaal. Schaatsers, langlaufers, wielrenners dragen allemaal van dit soort kleding. Het gaat wel snel naar zweet ruiken.
Als algemene regel klopt dat, maar buiten het gegeven dat er grote individuele verschillen zijn en grote verschillen in merken zijn er ook steeds meer en meer merken die manier hebben om dat ruiken tegen te gaan. (O.a. door de toepassing van zilver welke de groei van de bacteriën die de geur veroorzaken tegen gaan.)

Renaat
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de diverse merken maar dat zilver is niet zo'n heel goede uitvinding. Een tijd geleden is daar door Kassa onderzoek naar gedaan. Het bleek dat zilver inderdaad de geurtjes verminderde maar het bleek ook dat het zilver na een paar wasbeurten geheel was verdwenen. Bij duurdere merken na 10 wasbeurten en bij goedkope al na 3 wasbeurten. Het is dan eigenlijk gewoon zonde van de grondstof zilver die nu in ons millieu komt. Het zijn dan welliswaar micro hoeveelheden maar het had niet gehoeven. En dat shirt stinkt dus alsnog na 3 maanden in gebruik te zijn.
bergbeklimmer schreef:Het is dan eigenlijk gewoon zonde van de grondstof zilver die nu in ons millieu komt. Het zijn dan welliswaar micro hoeveelheden maar het had niet gehoeven.
Alles bij elkaar gaat het om ca. 5% van de jaarprodcutie die op de meest onwenselijke manier - als nanodeeltje - verloren gaat via kleding. Ik noem dat niet weinig.
Bron: http://www.thesilvermountain.nl/blog/53 ... racht.html
Leon
Hallo,

Ik heb hier het één en ander gelezen over thermisch ondergoed. Ik heb onlangs een webwinkel gevonden die mooi thermisch ondergoed verkoopt.

De prijzen zijn echt gunstig. Helemaal als je een set koopt (dus shirt en broek) Ideaal voor sporten vind ik. Misschien kunnen jullie hier eens kijken:

http://www.ondergoedshoppen.nl/thermo-ondergoed

Ik zou trouwens gaan voor die van RJ Bodywear. (Vind Beeren een beetje oubollig :P )
Ik heb even gekeken op de site en er staat alleen bij dat er viloft in verwerkt zit. Er staat niet bij waar het materiaal nog meer uit bestaat. Ik kan er dus ook niet veel zinnigs over zeggen. Voor hetzelfde geld zit er nog voor 70% kantoen is en dan is het zeker niets. Viloft kende ik niet maar met wat zoekwerk blijkt dat een merknaam voor kunstzijde is.

Wiki schrijft dit over kunstzijde/viscoce:
"Viscose draagt net zo prettig als katoen terwijl de stof zachter en soepeler is en zijdeachtig aanvoelt. Aan die laatste eigenschap dankt de vezel de bijnaam "kunstzijde". Er zijn echter ook belangrijke nadelen. In natte toestand halveert de mechanische sterkte van de vezel en daarom mag kunstzijde niet door wrijven of borstelen worden gewassen en evenmin worden uitgewrongen. De vezel is bovendien heel erg kreukgevoelig en daarom wordt deze in de pure vorm vrijwel niet meer gebruikt. Door veredeling, speciale weeftechnieken en vooral door menging met synthetische vezels, zoals polyester, is men er mettertijd in geslaagd de eigenschappen drastisch te verbeteren. Geheel kreukvrij zijn stoffen waarin een belangrijk percentage viscose is verwerkt, echter nooit."